Călugărul dintre ape

Dia Radu
- La doi pași de o întindere votată drept cea mai frumoasă plajă a Europei, pe o insulă franceză din Arhipelagul de Aur al Mediteranei, și-a găsit lăcaș de rugăciune un călugăr ortodox. Locuiește într-un vechi fort militar, îl cheamă Vasile, e român și a coborât din munți, de la Mânăstirea Oașa -

Raiul e un zbor de fazan

Imaginați-vă o carte poș­tală: un peisaj decupat dintr-o insulă nu prea mare, mușcată la nord de pla­je fine cu nisip de argint, sfârtecată la sud de faleze abrupte, care plonjează în mare. 13 km pă­trați între­tăiați de poteci, zeci de poteci care se bifurcă la ne­sfârșit, fără niciun indicator. Late, roșiatice, pră­foase, mărginite de curmali și de tran­dafiri de stân­că, de ficuși lucioși și de lauri timizi, par că vin de nicăieri și duc peste tot. Imaginați-vă și culo­rile: albastrul adânc al cerului, turcoazul mării, albul bărcilor, al pescărușilor și-al florilor de mirt, toate aceste nuanțe violent de clare și lip­site de orice cusur, prea multă frumusețe cu care aproape nu știi ce să faci. Și acum, închideți ochii. Trageți adânc în piept aerul călduț, de început de toam­nă, îmbibat până la refuz de mirosul euca­lipților. La signature olfactive de l'île, adierea aceasta dulce și îmbătă­toare, ca guma de mestecat. Sigur, cu ochii închiși n-o să vedeți infinitele nuan­țe de brun și de ocru, pe care soarele le-a sculptat pe scoarța acestor ar­bori uriași. N-o să vedeți nici fazanul care trece spe­riat de la stânga la dreapta, lăsând în praful pote­cii o linie făcută cu coada, o graniță imaginară, un "Până aici!", aruncat odată cu propriul lui țipăt. Dar o să știți, așa cum stați pierduți în mijlocul drumului, că în niciun caz nu visați. Țipătul pescă­rușilor e aievea. Pacea sună ca foșnetul vântului printre pini. Raiul e la un zbor de fazan depărtare. Și cel mai frumos loc de pe pă­mânt e aici.

***

După cinci ore de zbor cu escală până la Mar­silia, după o oră în trafic, la volanul mașinii, până în portul Hyères, după încă 20 de minute asu­dând pe vaporul înțesat de turiști spre Île de Por­que­rolles, și un urcuș de două ore spre Fort de la Re­pentence, toată revărsarea aceasta de frumusețe de carte poștală mă izbea în plină figură. Trebuia s-o uit, s-o dau deoparte, așa cum cu un gest al mâinii ștergi o fereastră de praf, pentru ca în urma ei să rămână singurul lucru pentru care mă aflam aici: undeva, într-un fort vechi de mai bine de o sută de ani, ridicat sus, pe culmi, unde zgomotul valurilor lovite de țărm abia se aude, s-a zidit în rugăciune un pustnic român. Un călugăr plecat de la Mânăs­tirea Oașa, a cărui poveste mă aștepta.

