Prințul Charles și părintele Dionisie

Cristian Curte
- În urmă cu câțiva ani, presa britanică a făcut o dezvăluire explozivă care, în mod bizar, n-a trezit ecoul pe care îl merita. Pe scurt, se afirma că Prințul Charles, moștenitorul coroanei monarhiei britanice, ar fi trecut la ortodoxie, în urma prieteniei cu un călugăr român de pe Muntele Athos. Un gest nu tocmai surprinzător, având în vedere că o parte din Casa Regală a Angliei e legată de ortodoxie prin fire trainice - Prințul Philip, soțul Reginei Elisabeta și tatăl lui Charles, este grec de religie ortodoxă, iar mama lui, prințesa Alice, bunica lui Charles, a fost călugăriță ortodoxă. Argumente confirmate și de desele vizite ale prințului pe "muntele sfânt", în căutarea rădăcinilor sale spirituale. Textul care urmează recompune câteva elemente menite să limpe­zească supoziția presei britanice și să explice, poate, afecțiunea, mărturisită public de Prințul Charles, pentru români și spațiul românesc -

Întâlnire în chilie

Era în anul 2000, în a patra zi după Paște, în miercurea luminată, și primăvara se ițise deja în Sfântul Munte Athos, îmblânzin­du-i priveliștile. Pentru pă­rintele român Dionisie Ignat, întâi­stă­tăto­rul chiliei Colciu, care ține de Ma­rea Lavră Vatopedu, era a nouă­zeci și una oară când prăznuia Învie­rea. Bătrânul acesta plin de sfințenie, la care se spovedeau mulți dintre călugării Sfântului Munte, fie ei ro­mâni, greci, ruși sau sârbi, se afla de 76 de ani pe Muntele Athos, și în tot acest lung răstimp, nu plecase nicio­dată dintre zidurile mânăstirii. Se în­ră­dăcinase cu totul între pereții chi­liei, sfințind-o cu metaniile și rugă­ciu­nile sale. În ultimii ani, Dumne­zeu îi pusese înainte o grea încerca­re. Își pierduse lumina ochilor, dar asta îi ascuțise vederea lăuntrică, așa că era în stare să zărească acum, mai limpede ca niciodată, lumina lui Hris­tos care vine de dincolo de hota­rele acestei lumi. Deși era un duhovnic vestit și foarte căutat, bătrânul Dionisie nu se semețise. Ră­măsese același om simplu și înțelept, ridicat dintr-o familie de țărani moldoveni, care avuseseră mai mult școala credinței, decât pe cea a slovelor. În adâncul inimii sale nu se putea prinde trufia, pentru că era plină de dragoste și de smerenie. Dragostea aceasta avea să schimbe și dru­mul prin vremuri al Prințului Charles...
În ziua aceea de după Paști, când un călugăr de la Mânăstirea Vatopedu a venit să îi spună părintelui Dionisie că moștenitorul coroanei Marii Britanii, Prințul Charles, dorește să îl cunoască, bătrânul a ieșit în întâmpinarea lui și l-a poftit pe neașteptatul oaspete în biserică. Era emoționat. Pragul smeritei sale bise­ricuțe nu fusese niciodată călcat de ca­pete încoronate, iar cel care îl trecea acum era unul dintre cei mai de seamă prinți ai lumii. Așa că l-a întâmpinat cu mare bucurie și cu cinstea pe care o putea arăta un copil de țărani, născut și crescut în România de dinainte de pri­mul război mondial, când regele era cinstit imediat după Dumnezeu:
