POVEȘTI CU CASE - Cu Ion Minulescu prin București

Dumitru Badita
Ninge pe str. Covaci din centrul vechi al Bucureștiului. Fulgii mari dansează în aer, vânzoliți de un vânt ușor. Câ­te­va femei mătură zăpada așternută pe treptele case­lor. Clădirile vechi au rezistat vremurilor, ast­fel încât atmosfera străzii nu e cu mult schimbată față de acum o sută de ani. Într-o zi de început de ia­­­nuarie a anului 1881, în noap­tea dinspre Bo­bo­tează spre Sfân­tul Ion, în casa de la nr. 17 s-a năs­­cut unul dintre cei mai fai­moși po­eți români, Ion Minu­lescu, cân­tă­rețul iubirilor care se duc și re­vin, deși în dragoste, el s-a do­ve­dit foarte sta­tor­nic.

Copilul "postum"

Poetul s-a născut într-o casă îndoliată. Cu nu­mai câteva zile în urmă, la sfârșit de an 1880, tatăl său, Teodor Minulescu, ca­vaf de me­serie, adică negustor de piele cu toptanul, mu­­rise într-o cameră de ho­tel din Alexan­dria, județul Teleor­man, unde se afla, pa­re-se, pentru în­cheierea unor afaceri co­merciale. Soția lui ră­mă­sese aca­să, aș­tep­tând să-i vină sorocul să nască. Ca să fie de față la eveniment, sosise în București și tatăl ei, un vestit negustor din timpul acela, Ștefan Ciucă din Slatina. Socrul îl cu­noscuse pe Teodor Minu­les­cu, datorită preocu­pă­rilor co­merciale comune. Îl in­vitase aca­să, la Slati­na, unde tânărul a în­tâlnit-o pe Alexandrina, fiica bătrâ­nului negustor, și s-a îndrăgostit pe loc de ea. Dra­goste la prima vedere, ca în­tr-o ro­manță minulesciană de mai târziu. "Tudor s-a îndrăgostit de mine, cum m-a văzut. Purtam o rochie albă de tulpan topit, bro­dată cu bobițe roz. Cordonul strâns pe talie - aveam o talie de o cuprindeai într-o mână - era o lentă de moar roz, care cădea până la poalele rochiei. Condurii erau din peau dorée. Tudor era un bărbat arătos, plin de voință, dar blând. Ce-mi plăcuse mai mult la el era privirea catifelată și niște dinți cum e sideful", va povesti Alexandrina la se­nectute. Cei doi s-au căsătorit și s-au mutat la București, în casa din strada Covaci, unde Teodor avea și un mic de­po­zit pentru mărfu­rile sale. Lunile au trecut repede, și acum Ale­xan­drina se pregătea să devină mamă. La sfârșitul lunii decembrie, Teodor, soțul ei, ple­case la Turnu Măgurele. Gaze­tele au scris că de aco­lo, negustorul s-a întors la Ale­xandria, a în­chi­riat o cameră la hotel și a cumpărat bilet la teatru. N-a mai ajuns la spectacol, fiindcă a fost secerat de apo­plexie, între pereții hotelului. A fost în­mor­mântat în cimitirul mănăstirii Pasărea. O săptămână mai târziu, în plină dramă, a venit pe lume fiul său, bo­tezat Ion. Au asistat la naș­tere moașa și bunicul Ștefan. Mai târziu, într-unul din ro­manele sale, Mi­nulescu va pune în gura per­so­najului principal ex­presia "copil postum". Trimitea în mod transparent la pro­pria lui venire pe lume. Din păcate, casa naș­terii sale a dispărut. Acum, la nr. 17, se află un imobil nou, cons­truit în secolul XX.

