Vrăjitoarele din Sibiu

Valentin Iacob
- La Sibiu, primăvara, farmecul medieval al orașului pul­sează parcă și mai puternic pe străduțele înguste din centrul vechi, printre zidurile de piatră și pe sub bolțile care leagă între ele piețele bătrânului burg. Bucuros de cerul senin și de pri­mele raze binevoi­toare ale soarelui, nu le voi împărtăși, din pă­cate, oferta, pre­gătit sufletește pentru o călătorie în... "țara um­brelor". Sunt ani de zile de când aștept să dezleg un subiect fas­cinant și tulburător: povestea vrăjitoarelor din Sibiul me­dieval, către care mă va purta un mare specialist în domeniu: d-l ZENO PINTER, isto­ric și profesor la Universi­ta­tea din Sibiu -

Sângerosul Roland

N-am avut prea mult de așteptat. Cu o punctua­litate nemțească, d-l profesor Pinter a venit la întâl­nire și, luându-și în serios rolul de călăuză, m-a condus pe străduțe întortocheate, spre centrul vechi al Sibiului. Prima oprire a fost în Piața Mare, plină de porumbei și de turiști gălăgioși. Într-o clipă de liniște, mi-a arătat, pe pavaj, un cerc mare, de piatră roșie. "Aici a fost demult o statuie uriașă, unică în Transilvania: Statuia lui Roland, cavalerul care în Evul Mediu întruchipa Justiția". Sub mo­numentul înalt de opt metri, aveau loc exe­cuțiile. Chiar lângă cercul acela roșu din Piața Mare, pe unde astăzi se plimbă turiș­tii, tronau, ca într-un decor de infern, spân­zurătoarea, eșafodul și rugul. "Din­tre toa­te istoriile negre ale trecutului, cele mai stranii sunt poveștile vrăji­toarelor. S-au mai risipit, odată cu fumul rugurilor, dar ce uită memoria colectivă rețin documen­tele".

Gândacii malefici

Cronicile vechi, chiar dacă-s mai laco­nice, sunt pline de istorii și mărturii despre vrăjitoarele din Sibiu și procesele lor. Și au existat sute de femei pedepsite pentru pricini ce par azi de necre­zut. "Un caz tragic este cel al Mathildei Ehrlin­ger, care a adunat toată populația din oraș în Piața Mare a Sibiului, ca să aștepte ver­dictul Ju­delui". Îl ascult pe istoricul neamț și în­cerc să mă strecor, cu ochii minții, prin mul­ți­mea de acum câteva secole, instigată și fu­rioasă. În fruntea ei, văd aievea o femeie în straie cernite, din pânză de sac. E purtată cu alai. Au pus-o într-o cușcă de fier, o cuș­că strâmtă și unsă cu catran, a batjocură. Cușca e urcată într-o căruță trasă de măgari, ca să o facă și mai tare de râs pe vrăjitoare. Asupra ei apasă o acu­zație înfrico­șă­toare pentru timpul de atunci. Azi, pare bizară, dacă nu chiar hilară: în preajma nefe­ricitei femei, casele vecinilor se um­pleau de gân­daci negri, malefici. Trei ani a durat procesul și zeci de sași au fost audiați. Mărturiile? Halucinante: "Am auzit de la bietul meu tată răposat, că, odată, într-o noapte, pe când el și mama se pregăteau să adoarmă, doi gândaci negri s-au ur­cat pe mâna lui. Pe unul, care i s-a cățărat pe picior, l-a strivit mama, și așa a pocnit, de parcă cineva ar fi stri­vit o alună veche. Pe celălalt, însă, care după cum se cuvine să se știe, era pe pieptul mamei mele, tatăl meu l-a aruncat pe pământ" - i-a povestit Judelui unul dintre martori. Din acea noapte, toți vecinii năpădiți de gândaci au acuzat-o pe biata femeie și au început să strige pe stradă, după ea, că este vrăjitoare.
Acum, după trei ani, Mathilde Ehrlinger își aștepta verdictul. În acele vremuri, dacă erai acuzat de vră­jitorie, îmbrăcai cămașa morții. În mijlocul mulțimii dezlănțuite, sentința a căzut implacabilă: ca să își dovedească nevinovăția, vrăjitoa­rea trebuia să treacă prin proba cu apa! "Prea Sfântă Fecioară, nu mă părăsi, nu mă părăsi!" - a început să se tânguie femeia. Și, de parcă ăsta ar fi fost semnalul pe care îl aștepta, mulțimea se puse în mișcare. Un alai ignorant și ve­sel, mergând spre tor­tură. Executorii jude­cătorești au con­dus că­ruța condamnatei spre Iazul Vrăjitoa­re­lor. Ajunși acolo, au dat-o jos și au legat-o strâns de mâini și de picioare. Femeia țipa și implora iertarea. A fost pusă într-o barcă și, în mijlocul iazului, i-au dat drumul în apa adâncă. Conform justiției medievale, osândita nu avea nicio șansă: dacă se îneca, însemna că fusese vi­novată, dacă scăpa, însemna că fusese ajutată de diavol și supliciul se repeta. Proscrisa s-a dus la fund ca un bolovan. În za­dar a încercat să se zbată, să înoate. Fu­sese legată fede­leș. Pe fundul ia­zului, trupul ei se va fi alăturat altor și altor trupuri de vră­jitoare, care tre­cuseră prin proba cea cruntă a apei. Încă un proces de vrăjito­rie se încheiase la Sibiu.

