Roșia Bihorului

Mariana Gavrila
- Tărâmul peșterilor și al magiei -

Localitatea Roșia se află la doi pași de orașul Beiuș, județul Bihor. Satul are cele mai multe peșteri la numărul de lo­cuitori și duce mai departe o istorie atât de veche, încât n-a reușit nimeni s-o deslușească vreo­dată. Patru sute de peșteri pe o su­pra­față de șapte mii de hectare au fost găsite până acum și nu s-a is­prăvit cercetarea. În Peștera Ciur Izbuc exis­tă aproape 300 de urme de pași de om, mă­rimea 45, 41 și 38, ce datează de 38-40.000 de ani. Sunt urme de pași de bărbați, femei și copii, oameni cu o înăl­țime de peste doi metri. În Peș­tera cu Morminți au fost desco­perite scheletele unor conducători din urmă cu 5-6 mii de ani, biju­terii din aur și bronz. Peștera Far­cu are cele mai fru­moase cristale transparente din calcit din Euro­pa. "Această zonă are o locuire milenară", spun specialiștii. Aici a fost un culoar de circulație care a mers până în zona baltică. O ramură s-a de­pla­sat spre nord-vest, până în Danemarca și Franța.

Peșterile pictate

Speologii spun că o bună parte din cele peste 400 de peșteri descoperite în satul Roșia din ju­dețul Bihor au fost folosite pentru ritualuri reli­gioase. Pereții acestor caverne sunt decorați cu pic­turi rupestre, reprezentând urși, bizoni, cai și lei, iar în peștera Farcu, spre exemplu, au fost găsite urme de foc și stalagmite sub formă de falus, plan­tate în jur, ca într-un ceremonial ritualic. Pe toată aria comunei, zeci de dole, ca niște vârtejuri cu vârfurile adânc înfipte în pământ, indică faptul că mai sunt și alte goluri în subteran. La suprafață, contopirea satului cu istoria se face prin mistuirea oamenilor în natura cu pământul roșu, pietre albe și păduri în jur. Înteaga așezare are o geografie creată pentru uzul unor vremuri îndepărtate, cu stânci abrupte, de apărare și dealuri înalte, cu cres­te rotunde, de pe care se văd toate punctele car­dinale. Satul Roșia este cum nu se poate mai simplu și cum nu se poate mai ermetic, iar bucuria de a-l descoperi este cu atât mai mare cu cât e mai neînțeleasă.

Viața și cornul lunii

Când am ajuns prima oară la Roșia, satul era atât de bine înfipt în arhitectura de vară a crengilor pădurii, încât nimic nu părea să-l clintească din loc, nici măcar planurile acelei călduri puternice. Totul părea calm și lipsit de grabă, totul părea să respire liniștea interioară și știința de a trăi. După ce am trecut de vatra satului, "Orașul de Jos", cum îi spun localnicii, în față mi se deschise o priveliște blândă, cu orizonturi rotunde, repetate, ca într-un canon muzical, o deschidere neînchipuit de largă, asemenea unui vechi talger dacic de aur, căruia multele carate îi abat strălucirea spre roșu. Centrul comunei și-a pierdut far­mecul vechimii, lăsân­du-se atins, necuviincios, de prezent. Spre margini, casele erau răspândite în cătunuri, pe vârfurile dea­lurilor și prin păduri co­lorate în verde intens, de o frumusețe biruitoare.
Străbăteam un ev mediu tăcut. Case cu odăi joase și târnațul îngust, cu mirosul ace­la țărănesc de pământ și de var proaspăt, cu pardoseala mu­ru­ită cu lut, cu prispa întoarsă spre soare și deschisă deasupra întregii împărății. Aici am descoperit o forță capabilă să rămână și să învingă, urmându-și legile propriei ei deveniri istorice, în mijlocul istoriei noastre răvășite.
"În momente de repaos, am fost surprins de bo­găția obiceiurilor și a creației populare. Bo­găția aceasta s-a păs­trat pentru că Roșia este un sat care, sute de ani, a fost izolat de multe din întâm­plă­rile din jur. Roșienii au părăsit cetatea lor na­turală, doar când au fost duși la război și cătănie și când, siliți de sărăcie, au căutat să-și găsească traiul slugărind în «pustă» și prin Ba­nat. Femeile n-au co­borât în centrul co­mu­nei decât atunci când au trebuit să se cunune. Toată viața și-au petre­cut-o în casele ascunse în pădurile din dealurile Ro­șiei", notează profesorul Dumitru Bărăitaru, în Schița mono­grafică a satului Roșia.
În vremuri nu prea îndepărtate, oamenii din că­tunele acestea izolate nu cunoșteau întrebuințarea banilor. Îmbrăcămintea și uneltele de lucru și le confecționau singuri. Întorceau pământul aproape cu mâinile goale, pe toate fețele, pentru a scoate din el măcar cât au băgat. Purtau haine simple, din câ­nepă sau lână, cusute cu mâna. Lipseau încrus­trăturile, lipseau înfloriturile. Negrul nu era îm­blânzit cu ro­șu, albul nu era lu­minat de albastru. Lip­sea tot ceea ce era lipsit de sens imediat, tot ceea ce nu e pre­tins de nimeni, în afa­ră de utilitate. Oame­nii trăiau cu pace-n suflet și în bună rânduială cu natura. Se trezeau după cum cânta cocoșul sau se orientau după stele. Nu semănau nimic în pământ la "ivit", între luna plină și luna no­uă, pentru că boabele nu se legau și nici nunți nu făceau, că se destrăma căsnicia. Da­că un corn al lunii era îndreptat în jos, era semn de vremuială, dacă am­bele coarne erau în sus, era semn de secetă. "Tră­iau câte două-trei familii îm­preună și n-aveau trea­bă unii cu alții. Coceau pâinea o dată pe săp­tămână și ajungea la toți. În­tr-adevăr, nu era atâta carne, un pic era de-ajuns la șapte per­soa­ne, dar mâncau zamă de fasole și cartofi, mă­mă­ligă cu lapte. Cine punea brânză era bogat. În ori­ce caz, mâncau sănătos și trăiau până la 80-90 de ani", îmi povestește Florița Codoban.

