Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Cătălin Pavel, "Chihlimbar", ro­man, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 270 p.

Numele lui Cătălin Pavel îmi era cunoscut din revista "Dilema" unde are o rubrică erudit-simpatică, mereu cu informații inedite legate de arheologie. Căci publicistul dilematic e arheolog prac­ticant, cu săpături în situri celebre din Eu­ro­pa dar și din Israel, Turcia, Maroc, ale căror re­zul­tate le-a publicat în cărți și articole aca­de­mice. Aflu abia acum din succinta prezentare că, începând din 2010, a semnat și patru volume de poezie și trei romane, că are și acti­vi­tate didac­ti­că. Face deci parte din­tre puținii tineri care se împart din pa­siune în­tre mai multe meserii, ceea ce do­ve­dește nu doar capacități in­telectuale ieșite din comun, ci și hăr­nicie. Ro­manul pe care vi-l reco­mand a fost o surpriză și o bucurie de lectură fiindcă, deși apărut în co­lecția "Ego-proză", e altceva decât valul auten­ticist al autoficționalilor. Spre deo­se­bire de congenerii lui lite­rari, Că­tălin Pavel (n. 1976) s-a în­cumetat pe cu totul altă cale, afină cu aceea - singulară - deschisă de Ște­fan Ago­pian în anii '80, și anume cons­truirea cu deplină libertate a imaginației a unei lumi de fantasme livrești hălăduind prin realități istorico-geografice mișcătoare ca nisipul. Plus o vibrație aparte a textului, o încredere în puterea cuvin­te­lor, a ritmului și muzicalității lor, de a ține pasul cu ființa gânditoare și simțitoare care le rost(u)ește chiar și atunci când simte mai mult decât poate gândi. Îndrăgostit de literatură în aceeași măsură în care e pasionat de trecut, iu­bitor de istorie și istorioare, Cătălin Pavel are, ca și Agopian, pe lângă rafinament livresc, și spirit ludic, și umor. Prin crăpături ale frescei istorice, pătrunde imaginația cu chef de vorbă și fabulație, cu lirism și de­ri­ziune, cu melancolii și ironii, creând o Lume Doi, a jocului secund, în care straturile temporale se amestecă, de la Roma secolului XV a Papei Ale­xandru VI Borgia, trecând prin diferite pe­rioade ale țărilor europene și până în Dobrogea. Romancierul e un funambul peste hăuri de spațiu și timp, ținându-și echilibrul între epic și liric, între feeric și grotesc, între melancolie și cruzime cu o virtuozitate stilistică admirabilă. "Chihlimbar" e compus din poveștile imbricate - de aventuri, de dragoste, de arme - ale unor "per­sonaje de cuvinte" ce reiau în cheie parodică teme și pro­cedee livrești. Eroul-liant între prezent-trecut-viitor, trăite simultan, e tru­badurul Josquin de Prez, care des­co­peră doar ceea ce co­piilor le e dat să vadă: tunelurile de co­municare dintre realitatea concretă și realitatea artelor. Nu degeaba e mu­zicant, filosof, poves­titor ambulant cu puterea de a revela ascultătorilor fru­mu­sețea nevăzută a vieții. Tovarășii lui de dru­muri, isprăvi și băutură au fiecare propria po­veste ciudată, ruptă și reînnodată pe parcurs. Există la un moment dat și un turnir de snoave și alegorii despre existența lui Dumnezeu, la care participă mai toate personajele și se termină cu o bătaie co­mică între tabere, ca în filmele de capă și spadă. Cu un stil cizelat bijuterește, plin de su­gestii poetice și sclipiri diamantine, "Chih­lim­bar" te amețește și te binedispune ca o tărie du­blu rafinată.