PATRICIA TOMAS studentă - "Am vrut să nu se piardă sufletul satului"

Otilia Teposu
A împlinit douăzeci de ani, dansează bachata și kizomba, dar și hora, mu­ie­reas­că și jocul de doi. Poartă cu aceeași dezinvoltură ia țărănească sau o rochie croită după ultima modă, filmează oameni, locuri și în­tâm­plări. O găsești când la Biblioteca Universitară din Cluj, când la o biserică veche de lemn din cine știe ce sat, așteptând ca apusul să-i aducă cea mai bună lumină pentru o fotografie. Dar cu adevărat minunat, din tot ce a făcut până acum Patricia Tomas, este că a înviat un sat. L-a trezit din amor­țirea care era să-l înghită, îndemnându-l să caute în lada de zestre, pentru a-și lua model de viață de la cei din trecut.

- Patricia, ești studentă la Facultatea de tu­rism cultural a Universității Babeș-Bolyai din Cluj și ai ajuns vestită pentru ceea ce ai izbutit să faci în satul natal, reînviind obiceiuri pierdute și reușind să-i faci pe oameni să se bucure când sunt împreună. O adevărată minune, pe care te rog să o povestești.

- M-am născut și am crescut în satul Marin din județul Sălaj. Am făcut clasele primare acolo, în ultima generație de copii care au mai făcut școala în sat, după care, aceasta s-a desființat, din lipsă de elevi. Satul era de atunci în pierdere de oameni. Cu anii, acest fenomen s-a extins. Mulți tineri au plecat la muncă și au rămas bătrânii. Părinții mei s-au născut amândoi în acest sat, și bunicii la fel, pot spune că tot neamul nostru se trage de aici, de multe generații. Cum să las să moară atâta trecut? Îmi amintesc că încă din copilărie eram fermecată de ce îmi povesteau bunicii și străbunicii că a fost "pe vremea lor". Am crescut cu aceste povești și cu bucuria lor de a vedea că-mi place să port cos­tumul popular. Din poveștile lor a izvorât dorința mea de a reînvia tradiții și obiceiuri pierdute. Și-apoi, deși am crescut ca orice copil născut la țară, simt, totuși, că sunt cu mult mai bogată decât cei născuți la oraș. Acum, când vorbim, îmi vin în min­te momente obișnuite din viața satului, dar atât de pline de farmec: culesul roadelor toamna, împreună cu verii și cu bunicii mei, munca în ogradă cu ani­malele din gospodăria bunicilor, pe care le iubeam nespus. Legat de animale, am și o amintire amuzantă. Aveam doar câțiva ani, prietenii mei erau cu vacile la păscut, și acolo, pe câmp, jucau tot felul de jocuri. M-aș fi dus și eu, dar... nu aveam vacă... Vaca bunicilor era plecată cu ei la câmp, așa că m-am tot gândit ce să fac. În cele din urmă, m-am dus la o mătușă și i-am cerut vaca de împrumut, ca să am pretext să mă duc și eu cu ceilalți copii. Vedeți, chiar și în lumea co­piilor de la sat, legile nescrise erau respectate cu sfin­țenie. N-aș fi avut ce să caut pe câmp, ală­turi de prietenii mei, dacă nu aveam de păzit și eu un animal. Când am ajuns acasă, mama m-a văzut plină de noroi, dar nu m-a certat. Eram fericită că intrasem "în rândul lumii".

- Cum e lumea asta, a sa­tului tău din Sălaj?

- Satul nostru este așe­zat în­tre dealuri, într-o vale apă­rată pe trei părți de păduri bă­trâne. Oamenii cresc animale, sunt și bi­vo­lițe în sat, ținute de oa­meni mai bătrâni, care știu cât este de prețios laptele a­ces­tor animale. Îmi plac oa­­me­nii din satul meu, sunt aprigi la muncă și nu se sfiesc să se ia la în­trecere. La în­ceput, unii au privit cu ne­du­me­rire când am inițiat pri­me­le șezători și clăci, dar acum, aproape toate femeile din sat au început să coase iar cos­tume populare, pentru ele și pentru nepoți, și abia așteaptă un nou eveni­ment, ca să fie împreună. E o bucurie a întoarcerii la ceea ce au trăit în tinerețea lor.

- Unde au loc aceste întâlniri?

