Ilustrate din Balcic

Dumitru Badita
Balcicul sub jumătate de lună

Știu, sute de mii de turiști români au fost la Balcic înaintea mea. Umblu pe străzi arhicunoscute. Privesc peisaje pictate de maeștri și anonimi, deopotrivă, și fotografiate la început de artiști, acum de toată lumea. Vizitez locuri descrise de călători și memorialiști, de re­porteri sau de orice turist cu un dram de în­cli­nație spre scris. În nenumărați ochi și nenumărate inimi s-a răsfrânt locul acesta. În primele zile de la începutul lui august, iată-mă și pe mine, un vile­giaturist oarecare, în intimitatea Balcicului, res­pirându-i aerul și lumina, deopotrivă, așezând pes­te imaginile vechi din stampe, ima­ginile proas­pete, culese cu lăcomie de simțuri.

Muncelul cu pelin sălbatic

Înaintând cu mașina pe șoseaua care străbate podișul bulgar, îngălbenit prematur de secetă, bănuiesc prezența mării, undeva spre răsărit. Mă simt ca un vânător în junglă: știu că tigrul e prin preaj­mă, dar încă nu-l zăresc. Marea e sălbă­ti­ciu­nea albastră, ascunsă sub un orizont îngroșat, une­ori, de perdele forestiere din frasini superbi. Din loc în loc, grupuri de centrale eoliene își mișcă lent elicele, în bătaia unui vânt slab. Dintr-un sens gi­ratoriu, de unde, mai departe, continuă drumul spre Varna și Burgas, virez la stânga. Șoseaua se înclină la început ușor, apoi coboară vertiginos, de parcă ar dispărea, dintr-odată, de sub roțile mașinii, care ar avea nevoie urgentă să se transforme în aero­plan. În sfârșit, iată marea, întinzându-se pe tot ori­zontul! E tot mai vie, tot mai aproape, cu apele ei din turcoaz. Cobor cu prudență drumul printre ziduri din piatră poroasă și case de epocă, cu etaj, acoperite cu ola­ne. Bal­cicul e inun­dat de soa­rele verii. Locul cel mai iubit al reginei Maria, ve­gheat și azi de caste­lul înălțat pe țărmul abrupt al mării, a mutat mica așezare balcanică direct în legendă. O le­gendă care supravie­țu­iește și azi.
Am avut norocul să în­chiriem ieftin un apar­tament spațios, cu un bal­con deschis că­tre ma­re și către ma­lul stân­cos, pei­sa­jul care i-a a­tras pe mulți dintre pic­to­rii noștri la Balcic. Pri­veliștea este, în­tr-ade­­­văr, unică. De sus, ma­rea se vede pâ­nă în a­dânc, iar râpele de cal­car sclipesc în soa­rele care albește totul în jur. Sub ele, vegetația es­te copleșitoare: o junglă de arbori și arbuști spi­noși, captivi într-o țesătură de curpeni impenetrabilă.
Ies, într-o dimineață, să caut o potecă, o fisură în această pătură groasă de funii și noduri vegetale, ca să-mi scurtez drumul spre plajă. Trec pe sub un dud cu fructele scuturate pe trotuar și în iarbă, de vântul nopții. Intru pe poar­ta unui stadion nou-nouț, încă în lucru. Întâlnesc o muncitoare, ducând în ambele mâini câte un pahar din plastic cu cafea. Arăt cu mâna spre dealul cu pini, întrebând prin gesturi dacă e de găsit o cărare, să merg pe jos. Înțelege, într-un sfârșit, și-mi răspunde "nema". Stadionul are tribune din piatră, ca un amfiteatru an­tic. Urc treaptă cu treaptă, până ajung sub o coastă înier­bată, cu tufișuri din loc în loc. Mă agăț de orice tul­pină, fie cât de firavă. Mă cațăr, atent să nu de­ranjez vreun șarpe ieșit la soare. Ajung pe culme și priveliștea mă năucește. Sub picioarele mele se cască o prăpastie, la baza ei hățișurile de nepătruns, apoi șirul de case și de ho­teluri lipite de mal, iar mai departe, marea, vizibilă de la un promontoriu la altul. Am sub ochi tot Bal­cicul, toată splendoarea așezării. Abia acum înțeleg de ce au tânjit și au ajuns aici artiștii noștri, de ce au umblat și ei pe coclauri, cărând cu ei șevaletul, culorile și pensu­lele. E suficient să ajungi aici o singură dată, ca să rămâi pentru totdeauna sub vraja locului.