"Mai întâi de toate, să-mi fie cu iertare că nu pot găsi cuvinte de ajuns pentru a vă exprima, cu sinceritate, marea bucurie care mă încearcă pri­mind în mijlocul nostru niște persoane atât de înal­te. Căci în această sfântă comunitate or­to­doxă, de care se bucură și românii, de două sute de ani, și pe unde au trecut mulți vizita­tori, nu ni s-a mai întâm­plat niciodată să primim astfel de oaspeți înalți. Pentru aceasta, vă mulțu­mesc respectuos și vă zic bine ați venit!". Și după cum spun documentele, oaspetele, care fusese nu o dată în România, de care declarase public că este îndrăgostit, i-a răspuns bătrânului călugăr la fel de înalt: "Părinte, eu am vizitat România și am rămas impresionat de frumusețea ei. Am fost în multe țări în viața mea, dar România m-a impresionat cel mai mult. Știu însă că, în ciuda acestor mari fru­museți și bogății, pătura populației de jos nu este mulțumită, ci se află în suferință, iar eu sunt hotărât să ajut cum pot, ca poporul român să fie mul­țumit de viața sa".
"Dacă Bunul Părinte ceresc vă va ajuta să vă țineți promisiu­nea, vă veți socoti ca samarinea­nul cel milostiv din Sfânta Evan­ghelie. Ca și pe acela, vă va răs­plăti Dum­ne­zeu în eternitate", a spus părintele Dionisie.
"Părinte, eu nu sunt ortodox, dar sunt creștin și respect cu sfin­țenie pe Domnul nostru Iisus Hris­tos, Dumnezeul tuturor. De când am cunoscut Biserica Orto­doxă, sufletul și inima mea s-au umplut de o mare bucurie, o bu­cu­rie pe care nu am mai avut-o nicicând înainte. Fiindcă sunteți înaintat cu vârsta, nu am să vă obosesc mult, vreau doar să vă pun câteva între­bări, în taină, în biserică".
Apoi prințul și bătrânul monah s-au retras și au stat la sfat. Nimeni n-a aflat vreodată ce au vorbit, dar după cum s-a dovedit mai târziu, cei doi s-au legat unul de celălalt pentru tot­deauna. La plecare, părintele Dionisie Ignat l-a binecuvântat pe prinț și a rostit o rugăciune scurtă, care nu era luată din cărți, ci se izvodise în inima lui: "Doam­ne, Dumnezeule a toată făptura, binecu­vân­tea­ză-l pe Charles, superior al Marii Britanii, care conduce un popor atât de numeros, cu sănătate și înțelepciunea Ta, ca să conducă spre pacea a toată lumea, că așa vom cânta și noi ca îngerii care au cântat la nașterea Ta: «Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni binevoire»".
Aceasta a fost prima vizită a Prințului Charles la părintele Dionisie Ignat, stare­țul român al Chiliei Colciu din Sfântul Munte Athos. Prima din multele care au urmat, căci, după această întâlnire, Prințul de Wales a revenit în fiecare an, pentru a se sfătui cu povățuitorul său. Să-i fi devenit între timp și duhovnic? Să-l fi ajutat pe prinț dialogurile cu bă­trânul monah român să-și cunoască mai bine rădă­cinile românești, presupusa descendență din Țe­peș? Dar în biografia lui Charles mai există un ca­pitol care explică apropierea lui de ortodoxie.

