Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Eshkol Nevo, "Trei etaje", tra­du­ce­re din ebraică și note de Ioana Pe­tri­dean, Editura Humanitas (tel. 021/311.23.30), 292 p.

Ceea ce m-a încântat în primul rând în acest roman al scriitorului israelian din noua gene­rație e deschiderea spre aerul timpului nostru nu la nivel local ci universal. Apoi am admirat perspicacitatea cu care sesizează derivele psi­hice din mediul clasei de mijloc dar și structura originală, pe trei voci distincte, trei confesiuni adresate unor martori tăcuți, cu care cititorul se identifică. Ceea ce au în comun personajele care-și dezvăluie secretele în momente de criză este clădirea dintr-un cartier elegant în care locuiesc pe paliere diferite și în care existențele lor se intersectează doar spo­radic. Tema cu variațiuni a acestor monologuri eliberatoare o constituie relațiile de familie - în­tre soți, între părinți și copii, între frați - cu ade­vărurile lor as­cunse adânc fiindcă sunt repudiate de exi­gen­țele moralei co­mu­ne. De fapt, romanul e despre ma­ladiile ce ata­că so­cie­tatea mo­der­nă în chiar "celula ei de ba­ză" și care nasc si­tua­ții conflic­tua­le în cuplu și între generații; despre im­po­­si­bilitatea (și in­dis­­ponibilitatea) de a în­­țelege adevărul "con­curent" al celuilalt, drep­­­tatea lui în dezacord cu a ta, ceea ce duce la însingurare, frustrare, alegeri problematice, complezențe lașe. Cele trei povestiri-solilocvii sur­prind textura concretă a întâmplărilor, pur­ga­toriul îndoielilor, impulsurilor, regretelor și au un final deschis. Prima destăinuire, făcută fa­ță-n față unui interlocutor tăcut, e a unui tată ce își bănuiește vecinul bătrân că i-ar fi abuzat fetița și a cărui obsesie-calvar devine, chiar și după moartea presupusului pedofil, aflarea adevărului prin orice mijloace, ceea ce îi rui­nează relația cu soția. Etajul II e lunga scrisoare către o prietenă de departe, în care mama a doi copii mici și soția unui bărbat mai mult absent din cauza deselor călătorii de serviciu poves­tește întâmplările teribile de care a avut parte din pricina cumnatului seducător și escroc fi­nan­ciar urmărit de poliție, pe care îl ajută să fugă din țară, cu prețul unor tensiuni ce-i afec­tează sănătatea mentală, ereditar vulnerabilă. În sfârșit, la etajul III stă o judecătoare sexagenară care înregistrează pe banda unui robot telefonic mesaje către soțul defunct, judecător și el. Îi rela­tează existența ei cotidiană de văduvă pen­sio­nară care-și descoperă utilitatea solidară par­ti­cipând la manifestațiile de stradă ale tinerilor împotriva corupției și minciunilor guver­nanților, dându-le sfaturi juridice celor care cred că doar ei pot aduce o schimbare politică în bine, dar o fac haotic (ca și în scandalurile de pedofilie, paralelismul cu situația de la noi e izbitor). Dincolo de asta, judecătoarea îi vor­bește soțului mort și despre rana dureroasă a căsniciei lor: fiul scăpat în adolescență de sub control, ajuns infractor, repudiat de tată și care rup­sese orice legătură cu părinții. Spre deo­se­bire de alte romane în care locuitorii unui bloc alcătuiesc o comunitate, o lume în minia­tură prin interacțiunile lor, în "Trei etaje" fie­care personaj e izolat în propria dramă, pe palierul lui, corespunzător straturilor freudiene ale psi­hicului. Care, spune romancierul prin vocea judecătoarei, "nu se află în interiorul nostru. Ele plutesc în aerul dintre noi și celălalt, în spațiul dintre gurile noastre și urechile celui căruia îi spunem povestea noastră. Iar dacă nu ai cui să i-o spui, povestea nu există". Cu tensiuni bine gradate, poveștile interogative ale lui Eshkol Nevo își găsesc în mintea cititorului răspunsuri personale.