Pentru patru găini

- Cine erau vic­timele proce­se­lor de vrăjitorie?

- La Sibiu, la fel ca și în toată Transilvania și Eu­­ropa, femeile erau, cel mai des, vic­timele acuza­țiilor de vrăjitorie, fiind considerate mijlo­citori ai Satanei și ai duhurilor malefice. În Ardeal, năpasta pica pe săsoaice și unguroaice, pentru că era vânată doar populația din interiorul cetății, iar românii lo­cuiau, de regulă, în satele din împre­jurimi. Vră­ji­toarea era o persoană mai altfel decât ceilalți: vă­du­vă, moa­șă, femeie singură. Nici femeia frumoasă nu era la adăpost. În acele vremuri, domnea peste tot spaima de vrăjitoare. Dacă se întâmpla ceva inex­­plicabil, dacă ți se îmbolnăvea vreun copil din se­nin - atunci era sigur că i s-a făcut o vrajă ori i s-a pus blestem. Grave erau și acuzațiile de farmece pentru distrugerea căsniciilor. Chiar și atunci când câinii începeau să latre în preajma unei femei, sau dacă pruncii începeau să scânceas­că - toa­te erau semne de putere vră­jito­rească. Dar ajungeau și indicii de nimic: o privire mai in­tensă cu ochii verzi, vreo pisică nea­gră, pâ­nă și un neg pe față. E înfiorător ce ușor se putea muri pe atunci.

- Ce a declanșat valul acesta negru de pro­cese?