Fortul Pocăinței

"Dacă ieri ai zis da cu bucurie, atunci da să fie. Ăla e gândul curat, primul care îți vine. Restul nu se socotește". Așa i-a spus starețul de la Oașa, în dimineața în care părintele Vasile s-a trezit speriat de ușurința cu care acceptase, în ajun, să lase obștea din vârful muntelui și să plece singur, la 2000 de km distanță. A zis "Da", și în nici zece zile era plecat, uimit de cum se leagă și se dezleagă căile Domnului, care fac ca el, un simplu călugăr, care an de an, în Joia Canonu­lui, citise viața Sfintei Maria Egipteanca, să ajungă acum într-o mânăstire al cărei hram îi era închinat tocmai ei - La Sainte Marie du Desert.
Și acum uite-l aici, în mijlocul acestor construcții, care i-au devenit casă. Un fort pe jumătate îngropat în pământ. Șase cazărmi reci, în care până și un oftat capătă ecou. O curte ca un tranșeu imens, din care, deși te afli în cel mai înalt loc de pe insulă, nu vezi niciun pe­tec de mare. Ziduri groase de doi metri. Și camera rece, mică și sărăcă­cioasă, în care ani de zile, un călugăr francez, coborât de la Athos, și-a făcut chilie.
Asta a găsit părintele Va­sile în prima lui zi pe Arhi­pelag. Pe părintele Serafim, cu barba lui albă, l-a văzut mai târziu, când bătrânul i-a urat curaj și credință tare, înainte de a-și lua rămas bun de la lo­curile pe care el însuși le transformase în mânăs­tire. Cu 15 ani în urmă, bătrânul Serafim venise de la Mânăstirea Saint Antoine din Vercors, să se odih­­nească pentru o săptămână. A oftat și a zis "Aici mă simt ca la Athos". A aflat că fortul acesta aban­donat poartă numele pocăinței, a mai oftat o dată și a zis "Aici aș putea să rămân". Și a rămas și a trăit cinci din cei cincisprezece ani, fără apă și fără lumină, sculptând singur o catapeteasmă, ca să îm­blânzească locul sterp care l-a primit. A rămas până la 86 de ani, când bolile s-au dovedit mai tari decât el. Și a fost nevoie de multe rugăciuni și de multă zbatere, din partea unor ro­mâni credincioși, ca fortul, a doua oară abandonat, să nu fie dat nimă­nui. Ca mânăstirea a­ceas­ta stranie, năs­cută din cazărmi și tranșee, să rămână tot loc de rugăciu­ne, și-un că­lugăr răb­dător să fie tri­mis, să poată con­tinua ceea ce fusese făcut.

***

Părintele Vasile își amintește așa: că era 9 septembrie 2016, chiar a doua zi după Nașterea Maicii Domnului, când a pășit prima oară pe insulă, cu pă­rintele stareț Ius­tin la stânga și cu părintele Marcel din Aix-en-Pro­vence la dreapta. Că la exact o lună, deși nu-și do­rise niciodată pre­o­ția, ci era fericit să fie simplu călu­găr, a fost hirotonit de Mitropolitul Io­sif de la Paris. Că era toamnă și soa­rele îl mân­gâia blând, du­pă răcoarea îndu­rată acasă în nopțile de pe Șureanu, iar vântul înmi­resmat de eucalipți era o tainică promisiune de odihnă. Că a văzut ce­tele de turiști înghesuin­du-se pe vapor și bisericile goale din împrejurimi. Și că atunci, mai mult ca oricând, i s-a făcut frică de toată frumusețea care îl poate fura.

