Ultimii idoli ai lumii romane - GLADIATORII DACI

Ciprian Rus
- Faima dacilor, de luptători neînfricați, a fost atât de mare în Imperiul Roman, încât a dăinuit sute de ani, mult după războaiele dintre Traian și Decebal. La Roma, ei au dat naștere unei celebre școli de gladiatori, aflate în preajma Colosseumului: "Ludus Dacicus". Într-o drume­ție prin "Cetatea eternă", am găsit nu doar ruinele cele­brului amfiteatru de lupte, ci și urmele războinicilor daci, adulați de zecile de mii de romani, atrași de înfruntările dintre gladiatori -

Zeii arenelor

Toată suflarea Romei participa la gloria lor. Colosseumul îi aplauda în picioare minute în șir, bogații imperiului îi ce­lebrau la fastuoase ban­chete, femei nobile îi vi­zitau pe ascuns, la ceas de seară, în camerele fruste ale barăcilor. Îm­brățișarea lor devenise afrodisiacul cel mai de preț în Roma antică. Cam­pionii din arene erau defi­niția bărbăției, eroii răsfățați ai celui mai mare imperiu pe care îl cunoscuse ome­ni­rea până atunci, Impe­riul Roman. În­tr-aco­lo ajunsese fai­ma gladiato­rilor, că plebei sau chiar nobili renunțau, de bu­năvoie, la statutul de cetățeni liberi, lăsau în urmă tot ce aveau, fa­milie, bani, libertate, cerând să fie primiți în școlile de gladiatori. Nu o da­tă, chiar împărații Ro­mei au coborât din înal­tul jilțurilor, ca să simtă acolo, în colbul arenei, clocotul sânge­lui și adulația tribu­ne­lor arhipline. Zeci de mii de bărbați au intrat în amfiteatrele de gla­diatori ca simpli sclavi sau prizonieri de război și au ieșit eroi de epopee, precum Spar­tacus, tracul. Felul lor sălbatic de luptă, cu sabia aceea ciudată, frântă sau curbată, cu scutul mic, ce de-abia le acoperea pieptul, a devenit unul dintre cele mai apreciate stiluri ale întrecerilor de gladiatori! Dar pretențiosul public roman nu văzuse totul: războinicii daci aduși de Traian la Roma, după luptele împotriva lui Decebal, aveau să depă­șească tot ce se văzuse până atunci, în ultima mare școală de gladiatori din istoria Impe­riului, "Ludus Dacicus". Rupți de Sarmizegetusa, soldații lui Decebal aveau să devină, prin iscusința lor din arene, ultimii mari eroi ai lumii romane...

Dacii imperiali

La orele amiezii, Piazza del Popolo din Roma pulsează ca o inimă înfierbântată. Împodobit de hieroglife grațioase și păzit de patru lei uriași, înfricoșători în nemișcarea lor, Obeliscul lui Ramses al II-lea, pe care romanii l-au "convertit" la catolicism, înălțând pe el o cruce de-un stat de om, e unul dintre cele mai populare locuri de întânire ale metropolei italiene. Toată lumea din nordul orașului se întânește aici, printre re­licvele centrului isto­ric, la o cafea și o limonadă, cât să-și tragă sufletul greu încer­cat de căldura verii. Ca orice oraș mediteranean, Roma își seduce vizitatorii cu "dol­cele" ei "far niente", leneș și relaxat. Patru impresionante sta­tui de daci veghează la li­niștea din Piazza del Popolo, de pe una dintre ba­lustradele care îți însoțesc pașii spre gră­dinile umbroase de pe colina Pin­­cio. Se­nini, luminoși și gân­ditori, doar cuș­ma și cămă­șoa­iele lungi le tră­dează originea "bar­bară", mas­cată de bărbile îngri­jite și de ges­turile de o grație pur aris­tocratică. Turiștii se po­zea­ză cu dacii, ca și cu niște mari fi­lo­sofi ai lumii an­ti­ce. Unii sunt cu­rioși să afle câte ceva despre aces­te mari personaje urcate pe piedes­talurile Romei, dar, cum nu gă­sesc nimic, nici un nume, nici o re­ferință, o iau, alene, distrați, spre centru. Cât timp bați Via del Cor­so, lungă cât jumătate de oraș, soarele arzător de sfârșit de iulie îți iese mereu în cale, ca o nălucă încăpățânată. E una dintre cele mai secetoase veri din istoria Ita­liei, cei câțiva nori răzlețiți pe cer sunt doar amăgire, în atmosfera încinsă a metropolei antice. Cum mai trece un pic do­goarea amie­zei, mii de turiști ies, pâlcuri, pâlcuri, de prin pizzerii și gelaterii și se îndreaptă, mărșă­luind, parcă, la comandă, să se pozeze în față la Fontana di Trevi. Dincolo de fântână, peisajul se aerisește. Rămâi tu cu tine și cu gândurile tale. Roma simte asta, istoria ei grandioasă te înghite pas cu pas. Pari tot mai mărunt, călcând cu un soi de sfială, pe sub arcuri de triumf, pe lângă semețe columne, peste vechi altare. Sunt acolo toți marii împărați romani, fiecare cu nume, cu prenume și renume, fiecare pozează parcă pentru istorie, dar niciunul nu are misterul și forța celor patru daci din Piazza del Popolo...

