Elisabeta, prințesa pădurii

Ciprian Rus
De numele Reginei Elisabeta a României dai vrând-nevrând, ieșind, pur și simplu, într-o vacanță prin lumea largă.

Uriașă personalitate a timpului ei, talentata și extravaganta regină a României umplea pagini întregi în ziarele de limbă franceză, italiană, germană sau engleză, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Încă din tinerețe, fusese o obișnuită a marilor curți europene și petrecuse timp îndelungat prin Koblenz, Heidelberg, Berlin, Paris, Milano sau Sankt Petersburg. Urmele ei le găsești și azi prin aceste metropole. Chiar și la Opatija (fosta stațiune mondenă Abbazia), pe țărmul croat al Mediteranei, unde Regi­na României obișnuia să își petreacă vacan­țele, un circuit de promenadă, numit chiar "Carmen Sylva", îți îndrumă pașii prin fru­moasele locuri pe unde Elisabeta își plimba dorurile. Dar nicăieri în lume, amintirea sa nu e mai emoționantă, iar prezența ei mai luminoasă, decât la Neuwied, orașul ger­man în care s-a născut, a crescut, în care a scris, în mare secret, primele sale poeme, locul în care a cu­nos­cut primele suferințe, unde a evadat în păduri săl­batice, pentru a-și trăi neastâmpărul, unde a visat prima oară la România și unde s-a căsătorit cu Ca­rol, căruia avea să îi fie alături, la bine și la greu, în lungii ani de domnie peste Regatul de la gurile Dunării.
O întâmplare a făcut ca Neuwied-ul să fie, anul acesta, la doi pași de călătoriile autumnale ale revis­tei noastre, prin Germania, Normandia și Breta­nia. Pe lângă subiectele pe care le căutam, am dat peste o altă "urmă" a istoriei noastre: Neuwied, orașul în care s-a născut prima noastră regină - Elisabeta, soția regelui Carol I. Aflată în apropiere de Ko­blenz, la confluența dintre Mo­sela și Rin, mica localitate ascun­de povestea de tinerețe a princi­pesei de Wied, pe care ne-am do­rit s-o aflăm "în direct", vizi­tând - atât somptuosul palat de pe malul Rinului, dar mai ales reședința de vară din Monrepos, locul de su­flet al micuței Elisabeta. Se știu atât de puține despre tinerețea Elisabetei și despre miraculoasa ei apariție în viața lui Carol I, în­cât vizita la Neuwied, în Germa­nia, unde regina-poetă a Româ­niei este venerată și azi, ca în ur­mă cu secole, a fost o descindere în... mister.

Cântecul de adio

În salonul cel mare al cas­te­lului de la Neuwied, glasurile șco­lărițelor din oraș au limpe­zimea unui cor de îngeri. "Ești ca o floa­re!", sună refrenul cântecului, iar notele urcă, parcă în joacă, până în înaltul stucaturilor de aur de pe tavan, în timp ce doamnele din înalta societate, privind-o pe Elisabeta, își vântură batis­tele, ca să nu se sufoce de emoție. Ves­titul cvartet din Köln a venit special la Neuwied, pentru a da, solemn, tușa finală unei nunți împărătești. Căci la Neuwied, chiar e o nuntă împă­rătească! Tinerii miri, Elisabeta de Wied și Carol de România, urmează să ia, în mâinile pe care de-abia ce și le-au îm­preunat la altar, soarta unui mic principat de pe Dunăre, pe care au jurat în fața lui Dumnezeu să îl ridice la rang de mare regat. Wilhelm, fratele miresei, s-a ocupat per­sonal de organizarea con­certului: e momen­tul de apogeu, care punc­tează plecarea prin­­cipesei de la Neuwied, într-o lungă călătorie prin centrul Europei, spre tronul României! "Ești ca o floareeeee!", cântă domnișoarele din Neuwied, iar noua principesă de România, încă și mai roșie în obraji decât o știe toată lumea, le ascultă și, pentru prima oară, într-o tinerețe plină de suferință, simte că nu-și mai poate stăpâni lacrimile. "Am plecat apoi în lume, în lumea largă, și nu am mai fost aproape niciodată aca­să...", scrie, după ani și ani, Elisabeta de România. Principesa are în față o viață cu multe încercări, o glorioasă domnie alături de Carol I și, peste toate, o carieră artistică unică și o faimă la care puține femei puteau măcar visa pe vremea aceea. Pe drumul lung și neted, cu piatra cu­bică aranjată cu rigla, ce însoțește Rinul până la ieșirea din Neuwied înspre Viena, legănată de caleașca în care se află alături de Carol, Elisabeta se gândește, însă, mai puțin la viitor și mai mult la trecut, la orașul ei natal, la pala­tul de pe malul fluviului, la profesorii care i-au șlefuit mintea, la frații și prietenii cu care a cucerit lumi, ca niște veritabili Robinsoni, la toate momentele de evadare din mediul acela nobiliar, cazon, în care familia o pregătise să știe și să facă mai mult decât să simtă, cum era tradiția pe atunci. Și, mai ales, se gândește la Monrepos, reședința de vară a familiei, încon­jurată de o pădure sălbatică și bătrână, în care a învățat ce înseamnă natura și libertatea. Neu­wied, orașul adolescenței, rămâne în urmă, de îndată ce caii pornesc în galop, spre prima destinație a noii sale vieți, Viena...