Un nor prea luminos

Stăm în bisericuța minusculă, săpată în mărun­taiele pământului. Zidurile sunt groase, iar prin ferestrele nu mai mari de o palmă abia pătrunde lumina. În penumbra deasă, mâinile Părintelui Vasile se mișcă și taie felii de aer. Sunt mâini fru­moase, bărbătești, nervoase, și totuși poartă în ele ceva fragil. Mai obișnuite cu cartea și rugăciunea, decât cu lucrul greu, sunt mâini albe, curate, pe care lumina soarelui rareori le-a văzut. Mâini care în studenția lui la Silvicultură căutau prin păduri ierburi de leac, care mai târziu, când a devenit asis­tent la aceeași facultate, știau să explice mai bine decât vorbele, gesticulând în aula amfitea­trelor, la fel de febril.
Ani de zile, mâinile acestea au rătăcit prin bi­blioteci, în căutarea unui răspuns. Nu știa nici el prea bine ce vrea să găsească. Nu știa nici cum vrea, nici unde ar vrea să stea. Dum­nezeu îi părea as­cuns, un mister care te incita să cauți peste tot: prin filele cărților vechi și prin mânăstiri, în pro­pria țară sau peste hotare, unde călă­torea cu burse, în bisericile româ­nești, dar și în cele grecești sau sâr­bești. Într-o zi, din­tr-o joacă, fiindcă aflase că nu e greu să obții o viză, și-a făcut do­sar să plece în Ca­nada. Acum, când se gândește la anii aceia, chiar nu-și explică de ce a ple­cat. Voia să se des­prindă, dar nu știa cum, voia timp pen­tru el și pentru citit, voia să lase în urmă Brașovul în care s-a născut și pe cei care-l ironi­zau că umblă toată vara singur pe munți. Simțea că îl cheamă pământul acela. Dar n-ar fi putut spune de ce. Cinci ani a stat în Canada. După trei, și-a luat cetățenia și, cu actele-n bu­zunar, a plecat spre San Francisco. Se împlineau zece ani de la canonizarea Sfântului Ioan Ma­ximovici, iar cate­drala Lady of All of Sorrow (Maica Domnului a celor îndurerați) aduna­se pentru vecernie zeci de preoți. Mai multe mâini au ri­dicat atunci de sub baldachin racla cu trupul nestricăcios al Sfân­tului și au adus-o în centru. Mâinile părin­telui Va­sile, aceleași mâini albe, cu­minți, erau și ele aco­lo. Și-n secun­dele care au trecut covârșitor de re­­pe­de, o singură rugăciune i-a trecut prin minte, una sin­gură, tulburătoare, repetată la nesfârșit: "Apro­­pie-mă, Sfinte, de Dumnezeu!".
La sfârșitul slujbei, stătea în picioare, în partea din spate a bisericii. Avea ochii complet deschiși. Preotul cânta în slavonă, și el, cum stătea așa, spri­jinit de zid, treaz până la ultimul fir de păr, a văzut că sub tavan se-adună încet un nor luminos. Un nor diafan cum nu mai văzuse niciodată, un nor care nu proiecta nicio umbră, greu de cea mai luminoasă lumină din lume. N-a durat decât câteva zeci de secunde. La final, și-a întrebat prietenul: "Ai văzut și tu?". Nu, nu văzuse nimic.

Athos, Sâmbăta, Oașa

Când a plecat de-acolo, știa un lucru: ducea cu el acasă o pierdere uriașă, un dor după ceva ce se arătase fulgerător și dispăruse cu aceeași iuțeală. O tânjire mai arzătoare nu trăise nicicând.
În vara aceea, și-a luat rămas bun, în lacrimi, de la preotul paroh din Toronto, în pa­rohia căruia ajuta ca mirean, duminică de du­minică. A făcut o călă­torie scur­tă, de cinci zile, până în Athos. De acolo, cu ba­gaje cu tot, s-a întors în Româ­nia. Și înainte chiar de a merge acasă, la părinți, s-a oprit la Sâm­băta, la Pă­rintele Teofil. I-a spus ce-l apasă, s-a spovedit și, la sfatul lui, a plecat să vadă câteva mâ­năs­tiri. Ultima dintre ele era Oașa. Mer­sese să stea cinci zile și rămăsese cinci săptămâni. "No, unde ți-o plăcut?", l-a în­trebat părintele Teofil, când s-au revăzut. "La Oa­șa!". S-a ridicat, i-a pus mâi­nile în creștet și i-a spus: "Acolo să-ți fie locul, atunci!".

Pe urmele Sfântului Casian

Au fost două. Două scrisori ale Sfântului Ca­sian, găsite întâmplător. Nici nu ajunsese bine pe insulă, și-un sfânt român, născut pe meleaguri do­brogene, îi ieșea în chip nevăzut înainte, ca pentru a-i spune că nu e singur aici, că e pe drumul cel bun. Două scrisori care l-au umplut de bucuria că bucata asta de pământ, pe care au trecut nenu­mărate civiliza­ții, de la celți și liguri, la etrusci și romani, e sfințită de rugă­ciuni, de multe sute de ani. Așa a aflat Părin­tele Vasile de Le­ontie, Miner­vie, Jovian și Teo­dor, niște ciu­dați singuratici în haine negre și lungi, care se așezaseră în su­dul Franței, în sud-estul Insu­lei Porque­rolles, și se ru­gau lui Dumne­zeu prin secolul V. Patru stareți cu viață sfântă, care aveau în ascultare cine știe câți alți ere­miți. Lor le erau adresate scri­sorile Sfân­tului, sfaturile lui despre asce­ză și curățirea ini­mii, despre treptele contem­plației și viața întru Hristos. După ce pribegi­se o viață în­treagă din Dobro­gea natală până-n pustia Egip­tului, la sfâr­șitul vieții, se așe­zase pe teritoriul Franței, pen­tru a-i creș­tina pe gali. Cu­noș­tea deci insula asta, el însuși trebuie s-o fi călcat! Azi, la Marsi­lia, exact de partea cea­laltă a apelor Me­dite­ranei, în mij­locul unui port agitat, se înalță în liniște turla abației Saint Victor. E mânăs­tirea pe care a înte­meiat-o în ulti­ma parte a vieții Ioan Ca­sian Românul, din a cărei chi­lie modestă tre­buie să fi întocmit și aces­­te scri­sori.