Bunica Alice

La sfârșitul anilor '60, pe holurile somptuosului Palat Buckingham, putea fi întâlnită o femeie stra­nie. Căruntă, vârstnică, îmbrăcată într-un veșmânt cenușiu, de călugăriță, excentrica apariție era Prin­țesa Alice a Greciei, bunica Prințului Charles, ma­ma tatălui său, Prințul Consort Philip, Duce de Edin­burgh, soțul Reginei Elisabeta a II-a. Veș­mân­tul monahal nu era o "toană" a bătrânei prințese. Nu numai că era călugăriță, dar întemeiase și o mânăstire și avea propria capelă ortodoxă în palat.
Alice s-a născut în 1885 în Anglia, în Castelul Windsor, ca Prințesă de Battenberg. Prin sângele ei curgea cel mai pur sânge albastru al imperiului - era strănepoata Reginei Victoria, care i-a și ve­gheat copilăria, iar părinții săi erau înrudiți cu marile familii nobiliare germane, tatăl era Prințul Louis de Battenberg, iar mama, Prințesa Victoria de Hesse și Rhin. Din păcate, micuța Alice a avut parte de încercări încă de când a venit pe lume: s-a născut cu o surzenie congenitală, cu care a luptat îndârjit, izbutind, în cele din urmă, ca printr-un efort titanic, să învețe să înțeleagă ceea ce i se spunea, urmărind mișcarea buzelor interlocutorilor și să vorbească fluent trei limbi străine.
În 1902, Alice s-a îndrăgostit nebunește de Prințul Andrei al Greciei, cu care s-a și măritat, un an mai târziu. N-a fost un mariaj fericit, dar în doar zece ani, i-a dăruit soțului ei cinci copii. Philip (tatăl lui Charles) a fost ultimul născut, o mare speranță pentru familia regală a Greciei.
În 1908, când a vizitat-o în Rusia pe mătușa ei, Marea Ducesă Elisabeta Feodorovna, Alice a întâlnit în aceasta și un model creștin pentru lepădarea de sine. Ruda sa mai în vârstă și mai bogată rămăsese văduvă și tocmai își înstrăina proprietățile și își vindea bijuteriile (nu și-a cruțat nici măcar inelul de nuntă!), pentru a fonda "Mânăstirea Marta și Maria", în care a înființat și un spital, un orfelinat și o farmacie. Întâlnirea cu Marea Ducesă Elisabeta a fost copleșitoare pentru prințesa Alice, mai ales sub raport spiritual. Năs­cută protestantă, ea avea să se convertească, două­zeci de ani mai târziu, la religia ortodoxă a mătușii și a soțului său. Ba, și mai mult, după vizita în Ru­sia, și-a așezat în inimă gândul că poate să le fie de folos celor simpli și umili, servin­du-i, în loc să fie servită. În timpul războaielor balca­nice, a plecat pe front, ca soră de Cruce Roșie, ve­ghind asupra sol­da­ților greci și că­rând, cot la cot cu infirmierii, răniții de pe front. Avea să îi scrie mamei sale că vede zilnic membre amputate, oameni schilodiți și râuri de sânge. Dar nu s-a întors acasă, ci a înfrun­tat ororile frontu­lui până la în­che­ierea războiului.
Ca o ironie a sorții, poporul Gre­ciei, căruia prin­țesa i se dăruise cu totul, a răsturnat monarhia, a depose­dat-o de averi și l-a arestat pe Prințul Andrei, soțul ei, condamnându-l la moarte, sub învinuirea că a pierdut răz­boiul cu Turcia lui Kemal Ataturk. A fost nevoie de intervenția Angliei pentru a fi eliberat. Și Alice a scăpat cu greu cu viață, fu­gind cu toată fami­lia la Paris, dar nervii ei, care rezista­seră la atâtea încercări în război, au ce­dat. În capitala Franței, a fost diag­nosticată cu schi­zofrenie paranoidă. Tratamentul de atunci, pre­scris de în­suși Sigmund Freud, care a con­sul­tat-o personal, era barbar - radiații cu raze X, pentru inducerea forțată a menopauzei, și inter­narea cu forța în sanatorii speciale, ade­vărate închisori de lux pentru capetele încoro­nate. Fa­milia a uitat-o, soțul ei, frumosul Prinț Andrei, s-a consolat de pierderea co­roa­nei și averii, mutându-se cu o aman­tă în sudul Fran­ței. Cel mai tra­gic a fost că micul Philip, lu­mina ochilor ei, prâslea familiei, nu a fost lăsat să-și mai vadă mama bolnavă. Prințesa Alice a ieșit din spital după doi ani de chin, și s-a făcut nevăzută...