Istoria săpată în piatră

Peste drum de "Altare della Patria", opulentul monument închinat de romani regelui unificator, Vittorio Emanuele, într-o piațetă elegantă, încon­jurată de pini zvelți, se află faimoasa Columnă a lui Traian. Departe de vâltoarea turistică, încon­jurată doar de lume bună, cunoscă­toare, Columna are o noblețe aparte, care izvorăște toc­mai din încleștarea nemaivăzută pe care o mărtu­risesc basoreliefurile sale. Toată drama războiului daco-roman e acolo. O epopee dăltuită în piatră, ca să spună peste veacuri po­vestea a două po­poare mândre și încăpățânate. Jos, pe baza co­lumnei, e steagul sfânt al dacilor, capul de lup cu trup de șarpe, sunt toate armurile și armele de luptă, atât de exotice pentru lumea romană. E lupta de la Tapae acolo, din primul război, e construcția podului lui Apolodor, sunt scenele din al doilea război, cu femei dace lup­tând alături de bărbații lor... La final, sus de tot, în vârful Co­lumnei, învingătorii duc prada de răz­boi, marele tezaur luat din Dacia de romani, cu care pornesc înapoi spre "Cetatea Eternă", ur­mați de cohorte de pri­zonieri. Dintre ei s-au ales gladiatorii, lup­tătorii care au intrat în arene, în timpul celor trei ani de festivități decretate de Traian, după răz­boiul din Dacia. Ei aveau să pună bazele unei faimoase școli dacice de gladiatori, în capitala Imperiului: "Ludus Dacicus". Aici au ajuns cei mai buni luptători dintre dacii sculptați în vârful Co­lumnei; un drum anevoios și drama­tic, între Sar­mi­ze­getusa și Roma antică; 1.500 de kilometri bătuți pe jos, îl poți reconstitui azi, imaginar, într-o plimbare de numai o jumătate de oră, între Forul lui Traian și Colosseum, pe Via dei Fori Impe­riali.

"Ludus Dacicus"

