VALENTIN IACOB - "Nu pot să scriu decât în fața unei ferestre, cu cerul izbindu-mă în plină figură"

Dia Radu
Dacă îndărătul armurii de pixeli și-al zalelor poleite cu integrale și radicali n-ar fi clocotit poezia, colegul nostru de redacție Valentin Iacob ar fi fost azi un ex­celent matematician sau, de ce nu, un ingenios și abil IT-ist. Destinul l-a vrut însă un jurnalist-poet, un călător visător prin zone îndepărtate, unde pasul abia ajun­ge, iar mintea nici nu poate gândi. Dimineața devreme, când aburii câmpiei se ridică la cer, l-am căutat la telefon. L-am găsit în Vlaș­ca, cu picioarele pe pământ și cu capul în nori.

- Bun găsit, Valentin. Ai deschis în dimineața asta fereastra?

- Bună dimineața, Dia. De când mă știu, ăsta e primul gest pe care-l fac când îmi încep ziua. Deschid fereastra, să ies mai repede din găoacea viselor și să las să năvălească peste mine lumina de la primele ore, a lumii de afară.

- Ce-ai visat în noaptea care tocmai a trecut?

- Am visat că eram în Hațeg. Stăteam față în față cu o biserică voievodală, ca aceea a lui Neagoe Basarab, pe care am văzut-o la Geoagiu, acolo unde m-am dus pe teren, ca jurnalist. Eram, în vis, cu colegii mei de revistă și "șefessa", cum îi spu­nem noi doamnei Sânziana. Stăteam toți pe o bancă și dezbăteam subiecte cu tandră însuflețire. În vremea asta, biserica se ridicase de la pământ și plutea încetișor, ca un bondar uriaș.

- Deci, poezia e și un fel de visare. Cum scrii, Valentin? Ce vezi și ce alegi să lași deoparte? Cum selectezi ce devine literatură?

- La mine, inima alege. Reglajul și privirea mea sunt afective; un lanț de reacții atomice la lumea din jur. Nu știu dacă "simț monstruos", dar ades "văz enorm". Cum devin apoi literatură toate cele adunate în sufletul și inima mea, prin ce procedeu infinit de flotație separ cristale din sterilul de Timp și de viață - e greu de spus. Ce știu e că, înainte de toate, e nevoie de Mâna aceea misterioasă care coboară de Sus doar când vrea ea...

- Un mate­ma­tician care tră­dea­ză științele exac­te pentru poezie, și po­ezia pentru jur­nalism. Unde se întâlnesc pasiu­nile tale?

- Chiar îmi pla­ce cuvântul "trădare", pe care îl folosești. Mă face să mă gândesc la "traduttore tra­ditore". Pentru că eu toată viața am visat imposibilul: să traduc, să migrez dintr-un regn în altul al cunoaș­terii. Din matematică în poezie, și retur. Să traduc, și nu să trădez. Cât despre jurnalismul pe ca­re îl practic la "For­mula As", eu nu îl simt decât ca pe o prelun­gire a literaturii mele. Ba, de cele mai multe ori, lite­ra­tură pură aproa­pe.

- Și totuși, de ce ai abandonat matematica?

- Să spunem că dimineața vieții mele a pornit cu matematica și IT-ul, iar pe la nămiezi, soarele poeziei mi s-a arătat dintr-odată printre norii de teoreme și biți, orbindu-mă. Nici până azi nu știu dacă am trădat matema­tica sau doar am părăsit-o ca pe-o iubită cu care nu îmi găsisem fericirea. La în­ceputul anilor '90, am intrat în grevă ma­tematică. Eram deja în echipa Sân­zianei Pop, iar publicarea unei cărți de poezie complet liberă, după pofta și gustul meu, nu mai era nici ea o himeră.

- Crezi mai mult în puterea cuvântului decât în cea a formulei numerice?

- Nichita Stănescu avea dreptate când spunea că "poezia nu se scrie cu cuvinte". Dar greșea în același vers, când spunea: "ma­tematica s-o fi scriind cu cifre". Nu, nici matematica nu se face cu cifre. Ci cu simboluri. La fel ca și poezia, cu logos. Asta e puntea delicată și subtilă între mate­matică și poezie, pe care eu am simțit-o subliminal, încă din adolescență. La începuturile matema­ticilor, de la Euclid și până la Piero della Fran­cesca, tratatele de geometrie se exprimau prin cuvinte! Erau niște povești când concise, când stu­foase, despre realități miste­rioase și profunde.