O nălucă rătăcită printre oameni

Suntem în miezul celui de-al doilea război mon­dial. În Atena desfigu­rată de lupte, Prințesa Alice pune bazele propriului ordin călugăresc, numit "Surorile Mar­tei și Mariei", după mâ­năs­tirea întemeiată în Rusia de mătușa ei, Marea Ducesă Eli­sa­beta Feodo­rov­na, mar­tiriza­tă de bolșevici. A ridicat un spital și un orfelinat la pe­ri­fe­ria Atenei, unde măicu­țele îi ajutau pe cei sărmani. Maria Karanastasis își amin­tește că era o biată orfană când Prin­țesa Alice a primit-o în cămin. A strâns-o de prima oară în brațe, iar apoi a săru­tat-o pe creștet. "Mi-a spus micuța mea vecină! Din acel moment m-am simțit mândră. Femeia aceea putea să îți ci­tească ini­ma. Și, vă spun, ea a fost un ideal pentru mine. (plânge) M-am făcut soră de Crucea Roșie numai pentru că am vrut să ofer și eu lumii ceea ce sora Alice mi-a ofe­­rit în co­pi­lărie".
Când războiul s-a sfârșit, în anul 1947, fiul său, Prințul Philip, s-a căsătorit cu Prințe­sa Elisabeta a II-a, viitoarea Regină a Angliei. Alice a ve­nit la nuntă, dar apoi s-a întors gră­bită în Grecia. Nu era făcută pentru viața la palat. La încoronare, în tot fastul, strălucirea și bogăția Catedralei Westminster, în mij­locul cortegiu­lui regal, tot numai haine scumpe și bijuterii fas­tuoase, camerele de televi­ziune au sur­prins o apariție spectrală - o femeie subțire, înveștmântată în­tr-un strai cenușiu. Ai fi zis că e de pe altă lume, o nălucă ră­tăcită printre oa­meni. Era Alice, mama Prințului Consort și bunica micului Charles, care avea pe atunci patru ani. La doar câți­va ani de la înco­ro­narea Re­ginei Elisabeta a II-a, în Grecia s-a instalat dictatura coloneilor. Temân­du-se pentru viața ei, Philip și-a luat mama la Lon­dra. Alice și-a petrecut ulti­mii ani ca o pasăre închisă într-o co­li­vie de aur, trăind într-un palat pe care nu și-l dorise niciodată. A murit de­parte de mânăstirea ei, în 1969, la Pa­latul Buckin­gham. Ultima do­­rință a fost ca rămășițele pământești să-i fie îngropate în Țara Sfântă, în biserica or­to­doxă ridicată pe Muntele Măslinilor, acolo unde se aflau și moaștele mă­­tușii sale, cea care o inspi­rase în­treaga viață, Sfânta Mu­ceniță Elisa­beta Feodo­rov­na, ucisă bes­tial de comuniști. La moartea buni­cii sale, Charles avea 21 de ani. Apucase să tră­iască 17 ani sub influența lui Alice...

