Fabrica de vedete din Piatra Neamț - Teatrul Tineretului

Gabriela Lupu
- 50 de ani de aniversare -

Mitică Popescu, Leopoldina Bălănuță, Ilea­na Stana Ionescu, Constantin Cojo­caru, Coca Bloos, Oana Pellea, Ma­ria­na Buruiană, Maia Morgenstern, Horațiu Mălăele, Dragoș Pâslaru (actor care după mineriadele din 1990 a ales calea monahală) sunt doar câteva nume dintre sutele de actori care au debutat la Teatrul Ti­ne­retului din Piatra Neamț, o instituție care în­seamnă cu mult mai mult decât un teatru de pro­vincie, înseamnă un brand și o stare de spirit de la care, ani buni, și-a tras seva toată suflarea teatrală din România.
Anul acesta, Teatrul Tineretului din Piatra Neamț a ajuns la venerabila vârstă de 50 de ani și continuă să scoată la lumină artiști de top. Ultimele două premiere, "Wolfgang", în regia lui Radu Afrim, și "Visătorul", în regia Adei Milea, do­ve­desc că trupa de tineri de astăzi se ridică la nivelul marilor nume care și-au făcut ucenicia pe această scenă.
"Părintele" Teatrului Tineretului a fost Ion Co­man, pe numele lui adevărat Ițic Cohn. Despre el, Constantin Cojocaru își amintește că era un produs tipic al sinistrei perioade a anilor '50, oportunist, profitor, ambițios, uns cu toate alifiile, membru de partid, sindicalist, aflat în tot felul de comitete și comiții. Și cu toate acestea, în mod paradoxal, tea­trul românesc îi datorează enorm, pentru că era un manager de geniu și un excelent geambaș de actori. A avut ambiția să își facă "teatrul lui" și, pentru a-și împlini visul, s-a folosit de toate pârghiile, prop­telele, prieteniile, sforile politice, prietenești și et­nice. Recunos­cân­du-și lipsa de pregătire in­te­lec­tuală (avea doar patru clase), a avut în­țe­lep­ciunea de a se în­con­­jura de con­­silieri scli­pitori, cum a fost Eduard Co­vali, ca­re con­­ducea se­creta­ria­tul literar. Ion Coman "mi­rosea" ac­to­rii de la o poș­tă. Tot ce era mai bun în Institutul de Artă Teatrală și Ci­ne­ma­to­gra­­fică din Bucu­rești ajun­­gea în mod in­va­ria­bil la Piatra Neamț. Cum vremurile erau gre­­le, pe unii tineri îi mituia cu lucruri care astăzi par amuzante. Le promitea, de exemplu, că le dă paltoane. Și le dădea. Avea grijă ca actorii lui să fie îm­brăcați elegant, pentru că erau mândria ora­șu­lui. Nu doar cei mai buni tineri actori erau ade­meniți la Piatra Neamț, ci și regizorii care "promiteau". Prin­tre cei care au montat aco­lo în anii tinereții lor s-au numărat Andrei Șer­ban, Victor Ioan Frunză, Alexandru Da­bija, Mihai Măniuțiu și Alexandru Tocilescu, deși lui Toca i-au trebuit cam opt ani să termine Institutul de Teatru și era recunoscut ca un "element rebel". Iar Coca Bloos a fost angajată ca actriță acolo, deși nu fă­cuse Ins­titutul de Teatru. De altfel, Coca Bloos re­cunoaște că: "Academia mea a fost Teatrul Tineretului din Piatra Neamț. Acolo am învățat ce înseamnă teatru. Cel mai frumos lucru acolo era echipa. Niciunul nu se socotea ve­de­tă. Munceam cu toții cot la cot, actori, regizori, ma­șiniști. Era foarte importantă părerea celor din spatele scenei. Știam că dacă la un spectacol teh­nicienii, machioza, recuzi­te­rul nu stăteau cu toții să ne privească din culise până la sfârșit, în­sem­na că nu a fost o repre­zen­tație reușită. Oamenii din spatele scenei erau tobă de teatru și ne sus­ți­neau enorm. Țin minte că înainte de un spec­ta­col, nu îmi găseam cor­donul de la costum. Eram agitată și nervoasă. Eram sigură că spec­ta­colul va fi un fiasco. Și atunci, machioza mi-a zis calm: «Fată dragă, talentul tău nu stă într-un cordon. Urcă-te pe scenă și joacă cât poți tu de bine. Dă-l încolo de cordon!». Atunci m-am li­niș­tit imediat și am jucat cât am putut eu de bine".