Fotografii de familie

E zi de toamnă apăsătoare la Neuwied, la fel cum va fi fost și ziua în care Regina Elisa­beta a părăsit orașul pentru a lua drumul Ro­mâniei. Mânați de un vânt rece, prusac, norii mărșăluiesc cu repeziciune, atât de aproape de pământ, că simți că i-ai putea atinge cu vârful degetelor. La mijloc de septembrie, primele frunze au prins deja culorile nebune ale lim­bilor de foc, iar coșurile fumegânde ale ca­selor dau și mai mult parfum de melancolie zilei, în vreme ce castanele căzute din arbori ți se rostogolesc, copilărește, la picioare, par­că, anume, ca să te scoată din reverii.
Ca să ajungi la Monrepos, reședința de vacanță a familiei Wied, iei pieptiș un deal înalt, pe meandrele unui drum pe care caleștile de la 1800 se vor fi opintit amarnic. Cartierele rezi­dențiale de la periferia orașului au ștaiful nemțesc de odinioară. Ordinea și disciplina sunt și azi la mare rang în zona bună a Neuwied-ului, la fel ca în copi­lăria Reginei Elisabeta. Milităria nobiliară de odinioară va fi fost urcată înapoi, în pod, dar seco­lele de educație cazonă a tine­relor generații își lasă și azi am­prenta asupra locului. Ascuns într-o pădure deasă, castelul și fostele sale dependințe sunt cufundate într-o liniște absolută. Deși construit în vârful dealului, Monre­pos de-abia dacă are o zare deasupra orașului de jos, atât de strânsă e pădurea în jurul său! Azi, muzeu de științe ale naturii, renovat în deceniile din urmă, palatul mai are puține legături cu atmosfera din copi­lăria Reginei Elisabeta. O doamnă cochetă și blân­dă, cu aer de guvernantă, ne întâmpină în micul salon de ceai de la intrare și ne vorbește ceremonios despre cea mai iubită fiică a Neuwied-ului, Regina Elisabeta. O mică bibliotecă, cu albume și biografii ale reginei, tronează lângă biroul ei, laolaltă cu un afiș care te invită să te aventurezi pe circuitul "Carmen Sylva", din jurul palatului. Albumele cu fotografii - multe dintre ele complet necunoscute la noi - spun singure povestea copilăriei de prințesă a Elisabetei de Wied. Palatele din pozele vechi sunt încărcate de amintiri, încremenite în nemișcarea aris­tocratică a străbunilor din tabourile de fundal. No­bili mustăcioși și aspri, contese reci, cu tenul șle­fuit parcă în gheață, tinere fete privind în gol, dedi­cate, din naștere, unei vieți de salon, apoi iarăși ofi­țeri posaci, apoi tablouri țepene de familie, cu tatăl sprijinit de spătarul jilțului mamei și cu puzderie de copii, care mai mari, care mai mici, toți speriați de rigiditatea mizanscenei. Și, printre toate aceste ima­gini cu morgă clasică, pe care le derulez dintr-un album, pe repede înainte, într-un colțișor al ceaină­riei de la Monrepos, apare, din când în când, câte o scăpărare: același surâs imposibil de reținut, aceeași frunte înaltă, aceiași ochi vii și inteligenți ai copilu­lui care a fost Elisabeta. Mă uit la portretele micii principese și palatul înțepenit în atmosfera apăsă­toa­re a toamnei de afară se luminează numaidecât!