- Clăcile, șezătorile, se petrec în casele unora dintre gospodarii satului, dar pentru pregătirea lor ajută mai mulți. Acum câțiva ani, părinții mei au cumpărat peste drum de casa noastră o casă veche, ce fusese înregistrată la primărie în anul 1906. Părinții au refăcut-o în stilul tradițional, păstrându-i intactă înfățișarea. Am adus mo­bilier vechi, dar și multe obiecte casnice vechi, costume populare și țesături primite de la bu­nicii mei. E un adevărat muzeu de artă țără­neas­că autentică! Multe din evenimente se des­fășoară în curtea casei unde îmi și place să stau, atunci când vin în sat. Ideea unui astfel de muzeu mi-a venit după ce am constatat că, pe zi ce trecea, satul nostru era tot mai trist, tot mai mulți consăteni plecând în căutarea unei vieți mai bune. Pe de altă parte, am văzut că mulți dintre tinerii care se încăpă­țânează să rămână în sat nu își cunosc trecutul și nu-și gă­sesc rostul. Am simțit că dacă nu se intervine în­tr-un fel sau altul, în câțiva ani tradiția și obi­ceiurile din sat se vor pierde definitiv. De­cisivă a fost ziua în care am găsit costumul popular al străbunicii mele, Măriuța Licuții, care a trăit 95 de ani, și s-a stins acum, de curând. M-am hotărât să îi reconstitui nunta, care a fost de po­veste. Acesta a fost până acum cel mai impor­tant eveniment la care a luat parte tot satul, peste o sută de oameni s-au adunat și am refăcut împreună nun­ta străbunicii, așa cum a fost, respectând toate datinile. Mai am multe idei despre ceea ce ar trebui de făcut. Aș vrea să trans­form casa veche într-un loc de cazare pentru familii cu copii care doresc să vadă cum se tră­ia pe vre­muri la țară. Vreau să amenajez și o gră­dină de legume, o minifermă cu câteva ani­male do­mestice, găini, ra­țe, iepuri, ale căror pro­duse să le folosească la pre­pararea hranei. Sigur că pentru com­pletare vor putea cumpăra pro­duse de la alți gos­podari, ceea ce îi va în­curaja și pe aceștia să-și păstreze mi­cile ferme gospodărești și să producă hrană de calitate. Aș vrea, de ase­me­nea, să mă im­plic în organizarea unor ateliere, cursuri de artă populară, de agricultură sănătoasă. Am depus un pro­iect pentru obținerea unor fonduri eu­ropene. În anul 2012 am pornit și pro­iectul "Portretul țăranului român", pe care îl realizez cu ajutorul unor tineri din sat.

- Cine sunt cei care te ajută să-ți împlinești visele?

- Principalii susținători în toate pro­iectele de până acum au fost pă­rin­ții mei. M-au ajutat moral și material în toată această zbatere uriașă de a nu lăsa să se piardă sufletul satului. Pe lângă ei, mai sunt câteva doamne din sat, dar și femeile din corul bisericii, adevărată instituție în satul nos­tru, care mi-au fost alături încă de la pri­mul eve­niment pe care l-am organizat - o șeză­toare. Din po­veștile și amintirile bătrânilor am reușit să re­cons­titui tradiții care s-au pierdut. Mă bucur că am reușit să atrag și câțiva tineri. La început au fost neîncrezători, dar pe parcurs și-au dat seama cât putem câștiga prin reactivarea acestei minunate zestre a satului, care părea pierdută în uitare. În luna august a avut loc evenimentul "Zilele au gust la Marin", care a început cu un se­minar, "Cânepa în viața țăranului". Ne-au ajutat doam­na Leontina Prodan, de la Ti­mi­șoara, doam­nele din corul bi­sericii și Alex Pop, cul­­tivator de cânepă și cântăreț de muzică tra­di­țională, și dom­nul Căpușan, care cons­truiește acum "casa câ­nepii", la "Muzeul Poar­ta de su' Feleac" din Cluj. A avut loc și o pa­ra­dă a costumelor populare vechi din Transilvania, luate din colecția profesorului Căpușan. Femeile din sat au gătit pentru toți plăcintă cu cânepă și mâncare la ceaun. Muzica și dansul au fost în grija lui Alex Pop, care a cântat la caval și drâmbă, dar și a unor săteni care cântă la fluier. Ziua s-a terminat cu mu­iereasca și alte danțuri. A doua zi am făcut un tra­seu cu bicicletele la bisericile de lemn din Tușa și Sârbi. Tot mai mulți tineri sunt interesați să par­ticipe acum la evenimentele noastre. Unii de aici din sat, alții care vin în vacanțe la bunici, dar și colegi de studenție din Cluj.

- Cu ce te-ai ales din toată truda asta a ta?

- Sunt fericită că am reușit să-i fac pe săteni să se întoarcă la un fel de a se bucura împreună, pe care ei înșiși îl credeau pierdut. Faptul că se adună, că muncesc, plănuiesc, contribuie fiecare cu ce are pentru binele tuturor este minunat. Asta înseamnă o comunitate în care te simți puternic, pentru că știi că nu ești singur nici la bucurie, nici la întristare.

Fotografii din arhiva Patricia Tomas