Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* William Styron, "Beznă vizibilă. Amintiri despre nebunie", traducere și note de Mihnea Gafița, Editura ART (tel. 021/224.01.30), 118 p.

În revista noastră ați putut citi pagini întregi despre depresie, tulburarea mentală pe cât de răspândită în societatea contemporană, pe atât de pe­riculoasă, fiindcă e corelată cu impulsuri auto­distructive: cam 20% dintre bolnavi se sinucid. Această maladie universală, cunoscută în trecut sub diverse nume - taedium vitae, melan­co­lie, spleen, neurastenie - roade nu doar spiritul, ci favorizează și boli grave ale trupului. Definită ca "oboseală de sine", dispariția oricărei dorințe și plăceri, pierderea capacității de a munci, frus­trare, nesiguranță, dar și ca autocul­pa­bi­li­zare de a nu fi pe măsura exigențelor im­puse de societate, de­presia majoră e un chin psihic imposibil de în­țeles de omul normal, oricât de bine inten­țio­nat ar fi.
Scriitorul american William Styron (1925-2006) a devenit celebru în 1979 cu "Alegerea Sofiei", roman ecranizat în 1982 de Alan J. Pakula cu Meryl Streep într-un rol de Oscar. Pe lângă notorietatea de romancier, Styron e pomenit adesea și cu micul volum pe care vi-l recomand azi, publicat în original în 1990 și considerat cea mai bună și instructivă mărturie despre depresie, văzută dinăuntru. Inițial, o con­ferință la un simpozion pe tema tulburărilor afec­tive, textul e cronica propriei suferințe și insistă pe caracterul misterios al acestei boli căreia nu i se pot găsi tratamente eficiente. Deși depresivul Styron a parcurs o documentare aprofundată, în­cercând să înțeleagă ce se petrece cu el la nivel ce­rebral și psihic, bibliografia i-a furnizat doar in­for­mații teoretice, chimice și de simptomatologie, nu și căi de vindecare. Așa a ajuns la concluzia că "boala manifestată prin depresie rămâne un mare mister, care și-a lăsat secretele mult mai greu dezvăluite științei decât celelalte boli grave". A înțeles că, dacă vrea să fie de ajutor, nu poate decât să relateze propria experiență devastatoare, care l-a dus până în pragul sinuciderii. Cu luci­ditate, talent de povestitor și în termeni de înțeles pentru oricine, el relatează asaltul durerii psihice în fața căreia se dovedește neputincios, năruirea tuturor reperelor, recursul la medicamente (care, prin efectele secundare, i-au făcut mai mult rău decât bine). Povestește și despre ședințele cu un renumit psihiatru - în cazul lui inutile. Despre faptul că, de la un moment dat, n-a mai văzut altă cale de scăpare din tortura insuportabilă a bolii decât moartea. În această ordine de idei îi evocă pe marii depresivi sinucigași ai lite­raturii - Virginia Woolf, Ce­sa­re Pa­vese, Sylvia Plath, Monther­­land, Romain Gary, He­mingway, Primo Levi, Celan - între alți creatori vestiți, arătând că temperamentele artistice sunt în mod special vulnerabile. Pe el, nici neuro­știin­țele, nici doctrinele psihologice nu l-au ajutat, de aceea e sceptic în privința metodelor de tratament folosite și care au devenit o sursă de mari câș­ti­guri pentru industria farmaceutică și pentru cabi­netele particulare ale psihiatrilor. În schimb, crede în ajutorul pe care foștii bolnavi învingători ai depresiei îl pot da suferinzilor și aceasta e rațiunea principală a "Beznei vizibile". Mărturia în stare pură, fără pic de literaturizare a lui William Styron ne face să intuim măcar ce e depresia majoră, această "disperare de dincolo de disperare".