- În Evul Mediu timpuriu, la început, inițiativa a fost declanșată de biserica romano-catolică, care își justifica atacurile la vrăjitoare printr-un pasaj din Vechiul Testa­ment din Cartea lui Moise: "Nu lăsa să trăiască vrăjitoarea sau femeia ghicitoare". Și cum tot Evul Mediu a fost o perioadă puțin lu­minată, credința și superstițiile tro­nau. În așa vre­muri, "somnul rațiunii naște mon­ștri", și astfel de monștri au fost și vrăji­toarele. Nu le vedea nimeni, dar le bănuia toată lumea, peste tot, unde nici nu te așteptai. Încât pro­cesele și arde­rile pe rug au fost un val care a durat enorm de mult timp, cu toată cru­zimea lui inumană. După catolici, războiul împotriva vrăjitoarelor a fost preluat de lumea protestantă. Iar sa­șii erau protes­tanți. Un nou val de pri­goană și auto­dafé-uri s-a dez­lăn­țuit prin secole. În Apus, apogeul vâ­nătoarei de vrăji­toare e atins în 1560-1630, și apoi în Ame­rica, cu fai­mosul caz al vră­jitoarelor din Sa­lem. Și în Ardeal, toate târgurile importante, piețele și ia­zurile orașelor ge­meau de vrăji­toare, târâte la judecată în fața mul­țimii. Abia la sfârșitul secolului al XVIII-lea sunt interzise arderile pe rug în Piața Mare din Sibiu, de către guvernatorul Transilvaniei, care își avea reșe­dința chiar acolo și nu agrea spectacolul. Apoi, împără­teasa Maria Tereza le-a interzis de tot.
Îmi amintesc, de pildă, de încă o acuzație de vrăjitorie de aici, din Sibiu, petrecută ceva mai târziu, în secolul al XVII-lea. Stupefiantă, și ea, pentru noi, cei de azi... O femeie obișnuită, nevastă de meșteșugar, a fost acuzată de vecina ei pentru că i-au murit patru găini în aceeași zi. Acuzatoarea spunea că o văzuse în miezul nopții mergând în spatele curții, unde se aflau păsările. A fost suficient pentru ca nefericita să fie acuzată de vrăjitorie.

- Și a fost judecată?

- Judecată și executată!... Oricum, toate mărtu­riile martorilor de atunci sunt greu de înțeles astăzi. Printre ei se aflau și nebuni care delirau, spunând că au văzut ceva necurat. Erau crezuți, căci se bănuia că pe o cale neștiută, ei comunică direct cu Satana. Iarăși, somnul rațiunii și monștrii săi.

Proba fierului roșu

- Cum decurgea o judecată de vrăjitorie, pe vremea aceea?

- În acele secole întunecate, judecata nu în­semna ceea ce știm noi astăzi. Nu exista un complet de judecată ori un judecător, care să măsoare cazul vrăjitoarei, după legi clare. Ca să își dovedească nevinovăția, vrăjitoarele erau supuse unor probe numite ordalii. Li se mai zicea și "Judecata lui Dumnezeu". Singurul fir de amintire rămas în Sibiu din timpurile vrăjitoarelor este Lacul sau Heleșteul Vrăjitoarelor. De fapt, numai numele a rămas de el, pentru că azi nu mai există. Lacul Vrăjitoarelor era pe strada Gheor­ghe Lazăr, unde e acum Spitalul Județean. În acel lac înfricoșător erau duse vrăji­toarele și aruncate în apă, legate la mâini. Iar dacă scăpau, cine știe prin ce minune și ieșeau la supra­față, era mai rău. Diavolul le salvase! Și procesul se relua. Peste tot în Ardeal erau ape în care vră­jitoarele erau supuse ordaliilor. La Cluj, erau duse și înecate în Someș. La Brașov, Lacul Vrăjitoarelor era la ieșirea din Cetate, în capătul Străzii Porții. Exista însă și o probă mai rea, a fierului roșu. În mâna acuzatului era pusă o bucată de fier înroșit în foc. Trebuia să o țină cât putea el de mult. Dacă putea să o țină, însemna că-i nevinovat. Dar, uneori, proba asta era considerată insuficientă. Și mâna arsă a celui pusă la cazne era înfășurată într-o cârpă. Vă dați seama cât de sterilă putea fi cârpa aia!... Și dacă după o săptămână mâna i se infecta, iarăși era con­si­derat vinovat. Dar pentru vrăjitoare, se prefera proba apei reci. Scufundarea în apă. Și blestemățiile se țineau lanț. "În 1703, în iazul croitorilor este înecată cea de-a șasea vrăjitoare". "În 1711, o vră­jitoare este arsă pe rug și alte două sunt decapitate" - scriau cronicile. Și lumea se aduna buluc să le vadă, surescitată de spectacolul morții în chinuri. În 1677, în timpul probei cu apă de la Iazul vrăjitoa­relor, podul s-a surpat sub greutatea ce­lor prea mulți, care se întorceau de la locul pedepsei. Ade­vărata judecată a lui Dumnezeu!

