"Tăticul"

Toma Roman
Furtuna iscată aparent din senin în interiorul PSD, între liderul partidului, Liviu Dragnea, și șeful gu­ver­nului (controlat de partid), Mihai Tudose, pare a se fi încheiat.

Partidul a acceptat "cu durere și mânie" ce­rerea pre­mie­rului de demitere a trei miniștri (sus­pec­tați de DNA pen­tru afaceri necurate și percepuți ca atare și la Bruxelles), rămânând, cu toate astea, în funcțiune. Cazul nu s-a mai repetat. Demisia (sau de­miterea) primului ministru ar fi lăsat, cu adevărat, PSD-ul la mâna președintelui Klaus Iohannis. Acesta s-a întrebat, de altfel, retoric și pre­ventiv, dacă un partid care în mai puțin de un an de la accederea la guvernare, își dărâmă propriii premieri, mai poate dirija administrația țării? De aceea, ceea ce joi, 12 octombrie, putea fi, în ședința CEx al PSD, o "seară a cuțitelor lungi", s-a transformat într-o dramoletă în care, pe de o parte, miniștrii nominalizați pentru de­mitere au fost tămâiați drept "cei mai buni", dar demiterea (trans­formată pe loc în cerere personală de retragere) le-a fost admisă, iar - pe de altă parte - pre­mierul, tămâiat și el drept "cel mai bun", a fost păstrat la post. PSD-ul și-a re­afir­mat astfel "unitatea mono­litică în jurul conducătorului iubit" și a demonstrat că poate trece "neabătut" peste toate hopurile de pe drumul său, spre concretizarea pro­gramului de guver­nare atât de promițător pentru țară. De altfel, a doua zi, Liviu Dragnea a nominalizat din "rezerva de cadre" alți trei candidați la posturile minis­teriale va­can­tate și totul a reintrat, cum s-ar părea, în nor­mal. Drag­nea și Tudose au redevenit cei mai buni prie­teni, miniștrii autodemiși au fost răsplătiți cu alte slujbe la stat (mai puțin vizibile), iar guvernul s-a putut întoarce cu motoarele turate la misiunea lui. Lucrurile nu stau însă așa. Ciocnirea dintre "tăticul" partidului ("daddy", cum sin­gur și-a spus Liviu Dragnea) și omul de la șefia exe­cutivului era inevitabilă. Dragnea nu înțelege că între con­ducerea politică și cea administrativă este o profundă deosebire. Deciziile politice corecte sunt întotdeauna cele care țin cont de realitatea socială și economică în care se exercită administrația. Dragnea a conceput un program de guvernare extrem de am­bițios și atrăgător pentru electorat, dar fără legătură cu posibilitățile reale ale economiei românești și cu necesitățile ei de dezvoltare. Opțiunea pentru proiectul fantezist a fost deliberată, scopul public fiind readu­ce­rea, prin alegeri, a PSD la putere, subordonarea totală a acestuia față de "tătic", aflat în dificultate cu Justiția independentă din România. Liderul PSD a fost dispus să promită "marea cu sarea" pentru câștigarea alege­rilor, iar subordonarea conducerii PSD-ului s-a făcut prin promovarea celor îndatorați față de el, a celor cu o fidelitate verificată, mizând pe unitatea lor în aca­pararea integrală a Statului (deci și a com­po­nentei lui juridice), urmând ca apoi promisiunile pentru "pros­time" să fie dizolvate prin diverse "ajustări" și po­meni con­juncturale. "Planul" aproape i-a reușit, PSD-ul câș­ti­gând, cu "sateliții" săi, majoritatea parlamentară în fața unei opoziții slabe și divizate și în indiferența unui electorat dezgustat de politicianism sau terorizat de grija supraviețuirii zilnice. "Daddy" și-a dus par­tidul la victo­rie, dar nu a putut prelua nominal puterea, din cauza con­dam­nării în Justiție. Și-a numit, în con­secință, "uneltele", în fruntea guvernului, grăbindu-le întru schimbarea legilor Justiției, pentru propria "al­bire". Politizarea sis­temului juridic trebuia învăluită de aplicarea spectacu­loa­să a programului de guvernare, "partidul" demons­trând că se ține de cuvânt. Sarcina lui Sorin Grindeanu, nășit de tandemul penal Dragnea-Tăriceanu ca prim-ministru, și apoi a succesorului său, Mihai Tudose, era să păstreze atenția electoratului pe "implementarea" aces­tui "program al fericirii", pa­tro­nând concomitent subor­donarea Justiției față de con­ducerea partidului. Numai că până și cele mai obe­diente slugi nu merg, în servirea "stă­pânului", până la sacrificiul de sine. Astfel, Grindeanu a realizat foarte repede că mănoasele promisiuni guver­na­mentale nu pot fi îndeplinite fără riscul prăbușirii eco­nomiei, iar eșecul în cea mai dorită acțiune, schimbarea legilor Justiției, prin procedeul "noaptea, ca hoții", l-a con­damnat în fața șefului PSD și a fost "executat" în premieră mondială: a fost primul premier doborât prin moțiune de cenzură de propriul partid. Succesorul, Mihai Tudose, s-a lovit de aceeași realitate. Economia nu se su­pune deciziilor politice aberante. Iar felinul responsabil cu demolarea independenței Justiției, Tudor Toader, se mișcă prea încet și prea prudent. Mihai Tudose a sesizat foarte repede că "partidul" îi cerea să se sacrifice în nu­mele lui, pe de altă parte, știa că "lupta de partid" nu se încheie decât atunci când nu mai există nicio posibi­litate de supraviețuire politică. Între a se compromite intern, prin asumarea con­se­cin­țelor grave ale aplicării haoticului proiect de guvernare, și extern, prin imaginea de unealtă oarbă a unui dic­tator penal, Tudose a ripostat, susținând că nu se poate ca un întreg partid să se subordoneze voinței unui sin­gur om (cum se întâmpla în partidele comuniste). Drept urmare, a cerut și a obținut eliminarea din gu­vern a "ochilor și urechilor stăpânului", adică a d-nelor Shhaideh și Rovana Plumb. În "misiunea" sa a fost ajutat de poziția fermă a președintelui Iohannis, care exclude a doua cădere a unui guvern, dat jos de pro­priul său partid. S-a dovedit, astfel, că Mihai Tudose nu este un "comunist idealist", care acceptă "să moară pentru partid".
Solidari doar în fața Justiției, legați mafiot de interese economice comune, actualii lideri PSD nu mai au disciplina ideologică de odinioară și nici obediența totală față de "tătuc", cum era numit Stalin. Rezistența lui Tu­dose o dovedește. Liderul PSD nu mai este in­failibil, iar adevărata bătălie în partid abia a început.