Într-un spectacol minunat, dedicat împlinirii a 50 de ani de la transformarea Teatrului de Stat din Piatra Neamț în Teatrul Tineretului, regi­zoarea Gianina Cărbunariu, managerul interimar al instituției, împreună cu toată trupa, au adus un omagiu nu doar artiștilor care s-au perindat pe acea scenă pe parcursul celor cinci decenii de existență, ci și meseriașilor din spatele scenei. Ero­ul unui mo­ment extrem de emoționant a fost Cons­tantin Ma­nole, cunoscut în oraș drept "Costel de la tea­tru", care anul acesta a împlinit 33 de ani de când este recuziter. Un recuziter pe care îl îndră­gesc toți ac­torii alături de care a lucrat. El ar vrea să se pen­sioneze, dar nu îl lasă sufletul să o facă, până ce nu găsește un ucenic căruia să îi predea ștafeta.
Revenind la istoria acestui teatru, trebuie spus că cei mai mulți actori stăteau acolo un an-doi, du­pă care "evadau" la București. Alexandru Dabija își amintește că prin anii '70 umbla o vorbă printre ar­tiști, care spunea că "cel mai bun teatru bucureș­tean este Teatrul Tine­re­tului din Piatra Neamț." În scurtă vreme, acest teatru a devenit o ade­vă­rată ma­șinărie de fabricat vedete. Din păcate, mulți, deși ajunși în Capitală, au re­gretat anii petrecuți la Pia­tra Neamț. "Păi, la Tea­­trul Tineretului am interpretat Făt-Frumos și Romeo, iar când am ajuns la Giulești am jucat tot nu­mai Liță, Triță și Fă­ni­ță, sculeri matrițeri, su­dori și furnaliști că, deh, era teatru muncitoresc", își amintește amuzat Constantin Cojocaru.
Directorul Ion Coman îi trata pe actori ca pe copiii lui. Avea grijă să aibă ce mânca, ce îmbrăca și era atent la imaginea lor în urbe. La un moment dat, a luat o decizie foarte dură. Pentru că "băieții" stăteau în fiecare noapte la băut la restaurantul hotelului Ceahlăul, într-o zi, la avizier a apărut un comunicat din partea direcțiunii: "Io, Ion Coman, de­cid două puncte: actorii nu mai au voie la res­taurant." Numai că în acea noapte, neavând voie la cârciumă, după spectacol, actorii, având din­tr-odată foarte mult timp liber, au făcut atât de multe prostii, încât a doua zi a apărut la avizier un alt comunicat: "Io, Ion Coman, decid două puncte: actorii au voie la restaurant".
Și atunci, Mitică Popescu și Constantin Cojo­caru i-au propus directorului să le deschidă o câr­ciumă chiar în teatru, ca actorii să nu se mai facă "de baftă" prin oraș și să nu mai existe pericolul să se afle "la partid" de aventurile lor nocturne.
Zis și făcut. În subsol s-a deschis un bar ajuns faimos în tot teatrul românesc. Acolo își făceau veacul actorii și prietenii lor. Barul s-a numit "Șase sași în șase saci", de la un celebru exercițiu de dic­ție. (Șase sași din șapte sate în șase saci.) La anu­mite intervale de timp, când un actor se cons­ta­ta că a băut prea mult era pus în fața au­di­toriului să spună "șase sași în șase saci" și când limba nu îl mai asculta, era trimis aca­să fără drept de apel. Dar chiar și așa, cu toată vigilența di­rectorului, tot se mai petre­cea câte un po­ci­nog. Alexandru Tocilescu urca uneori noap­tea, din cârciuma de la sub­sol, în balconul teatrului, și începea să îl imite în gura mare pe secretarul general al Par­tidului Comunist Român, tovarășul Ni­colae Ceaușescu, spre disperarea "orga­nelor" și spre amuzamentul colegilor.
Ion Coman a deschis la Piatra Neamț chiar și un festival internațional. În ultimii ani ai perioadei comuniste, cenzura deve­ni­se însă extrem de agresivă și cum actorii, ti­neri și "frumoși nebuni" fiind, erau cam slo­bozi la gură, festivalul s-a închis. El a fost însă repus pe harta evenimentelor teatrale imediat după revoluție. De curând, s-a în­che­iat cea de-a XXIX-a ediție a aces­tui fes­tival dedicat tinerilor, iar noul manager al tea­trului, regizoarea Gianina Cărbunariu, își do­­reș­te ca în anii viitori să îi redea di­men­siunea inter­na­țională, așa cum a fost pe vremuri. Despre acea pe­rioadă a vie­ții sale, în care juca roluri numai unul și unul, Constantin Cojocaru po­ves­tește: "Erau ani în care se făcea dragoste, se bea și se juca teatru cu o energie extraordinară. Nu erau actori care se scu­lau dimineața la 8.00, își făceau exercițiile de dic­ție până la 10.00, re­petau până la 14.00, dor­meau după-amiaza, după care mergeau iar la re­pe­tiție, iar seara la spec­ta­col. Nici vorbă. Nu se năs­cuse în­că funcționarul de teatru. Actorii erau liberi. Se sim­țeau extraor­dinar. Trăiau într-un soi de obrăz­ni­cie și neliniște de foarte bună calitate, care men­ți­nea starea de spi­rit la cote dintre cele mai înalte".