- Nu se făceau și greșeli?

- Se făceau, cum să nu! Mai trist era când erorile se făceau dinadins. Uneori, procesele vrăjitoarelor au ajuns să fie folosite politic. Au fost în Sibiu câteva aristocrate condamnate și arse pe rug, pentru că soții lor fuseseră mari personalități ale burgului, contestate de urmașii lor. Astfel, în 1653, văduva comitelui Sera­phin este acuzată de vră­jitorie și arsă pe rug. O răzbunare, pen­tru că Seraphin fusese un primar renu­mit al Sibiului.

Cușca nebunilor

- Care era atmosfera din burg, în acele secole întunecate?

- În toate acele secole, rugul era o prezență permanentă în Piața Mare a Sibiului. Așa era și la Cluj, unde rugul stătea în fața Catedralei mari, Sf. Mi­hail. Acolo, cenușa vrăjitoarelor arse pe rug era împrăștiată în fața Turnului Croitorilor. Spre luare aminte. Iar stra­da ce ducea înspre turn se numea Aleea Vrăjitoarelor. La Sibiu, rugul stătea în Piața Mare, chiar dacă nu era în curs vreun proces. Lângă el, pândeau per­ma­nent, spânzurătoarea, eșafodul și ju­gul. Căci era rânduit ca fiecare să su­fere după rangul lui. Comitele Sibiului, Von Harteneck, fiind nobil, a fost de­ca­pitat cu spada (o gravură foarte fru­moasă a acelei clipe tragice se află la muzeul Bruckenthal). Pe când un hoț de rând era spânzurat, iar o vrăjitoare, arsă pe rug. Rugul, spân­zurătoarea, eșafodul și jugul - erau simbol și avertisment. Cine venea în oraș și le vedea, știa că aici nu e de glumă cu legea și ordinea. Iar jugul era altă tor­tură oribilă. După ce era pus în jug, omului i se aplicau și lovi­turi. În Si­biu, se practicau loviturile cu o lopa­tă, sau cu o vâslă. De obicei, se folo­sea o lopată de brutar. Proble­ma nu erau atât loviturile, cât rușinea. Pen­tru că i se atârna de gât un bolo­van legat cu lanț, "piatra rușinii" se nu­mea. Și oricine avea voie să-l scui­pe și să-l batjocorească pe cel legat. Toa­te aceste obiecte sinistre stăteau în linie cu statuia lui Roland. Locul sta­tuii e marcat în Piața Mare prin soclu, pentru că acolo i-au fost găsite urme­le, după secole, când s-au făcut lu­crări, în 2006, înainte de a deveni Sibiul, Capitală Culturală Europeană. Roland, unul dintre paladinii lui Carol cel Mare, a fost eroul faimosului "Cântec al lui Roland". Cu timpul, din simbol al onoarei, el a ajuns simbolul justiției necruțătoare. Cu sabia aceea a lui, ame­nin­țătoare, Roland era sim­bolul auto­nomiei le­gis­lative a Sibiului. Roland trona la Sibiu, pe un stâlp foarte înalt. Încă un avertis­ment drastic. Când intrai în oraș și vedeai statuia uriașă, luai amin­te: consiliul orașului avea drept de jude­cată capi­tală. Dacă erai con­dam­nat, nu puteai face recurs. Și jus­tiția era mult mai severă. Sibienii au inventat, de pildă, și o tortură specia­lă. Se numea "cușca nebunilor". Când s-a restaurat Piața Mare, i-am găsit fundațiile. Era pe o suprafață foarte mică, pentru că nu trebuia să încapă decât un singur om în cușca aia, greu și chinuit. Osân­ditul stătea închis o zi și o noapte acolo, astfel încât să-l batjocorească toată lumea. Să arunce în el cu le­gume stricate, cu tot felul de orduri. Și chiar era obli­gația cetățenilor să-i insulte pe cei închiși în cușcă! Acolo erau băgați și oameni care făceau che­furi și umblau prin oraș după ora stingerii. Pentru că în Sibiu, ca în toate orașele medievale, pericolul de incendiu era mare și, ca atare, treceau străjile și strigau: "Cetă­țeni ai orașu­lui, soarele a apus! Se sting focurile! Porțile s-au închis! Păstrați liniștea!". Și liniștea se așternea peste oraș. Iar cine mai era găsit lălăind pe stradă, era luat și băgat în cușca nebunilor. Să nu dea foc orașului și să nu mai facă altă dată.

