Preotul și clopotarul

Camelia Starcescu
Există oameni care știu de mici că vor ajunge într-o zi să-mbrace haina preo­ției.

Fascinați de slujitorii altarului, duși la biserică de părinți și bunici, nu-și doresc nimic altceva decât ca, în­tr-o zi, să cânte și ei, cu crucea în mână, în fața alta­ru­lui. Pentru alții, dru­mul e mai sinuos. Preoția este pentru ei o răscruce a desti­nului, la care nicio­dată nu s-ar fi gân­dit. Dar pe care o slujesc, apoi, cu tot sufletul.
O astfel de po­ves­te este și cea a pă­rin­telui Gheorghe O­prea, care, deși ma­­ma îl învăța și îl îndemna să se roage, la bise­rică ajungea doar oca­­zio­nal. "Nu simțeam nicio atrac­ție pentru bi­serică, față de preoție, nici atât! Dar tata ne destinase fiecăruia dintre noi câte o profesie: unul trebuia să ajungă medic, celălalt, avo­cat, iar eu preot. Iar peste dorința tatei, nu prea era loc să trec", povestește părintele. Originar dintr-un sat din județul Brașov, Ticușu Nou, când a terminat clasa a VIII-a, a dat admitere la Semi­narul Teologic Ortodox din Alba Iulia, dar a pi­cat. În toamna aceluiași an, numărul mare de candidați din vară a făcut necesară organizarea unei a doua sesiuni de admitere. "M-am ambi­ționat atât de tare, încât i-am spus mamei că am să tot dau examen, până am să fiu admis. Asta s-a și întâmplat în acea toamnă. Apoi, ceva s-a schimbat. După ce am luat tangență cu rânduie­lile bisericești, cu slujbele, mai ales cu cele din Postul Mare, participând zilnic la rugăciuni, di­mi­neața și seara, am fost extraordinar de im­presionat. Drumul credinței începuse să-și arate lumina. Îi scriam mereu mamei cât sunt de mar­cat. Așa m-am apropiat de biserică și de Dum­nezeu. Iar după ce am terminat cei cinci ani de seminar, mă rugam lui Dumnezeu să-mi ajute să ajung preot". Și Dumnezeu i-a ascultat ruga. Pă­rintele Oprea crede că, în viață, nimic din ceea ce ne e dat să trăim nu e întâmplător. Când era în anul întâi de facultate, i-a murit tatăl. Apoi, chiar în anul absolvirii, preotul din satul natal, Ticușu Nou, a fost trans­ferat într-o altă parohie. "Fratele meu cel mic era încă la liceu, iar mamei nu-i era foarte ușor să se descurce singură, cu toată gos­podăria de între­ținut. Așa că am luat de­cizia de a mă întoarce, ca preot, în satul natal. Am fost hirotonit în 1999. Acum, pri­vind în urmă, mă gân­desc că, poate, n-a fost tocmai bună ideea, dar așa s-a întâmplat să fie", își amintește pă­rintele.
Oamenii din sat l-au primit cu bucurie ca preot. S-a întâmplat în decembrie 1999 și, încă din prima zi, pe scările bisericii l-au în­tâmpinat colindători, de la cei mai mici, până la cei mai vârstnici, care-l așteptau înăuntru. "A fost o peri­oadă frumoasă, dar, din punct de vedere al pastorației, a fost greu, mai ales că, fiind la în­ceputul preoției me­le, a durat ceva timp până mi-am intrat în ritm. Pentru că, așa cum spune Mân­­tuitorul, nimeni nu e prooroc în pa­tria sa. În timp, am început să simt o ră­ceală, o dis­tanțare, o anume diferență față de cum mi-aș fi imaginat că ar tre­bui să fie. Și nu pen­tru că aș fi devenit exigent. Dimpotri­vă, am încer­cat de la început, în tot ce am făcut, să-i slu­jesc lui Dum­ne­zeu și oamenilor. Am derulat tot felul de pro­iecte, cu copii, cu vârstnici. Nu intru în a­mă­nunte, dar am încercat să fiu cât mai aproa­pe de ce așteaptă Dum­nezeu de la mine, să fac bine oa­menilor, atât cât am pu­tut. Nu știu dacă a fost cât a trebuit, dar a fost atât cât am pu­tut. Și apoi, de la o vre­me, am început să simt nevoia de o schim­­bare, de un alt în­ce­put. Poate am gre­șit...".

