Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Cristina Struțeanu, "Clep­si­dră. Cei plecați/ Cei veniți", Edi­tura Eikon (tel. 021/348.14.74), 240 p.

Există probabil și o genă literară de vreme ce în unele familii apar "dinastii" de scriitori. Bunica pe linie paternă a Cristinei Struțeanu e fiica lui Ioan Slavici, bunicul, Scarlat Stru­țea­nu, a fost estetician, critic și istoric literar, un unchi, Alexandru Struțeanu - scriitor și scenarist, iar doi dintre fiii ei, Filip Florian și Matei Florian, sunt pro­za­tori consacrați. Până la senectute, mama "băiuțeilor", copleșită de obligații și "hă­băucă" din fire (cum recunoaște), n-a avut timp, nici chef să scrie literatură. A debutat în volum abia anul trecut, cu o carte ilustrată, "Cai verzi", subintitulată "povești firoscoase pentru copilul din fiecare, mic sau mare". Mi s-a părut - și i-am spus-o, că, decât în "po­vești firoscoase", și-ar putea valorifica încli­nația reală de povestitor scriind despre oa­menii speciali pe care doar ea îi poate resus­cita din memorie, despre timpuri și întâmplări trăite. Asta a și făcut în cartea pe care vi-o recomand acum: zburdă în amonte și în aval prin matca propriului destin nonconformist, cu meandre formate de o veșnică dorință de evadare din comun. Memorialistica Cristinei Struțeanu e originală și ca subiecte și ca scriitură, fiindcă te face să intri în intimitatea unei persoane năs­trușnice, "o figură", căreia i-a fost dat să tră­iască din copilărie și până la 45 de ani în­tr-un regim politic os­til libertății de spi­rit ce o caracte­ri­zea­ză, dar care nu s-a lă­sat do­mesticită. Vioi­ciu­­nea, neastâm­pă­rul cu ca­re trece de la un epi­sod la altul al existenței sale se re­flectă în pro­poziții scurte, elip­tice, cu ce­va din respirația sa­cadată a alergă­to­rului sau a alpinis­tu­lui în ur­cuș, care trage cu ochiul în urmă, la drumul par­curs, socotind și cât mai e până la capăt. Deși încearcă prin scris să se distanțeze auto­iro­nic de ea însăși, cea lăsată în urmă, se simte că se place în diversele ipostaze, de fetiță im­pul­sivă, de adolescentă lacomă de viață, de tâ­nără ce nu-și poate stăpâni stările emoțio­na­le, de femeie matură pe care responsabilitățile nu o pot înghesui în tipare. Nu poți decât să sim­pa­­tizezi cu puștoaica din anii de sărăcie și te­roa­re '50, care încalcă adesea disciplina șco­lară, cu tânăra studentă de familie bună care se mărită sfidător la 18 ani cu un electri­cian din Ferentari, cu absolventa de Filologie care-și schim­bă frecvent locul de muncă și își crește singură cei trei băieți, cu iubitoarea de natură sălbatică și munți (o altă pasiune de familie), cu credincioasa în pelerinaje la marii duhov­nici în căutare de împăcare sufletească. În această permanentă mișcare, cu suișuri și co­bo­râșuri, există și câteva puncte fixe de anco­ra­re, iar cel mai solid e bunica Fulvia, Maica. O mare doamnă ce suportă cu dem­nitate per­se­cuțiile regimului comunist față de cei din ca­te­goria ei, fiica de scriitor de ma­nual, care a cunoscut toată floarea literaturii din prima ju­mă­tate a secolului XX, e gata de orice sacri­fi­ciu pentru cei trei băieți ai ei și pentru nepoți. Iu­birea pentru această formi­dabilă bunică de care e mândră și pe care a putut con­ta la greu naște cele mai frumoase și emo­ționante sec­ven­țe ale cărții. Punând în oglindă cei trei fii ai Maicii și pe tatăl lor, cu cei trei băieți ai ei, plus nepotul, Cristina Struțeanu figu­rea­ză o clepsidră prin care trece nu ni­sipul timpului, ci energie afectivă.