Șase luni în pădure

Cititor Formula AS
Visam de mult să mă retrag, cândva, în natură, cu aparatul meu de fotografiat.

În inima unei păduri adânci de brazi, am descoperit un loc magic. Printre copacii liniștiți am simțit ceva primitiv, ca și cum aș fi fost primul care a pus piciorul în acele locuri. O senzație care m-a determinat să fac din acest loc prima etapă a unei aventuri. Vreme de șase luni, între echinocțiul de toamnă și echinocțiul de primăvară, urma să fac câte o poză în fiecare zi. Proiectul meu era să fug de rutină, de computere și de tot ce îmi asfixiază viața. Pentru asta, trebuia să mă reactivez cu câteva teh­nici de supraviețuire, pe care le învățasem în anii ado­lescenței, de la bunicul meu, care fusese făcut prizonier și evadase dintr-un lagăr rusesc.
Căutarea mea era, în același timp, și subiectivă, și obiectivă. Subiectivă, pentru că nu mă obligase ni­meni să fac acel lucru, și obiectivă, pentru că oda­tă pus în fața constrângerilor pe care mi le im­pu­­sesem, eram obligat să reflectez asupra mea și asu­pra artei mele, așa cum nu o mai făcusem nicio­dată până atunci.

Duhul naturii

În prima dimineață m-am trezit înainte de răsă­ritul soarelui, ca să mă plimb cu barca mea pneu­matică pe un lac din apropiere. O ceață proaspătă îmi atingea parcă fața, pă­durea era liniștită, iar eu treceam prin mlaștina în­tunecată. Mirosul dimineții se mai simțea când am ajuns la locul plecării, o pă­dure de rășinoase, în care îmi ins­talasem și cortul. Nu este o pă­dure frumoasă în mod os­tentativ: ori­zontul nu se vede în între­gime, nu are copaci mag­ni­fici și impunători, nu are cascade spectaculoase. Dar am simțit că o prezență magică locuiește pe aceste meleaguri, ceva misterios și ancestral. Pe jos, sunt așter­nute perne dese de mușchi. Fire de iarbă culcate trădea­ză trece­rea spiritelor și a vânturilor invi­zibile. Trun­chiu­rile brazilor își înalță spre cer ramurile, care sunt acoperite cu un lințoliu ciudat de licheni. Ciu­per­cile veninoase sea­mănă cu niște mese în minia­tură. Poate că de mult le-au fo­losit drept mobilă piticii din "Albă ca Zăpada".
În acea dimineață, am lăsat la o parte foto­gra­fiile tentante: ulii de munte, care stăteau pe trun­chiul unui copac doborât, niște gaițe care se certau în continuu. În locul lor, am ales mușchii, ciu­per­cile și copacii. Pe când îmi instalam trepiedul și mă pregăteam să cadrez, simțeam că toate subiectele din jurul meu, deși nemișcate, ema­nau viață, gata să fie prinsă pe pelicula apa­ratului de fotografiat. Sufletul locului era la fel de greu de capturat, ca ima­ginea unui lup alb, într-o furtună de zăpadă. Obturatorul meu s-a declanșat. Călătoria mea în­cepuse.
Ca și alți singuratici care au plecat în pădure pen­tru că voiau să se confrunte cu adevăra­tele lucruri importante pentru viața lor, eu am mers pentru a-mi prilejui o experiență im­portantă. La început, voiam să încerc să înțeleg drumul care m-a dus la munca artistică pe care o exersez astăzi. Apoi, voiam să știu dacă eram așa de apropiat de natură pe cât credeam. Cât despre succesul sau eșe­cul efortului meu, cei care îmi vor privi fotografiile vor putea hotărî.

Puțin înseamnă mai mult

A fost un proiect strict personal. Când a fost con­ceput, nu doream să public rezultatul. Cu toate acestea, simțeam că vreau să scap din rutina foto­grafică în care căzusem, de mizerabilele fotografii făcute la nunți și bo­tezuri. Să las la o parte tot ceea ce îmi încărca viața în mod inutil, să plec pentru un timp dintr-o lume luminată de ecranul com­pute­rului, și nu de soare. Doream să redes­copăr pă­durea, să văd ce este de cealaltă parte a dea­lului, să urmăresc urmele lăsate de ani­male, așa cum visam când eram copil. Sim­țeam că am multe de învățat din această aven­tură. Așa a și fost. M-am reîntâlnit cu ceea ce ui­tasem sau îngropasem în mine în anii co­pi­lăriei. De exemplu, să nu mă sperie nepre­văzutul și să nu mai pun la îndoială ce văd... Și prilejul mi-a ieșit în drum.
Mergând către un pisc de granit, "demn" de o fotografie de artă, eram încordat și ener­vat. Deodată, a început să bată vântul. Dacă vi s-a întâmplat să vă plim­bați printr-o pădure toamna, în noiembrie, ați observat că bucățile de scoarță de copac se mișcă atunci când bate vântul și scot un zgomot ca de hârtie ruptă. M-am întors către un co­pac care foșnea în spatele meu. O bucată de scoar­­ță, albă precum creta, s-a rupt, iar dede­subtul ei, trunchiul copacului avea culoarea caisei. Presat de timp, am făcut fotografia în viteză. Mai târziu, când m-am uitat la munca mea, am fost fericit să constat un lu­cru pe care îl uitasem: mai puțin în­seam­nă mai mult.