E "ziua în amiaza mare" la Roma, dar soarele a apus deja, dincolo de uriașul Colosseum, aco­perind cu o umbră lungă, brăzdată cu ferestruici de lumină, străzile dimprejur. 60.000 de oameni luau parte, în vremurile de glorie ale Imperiului, la luptele de gladiatori și la feluritele jocuri care precedau cel mai gustat spectacol al epocii an­tice. "Circ și pâine!". Mai marii Romei plăteau fără să se uite la pungă, când era vorba să dis­treze popo­rul. Și dacă pâinea nu era totdeauna îndestu­lătoare, "circul" trebuia să fie mereu la înălțime! Iar "vârful" lui erau luptele cu gla­diatori. Înce­pute ca un ritual de sacrificiu, pe vremea etrus­cilor, luptele în arenă ajung, pe vre­mea lui Traian, la rangul de mare spectacol, pe care numai spor­tul din vremea noastră l-ar putea concura. Ziua de jocuri începea cu reprezentații cu animale, aduse pe bani grei, din junglele Africii și Asiei, tigri, elefanți, lei, erau prezentați publicului avid de adrenalină, care umplea până la refuz grade­nele celui mai mare amfiteatru al lumii antice. De-abia după-amiaza venea rândul gladiatorilor...
"Înainte de lupte, gla­diatorii treceau pe aici, printr-o fostă piață. Era și aceasta, în sine, o verita­bilă atracție. Luptătorii se pregăteau pentru bătălie, se spălau, apoi corpul le era uns cu untdelemn, ca să strălucească în arenă. Imaginați-vă ce specta­col!", le povestește pre­cipitat un ghid "italiano vero", unui grup de pen­sio­nari nordici, răpuși de ză­pușeala după-amie­zii ita­­liene. Îi ascult fas­cinat po­veștile pom­poase. Ima­ginația mea îi caută, însă, pe daci. Ur­mele dacice mă bântuie peste tot. Construit în grabă, ca să sărbăto­rească o mare victorie a Împăratului Constantin cel Mare, arcul a fost placat cu lucrări realizate în epoci anterioare. Așa se face că alte patru statui de daci, cu privirea aspră, scrutătoare, se găsesc în partea de sus a arcului. Interpretarea e aceeași, surprinzătoare. Dacii nu par prizonieri de război. Au demnitate, mân­­drie, sunt liberi, fără lanțuri pe ei, niște bărbați fru­moși și înțelepți.
La fel de mândri și ne­înfricați, ca unii care nu se temeau de moarte, trebuie să fi fost și gladiatorii daci. "Fără îndoială, dacii erau războinici iscusiți, iar a­ceastă calitate le-a înlesnit și succesul în arenele de gladiatori, precum și ca­rie­ra militară, celor care au ajuns în trupele de auxi­­liari ale armatei ro­mane", mă ajută în căută­rile mele profesorul Ale­xandru Diaconescu, de la Univer­sitatea "Babeș-Bolyai" din Cluj. "Pe lân­gă cei 1.000 - 2.000 de daci care au intrat în ar­mata romană, alte câteva mii au devenit gladia­tori".
E deja după-amiază, ora la care gladiatorii intrau în arene. Încerc să mi-i imaginez luptând cu sica lor încovoiată, și încerc să disting, la distanță de mii de ani, vacarmul care însoțea fiecare atac împotriva adversarilor. Uriașa arenă îți taie răsuflarea, numai privind-o din afa­ră. Mii de turiști străini stau la cozi interminabile ca să o vadă. Școala de luptă, "Ludus Dacicus", se afla în partea dreaptă a Colosseumului, așa cum reiese dintr-o hartă uriașă, din piatră, realizată în secolul trei, era noastră. Știam din cărți adresa exactă, însă Davide, ghidul turiști­lor nordici, mi-o arată pe o hartă turistică, într-o pauză de țigară. "De unde ești?", mă întreabă, venind să împartă cu mine umbra de lângă Arcul lui Constantin. "Din Dacia", îi răspund în glumă, arătând spre cei patru daci de deasupra noastră. I-am spus ce caut și mi-a confirmat ce știam. "Dacii trebuie să fi fost niște gladiatori extraordinari, de vreme ce o școală a luat numele lor! Păcat că știm atât de puține despre ei. Dar un lucru e cert: într-o astfel de școală nu intra oricine. În astfel de școli rezistau doar campionii! Aveți cu ce să vă mândriți: cu siguranță, mulți dintre dacii voștri au fost vedete adulate, aici, la Roma, în perioada de glorie a luptelor de gla­diatori".
Străjuite de chiparoși înalți, câteva ziduri groa­se de cărămidă și câteva cioturi de coloane de marmură mai amin­tesc azi, de "Ludus Daci­cus". Îi știam isto­ria de acasă, de la eruditul pro­fesor din Cluj. "Un astfel de «ludus» era con­struit în jurul unei arene, care imita destul de bine, ca mărime, arena principală de la Co­losseum. Acolo se pregăteau, zi de zi, luptătorii. În jurul arenei, erau câteva sute de locuri pentru gladiatori sau pentru spectatorii care doreau să asiste la antrenamente. Iar lângă această con­strucție era, de fapt, garnizoana în care trăiau gladiatorii și cămăruțele în care lo­cuiau".
Sunt în miezul evenimentelor. Cei mai bravi gladiatori daci au trăit chiar aici, la umbra chiparoșilor de pe Via Lubicana, în epoca de mare înflorire din vremea lui Tra­ian! Aici și-au stins dorul de patrie, aici și-au oblojit rănile căpătate în lupte, aici i-au căutat nobilele romane care îi adorau, aici, în arena cea mare, și-au obți­nut libertatea, după zeci de lupte victorioase.
"De ce să fi existat, totuși, o școală dacică de gladiatori la Roma?", îl întrebasem pe Da­vide, înainte să ne despărțim. "Asta nu­mai niște gladiatori pot să-ți spună", mi-a răspuns italia­nul zâmbind și m-a îndrumat către "Gruppo Storico Romano", o aso­ciație de istorici și de pasio­nați de istorie, care lucrează, de peste 20 de ani, la studierea lup­telor de gladiatori din Roma an­tică. "Mâine după-amiază te aș­teptăm la noi, pe Via Appia An­tica", îmi răspunde un tânăr, pe nume Andrea, la telefon, bucuros să afle că cineva din România e curios să afle mai multe despre luptele de gladiatori.