Un prinț în căutarea lui Dumnezeu

Era o zi friguroasă de decembrie, când Geof­frey Fisher, Arhiepiscopul de Canterbury, l-a bote­zat pe micul Charles, în vârstă de doar o lună, în Palatul Buckingham. Imnul "Sfânt, Sfânt, Sfânt", ales chiar de mama sa, Regina Elisabeta a II-a, a răsunat între pereții somptuoși ai palatului, vestind parcă viitorul destin al primului ei născut. Prințul de Wales avea să se arate preocupat de spiri­tualitate încă de pe băncile facultății, când a înce­put să corespondeze cu reverendul Mervyn Stock­wood, viitor Episcop de Southwark, foarte cunos­cut în epocă pentru deschiderea sa față de feno­menele paranormale. Mai târziu, Charles îl va cunoaște pe Laurens van der Post, un mare explo­rator, care i-a deschis ochii "ca să vadă bătrâna lume a spiritului". Acest împătimit al naturii îl va învăța pe Prințul de Wales să contemple în întregul univers prezența tăcută și maiestuoasă a lui Dum­nezeu. James Jones, Epis­cop de Liverpool, un alt apropiat al lui Charles, cu care prințul s-a rugat împreună ani de-a rândul, avea să spună: "Dacă vederea lui Dumnezeu ca lucrător în creația sa este misticism, atunci, da, aș putea spune că Prințului îi place o astfel de viziune".
Mai târziu, Charles se va împrieteni cu un ce­lebru compo­zitor britanic, Sir John Tavaner, care, fascinat mai întâi de muzica bizantină, apoi de scrierile sfinților ortodocși, a sfârșit prin a se con­verti la credința răsări­teană, în 1977. De atunci, Tavener nu numai că a compus lu­crări strict legate de ritualul orto­dox, precum un "Acatist al Mul­țu­mirii", dar a și avut drept povă­țui­toare o călu­gă­riță, pe Maica Thekla, a cărei scri­e­re despre "Via­­ța Sfintei Ma­ria Egip­tean­ca" i-a in­spi­rat opera "Ma­ria Egipteanca", scrisă în 1992. Cu trei ani înainte de moartea sa, în 2010, Tavener se descria într-unul din ultimele interviuri "în primul rând ortodox".
Dar pentru Prințul Charles, drumul spre orto­doxie nu a fost așternut doar cu împliniri, ci și cu dezamăgiri. Dezamăgiri care nu au venit de la oa­meni, ci chiar de la credința sa anglicană. Un apropiat al său declara, în 2002, pentru Sunday Express că "pe Prințul de Wales atitudinea Bise­ricii Angliei îl scoate din minți - încercând să fie orice, pentru oricine sfârșește prin a nu mai însem­na nimic pentru nimeni." Însuși Charles avea să spună, la începutul anilor '90, că "suntem aruncați într-un abis de depravare, risipă, jaf, furt și com­pletă imoralitate. Singurul loc unde cred că ar pu­tea începe ceva de genul unei regenerări este răsă­ritul." Să-l fi împins deziluzia spre o altă credință? Este ușor de crezut, dar greu de spus, având în ve­dere statutul său de moștenitor al tronului Marii Britanii și de viitor cap al bisericii anglicane...

Lumina Răsăritului

La începutul anilor '90, Prințul Philip, tatăl lui Charles, care trecuse de la ortodoxie la anglica­nism în 1947, pentru a se putea căsători cu Regina Elisabeta a II-a, a revenit la credința ortodoxă în care a fost botezat. Primul pas ar fi fost făcut în anul 1991, când, potrivit publicației "The Spec­tator", Prințul Consort a avut o întâlnire privată la Londra cu un episcop ortodox rus. Apoi Philip a ajuns să patroneze o "Asociație a Prietenilor Sfântului Munte Athos". Presa din Ma­rea Britanie pune pe seama tatălui inte­re­sul lui Charles pentru creștinismul răsăritean, deși mai mult ca sigur că a fost mai mult decât atât. Bunica sa, Prințesa călugăriță Alice, cu monahis­mul ei atât de impreg­nat de iubirea de aproapele, cu care Charles își petrecuse parte din copilărie, strămătușa sa, Eli­sabeta Feodorovna a Rusiei, cu râvna ei pentru săraci, prietenul său, muzicia­nul Sir John Tavenor, toți au sfârșit prin a fi profund fascinați și cu totul dăruiți orto­doxiei. Prin toate aceste persoane apropiate a ajuns Charles să viziteze Muntele Athos, în anul 1996. A fost dra­goste la prima vedere - Grădina Maicii Domnului i s-a lipit de suflet pen­tru totdeauna.

