Drumuri de coșmar

Ciprian Rus
România are cele mai nesigure drumuri din Uniunea Europeană, cu o rată de 98 accidente mortale la un mi­lion de locuitori, dublu decât e me­dia pe drumurile europene (49 la un mi­lion).

Potrivit datelor pen­tru 2017, anunțate de Co­misia Europeană, doar do­uă state membre ale UE, România și Bulgaria, au o rată a accidentelor mortale mai mare de 80 de decese la un milion de locuitori, în vreme ce Suedia (25 de decese la un milion de locuitori), Marea Britanie (27), Olan­da (31) și Danemarca (32) au raportat cele mai scăzute cifre.
Statisticile Comisiei Europene nu vin decât să confirme ceea ce știm de­ja de ani de zile și ceea ce fiecare pri­măvară ne reamintește, în caz că ui­tăm: cum trece zăpada, mii și mii de gropi "răsar" pe drumurile țării, trans­formând într-un calvar viața șoferilor. În spatele fiecărei gropi stă incom­petența și corupția unor oameni care înghit milioane de euro și fac treabă de mântuială. Un simplu drum de martie, dinspre București spre Ardeal, pe oricare dintre rutele clasice - numai și numai pe drumuri principale - e un ve­ritabil test pentru șoferii de For­mula 1. Nu bine scapi de o groapă, că riști să dai peste alta. Iar dacă ai ghi­nionul ca pe celălalt sens să treacă alt­cineva, în același timp, tot ce poți face e să strângi tare de volan, în timp ce ți se rupe sufletul când dai cu roțile prin craterele săpate în asfalt. Nu în­cape nici o îndoială: cauza pentru care Ro­mânia are media aceasta de speriat a accidentelor rutiere e lipsa unor dru­muri și, mai ales, a unor autostrăzi mo­derne, care să nu mai facă o aven­tură dintr-un București - Brașov sau București - Cluj. Ne plângem me­reu că lipsa autostrăzilor ne-a privat de importante investiții externe în ul­timul deceniu. Dar iată că efectele acestei indolențe sunt chiar mai grave. Sunt, la propriu, criminale. "Corupția ucide!" nu e doar un slogan folosit de unii împotriva guvernului: e statistica dramatică pe care Europa ne-o pune în față și cu această ocazie. Conștiin­cioși cum sunt, cei de la Comisia Eu­ro­peană spun că vor veni cu planuri de măsuri, care să reducă numărul de accidente pe drumurile UE. Asta se poate face, desigur, în Germania, în Suedia sau în Franța. Dar în România, să fim serioși, e imposibil! Putem fa­ce educație rutieră, putem crește amen­­zile pentru contravenții și infracțiuni la volan, putem face orice, dar câtă vreme nu vom avea drumuri decente vom rămâne tot acolo, alături de bul­gari, la cele mai periculoase drumuri din Uniune.