Prietenul plopilor frânți

Înainte să părăsesc strada Covaci, aș vrea să amintesc faptul că în clădirea situată pe colț, la intersecția cu strada Soarelui, se aflau în acea perioadă redacția ziarului România Liberă și redacția ziarului Timpul. Potrivit unei inscripții de pe peretele exterior, imobilul actual a fost construit în 1891. E posibil ca în anul acela să fi fost renovat vechiul imobil unde au funcționat cele două redacții. Nu este exclus ca vechiul sediu să fi fost demolat și construită în 1891 o casă nouă, care a supraviețuit până în zilele noastre. Mihai Eminescu lucra aici, la Timpul, avându-l coleg pe I.L. Ca­ra­giale. Cei doi scriitori discutau în bi­roul ziarului conservator, iar câteva case mai jos, spre capă­tul dinspre Piața Sf. Anton, într-o încăpere încăl­zi­tă cu lemne, se năs­cuse viitorul poet Ion Minu­les­cu. Destinul a făcut ca peste ani, Cara­gia­le, stabilit deja la Berlin, să citească o poezie publicată de tânărul Minulescu în revista Convorbiri literare, cu titlul "În orașul cu trei sute de biserici". Dra­ma­turgul a fost entuziasmat de poezie: "... este ce­va neprețuit. As­ta nu mai e dom­nișoară! Asta e bărbat! Bravo lui! De mult n-am avut așa im­pre­sie. Îl salut călduros și-i mul­țu­mesc pentru înalta plă­cere ce mi-a făcut cu ciudatele-i versuri. Extraor­di­nar!...".
Străbat labirintul de străduțe ale cen­tru­lui vechi și ies în Piața Universității, unde se află statuia lui Mihai Viteazu, ope­ră a sculptorului francez Albert-Er­nest Carrier-Belleuse. Statuia a fost adusă în țară în 1873 și dezvelită la 8 no­iembrie 1874. Locul ame­najat în prezent este com­plet pavat, fără spații verzi sau mă­car câțiva copăcei ca­re să ofere vara o cât de fi­ravă umbră. Într-o fo­to­grafie rea­lizată în 1877, de Franz Duschek, ob­ser­văm că statuia era înconjurată de un gard din lemn, iar de-a lungul gardului, pe toate ce­le patru laturi, creșteau plopi tineri, plan­tați cu sigu­ranță în anul inaugurării sta­tuii. În­tr-o altă fotografie, datată 1890, plopii sunt deja înalți, cu siluetă zveltă, dar mai puțini decât în ur­mă cu zece ani. Cert este că dintre plopii plantați în 1874, au mai supraviețuit câțiva, până în 1920. În luna iulie a acelui an, patru dintre ei au fost însă tăiați, din ordinul muni­ci­palității. Minulescu, la vremea aceea colaborator al ziarului România nouă, a reacționat prompt: "e un adevărat act de van­dalism, dacă nu chiar o pro­fanare". Poetul nu mai spera decât în­tr-o ju­de­ca­tă aspră a însuși vo­ievodului de pe cal: "...ră­mâne ca năzdrăvănia... să fie judecată de însăși bron­zul voievodului, lip­sit de vecinătatea dulce și pi­torească a celor patru plopi, trimiși să ali­men­teze bucătăria membrilor din comisia de înfru­mu­sețare a Capitalei". Nici pe timpuri nu era altfel decât acum.

Iubirea vieții

Traversez bulevardul și intru pe strada Aca­de­miei, una dintre cele mai cunoscute străzi bucu­reș­tene. Din fericire, clădirea de la nr. 15, odi­nioa­ră nr. 17, a supraviețuit vremurilor. Aici a funcțio­nat înaintea Primului Război Mon­dial re­dac­ția ziarului Viitorul, de orien­tare liberală. Poe­tul a semnat în el, timp de câțiva ani, o serie de articole și reportaje. Do­uă au fost rubricile ținute în paginile ziarului: "Săptămâna bucu­reș­teană" și "Impresii". A scris, printre altele, despre plecarea în vile­giatură a bucu­reș­te­nilor, despre come­morarea lui Eminescu și des­pre Cimitirul Bellu, despre Bleriot și Ca­lea Victoriei, dar și despre "Digestia du­pă ma­sa de seară". Într-unul dintre articole, zia­ristul Minulescu a încercat o profeție, scriind că "... peste o sută sau două de ani, când tramvaiele cu cai nu vor mai exista, când cele electrice vor circula pe sub pă­mânt...". S-a înșelat un pic în ce privește ter­menul realizării. În domeniul trans­por­tului public în București, metroul va fi cons­­truit peste mai puțin de o sută de ani, mai exact peste 70 de ani. Ziarul Viitorul a fost pentru Minulescu nu numai un loc pro­fesional, dar și unul senti­men­tal. Aici s-a în­­tâlnit cu studenta la Belle Arte, Claudia Millian, care îi va deveni soție și vor trăi îm­preună o frumoasă și trainică poveste con­­jugală, sfârșită tragic, în 1944, când poetul va muri în urma bombardamentelor anglo-americane asupra Bucureștiului. Dar în 1910, moartea era departe. Poetul tocmai se întorsese de la Paris și se străduia să-și facă un drum propriu în viața literară de la noi. Scotea reviste care nu trăiau mai mult de două-trei numere, trimitea poezii re­vis­telor patro­na­te de figuri impozante, ca Nicolae Iorga, par­ti­cipa din plin la boema literară și nu ezita să joace diverse roluri în piese de teatru organizate de ama­tori. Așa a ajuns Claudia să-l vadă "pe viu", după ce poetul devenise de mult în mintea ei, un idol absolut! Minulescu juca la Teatrul Național ro­lul unui cavaler medieval. Claudia se afla în sală. Câ­teva zile mai târziu, s-a dus să-l viziteze în redac­ția Viitorului, care-i publicase o știre de la un eve­ni­ment cultural. Poetul se afla în birou, în clădirea situată peste drum de Facultatea de Arhitectură. Într-un interviu oferit mai târziu revistei Rampa, Claudia Millian va rememora momentul vieții ei: "Adusesem o informație de la Conservatorul de belle-arte, și Minulescu mi-a publicat-o. Am fost după aceea să-i mulțumesc și m-a întrebat: "De ce ai ținut atât de mult să se publice informația asta?". "Ca să fiu și eu cunoscută ca dumneata" , i-am răspuns. "Bine, dar eu sunt cunoscut pentru că scriu poezii." "Și eu scriu poezii", i-am replicat. Mi-a cerut să le vadă și i-am arătat primele poezii din "Garoafele roșii". S-a îndrăgostit mai întâi de ver­surile mele, apoi de mine și așa s-a întâmplat "nenorocirea". Într-un fel, chiar a fost! Claudia era măritată cu Christea N. Dimitrescu, și el poet și publicist care a semnat cu mai multe pseudonime, cel mai folosit fiind Cridim. Cei doi locuiau într-o casă din strada Pompiliu Numa și nu obișnuiau să iasă în lume, petrecându-și serile acasă, din cauza so­țului, căruia nu-i plăceau întrunirile boeme sau mon­dene. Tânăra lui soție s-a adaptat de nevoie acestui ritm de viață conjugală, dar în profunzime, tânjea după o existență artistică dinamică. Regăsise acest tip de viață în poeziile pe care le publica Minulescu prin gazete, dar și în volumul de debut, "Romanțe pentru mai târziu", apărut în 1908. Cridim o fi pre­simțit ceva, fiindcă într-una din seri i-a spus Claudiei să-i arate poeziile sale lui Minulescu, fiindcă "așa cum scrie el, trăz­nit, o să-ți găsească multe calități". În­demn fatal! Claudia a divorțat de Cri­dim și, în 1914, va deveni soția lui Ion Minulescu.