"Eram un copil al pădurii"

Pădurea din jur se deschide și ea, sub câteva raze, în toată splendoarea ei. Privesc pe geam și zâm­besc, la gândul că micuța Elisabeta va fi tremu­rat de atâtea ori în fața acestei ferestre, nerăbdătoare să găsească un prilej de a fugi afară. O și văd, cu obraji roșii și sănătoși, cu ochii jucăuși, pozându-i, fără pic de răbdare, într-o rochie albă cu fundițe al­bastre, pictorului Karl Sohn, bunul prieten al fa­mi­liei de Wied.
"Îmi amintesc și acum disperarea care mă cu­prindea pentru că nu aveam voie să mă mișc. Cum îmi mai tremurau degețelele și cum voiau să fugă de acolo! Afară se împrimăvărase, păsărelele cân­tau, iarba era verde și ghioceii dădeau să înflo­rească, dar eu trebuia să stau înăuntru, unde miro­sea a vopsea! Pictorul Sohn și-a ieșit din fire când, într-un rând, am căzut leșinată de pe scaun, deși el încercase să mă țină cât mai puțin nemișcată, fără să știe că o asemenea încercare era totuna cu aceea de a potoli un uragan sau a sili un pârâu de munte să nu mai curgă ori să nu murmure! Mama a și între­bat odată cine o să izbutească să țină în frâu «pârâul ei de munte». Mi se citeau cele mai fru­moase basme și se căuta pe toate căile, cu binele și cu răul, să mă facă să stau liniștită. Dar eu și li­niștea! În trupul meu duduiau parcă o sută de pulsuri și, scurt, o luam la fugă!".
Într-adevăr, dincolo de zidurile groase ale pa­latului de la Monrepos, uriașa pădure pare o eva­dare. Printre plantele tinere, sălbatice, care "strică" ordinea nemțească, copaci scorțoși, bătrâni și uriași te cheamă să-i îmbrățișezi, așa cum făcea Elisabeta. Fagii cei vechi au coaja aspră, ridată, dar soarele, din puținul razelor ce scapă printre nori, le-o încăl­zește, mângâindu-le bătrânețea. Cum stau așa, cu crengile aplecate peste tine, pare că vor să îți zică o poveste, pe care și micuța Elisabeta o ascultase, la rându-i, de o mie de ori, căci pădurea sălbatică de la Monrepos te seduce la tot pasul, ba cu adâncul ei nepătruns, ba cu mireasma frunzelor care mor, ba cu fantasma unui luminiș, prin care întrezărești o fetiță alergând. Aici, în inima pădurii, pierdută prin­tre copaci, departe de rigiditatea educației stricte, departe de tristețea cimitirului familiei așezat sus, în deal, aici, în sălbăticie, îi plăcea să fugă Elisa­be­tei. Nicăieri, până să descopere minunăția Peleșului, nu s-a simțit mai bine viitoarea regină, decât în pă­durea de la Monrepos. Aici era regatul micii prin­țese de Wied, sursa viitoarelor ei poezii!
"Când am mai crescut, Sohn m-ar fi pictat bucuros undeva în pădure, la umbra unui pom, cu pălăria mea de paie, încălzită toată de o plim­bare cu pași iuți și priviri lucitoare. Din păcate, însă, i s-a cerut să mă picteze decoltată, ca pen­tru salon, cum nu era felul meu. Căci eu uram orice toalete și cu atât mai mult rochiile decol­tate, și eram fericită doar în pădure, sub fagul meu, pe covorul de frunze moarte pe care îl răs­coleam cu picioarele. Ar fi fost un tablou fru­mos, respirând căldura vieții! Căci eu eram un copil al pădurii și nu voiam să fiu altminteri!".