Bârlogul lupilor

A doua zi pe la 5 după-amia­ză, întocmai la ora luptelor de gladiatori, eram în capul unui drumeag ce părea să ducă spre o fermă de țară. Via Appia Antica, vechiul drum spre Brindisi, te scoate de-a binelea din Roma turistică. Și lumea e altfel. Bu­nicuțe sfătoase ies la poar­tă și îți dau binețe, te întrea­bă "come stai", dacă nu te pot aju­ta cu ceva. Sunt recuperat ra­pid de An­drea, care mă conduce, la capătul celă­lalt al drumea­gu­lui, în incinta școlii de gladia­tori. Ca un soldat conștiincios, mă prezintă mai-marilor locului și apoi se retrage, discret, la ale lui. "Iată, v-am adus gladiatorul dac!", râde cu poftă, înainte să-și ia rămas bun. Stefano Casini și Leonardo di Blasi meșteresc de zor la niște apă­rători din piele aspră, pentru mâinile gladia­torilor. Le-au studiat în cărți și în muzee, iar acum le reproduc "unu la unu". În spatele curții, un moșuleț se căznește cu un coif. "E un coif de gladiator", îmi spune Stefano, intuind ce curiozități m-au adus tocmai pe Via Appia. "Iar arma era o sica, o spa­dă curbată, pe care voi, în România, o cu­noașteți bine, și cu un scut mic. Luptele în care erau im­plicați dacii erau de mare spectacu­lozitate. Doi gladiatori lenți nu îți fac niciodată spectacol! Dar dacii erau iuți, erau dinamici, și de aceea lumea îi admira foarte mult. Cel mai probabil, acesta este și motivul pentru care a apărut «Lu­dus Dacicus». Eu cred că, dincolo de faptul că mulți soldați daci au devenit gladiatori, stilul lor de luptă, care plăcea foarte mult, a făcut ca aceas­tă mare școală de gladiatori să le poarte numele", spune Stefano. "În mod clar, gladia­torul era o profesie, erau și liberți care făceau asta, renunțau la libertate și se făceau gladiatori, lucru care le aducea bani și faimă. Gladiatorii erau ca jucătorii de fotbal de azi. Aveau privi­legii, dormeau într-un loc al lor, primeau vizita unor matroane, erau adulați. Nu e glumă, sudoa­rea gladiatorilor era vândută ca afrodisiac în lumea romană! Mulți își ima­ginează că în arenele de gla­diatori se făcea moarte de om tot timpul. Nu era așa. Avem mărturii pe stele funerare, despre gladiatori care avuseseră 74 de lupte la activ, dintre care 20 pierdute. Dacă era încă viu după 20 de înfrân­geri, era clar că nu se lupta până la ultima pică­tură de sânge. Cei care organizau luptele tre­buiau să îi plătească școlii valoarea gladiato­rului mort, iar un campion costa enorm, nu își permitea nimeni să îl piardă. Luptele erau dure, dar până la un punct. Adesea, gladiatorii ajun­geau la un moment al carierei, când erau eli­berați. Li se dădea un «rudis», o spadă de lemn, care semnifica obținerea libertății. De fapt: visul tuturor acestor luptători era să capete glorie și apoi să fie eliberați. Dar au fost și cazuri de gladiatori care s-au reîn­tors în are­nă, la lupte, după ce fuseseră eliberați de trei ori, atât de mare era setea de glorie". Leo­nardo di Blasi, coleg cu Stefano, este spe­cialist în is­torie. Mă ia cu el într-o plimbare de inițiere. Au recon­struit totul, din lemn, în mi­niatură: au și un mic amfiteatru pentru vreo 200 de per­soane, și un mic teren de an­tre­nament, care e bucuria co­piilor și a turiștilor străi­ni care îi vizi­tează, și o sală de arme, și un mic muzeu al luptelor de gladia­tori. Premiant, în materie de gla­diatori, Leonardo îmi poves­tește, și el, despre viața luptătorilor daci, îmi prezintă fie­care stil de luptă în parte, până când ajungem unde voia, de fapt, să mă ducă: în colțul "muzeului" unde se află imagina unui gla­diator. "Am vrut să vezi astea cu ochii tăi, să nu crezi că vorbim despre daci doar din com­plezență. Chiar studiem stilul lor de luptă, vorbim cu spe­cialiști din România, ca să aflăm mai multe despre cum se lupta cu sica, ne-am întâlnit, nu o dată cu pasionați ai luptelor de gladiatori din țara voas­tră", îmi spune, după care mă predă "an­trenorului" școlii. Îm­brăcat în tu­nică antică, acesta nu stă mult pe gânduri, ia din panoplie coiful cu moț și mi-l potrivește pe cap, apoi îmi caută un scut și, când totul e gata, îmi oferă, ceremonios, sica. "Ecco! Așa arăta un gla­dia­tor!", îmi spu­ne, în timp ce îmi explică niște sche­me de luptă. În colțul opus al sălii, Leonardo e ascuns în spatele aparatului foto. Doar zâmbetul i se vede pe sub obiectiv. "Așa, așa, explică-i cum lupta un dac adevărat! Vreau să faci din el un mare campion, așa cum au fost strămoșii lui!".