Premierul Tudose și șansa lui de a ne convinge

Ciprian Rus
Au făcut multă vâlvă, la mijloc de august, considerațiile premierului Mihai Tudose, referitoare la randa­men­tele celor doi piloni de pensii, Pilonul I, cel administrat de stat, și Pilonul II, cel privat.

Comparația merelor cu perele de către un om care are, orice s-ar zice, cu­noștințe economice de bază, i-a atras premie­ru­lui lungi perdafuri din partea presei de business, care și-a sim­țit, pe bună dreptate, insultată inteligența. Subiectul pen­sii­lor este unul delicat, nu doar în so­cie­tatea românească, ci peste tot în lume, voci dintre cele mai grele ridică frecvent semne de întrebare, legate de capacitatea sistemului de colectare a contribuțiilor, de a garanta că cei care au, azi, până în 40-45 de ani, vor mai apuca să-și ridice pensia pentru care plătesc din greu. În momentul de față, statul se împrumută cu sume colo­sa­le, ca să poată plăti pensiile, iar sem­ne că lucrurile se vor aranja pe viitor, din păcate, nu prea există. O mică spe­­ranță, în aceste condiții, o repre­zintă Pilonul II de pensii, administrat privat, care obține randamente re­zo­nabile și pe care mulți specialiști îl văd ca pe un lucru care chiar merge - pe banii noștri, ce-i drept! - în Ro­mâ­nia.
Ceea ce a deranjat, de fapt, mai mult decât sofismul premierului în legătură cu cei doi piloni - o discuție pe care lumea obișnuită o înțelege mai greu - a fost altceva: afirmația omu­lui pus de PSD la Palatul Vic­toria, că statul poate fi un mai bun ad­ministrator al bunurilor noastre decât mediul privat... Or, nu trebuie să ai masterate și doctorate în finanțe, pentru a înțelege că CFR Marfă și CFR Călători sunt, de pildă, două eșecuri parcă înadins programate ale statului român. Nu trebuie să fii licențiat în administrarea afacerilor ca să te întrebi cum se poate ca o com­panie precum TAROM să termine pe minus ani în șir, fără ca nimeni să răspundă în fața legii pentru asta. Nu trebuie să fii ditamai redactorul-șef la o publicație economică, pentru a te întreba cum sărăcie regiile autonome controlate de primării, în frunte cu gigantul Metrorex de la București, fac pierderi, deși unele au monopol pe piață și un public captiv, obligat să folosească serviciile lor? Dacă Tu­do­se, PSD, sau oamenii lui din guvern chiar cred că se pricep mai bine decât privatul la administrarea afacerilor, n-au decât să înceapă prin profita­bi­li­zarea CFR, TAROM sau Metrorex. Și abia apoi, cu bilanțurile pe masă, să vină și să încerce să ne convingă că merită să le dăm și banii de pe Pi­lonul II de pensii pe mână!