Poarta celebrității

Merg mai departe, în lungul străzii Aca­demiei. Ajung în piața Palatului Re­gal. Locul s-a schimbat mult. Un bucu­reș­tean de la începutul secolului XX, dacă ar în­via acum, ar recunoaște cu greu împre­ju­rimile. Ateneul Român și Hotelul Athè­née Palace ar fi cam singurele repere ne­schim­bate. În locul unde se află în prezent aripa dreaptă a Palatului Regal, se înălța odinioară ho­telul Imperial. La parterul hotelului, se afla ce­lebra cafenea Kübler, după numele antre­pre­norului, un neamț, fost student la Heidelberg, sosit la Bucu­rești după Unirea din 1859 să își încerce norocul. La Kübler se adunau scriitorii și artiștii vremii. Aici a intrat, într-o bună zi, un tinerel înalt, masiv, dornic să-și facă prieteni. Era Minulescu, proaspăt întors de la Paris, unde pornise să facă studii de Drept, dar se inițiase în tainele poeziei. Plecase să ajungă avocat și revenise la București poet boem, purtător de fulare mari și viu colorate. A ajuns repede cunoscut litera­ților bucureșteni. Era volubil, guraliv, dar mai ales, cunoscuse marea poezie simbolistă franceză, în chiar locul nașterii ei. În romanul "Corigent la lim­ba română", a evocat elocvent at­mos­fe­ra cafenelei Kübler: "...intelectualii sunt îm­părțiți în două tabere: tra­di­țio­naliști și moderniști. Tra­dițio­naliștii sunt si­niș­tri. Moderniștii sunt ca­ra­ghioși. Fie­care tabără își are me­sele ei, unde se dis­cută tot așa de zgomo­tos și se con­su­mă tot așa de ti­mid". Ca­fe­neaua aceea, dispărută din spațiul fizic al orașului, dar pre­zentă pentru totdeauna în me­moria culturală (se spune că I.L.Caragiale ar fi scris, la una dintre mese, între două halbe de bere, schița "Căldură mare") a fost poar­ta prin care poetul Ion Minulescu a intrat în lumea literară.