Câte ceva de făcut

Și Dumnezeu i-a sim­țit și i-a împlinit aștep­tarea. Preotul Costea, din Micăsasa, un sat din ju­dețul Si­biu, s-a stins din via­ță, grav bolnav, după ce un an și jumătate nu mai putuse să slu­jească. Așa a ajuns părintele Oprea în locul lui, într-un sat mult mai mare decât cel din care venea și în care slujise aproape 17 ani. Dar schimbarea n-a fost pre­sărată cu flori. În casa parohială nu se poate locui decât după ce vor fi făcute reparații capitale, iar asta necesită timp și bani. Deo­camdată, preotul locu­iește cu soția sa, Nicoleta, și cu cei doi copii, Ștefania și Andrei, într-o casă pusă la dispoziție de săteni. "Încă nu ne-am acomodat. Ne-am lovit de la început de pro­bleme, nu avem o locuință a noastră, copiilor le e dor de prieteni, eu încă n-am reușit să-i cunosc pe toți enoria­șii, pentru că sunt încă mulți care nu vin la bise­rică. Vor fi având motivele lor. Intenționez să profit pu­țin de această perioadă a postului și să le fac, pe rând, vizite tuturor, să ne cunoaștem și, apoi, cu si­guranță, alta va fi relația între noi. Știm că orice început e greu, dar, cu aju­torul lui Dumnezeu, sper să ne aco­modăm și să realizăm și aici lucruri deosebite".
Purtăm discuția în biserică. Afară e frig, dar înăuntru e o căldură plăcută. Emil Moldovan, clo­po­tarul, îmi spune că e meritul părintelui Oprea că s-a reușit realizarea unei instalații de încălzire centrală în lăcașul de cult. Preotul zâm­bește stin­gher. Nu consideră că a făcut ceva deo­sebit. Nici ca păstor al sufletelor din parohia Mică­sasa, lucru­rile nu stau mai simplu. "Mi-am dorit mereu să am în față o biserică plină, atunci când ies din altar. Credincioșii din sat, pe care i-am cunoscut până acum și care vin duminică de duminică la biserică sunt receptivi la ceea ce le spun. Tot ce sper e că va fi bine, că voi reuși să aduc oameni mai mulți la biserică și mai aproape de Dumnezeu. I-aș sfătui pe toți cre­dincioșii să încerce să postească, pentru că pos­tul e un efort, o renunțare, o primenire sufle­tească, o transformare duhovnicească. Avem ne­voie de așa ceva, pentru că, până la urmă, așa ne apropiem de Dumne­zeu, iar postul Crăciu­nu­lui este un post al bucu­riei, în care ne pri­menim, ca să aducem Pruncului născut în ies­lea Beth­leemu­lui au­rul credinței, smirna dra­gostei și tă­mâ­ia rugă­ciunii. În a­ceas­tă peri­oadă, când românii obiș­nuiesc să colinde, fie­care putem deveni un me­sager, un misionar al Bisericii și al Mân­tui­to­rului. Până la urmă, fie­care post trebuie ținut nu din obligație sau pen­tru că ne cere bise­rica, ci cu bucurie, con­știenți fiind că facem un lucru folositor, atât tru­pește, cât și sufletește și să urmărim latura spi­rituală a acestui efort autoimpus. Creșterea lăun­trică, iluminarea. Trebuie să încercăm, prin post, să devenim mai buni, mai iertători, să fim mai aproape de se­menii noștri în suferință, și de Dum­nezeu", spu­ne părintele Oprea.