Pietre și viori

Mi s-a spus din țară: "Sunt mulți români la Balcic". Am descoperit că sunt la fel de mulți ruși. În cele două locuri unde ne-am scăldat noi, majo­ritari au fost rușii. Pluteau deasupra apei cuvinte ca "davai" și "harașo", pe care nu le mai au­zisem din școala generală, de la lec­țiile de limba rusă. Am regretat, la un moment dat, că nu am catadicsit atunci să învăț mai mult. Să fii avut în bagaj, aco­lo, 200 de cu­vinte, aș fi încercat să intru în vorbă cu ei. Erau din toate ge­nerațiile: bu­nici, co­pii și nepoți. M-au impresionat femeile în vârstă. Se ridicau de pe plajă și stră­bă­teau, înotând, peste o sută de metri în larg, unde rămâneau sin­gure, bucurându-se de minunea vie a apei.
De departe, bă­trâ­nele rusoaice erau cele mai interesante exemplare din gru­pul lor. În­tr-o seară, când vuie­tului mării îi răspun­deau greie­rii cu țâ­râi­tul lor, ne-a ajuns la urechi su­net de vioa­ră. Două fete mișcau arcușul pe coarde, chiar pe aleea de lân­gă mare. În fața lor, la picioare, deschisă, sta cutia viorii. Primiseră ceva bani. Ban­cnote românești și monede bulgărești. Copiii mei, tru­ditori ai pianului, au empa­tizat cu micile violo­niste și le-au depus în cutie o bancnotă de 10 lei. Ne-au spus că sunt din Mos­co­va. A doua zi, le-am reîntâlnit la plajă. Ado­les­cen­tele s-au zbenguit în apă, apoi s-au întors la familia lor: tata, mama și încă trei frați, dintre care unul încă în cărucior. Tatăl cosea o sacoșă și vorbea întruna, în vreme ce mama îi îngâna bă­iețelului ei gama muzicală. Mulți copii mai mari se dis­trau arun­când cu pietre în apă sau în alte pietre. Arun­catul pietrelor părea să fie plăcerea lor fa­vorită. Un rus bătrân a dat însă o altă întrebuințare pietrelor: a clădit un turn înalt de o jumătate de metru.

14 leva pentru pacea lăuntrică

Castelul reginei Maria și clădirile auxiliare au fost preluate de autoritățile bulgărești în 1948, după opt ani de la trecerea Cadrilaterului între gra­nițele Bulgariei (7 septembrie 1940). În acest inter­val de timp, castelul s-a aflat în proprietatea regelui Carol al II lea, fiind îngrijit de un reprezentant al acestuia. În prezent, castelul și grădina botanică sunt administrate de un institut bulgar, numit "Dvo­reca". Plătești 14 leva ( 35 de lei ) ca să le vizi­tezi pe amândouă. Pe pereți sunt expuse pa­nouri cu informații în patru limbi: bulgară, engleză, română și rusă. Din balconul ultimului etaj, se deschide o priveliște minunată asupra mării. Re­gina obișnuia să privească albastrul mării cu în­cân­tare. Uneori, însă, cu îngrijorare, când fiica ei, Ilea­na, ieșea cu barca în larg. Se liniștea numai când o vedea întoarsă la țărm. Bulgarii au întreținut bine clădirea. Câteva încăperi sunt utilizate ca spațiu de expoziție, pentru pictori bulgari contemporani. Din castel, pornesc spre grădina botanică. Un plop uriaș, bătrân și rămuros, vegetează cu siguranță dinaintea Primul Război Mondial. Mulți trandafiri, floarea preferată a bulgarilor. Mă așez pe o bancă, într-un loc lăturalnic, sub frunzișul unui platan măreț. Prin apropiere susură un izvoraș. Inspir aerul plin de miresme vegetale și nu mă las dus de aici. Simt un soi de liniștire a sufletului și a minții. "Grădina asta", îmi spun, "are energii bune". De puține ori mi s-a întâmplat să recunosc asta, despre un loc.
Seara, târziu, stau la masa din balcon și sorb dintr-un vin alb, bulgăresc, având ca marcă "Valea Tracilor". Nu mai văd marea. Tălăzuiește ascunsă de bezne. Deasupra dealului cu pini s-a ridicat o ju­mătate de lună. Lumina ei lovește blând în pe­retele de stâncă situat în dreapta privirii mele. Atât a mai rămas din Balcic: un deal cu pini, o prăpastie și, prin apropiere, câteva case. Exact cât trebuie pen­tru ca locul să semene cu ceea ce-a fost altă­dată, regina să-și fluture din nou veșmintele albe pe ulițele pline de praf, tătăroaicele să-și ducă apa pe cap, în ulcioare, iar pictorii să-și instaleze din nou șevaletele, așteptând răsăritul soarelui.