- În "Viața și moartea în troleibuzul 81", cea mai recentă carte a ta, apărută la Editura In­tegral, în 2016, e câte puțin din toate: și poezie, și reportaj, și memorialistică. Așa ai și gândit-o?

- "Viața și moartea în troleibuzul 81" a pornit, și ea, de la vechea mea dorință de matematician, de a uni genuri literare diferite, într-o carte. De altfel, puține cărți de-ale mele sunt de poezie pură. Dincolo de asta în­să, cartea are un suflu afectiv unitar și un personaj unic și difuz: România. O descoperi așa cum privești cercu­rile concentrice care apar pe un lac, când arunci pietre. Pri­mul cerc sunt chiar eu, cu iubirile mele, y compris mate­ma­tica și poezia; al doi­lea - poveștile din România de ieri și de azi, cu câteva personalități ale ei, exemplare sau disputate, ca Belu Zilber sau Vasile Voi­culescu. Iar Troleibuzul 81 care ne poartă pe toți, când mai lin, când mai săl­tat, este chiar... România.

- Valentin, unde ești în dimineața asta?

- Sunt în județul Giur­giu. Sau Vlașca, așa cum îi spunea neînduplecat, după vechiul nume, bunicul meu Iacob. Într-un sat al cărui nume are rezonanța stră­veche a libertății: Moșteni.

- Vezi apele Neaj­lo­vului de la fe­reastră?

- Văd un pei­saj aproape sele­nar și magic. Un deal dintr-o tur­mă de dealuri, ca­re înconjoară o gârlă uriașă, re­văr­sată devale. Azi, îmi apare tot ca în copilărie: o intrare ne­ști­ută, spre alte tă­râmuri. Dea­­su­pra coamelor scun­­de de deal, erupe spațiul copleșitor al câmpiei. Spațiul cel vechi, al libertății me­le totale. Pare că țâș­nește direct din gârla mare și leneșă.

- Uite cum, doar așezându-te la fe­reas­tră, poezia irum­pe pur și simplu din tine. N-ai ce-i face, oricâtă mate­ma­tică ai fi făcut, ești, îna­inte de toate, poet.

- Chiar și de scris, să știi, nu pot să scriu decât în fața unei ferestre, cu cerul izbindu-mă în plină figură. Dar în dimineața asta sunt fericit. M-am trezit în căsuța asta țărănească, dintr-un Eden vechi al copilăriei mele, după care am tânjit cu tărie ani de zile, dar unde până azi nu mai reușisem să mă întorc.

- Scriitorii trăiesc cel mai mult în ceea ce scriu. Se și zice că priza lor la real e scăzută. Și totuși, Valentin, cu ce-ți vei umple dimineața de azi?

- Voi încerca să reînvăț să călăresc pe deșelate, așa cum făceam în copilărie. Apoi mă voi duce să înot în gârla Neajlovului. Vezi, Dia, mie îmi place foarte mult viața. Și trăită, și scrisă. În clipa în care am știut să stăpânesc și partea terestră a vieții, m-am putut pune serios și pe scris.

- Hai să ne jucăm puțin cu cifrele și cuvintele. Ce a fost matematică și ce a fost poezie în dimineața asta a ta, la Vlașca?

- Poezia a tronat de la prima oră. Ca un abur ce ieșea din toții porii. Mi-au venit și câteva idei de jurnalism, despre satul ăsta vechi, care se zbate să nu moară. Iar matematica s-a strecurat și ea printr-o amintire. Vărul meu, Constantin, mi-a povestit cum stăteam eu toată ziua pe dealuri, când eram adolescent, cu un Tratat de Analiză Matematică în mână, și cu ochii devale, pe gârla cea mare.

- Regăsești și când scrii pentru revistă ceva din starea pe care o trăiește poetul?

- Sigur că da! Eu trebuie să îmi vânez și dresez inspirația, ca să pot scrie texte bune la "Formula As". Iar pentru asta, mă izolez de lume cel puțin două zile.

- Care sunt ingredientele fără de care nu ai putea să scrii?

- Parafrazând un poem al lui Sorescu, îmi tre­bu­ie: o carte, o trăire intensă și o femeie inspi­ratoare.

- Și-n dimineața asta, le-ai avut?

- Ultimele două au fost prezente din plin. Cartea - doar în imaginație. E un roman pe care in­tenționez să-l scriu încă din 1992: "Vlașca pe ro­tile". O amintire tot mai tremurătoare, ca o mișcare de patine, pe măsură ce trece timpul, a acestui Eden pierdut.