Doi pași și o cădere

În unele orașe din inima Ardealului, se mai aud, din oră-n oră, clopotele bisericilor ortodoxe. Su­nete uniforme, egale și scurte, străpung apăsăto­rul zum­zet citadin, mar­când, de dimineața până seara, trecerea orelor. Mecanisme mo­derne pun în miș­care clopo­tele, cu o precizie per­fectă. Clopotele mari, de bronz, despre care învățasem odinioară, vor fi rămas simple imagini în cărțile de istorie.
"Pe vremuri, biserica noastră nu avea clopo­tar. Feciorii din sat stăteau cu toții în balco­nașul bisericii și era un fel de concurență între ei, care ajunge primul să tragă clo­potele, în tim­pul litur­ghiei. Era o mare onoare, o cinste deo­sebită să știi trage clopotele", își amin­tește Emil Moldovan. De peste zece ani, clopotele bisericii ortodoxe din Mi­căsasa răsună datorită în­demâ­nării sale. "S-a în­tâmplat că acela care fă­cea treaba asta înaintea mea să plece brusc, iar preotul de-atunci, Ioan Cos­tea, Dumnezeu să-l odih­nească!, m-a rugat pe mine să-i țin locul, să fiu și crâsnic, și clopotar. Eram membru în comi­te­tul parohial, dar nu prea aveam habar ce trebuie să fac. Am învățat, așa, din mers, cumva, totul. Nu știu cum se face, dar în tinerețe n-am prea avut ocazia să trag clopotele. Cred că erau alții mai iuți de mână ca mine, care mi-o luau înainte de fiecare dată".
"Cred că și pă­rinții mei ar fi uimiți să știe cât sunt de apropiat de biserică acum. În tinerețe, am fost mai rebel, așa, ca tine­rii... N-am fă­cut nu știu ce grozăvii, dar nici nu pot spu­ne că am prea ținut calea bi­se­ricii. Eram vecini cu preo­tul Costea, iar el a avut încre­dere și m-a luat să-l ajut la bi­se­rică. Cu clo­potul cel mic a fost mai greu până am învă­țat, căci tre­buie bătut o dată într-o parte și de două ori în cealaltă. Trebuie prins un ritm anume, ca să aibă ar­monie".
Dar clopotele bi­sericii or­to­doxe din Micăsasa nu sună nu­mai în timpul litur­ghiei, îmi spune clo­po­tarul Emil Mol­­dovan. El duce mai de­par­te și vechea tradiție a locu­lui. "Când e vreme mare, des­chid toate ușile de sus ale clo­potniței și le trag, ca să îm­prăș­tie norii și vremea. Doar de două ori n-am apucat să ajung. Acum câțiva ani, de Sânziene, furtuna a venit din senin și, deși stau aproape, n-am ajuns să trag clopotele. Iar altă dată, ne-a prins fur­tuna la Mediaș, eram cu pre­o­tul. Atunci s-a smuls acope­rișul bisericii, a fost gheață, fără ploaie. De vreme rea, se trage clopotul cel mare, între­rupt câte un minut-două. Și când cineva din sat moare la spital sau în altă parte, se trag clopotele, de când corte­giul intră în hotarul satului până ajunge acasă; dacă nu, se strică vremea, așa ziceau bătrânii. La moarte, clopotul se trage dimineața, la amiaz și seara, de câte trei ori de fiecare dată, tot așa, cu întrerupere".
Inițial, biserica ortodoxă din Micăsasa a fost greco-catolică, construită la începutul secolului 20, de către românii din sat, plecați prin America, în căutarea unor surse de trai mai bune, pentru fami­liile rămase acasă. Te­re­nul pe care se află lăcașul de cult a fost donat de către două familii vecine, în cen­trul comunei, unde se află și cele­lalte bi­serici, cea ro­ma­no-catolică și cea re­formată, foarte vechi, și cea care apar­­ține acum greco-cato­li­cilor, ceva mai nouă. Toate sunt am­plasate oarecum cir­cu­lar, orientate bizar, spre toate punctele car­di­nale. Ca și când nici n-ar vrea să se pri­vească una pe alta, să nu se vadă, să nu se știe, cu toate că local­nicii, de orice religie vor fi fost, s-au înțeles întot­deauna bine între ei.
Cu banii "americanilor" au fost plătite și cele două clopote, turnate la Budapesta sau la Viena, nimeni nu mai știe exact. A durat mult con­strucția bisericii, iar clopot­nița a fost ridicată, și ea, pas cu pas, căci scara ce duce sus de tot, la clopote, are o for­mă și o structură ciudate.
Emil Moldovan are 61 de ani. Și-ar dori să poată trage clopotele încă mult timp de-acum înainte, că nimeni nu pare a dori să-i urmeze în această mi­siune. Tineri în sat au rămas puțini și nu mai prea sunt preocupați de cele bisericești. Și-apoi, e lungă calea până sus, deasupra satului, iar treptele de lemn ale clopotniței sunt și mai greu de urcat. Emil nu se gân­dește la asta. Nu poate schimba rostul lumii. El trage iscusit de bronzul cel greu al clopotelor, ru­gându-L pe Dumnezeu să alunge vremea cea rea. Și vre­murile, așișderea!