Periplu imobiliar

Ion Minulescu s-a năs­cut în București, în casa din stra­da Covaci, dar copilăria și ado­les­cența și le-a petre­cut la Slatina și la Pitești. Va reveni în 1899, pentru a-și completa studiile li­ceale, la un pension privat, Brân­ză & Arghirescu, după ce la liceul din Pitești rămăsese repe­tent. Pensionul bucu­reș­tean se afla pe Calea Mo­șilor, aproa­pe de sanatoriul doc­to­ru­lui Suțu, unde mu­rise, în 1889, Mihai Emi­nes­cu. În romanul "Co­ri­gent la limba română", po­etul va descrie sumar am­pla­sarea și at­mos­fera pen­sio­nului particular: "...este o hardughie lungă, de nu se mai sfârșește. Ține dintr-o stradă până-n al­ta. Una este Calea Moșilor, alta este strada Vân­tului. ( ... ) Peste drum de pension este ospiciul de nebuni al doctorului Suțu. Vecinătatea asta ne convine de minune și nouă elevilor, și celor doi di­rec­tori - unul de studii și altul administrativ. Vecinii nu știu niciodată cine face gălăgie. Nebunii de la pension, sau ne­bu­nii de la doctorul Șutzu". După trecerea examenului, Mi­nu­les­cu va pleca la Paris, de un­de se va în­toarce în 1904. A locuit o vre­me chiar în Hotel Imperial, apoi a fost plecat la Cons­tanța, unde un amic influent i-a găsit un post de funcționar. Când s-a întors în București, a cu­noscut-o pe Claudia Milli­an, s-au căsătorit și au locuit în­tr-o casă din Calea Dorobanților, unde au trăit coș­ma­rul bom­bardamen­te­lor germane din timpul Pri­mului Război Mondial, bom­bele fiind aruncate din celebrele aparate de zbor Zeppelin. Soții Minulescu s-au refugiat la Iași, îm­preună cu fiica lor, Mioara, iar după revenirea în Bucu­rești, s-au reinstalat în ca­sa din Calea Doro­ban­ților. În 1934, și-au cum­pă­rat, cu un credit de la Casa Corpului Didactic, un apartament spațios, într-un bloc nou, construit vis-a-vis de Palatul Cotro­ceni. Au fost vecini cu familia scriitorului Liviu Re­brea­nu, între cele două familii existând relații nu nu­mai de bună vecinătate, dar și de prietenie, si­tua­ție mai rar întâlnită în lumea literară. După război, Mi­nulescu a primit funcția de director în Minis­te­rul Artelor și Cultelor, funcție deținută ani buni, între 1922 și 1940. În epoca interbelică, spre deo­se­bire de zilele noastre, scriitorii primeau funcții pu­blice, unii dintre ei ajungând chiar miniștri, cum a fost cazul poetului Octavian Goga, ca să nu mai vorbim de posturi în diplo­mație, cum a primit Lucian Blaga.

Casa din Cotroceni

Familia Minulescu se așezase bine în casa din Cotroceni. Ducea viața proprie unor intelectuali inter­be­lici. Poetul se pensionase de la mi­nis­ter și obișnuia să ia trenul și să meargă la diferite șezători din țară, unde găsea mereu un public primitor. Era aplaudat de fiecare dată când recita: "Știu c-ai să mă-nșeli chiar mâine/Dar fiindcă azi mi te dai toată/ Te iert, e vechi păcatul/Și nu ești prima vinovată". Poezia lui vorbea despre iubire, despre trădare, dar și despre dragostea de viață, iar ascultătorii și cititorii își regăseau în cuvintele poetului propriile expe­riențe și sentimente. Minulescu a fost un colecționar neobosit, iar toate obiec­tele de valoare s-au strâns în casa din Cotroceni, ajunsă, cu vremea, o casă-muzeu. În 4 aprilie 1944, familia se afla la masă. Dintr-o dată au auzit alarma aeriană, dar nu s-au speriat. Mai fuseseră astfel de exerciții menite să pregătească populația pentru un eventual atac aerian. Comesenii nu s-au sinchisit de alarma declanșată în plină zi. Au continuat să deguste bunătățile puse pe masă. Din nefericire, alarma anunțase un atac ade­vărat. Claudia Millian va evoca astfel înfricoșătorul moment: "...o bubuitură îngrozitoare a cutremurat ca­sa și în apartament s-a lăsat o perdea de întu­neric. Prin ușile mari, de geamuri, ale holului, trom­be de nori vineți se vedeau, ca un cer posomorât, de furtună. Am privit atunci spre parcul palatului Co­troceni, de unde se înălțau în aer trâmbe de flăcări și fum încolăcit cu scântei. Cerul nu se mai vedea". Au coborât cu toții în adă­postul subteran. Poetul nu a rezistat șocului pro­vocat de bombardament. Inima i-a fost afectată și va înceta să bată câteva zile mai târziu, în 11 aprilie. A fost în­mor­mântat la Cimitirul Bellu. Soția i-a supraviețuit până în 1961, fiind autoarea unor interesante scrieri me­mo­ria­listice. Fiica lor, Mioara Mi­nulescu, ajunsă artist plas­tic, a lăsat prin testa­ment Muzeului Național al Literaturii Române, casa din Cotroceni.