Lecții împotriva visării

Dar orele de nemișcare în fața șevaletului pictorului Karl Sohn erau nimic față de caznele la care era supusă, la Neuwied, o fetiță crescută ca să fie regină. Iar Elisabeth Pauline Ottilie Luise zu Wied (numele complet al viitoarei re­gine), fiica principesei Maria (soră a marelui duce de Luxemburg și a reginei Scoției) și a lui Hermann de Wied (membru ereditar al Dietei Reunite a Prusiei) a fost crescută ca să devină re­gină. Cu ambii părinți grav bolnavi și cu un frate, Otto, infirm din naștere, Elisabeta a înțeles de foarte tânără greutățile vieții. Cu atâta boală și suferință, lumea basmului și a poveștilor nu-și avea locul la Neuwied, după cum nici mani­festările de afecțiune nu erau îngăduite, iar un hotot de râs era mai rar ca zilele de mare praz­nic. La Neuwied, eticheta cerea ca nicio clipită să nu se piardă fără folos, ca nicio zi să treacă fără a învăța ceva util. Sfaturi, lecții și lecturi și, peste toate, o educație religioasă, cu treziri la 6 dimineața, pentru citit și comentat obligatoriu versete biblice! Cu adevărat o educație de prin­ci­pesă germană, care, până la căsătoria cu un mare prinț, trebuia să aibă temeinice cunoștințe de istorie, filosofie, științe, belle-arte și politică! Limbile străi­ne și virtuozitatea muzicală nici nu se mai discutau, erau doar pauze de relaxare, între ecuații mate­ma­tice și concepte filosofice...
"Noi, copiii, aveam la lecții niște scaune înalte, de lemn, și picioarele ne atârnau în gol, până amor­țeam de oboseală. Pentru ținută eram legați într-un pieptar de fier căptușit cu piele pe care, spre marea mea uimire, tre­bu­ia să-l port și la plim­bare", suspina mica Elisabeta. Sco­pul acestei edu­cații atât de stricte era să ucidă orice urmă de slăbiciune sentimentală. Ma­ria de Wied, mama Elisabetei, ținea foar­te mult la stu­diile în domeniul științelor, tocmai pentru a combate efuziunile lirice ale fiicei sale, despre care nu voia să audă cu niciun chip. "Ca și cum științele ar fi putut să ofere măcar a zecea parte din consolarea pe care ți-o dă această ad­mirabilă prietenă, imaginația, care ne însoțește pe toate drumurile atât de întortocheate și de anevoioase ale vie­ții", i se destăinuia Regina biografului ei. Dar în ciuda caz­nelor la care este supusă, Elisabeta e sclipitoare la toate științele. Fetița învață pe rupte dar, cum găsește prilejul, eva­dează în lumea interzisă! Pe la 10 ani, într-o bună dimineață, fuge de acasă, curioasă să vadă cum ara­tă școala unde învață copiii fermierilor de la castel. Îi prinde din urmă pe cei mici și e primită cu mare drag, ca o adevărată prințesă, de dascălul școlii la ora de muzică. Eliza e vedeta zilei, dar recitalul prințesei e întrerupt brutal de unul dintre servitorii de la palat, trimis să o pună în "arest", cu "regim de pâine și apă"!