Întrevederea de taină

Moartea Dianei a fost însă proba de foc. În ciuda comentariilor oficiale și ale mass-mediei, a faptului că erau des­părțiți de ani buni și divorțați oficial de ceva timp, dispa­riția Prințesei de Wales l-a afectat foarte mult pe Charles. La scurtă vreme după tra­gicul acci­dent de mașină, el a plecat în Mun­tele Athos, iar acolo s-a întâmplat ceva, un eveniment despre care apropiații vorbesc doar sub protecția anoni­matului. Bătrânul Dionisie murise deja, dar mona­hii i-au ali­nat durerea și l-au ajutat să își găsească liniștea. A fost momentul deci­siv al apropierii lui Charles de ortodoxie. Într-o chilie a Mânăstirii Vatopedu, prin­țul și starețul acesteia, E­frem, au stat de vorbă până când durerile inimii s-au topit. Într-o altă vizită, tot într-o chilie în care erau doar el, sta­rețul Efrem și Dum­nezeu, Charles, Prinț de Wales și moștenitor al Coroa­nei Angliei, va fi trecut la ortodoxie. Știrea nu a apărut nicăieri, prințul nu a vorbit niciodată în public despre asta, iar starețul Efrem e mai tăcut decât un mormânt. Unii spun că nu a fost vorba de o trecere la ortodoxie, ci doar de o primire în catehumenat, adică prima treaptă în drumul spre convertire. Ce s-a întâmplat nu vom afla cu siguranță, pentru că statutul Prințului de Wales nu îi permite oficial să aibă altă credință decât cea anglicană, dar zvonurile despre convertirea sa, plecate de la apropiații Casei Regale, au început să se răspândească.
Ceea ce știm cu certitudine este că, după acest moment, Charles s-a înrădăcinat cu totul în Sfântul Munte și a devenit foarte implicat în toate eveni­mentele legate de ortodoxia mondială. Starețul Efrem vine regulat și îl vizitează în Anglia, iar Prințul de Wales merge în fiecare an în Sfântul Munte, unde are propria sa chilie, lângă Mânăsti­rea Vatopedu. Charles e atât de îndrăgostit de loc, încât a pictat mânăstirile athonite în tablourile sale (puțini știu că e și pictor) și, mai mult decât atât, și-a decorat cu icoane ortodoxe un colț al reședin­ței sale din Anglia și capela privată de la High­grove. Potrivit unor surse din biserica anglicană, Prințul de Wales a luat în calcul ca, la viitoarea sa încoronare, să înlocuiască vechiul titlu regal de "Defender of The Faith" - "Apărător al (unicei) Credințe (anglicane n.n.)" cu cel de "Apărător al Cre­dinței". Situația aceasta a Prințului Charles, constrâns, ca orice rege, la religia patriei sale, a fost exprimată foarte bine de un călugăr din Sfân­tul Munte Athos, care a declarat pentru The Guar­dian: "Alteța Sa a fost tot timpul ortodox în inima lui, din păcate nu poate arăta acest lucru din cau­za poziției pe care o are".

În loc de epilog

Era primăvară, la fel ca la prima sa întâlnire cu bătrânul Dionisie, doar că acum chilia duhov­ni­cului român rămăsese goală. Venise acolo ani la rând, pentru că în apropiere de acest om sfânt afla răspunsuri pe care niciuna din mințile luminate ale marelui său regat nu i le putea da. Regăsise în el înțelepciunea pe care ți-o poate oferi doar Dum­ne­zeu. Iar el de asta era însetat. Când a auzit că po­vățuitorul său a murit, Charles s-a grăbit la înmormântare, pen­tru că în Muntele Athos că­lugării se îngroapă după o sin­gură zi. Părintele Dionisie a plecat dintre noi în seara zilei de 11 mai a anului 2004. A doua zi dimineața, printre cei 200 de călugări prezenți la în­mormântarea marelui duhovnic român s-a aflat și el, Charles, Prinț de Wales și moștenitor al Coroanei Angliei. Cu o lumâ­nare în mână și un baston ală­turi, îmbrăcat într-un costum simplu, a fost surprins de un fo­tograf în timp ce se reculegea. Casa Regală a Angliei îi aducea în felul acesta un ultim omagiu unuia dintre ultimii sfinți ai or­todoxiei, recunoscându-și, tă­cută, rădăcinile răsăritene.

(Mulțumim pemptousia.ro pentru imaginile oferite.)