Flori de zăpadă

Una dintre pozele me­le preferate a fost fă­cută pe când credeam că nu o să mai găsesc niciun su­biect interesant. Ziua fu­sese mohorâtă și cerul acoperit, iar starea mea sufletească era la fel. Mă plimbasem prin pădurea umedă toată ziua. Obosit, înfometat și mai ales ud, eram la capătul puterilor. Mă tortura ideea că trecu­sem pe lângă mai mulți cerbi fără să-i fotografiez și neglijasem șansa de a surprinde un castor care se juca în apă. Dar niciuna dintre aceste scene nu "îmi vorbise" precum florile răsărite în zăpadă. Poate din cauză că avusesem răbdare să le con­tem­plu îndelung, spiritul meu s-a deschis către toate amă­nun­tele. Dorin­țele me­le au de­venit dintr-odată realita­te, atunci când am văzut o frunză de arțar care plutea pe apă... Imediat m-am sim­țit mai bine. Cu toate că lumina scădea foar­te rapid, am studiat scena din toate un­ghiurile. În final, nu foar­te sigur de ale­gerea mea, am făcut fotografia, fericit că lunga zi se ter­mi­na cu bine. Rezul­tatul m-a surprins profund. Foto­gra­fia are o calitate aproape lirică: re­flexia firelor de iarbă și a cerului întunecat subli­nia­ză dorința frunzei de a su­praviețui. Am mai întâlnit această realitate. În timp ce mă plimbam prin pădure, locuitorii obișnuiți ai acestor locuri se zbăteau pentru a supraviețui. În fotografiile mele, am surprins de exemplu privirea stinsă a unei că­pri­oare moarte. Auzisem un foc de pușcă către miezul nopții, iar agitația matinală obiș­nuită a păsărilor m-a dus la locul crimei. Că­pri­oa­ra fusese omo­râtă de un braconier.
Fotografia pe care am fă­cut-o în cea de-a zecea zi: o codobatură dansează în lumina lunii, după ce, cu nu­mai zece minute înainte se zbătea în apă, cu gâtul și ciocul agățate într-o plasă. Am prins codo­ba­tura și i-am scos acul ca­re i se în­fipsese în piele. I-am dat drumul apoi, pri­vind-o cum zbura spre o so­ră de-a ei, care o striga din mijlo­cul lacului. Dintr-oda­tă, s-a oprit, întorcându-se către mine. Pe când de­clan­șam ob­turatorul aparatului, a bă­tut din aripi în semn de gratitudine. Mi-a venit, pur și simplu, să plâng.
Am fost în mod constant martorul ci­clu­lui vieții - oase care se topeau în pă­mânt, licheni care devo­rau stânca, bât­lani care prin­deau pește. Aces­te ex­pe­riențe au trezit în mine un sentiment pri­mar profund, poate același pe care îl trăiau vânătorii de demult. O emoție pe care am descoperit-o pe când eram copil și urmă­ream vulpile prin pădurea înzăpezită.
Dar toamna se termina. Ca și ani­ma­lele, mă luptam pentru a mă obișnui cu ritmul descrescător al zilelor. Din ce în ce mai des îmi făceam fotografiile pe când lumina scădea. Ul­ti­mele două au avut loc în timpul solsti­țiului de iarnă, pe 21 decembrie. Soarele începea să coboare, încă de la amiază, ziua cea mai scurtă a anului se apropia, iar pădurea era luminată de lu­nă, imediat după miezul nopții. Începea o perioadă foarte importantă pentru lumea pădurii, o perioadă în care ea se întunecă și viața devine din ce în ce mai grea, mai fragilă, mai melancolică și, uneori, mai brutală. Această aven­tură m-a schimbat mult. Valuri de amintiri mă cuprind atunci când vizitez locurile în care am fă­cut fotografiile, și emoțiile trăite atunci mă în­cearcă din nou.
Cu mult drag pentru "Formula AS" și cu mul­țumiri dacă îmi veți publica spovedania. Un sas care a uitat să plece,

HERBERT WEISS din Agnita