Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Marius Constantinescu, "Rosé", Editura Nemira (tel. 021/201.79.64), 304 p.

În grila postului național de televiziune e acum tot mai puțin loc pentru cultură, deși acolo sunt angajați jurnaliști culturali foarte buni. Oa­meni nu doar cu înfățișare plăcută, ci și com­pe­tenți și pasionați, ale căror emisiuni popularizau valori reale ale domeniului, artiști români și străini cu interpretări și creații de vârf. Din 2016, de când prim-planul e ocupat de cei ce vor cu tupeu să-și legifereze fărădelegile, de impostori needucați și divertismente dubioase, rar și la ore târzii îi mai poți întâlni, de obicei cu reluări, pe acești realizatori ale căror nume sunt o marcă de calitate. (Probabil nu li se mai acordă nici fon­duri pentru emisiuni noi, deși în viața culturală românească sunt destule evenimente ce ar meri­ta un impact mediatic pe măsura talen­tului și muncii puse în joc.) Cătălin Ștefănescu, Mi­rela Nagîț, Marius Constantinescu sunt figuri pe care, dacă le întâlnesc zapând, mă opresc, știind că mă va interesa ce au de spus și ei, și invitații lor de elită. Despre profesioniștii pe care-i apre­ciezi "de la televizor", ești legitim curios să știi mai multe. În cartea pe care vi-o propun, Marius Constantinescu - al cărui nume s-a legat în prin­cipal, din 2005 încoace, de toate edițiile Festi­valului Enescu, dar și de alte emi­siuni despre muzică, literatură, arte vizuale, film de pe des­ființatul ca­nal Cul­­tural - ne satisface cu pri­­sosință curiozitatea. "Rosé" e un autoportret mo­zaicat, alcătuit din tex­te scurte, publicate ini­țial pe un site, începând din 2011. Pentru carte, le-a struc­turat în trei etaje, după tipic oe­nologic - Note de vîrf, Note de mij­loc, Note de bază - ofe­rind de­gustării propria persoa­nă. S-ar zice că e o do­vadă de vanitate (vanitatea e unul dintre pă­catele capitale), dacă autocentrarea n-ar fi echili­brată de realizările lui profesionale și mai ales de asumarea tuturor obiecțiilor ce ai putea să i le aduci. Deși nu mi-e ușor să înțeleg de ce crede autorul că cititorul necunoscut ar trebui să fie interesat de pre­ferințele lui în materie de parfu­muri, mâncăruri, băuturi, haine și pantofi (cu o abundență de branduri care pentru mulți dintre noi nu au reprezentare), încadrez această plăcere de a scrie despre toate astea în mania pen­tru selfie ce bântuie mediul online. Ma­nie­rat, co­chet și cu gus­turi rafinate, metrosexual preo­cu­pat de fashion și style, Marius Constan­ti­nescu nu se sfi­ește să dea sfaturi de expert în ele­ganță mas­culină și bune maniere, fără să ge­nereze povești în jurul ideilor sale. Ceea ce dă savoare textelor și le salvează de o anume su­fi­ciență e pe de o parte autoironia cu care își re­cunoaște re­numele de snob, pe de alta căldura din "notele de bază". Sunt emoționante în spe­cial fragmen­tele - fără poză și răsfăț - în care scrie despre profesia lui și despre familie. Mai ales acestea din urmă, care ne relevă fără os­tentație un fiu, un soț și un tată afectuos. Îm­preu­nă cu mărtu­risirile despre copilărie, adolescența rebelă și re­velații din că­lătorii, ele completează autopor­tretul unui jur­nalist pe care am vrea să-l vedem mai des fă­când ceea ce știe el mai bine, emisiuni