Epilog

- Vrăjitoare la tot pasul, cușca nebunilor... De ce s-au străduit așa mult sașii să poarte armura asta, a moralei perfecte?

- Sașii au avut o tendință de păstrare a siste­mu­lui lor de organizare, pentru că a fost aproape unic în Europa. Ei dobândiseră libertăți și privilegii aproa­pe inima­ginabile pentru secolul al XIII-lea, primite de la regele Andrei al II-lea. O populație care este scoasă de sub autoritatea feudală (cum era în toată Europa) și se administrează singură. Au propria lor orga­nizare bisericească, pro­pri­ul lor comite de Sibiu. Politic, re­li­gios, meșteșugăresc - sunt a­proa­pe inde­pendenți. Sunt privi­legii impresio­nante și foarte pu­ține alte asemenea cazuri. În Eu­ropa, mai erau doar câteva ora­șe care au avut astfel de statu­te. Aici, un teritoriu întreg, pă­mân­­tul cră­iesc, se supu­nea aces­tui drept. Și sașii au avut ten­dința să-și păstreze drepturile cât mai mult timp, într-o comu­nitate în­chisă. Iar fără disciplină, toate-s greu de stăpânit. Procesele vră­ji­­toa­relor sau cușca nebunilor sunt câteva exemple, dar sunt multe altele, nenumă­rate alte pre­cizări constrictive existau în sta­tutele sașilor. Totul era prevă­zut în amănunt. Cu pedepse și amenzi pentru cei ce nu se confor­mau. De pildă, cum trebuia să mergi la biserică. Cine intra primul, cine intra al treilea: meșterul, după aceea familia, pe urmă calfele și abia la sfârșit, uce­nicii. Cum se îmbrăca bărbatul tânăr, cum se îmbră­ca bărbatul căsătorit, femeile, oamenii de dife­rite categorii. Iar dacă nu mergeai, "fiecare enoriaș care lipsește de la slujbele religioase va fi băgat în bu­tuci (in die Fidel gespannt)", ordona Judele ora­șu­lui în 1577. Apoi, meșteșugarul, aristo­cratul, fiecare avea altă îm­brăcăminte, bine stabilită. Aproape niș­te unifor­me. Totul, pentru ordine și dis­ciplină. Iar la Sibiu, pentru orice era prevăzută o amendă. Pen­tru că ai scuipat sâmburi de cireșe pe jos, amendă 5 dinari; pentru că nu ți-ai curățat șan­țul din fața casei, amendă 10 dinari. Erau și indicații extreme: să nu arunci cu pietre după câini pe stradă; să nu mănânci fructe din pălă­rie, dacă le cumperi de la piață. Azi, par abe­rante. Dar atunci se încerca să se păs­tre­ze ordinea în oraș. Și orașul era un mic univers. Între zidurile lui trăiau 25-30 de mii de oameni - o co­mună mai mare de azi, dar pe vremea aceea, Sibiul era un oraș mare al Europei, iar în oraș trebuia o disciplină de fier. Când se dădea alarma că vin dușma­nii, toate bres­lele trebuiau să ocupe tunu­rile ce le erau repartizate în cetate. Tre­buiau să fie arme pregătite în orice secun­dă. Și fiecare știa ce trebuie să facă și unde trebuie să mear­gă. De asta a funcționat totul, de-asta a putut fi apărat Sibiul, care nu a fost cucerit niciodată, decât prin tră­dare. Fără aceste măsuri co­er­citive, cum au fost, din păcate, în evul mediu, nu prea se putea face ordine. Ora­șul așa a su­pra­viețuit.