O pătură veche și-o cană de ceai

De când e aici, vestea că un călugăr singuratic a reo­cupat chiliile fortu­lui a ajuns și la urechile fran­ce­zilor. În două rân­duri, l-au vizitat jurna­liș­tii. L-au chestionat poli­ticos, i-au dat târcoale mirați de mâinile albe, care ema­nau pace, de ochii lui în care se zbătea prinsă toată fericirea din lume. Au notat con­știin­­cios pe carnețele, cu su­râsul lor elegant și me­fient, au mai adău­gat câteva date, apoi s-au retras mulțu­mind, năuciți și aproa­pe siguri că ceva nu-i în regulă. Cum să nu simți nici frig, nici foa­me, atunci când te rogi? Cum să fii fericit, stând așa, fără să te vadă lumina? Și la urma urmei, cum adică, doar tu, singur cu Dum­ne­zeu?
Au trecut aproape două decenii din dimineața în care Părintele Vasile se visase monah. Era des­culț, exact ca-n slujba călugă­riei. Ținea pe cineva de mână, care-l trăgea în su­sul unei coline. Pe atunci, bătea încă munții și nu știa că viața îl va duce la mânăstire. Trăia încă în lume, alergat de treburi și hăituit de timp. I-a luat ani să înțeleagă ce bucurie aduce rămasul pe loc. Statul de unul singur în rugăciune, când timpul e pur și simplu de partea ta. Îl privesc cum așază pe masă cana de ceai, cum scufundă plante uscate în apa fierbinte. Sunt fel și fel de monahi pe lume. El e din­tre cei care se mulțumesc cu puțin. Câteva ore de odihnă sub o pătură veche. Puțină hrișcă sau doi-trei cartofi. Un ceai cald, ca ăsta, care te încălzește la mâini. Când Dumnezeu e aproape, nu-ți mai lip­sește nimic. Știe asta. Știu și eu și mă uit în tăcere cum aburul cald se ridică la nori.

***

Încă e toam­nă pe Insu­la Por­que­rolles. Ce­rul are încă nuanțe de catifea. Dar aici, în curtea interioară a mâ­năstirii, mi­­ro­sul de euca­lipt nu mai re­ușește s-ajun­gă. Aici, și fru­musețea luxu­ri­antă a vege­tației pare ab­sentă. Pămân­tul e sterp, nă­pădit de ier­buri țepoase. Zidurile-s groase, um­bre­le - nesfârșite. Hotărât lucru, nu-i plăcut să te prindă noaptea între ele, cu toată singurătatea care pândește în fiecare ungher. Tăcerea aceasta, care pe mine mă înfioară, pentru părintele Vasile e un tainic balsam. Când ultimul vapor se îndepărtează de mal, când seara se furișează printre măslini, bu­cata asta de țărm se întoarce în timp. Abia așa, aproa­­pe pustie și fără tu­riști, cu duhul plutind ca-n Scripturi peste ape, te trage la rugă­ciune, oriîncotro te-ai uita. E ora când bise­rica se umple de șoapte, e ora când pe culoare alunecă fumul gros de tămâie. Des­chid poarta și mă uit la cer. Soarele apune peste portul Hyères.

Autoarea mulțumește pen­tru sprijin și călăuzire pe insulă doamnei Ana-Ma­ria Legouhy.
Părintele Vasile poate fi contactat la adresa pr.vasile.oasa@gmail.com, Monastère Sainte Marie du Desert, Fort de la Repen­tence, Île de Porquerolles, Hyères, 83400, France.


Fotografiile autoarei