Onuca și duhul necurat

Așa după cum era obiceiul străvechi al dacilor, roșienii își tratau toate beteșugurile prin descân­tece. Știu cu toți și astăzi să descânte de deochi, de ulcior, de scrântitură sau de gânduri murdare. Nu exista om din sat care să nu fi auzit de strigoi sau care să nu fi avut de a face cu practicile acestora. La Roșia, singurul lucru care nu se vinde și nu se dă este laptele de la vacă. Printre localnici există și persoane care știu să prevină și chiar să desfacă vrăjitoria strigoilor. De altfel, satu-i renumit, nu numai prin descântecele celor care știu să "tocmească" vacile sau să aducă laptele înapoi, dar și prin prezicătorii pe care i-a avut de-a lungul vremii.
"Pe Petrea Cuții îl știe o țară-ntreagă. Eu l-am înmormântat. La el veneau oameni și din Bucu­rești. Numai ce privea omul și deja știa tot despre el. Avea darul acesta și nu lua bani de la nimeni, niciodată", îmi mărturisește fostul preot Petru Ciuhandu, acum în vârstă de 95 de ani. Îl întreb dacă știe ceva și despre Onuca, cunoscută prin toate satele depresiunii Beiușului, pentru pu­te­rile sale nelumești. Oa­menii povesteau că Onuca avea slugă un spirit pe care-l punea să facă și să desfacă di­fe­rite farmece, iar înainte să moară, a chemat o tânără din sat, vrând să i-l dea acesteia pe mai departe. "Da' cum ara­tă spiritul aista?" a în­trebat fata. Atunci Onu­ca s-a dus în curte, a aruncat o mână de grăunțe la găini și, la un moment dat, a apă­rut un porumbel alb ca­­re nu mânca, doar se plim­ba printre celelalte pă­sări. "No, ia fata mea, aista-i sluga", i-a spus bă­trâna. Fata ar fi refuzat ofer­ta, iar după înmor­mân­tare, rudele bătrânei au trebuit să-i pună în fie­care seară câte o farfurie de mâncare în curte, că alt­fel le bântuia și nu le lăsa să doarmă toată noap­tea. "Onuca a lucrat cu un duh necurat și n-a făcut bine ce-o făcut", spune bătrânul preot și închide discuția despre puterile ne­lumești.

