Ziua cu lumină

Parasca Fat
Luna februarie începe cu o mare săr­bătoa­re creștină, notată cu cruce roșie în ca­lendar: "Întâmpinarea Dom­nu­lui", ziua când Iisus a fost dus la templul din Ie­rusalim.

Și pentru că Iisus Mântuitorul este Lumina Lumii, Lumina Învierii și a vieții veș­nice, țăranii din Maramureș numesc "Întâm­pi­narea Domnului" - "Ziua cu Lu­mină" și o prăz­nuiesc în mod special. În graiul din Maramureș, "lumină" în­seamnă și lumânare, "Zi­ua cu Lumi­nă" devenind, prin asimilare, și "Ziua cu lumâ­nările", adică ziua în care se aprind lumânări în cinstea Copilului Sfânt. Este vorba despre o adevărată "Luminație" în plină iarnă, de­dicată lui Iisus, dar și o sărbă­toare pentru morți și pentru vii. O Luminație com­plexă, care pune în evidență felul adânc și impre­sionant în care oamenii din nordul țării au înțeles și au re­ceptat credința în Hristos.
Un bătrân din Tămaia mi-a povestit, mai de­mult, cum se ține Luminația la ei în sat: "La noi, în Tămaia, nu duc oamenii lumini de-acasă. Este acoale, cum intri-n beserică, un curator. Îți dă lu­mină, o aprinzi ș-o pui pă tava ceea cu prund. Tătă lu­mea aprindea lumini pântru morți. Și nu să lu­cră nimic, nici acasă și nici în clacă. Să face slujbă la beserică și vecernie după masă".
Trei kilometri mai către Sighet, pe Valea Ma­­rei, în satul Hăr­ni­cești, lu­mânarea se a­prin­de pen­tru vii. Ioa­na lu' Pre­tiluș, originară din acest sat, rela­tează: "La noi nu să duce lumea cu lum­ninucă di ceea mni­că, ci cu o făclie. Tăt omu' ș-o dus făclia de aca­să, ș-o țânut-o în mână, aprin­să, pă timpu' slujbii. Zici că arde be­serica de lum­ninile aprinse. Dum­ne­zăule, Doam­ne, cât era de mândru! Erau lumini din ceară de albine, că oamenii aveau stupi, și mirosea tare mândru în beserică. Înt-aceie zî era aproape tăt satu' la slujbă, așe, ca la Paști. Noa! Așe o fo când eram io fată. Amu, nu știu cum îi, poate s-o mai schimbat rân­du­iala".
Bătrâna Ileana Birăiții din Desești ducea o făclie înstruțată (împodobită), vrând, poate, să-L preamărească dinadins pe Hris­tos: "Io, când am fo tânără, du­cem o lu­mină mare, înstruțată cu măieran și cu floare dom­neas­că (un fel de muș­cată). Legam stru­țucu' acela cu un șir de lână roșie. Apoi, crâsnicu' să uita, și când mă vide cu făclia ceie așe de mândră, vinea și mi-o lua și-o pune în sfeșnic să ardă. Și arde pân' la capăt. O servit la Sfânta slujbă din «Ziua cu Lumina»".
În tradiția populară, lumâ­narea aprinsă îl reprezintă atât pe Iisus, ca Lumină întrupată, cât și lumina însăși, lumina vieții, componentă de bază a tiparului veșniciei, ce cuprinde împreună, lu­mea noas­tră și lumea de Din­colo.

Un puiuț de curcubeu

Demult, de "Ziua cu Lumina", mă pregă­tisem sufletește să particip la Sfânta Liturghie și să aprind o lumânare pentru cineva drag, "mu­tat" la cei mulți, în lumea de dincolo. Dar tocmai când pornisem să mă îm­brac, ne-am trezit cu niș­te ru­de venite de departe. Afară era o zăpadă înaltă cât gardurile și soa­rele strălucea ve­sel pe cer. Oas­peții, înghe­țați de frig, aveau nevoie urgentă de-un ceai fierbinte. M-am pornit să îl fac, nu fără o stare de ciudă și ener­vare. Era clar că nu voi mai ajun­­ge la nici o biserică; tre­buia să-i servesc și să le țin companie. Dez­morțin­du-se în bucătărie, unde era cald și bine, au înce­put să spo­rovăiască veseli. Vorbele și râ­setele lor mi-au făcut și mie bine, încât am simțit, dintr-o dată, că gesturile mi se armonizează cu atmo­sfera de sărbă­toa­re ce plutea în casă. Ațâțasem focul în sobă și ur­ma să scot apa dintr-o găleată acoperită, așezată pe un scăunel. Când să iau capacul de pe gălea­tă, am observat pe el un curcubeu. Surprinsă, m-am uitat să văd culorile de aproape: mult ver­de, albastru și roșu. Știam că verdele înseamnă iarbă, albastrul secară și roșul grâu, adică rod bogat în anul ce începea. Ridi­când capacul, în apa din găleată era un alt curcubeu, mult mai mare, culorile fiind mai pu­ternice și mai cla­re. Când am turnat apoi apa în ibric, am observat că și în el se formase un puiuț de curcubeu. M-a cu­prins o emoție straș­nică, de-mi tremura mâna, și mi-am aplecat capul ca pentru o mătanie. Toate trei curcube­iele se trăgeau de la o rază de soare ce pă­trun­dea prin cele două rânduri de sticlă ale feres­trei sub care stătea găleata. Raza se desfăcuse și înflorise în cele șapte culori ale sale. Eram cu adevărat ferici­tă. De "Ziua cu Lumina" pri­misem un dar fără sea­măn, un dar ceresc. Dacă s-ar fi întâmplat într-o zi oa­­recare, n-ar fi avut nici un fel de semnificație. Dar de Ziua Luminii era de parcă m-aș fi dus nu la bise­ric­uța din sat, ci la biserica lumii, din centrul univer­sului. Lumina zâmbise, înflorise pentru toți "dușii", pen­tru toți prezenții și,­ în particular, pentru mine, pă­că­toasa. Și am realizat, în­fio­rân­du-mă, că "Ziua cu Lumina" este un nume ab­so­lut per­fect pentru "Întâmpinarea Domnului".