Marea evadare

Dar nicio pedeapsă și nicio regulă nu reușesc să o țină departe de lumea ei secretă, de lumea visu­rilor și a poeziilor ei, pe Elisabeta! "Petreceam ore în­tregi de una singură, în pădure, numai cu bernar­dinii mei, iubiții mei paznici, cutreierând în lung și în lat, și când mă întorceam, scriam un cântec susurat de foșnetul copa­cilor. Prietenii mei îmi spuneau «tran­dafiraș de pădure» sau «trandafiraș sălbatic». Căci po­meții obrajilor îmi erau mereu tran­da­firii, nu păleau deloc, deși am fost crescută în camere cu bolnavi sau la căpătâie de muri­bunzi". Din feri­ci­re, frumoasa prin­ci­pesă își găsește mereu aliați printre cei din jurul ei. Pic­­torul Sohn îi ținea partea tinerei prin­cipese. "Pe Sohn îl bucurau toc­mai fi­rea mea năvalnică, forța și tinerețea, mer­sul rapid și miș­cările ușoare, copilul tu­mul­tuos ce nu pu­tea fi stru­nit și sim­țea că i se impunea să fie ca toți cei­lalți. Tre­buia să fiu pregătită pen­tru un tron, or mie gândul la măritiș îmi repug­na, iar cel la un tron mă îngrozea. Pre­fe­ram orice în locul unui tron! O colibă, o casă de preot, de pro­fesor, o casă veche într-o pădure, în mare singură­tate. Căci strălucirea exterioară mi s-a părut tot­deauna vană, după splendoarea pădu­rii și măreția frumoasei naturi!", scrie Regina României, în­tr-una dintre cărțile sale, "Colțul penaților mei", re­cent tradusă în limba română.
La vârsta de 20 de ani, când ajunge la Ouchy, în Elveția, în vizită la marea ducesă Elena Pavlovici a Rusiei (soția fratelui țarului), mătușa și nașa sa, principesa de Wied impresionează pe toată lumea prin erudiția și, mai ales, prin felul ei de a fi. Între ne­poată și mătușă se leagă o mare priete­nie, decisivă pentru desti­nul ar­tistic de mai târziu al Eli­sabetei. "Elisabeta e îndrăgită de toată lumea. Toți sunt fer­mecați de ea. Privirea ei des­chisă și se­nină reușește să în­căl­zească până și inimile cele mai lipsite de sensibilitate, iar noi ne-am regăsit tinerețea ală­turi de ea, totul părându-ne mai vesel și mai plin de prospe­țime". Prin­tre "inimile lipsite de sensi­bili­tate" pe care Elisa­beta reușește să le înmoaie, bio­grafii i-au des­coperit pe contele Pavel Ki­se­leff, fostul guver­nator al Principatelor Române, care își făcea adesea plimbările de dimineață la brațul tinerei principese de Wied, și pe Ernest Naville, o somitate a filosofiei, ale cărui pasionante discuții despre fericire, purtate cu Elisabeta, au fost atât de gustate de asistența de la Ouchy, că au ajuns să fie pomenite în paginile marilor reviste din Geneva. Elisabeta evadase, cu adevărat, din palatul cazon de la Neuwied: era, pentru prima oară, pe prima pagină a ziarelor europene! Luată într-o vară la Sankt Peters­burg, de Ele­na Pavlovici, una dintre cele mai influente femei ale epocii, are parte de toate deliciile culturale care îi lipsiseră în adolescență: citește după placul inimii, ia parte la spectacole fastuoase, studiază limba rusă și desenul, se apropie de orto­doxie, religia la care tre­cuse mătușa ei, face teatru și ia lecții de pian.

Două "întâmplări"

Neuwied-ul și uriașul palat de pe malul Rinului devenise prea strâmt pentru ambițiile mamei Elisabetei. Rămasă văduvă, Ma­ria de Wied mai avea un singur țel în viață: să o că­sătorească cât mai bine pe fiica sa. Mulți tineri aristocrați au bătut dru­mul Neu­wied-ului pentru a intra în grațiile Mariei și ale fiicei sale. Chiar și moștenitori ai tronului britanic au fost tentați de o căsătorie cu Elisabeta, faimoasă în lumea largă pentru frumusețea și in­struc­ția ei. Dar tocmai erudiția Elisabetei îi speria preten­denții, cu mult mai modești. "Ori mă voi căsători cu vreun conte văduv, cu mulți copii, ori mă voi face învățătoare", glumea Elisabeta. Până când, într-o zi, "întâm­pla­rea" i-l scoate în cale, la Köln, pe seducătorul prin­cipe Carol de Româ­nia...
Elisabeta și Carol se știau de la Berlin, de mai mulți ani. O anecdotă spune că, în timpul unui bal organizat la curtea Prusiei, Elisabeta s-ar fi împie­dicat în rochia lungă și înspumată și Carol, atent și galant, i-ar fi oferit sprijin. Să fi fost acea scânteie, care a aprins povestea de dragoste dintre cei doi? Tânărul principe român era presat să își găsească o soție din elita europeană, iar Elisabeta, bună prie­tenă cu mama și cu sora sa, se potrivea de minune rolului de principesă de România. Dar să o lăsăm pe viitoarea regină să ne povestească mersul eveni­mentelor, așa cum le descrie în memoriile sale...
Elisabeta și mama sa luau micul dejun la un res­tau­rant din Köln, unde veniseră la un mare spec­tacol. "Un tânăr bărbat s-a așezat foarte aproape de noi, la o măsuță, a comandat o ceașcă de cafea, privindu-mă insistent, încât eu, domnișoară bine crescută, i-am întors un pic spatele. Când ne-am ridicat, cineva i-a recomandat mamei pe principele domnitor al României. Acesta era domnul care mă privise insistent! M-am bucurat mult să-l revăd pe tânărul prinț, după sce­na de la Berlin, când eu, țo­păind în urma reginei, alunecasem o treap­­tă. Pe vre­mea aceea, nu îngă­duiam niciunui tâ­năr domn să mă ajute ori să mă atingă. Țineam să fiu indepen­dentă și eram foarte zburdalnică". "De ce erai așa de sălba­tică?", o întreabă, amuzat, Carol, când Eli­sabeta îi amin­tește scena. Cei doi se pun pe povești și por­nesc într-o plimbare spre Grădina Zoologică, în timp ce Maria de Wied și restul grupului de "com­­plotiști" urmăreau scena din urmă. "Da, prințul de România e un om încântător! Ai ce vorbi cu el!", îi spune mai apoi, în caleașcă, Elisabeta mamei sale, care tace chitic. "Tânărul prinț mă interesa în cel mai înalt grad, căci găseam că se dovedise cute­zător, iar gândul de a mă jertfi unui lup tânăr era cavaleresc și nobil", scrie Elisabeta. Peste doar câteva ore, Carol îi cerea Mariei mâna fiicei sale, iar Maria, obișnuită cu refuzurile pe bandă rulantă ale fiicei sale, e surprinsă ca în locul unui "Nein!" hotărât, să i se răspundă cu "Așa re­pede?".