Sibila din Roșia

Urcam costișa unui deal cu un sentiment aproape religios, gândin­du-mă la vremurile îndepărtate, la practicile și la credința celor care au locuit pe aceste meleaguri în urmă cu trei-patru mii de ani. Mă gândeam la consemnările marelui cărturar român Nicolae Densușianu care, în "Dacia preistorică", susține și argumentează faptul că marea profetesă antică Sibila Eritree ("Roșiana") s-ar fi născut la Roșia, în această zonă "roșie datorită cantităților mari de bauxită". Tot aici, renumita profetesă și-ar fi în­tocmit puternicele sale ora­cole, scrise pe nouă suluri de coa­jă de frasin, cu care a plecat mai apoi în bătrâna cetate de la Roma. Profetesa Sibila de la Ro­șia a ajuns renumită, temută și res­pectată în întreaga lume, mai ales după celebrele întâlniri (510 î.e.n.) cu cel de-al șaselea și ul­timul rege al Romei, Tarquinius Superbus, căruia îi prezisese mărirea și decăderea imperiului roman, dar și după profețiile privind viitorul Greciei, rostite la templul din Delphi, tălmăcite și răstălmăcite de toată elita de poeți și filozofi eleni.
Pe vremea Sibilei, dacii din acest ținut credeau că spiritele, înainte de a ajunge într-un loc minunat din cer, făceau un popas pe Lună, unde avea loc un fel de se­lecție. Cele pure urcau mai de­parte, iar celelalte erau azvârlite pe pământ, printre sufletele care rămâneau legate de oase.
Ei își îngropau morții lângă stejarii pe care-i venerau, cre­zând că sufletele mai trăiesc o vre­me în trunchiuri de copaci, cu care, de altfel, vorbeau adesea, în mo­men­te de cum­pă­nă. În schimb, spi­ritele aruncate de pe Lună, multe aler­gând bezme­ti­ce pe pământ, fără trup, fără liniște și fără de suflare, erau folosite de femeile dace, care le făceau părtașe magiei și vrăjilor nocturne.

Cu boii, la plug

În liniștea aceea aproape ame­ți­toare, zăresc în dreapta mea niște stânci albe, țâșnite spre cerul aco­pe­rit de nori pufoși, înfierbântate de căldură și părând ele însele să ardă alb, în liniștea văii. În față, un deal înalt, cu trei case ascunse sub stre­ași­na pădurii. Din vârful dealului, pământul se lasă în jos și dezvăluie larg întreaga țară a Beiușului, prin­tr-o vale care se numește, atât de pașnic, Valea Al­bă. Nu se vedea nimeni împrejur, nu se arăta ni­meni, dar toată întinderea aceea părea pregătită ca pentru o întâmpinare, dacă nu cumva erau aș­tep­tate să se bucure de toate acele minuni făptu­rile nevăzute.
Mai spre asfin­ți­tul zilei, o siluetă pur­tând pe cap o pă­lărie cu bo­ruri largi se în­drepta, a­gale, spre umbra u­nei pă­duri. Părul și barba, de un alb clar, nu dă­deau im­presia de bă­trâ­nețe, ci mai de­gra­bă de izolare călu­gă­reas­că, pre­cum piscu­rile ace­lea semețe, ivi­te dea­supra Văii Cuții. "Doamne, aju­tă, părinte!", era cât pe ce să-i zic. Dar nu era preotul sa­tului. Era prima­rul.
În ultimii ani, valul modernismului a năvălit și peste așezarea roșienilor. Au apă-n fiecare casă, fabrică de pâine-n sat, iar asfaltul șerpuiește pe dealuri și leagă ca o curea cătun după cătun. Cu toate astea, oamenii locului se încăpățânează să are pământul tot cu sudoarea boilor și se apleacă după fiecare spic de grâu rămas în urma cosașilor tocmiți cu ziua.
De-a lungul mileniilor, oamenii din Roșia au rămas precum copacii, care, cu cât sunt mai fal­nici, cu atât au rădăcinile mai adânci. Și, pe cât le este istoria mai ascunsă sub pământ, pe atât le sunt legendele mai faimoase.

Comuna Roșia își întinde cele 7.252 de hec­tare pe dealurile premontane ale masivului Pă­du­rea Craiului și în luncile pâraielor Albioara și Șoimuș și ale văilor Pietrei Albe și Pietrei Negre, pe care sunt așezate cele două sate com­ponente, Roșia și Lazuri de Roșia, cu cătunele lor - Cură­tura, Runcuri, Teiș, Farcu, Țarina și Cuții.
Roșia are 2.644 de locuitori, din suprafața pe ca­re localitatea o deține revenindu-i fiecăruia a­proa­pe 3 hectare de teren și câte o peșteră, la 66 de suflete.
Este situată la 76 de km de Oradea și 16 km de Beiuș, pe DJ 764. Localitatea Roșia este păs­tră­toarea unor bogății subpământene unicat în Eu­ropa, dar și a unei sălbatice frumuseți mon­tane. Roșia este localitatea cu cea mai mare den­sitate floristică din țară. Ocupațiile de suprafață ale locuitorilor zonei sunt cultivarea terenurilor agricole și crește­rea animalelor.


Dacă doriți să vizitați zona, cazați-vă la Tra­dițional Casa. Este caldă și primitoare ca și casa bunicilor, simplă și nesofisticată, oferind însă confortul de care aveți nevoie.
Date de contact: COSTACHE ROMAN, tel. 0744/60.37.06, e-mail: costache.roman@ecojur.ro, costache.roman@ traditionalcasa.ro