Noaptea cea mai lungă

"Când a intrat el, o clipă m-am ținut strâns de clan­ța ușii, ca să nu cad, după care m-am dus spre dânsul, i-am dat mâna mea și el mi-a sărutat-o. Eu i-am atins creștetul capului cu buzele și, după cât se pare, aș fi spus: «Sunt deopotrivă foarte fericită și foarte rușinată». Eu nu îmi amintesc, dar mama a zăvorât cuvintele în inima ei și a spus să fie în­scrise pe tabloul meu, dăruit lui...".
"Cât a stat la noi și mi-a vorbit despre îndato­ririle mele, despre frumusețea misiunii și despre dificultatea ei, toate au fost bune, căci am fost mo­lipsită de entuziasmul lui și gata să fac tot ce-mi cerea. Dar după ce a plecat, a fost o noapte grea. Am fost cuprinsă de o spaimă de moarte. Trecusem prin multe, avusesem parte de o viață bogată, fru­moasă și grea, dar să fiu legată, eu, care nu voisem să aud niciodată de măritiș?! Deodată, spusesem «Da», fără să-l cunosc cu adevărat. Mă simțeam vinovată de o nechibzuință de neiertat. A fost o noapte grea și, cu toate astea, am păstrat strâns în mână cruciulița de opal pe care mi-o dăruise și care era atât de pură, de albă și de nobilă, ca o făgăduință a ceva foarte cu­rat și bun...".

***

Pe 16 octombrie, palatul Monrepos a găzduit cere­mo­nia oficială a logodnei Eli­sabetei cu Carol, urmată de un dineu, la sfâr­șitul căruia principesa Ma­ria de Wied a transmis, într-un toast căl­du­ros, ură­rile de fericire pentru țara care avea să-i devină patrie fiicei sale. A doua zi, Carol a și plecat spre România, ur­mând să revină la mijloc de noiem­brie, pentru pregăti­rile fas­tuoase ale nunții de la cas­telul din Neuwied! La ple­care, principele român i-a lăsat Elisabetei, pe nop­tieră, un album cu fotografii din noua ei patrie, semnat de Carol Popp de Szath­mary. "Iubirea e răsplătită cu iu­bire. Înfățișea­ză-te poporu­lui cu aceeași iubire, cu aceeași încredere cu care mi te-ai înfățișat mie, și atunci nu va mai fi o singură inimă ce va bate din credință pentru tine, ci milioane de inimi, care se vor contopi cu a ta, iar eu mă voi socoti fericit, căci nu-mi aparții doar mie. Un popor întreg are dreptul asu­pra ta, un popor în­treg te con­templă cu încredere și spe­ran­ță și-ți va răsplăti iubirea cu iubire", i-a scris Carol pe album. Vreme de trei săptă­mâni, până la revenirea logod­nicului la Neuwied, principesa Elisabeta a citit și recitit se­rile, în liniștea de la Monre­pos, frumoasele cuvinte ale tâ­nărului principe român și a visat departe, așa cum numai ea știa să viseze, la minunata Românie care avea să-i devină noua casă și patrie.