TIFF, la final

Dia Radu
Unii l-au numit un Woodstock al cine­matografiei, alții s-au mulțumit să-și scoată pur și simplu pălăria în fața desfășurărilor de forță pe care proaspăt încheiata ediție de TIFF le-a pre­su­pus.

Un lucru e sigur: Fes­tivalul de Film Transil­va­nia și-a bătut și anul acesta recordurile: 10 zile de festival, 227 de filme din toată lumea, aproape 100.000 de bilete vândute, 135.000 de participanți și peste 1000 de invitați români și străini. Cifre im­presionante, care până și pe profesioniștii occi­den­tali obișnuiți cu festiva­lurile de film i-au făcut să recunoască faptul că TIFF nu e doar un festival de talie europeană, ci și unul dintre cele mai îndrăgite de participanți. Iar motivele sunt nenumărate.
În primul rând...

LOCUL

Vibrant, verde, aerisit, cu patina lui imperială, dar și modern, din ce în ce mai "cool", mai sin­cro­nizat cu marile întâmplări ale Occidentului, Clujul te seduce din primele zile, chiar dacă îl cunoști deja de-o veșnicie. Nici nu cobori bine din avion sau din tren și simți cum festivalul și-a întins tentaculele peste tot: prin ceainării și cafenele, în fața sălilor de cinematograf, la Casa TIFF, cuibul profesioniș­tilor, prin parcuri, în cluburi, dar mai ales în Lounge-ul instalat în Piața Unirii, la picioarele lui Matei Corvin, devenit punct de întâlnire pentru iubitorii de film. Așa cum există un traseu al fil­melor, care leagă între ele ci­nematografele, tot așa exis­tă și unul al gusturilor, cu care te răsfeți înainte sau după un film bun: înghețata cu cărbune și cocos, de la "Eis Moritz", canoli și es­presso, de la "Da Pino", rața caramelizată de la "Mai­mu­ța Plângătoare", borșul de sfeclă de la "Samsara". De­licii culinare, grădini um­bri­te de iederă, invitați la mese, pe care-i recunoști după ecu­soane! De aproape două de­cenii, miile de oameni care în primul weekend din iunie umplu străzile Clujului, la orice oră din zi și din noap­te, sunt o infuzie de sânge proaspăt, care a resuscitat un oraș. De când există TIFF, Clujului îi bate din nou inima, și pulsația lui se aude până în marile capitale.

FILMELE

Farmecul unui festival e că aduce laolaltă producții clasice din toate timpurile, filme premiate în festivaluri care nu se vor difuza niciodată la noi, dar și noutăți proaspăt ieșite din producție. Iar TIFF-ul nu se dezice, cu selecția lui extrem de îndrăzneață și de eclectică. Cinefilii de anul acesta au putut vedea și cele mai bune filme ale lui Fanny Ardant, dar și "Fox­trot", cea mai re­cen­tă producție a israe­lia­nului Samuel Maoz, s-au putut bucura (gratuit!) de o selecție de 100 de fil­me alb-negru ro­mâ­nești (proiect de­di­cat cen­te­narului Marii Uniri), dar și de contro­versatul și mult discu­tatul "Nu mă atinge-mă", al Adinei Pintilie, în­tors de la Ber­lin cu Ur­sul de Aur. De retrospectiva dedicată le­gendarului cineast suedez Ingmar Bergman, la o sută de ani de la naștere, dar și de un blockbuster-cult, cum e "Marele Albastru", al lui Luc Besson. În fine, de filme documentare, greu de văzut în altă parte, dar și de un focus dedicat Bulgariei, care cu filmele ei ne concurează puternic în festivalurile inter­na­țio­nale, de secțiunea "Amintiri din URSS", cu peli­cu­lele ei sovietice care au marcat o gene­ra­ție, dar mai ales de filmele românești.
Nu mai e de mult o surpriză că proiecțiile cele mai vândute și cele mai așteptate la TIFF sunt cele autohtone, iar fap­tul că tinerii regizori români nu mai așteaptă ca fil­mul lor să fie se­lectat la Cannes sau Berlin, ci vin cu el di­rect la TIFF arată în­crederea pe care o acordă festi­va­lului și publicului ro­mânesc. M-am bucurat să văd la TIFF filme ro­mânești în premieră mondială, cum sunt "Povestea unui pierde-vară", al lui Paul Ne­goescu sau "Secretul Fericirii", al lui Vlad Zamfirescu, comedii inteligente, ca­re ies cu totul din es­tetica No­ului Val Ro­mânesc și care promit și succese de box office. Întors din Occi­dent, unde s-a plimbat prin 9 fes­ti­valuri, "Charles­ton", debutul în lungmetraj al criti­cu­lui de film An­drei Cre­țulescu a rulat și el la TIFF, cu casa închisă. Dacă în legătură cu fil­mele noi, curiozitatea era absolut firească, sur­priza a venit însă de la două producții lansate anul trecut, plimbate deja pe marile ecrane, care își făcuseră numărul prin festivaluri, dar care, încă o dată, au smuls aplauze și au umplut sala până la refuz: "Un pas în urma serafimilor", bijuteria de film a regizorului Daniel Sandu, și "Soldații. Po­veste din Ferentari", al Ivanei Mladenovici. Intere­sant de remarcat și faptul că în voturile acordate de public, notate de la 1 la 5, filmele românești au ieșit aproape toate cu punctaje pes­te 4. La TIFF există și o sec­țiune dedicată filmului ro­mâ­nesc (cu un juriu străin!), care și-a decis câști­gătorii. Cel mai bun film românesc este "Po­ro­roca", cu Bogdan Du­mi­tra­che într-un rol magnific pen­tru care a câștigat premiul "Cel mai bun actor" la San Se­bastian, în 2017. Cel mai bun film de debut este "Sol­dații. Poveste din Feren­tari". Iar cel mai iubit film ro­mâ­nesc este "Un pas în urma se­ra­fi­milor", care anul acesta a ple­cat acasă și cu 8 premii GOPO.

INVITAȚII

"Omul sfințește locul". Așa spune un vechi proverb românesc. Și nicăieri vorba asta n-ar fi mai potrivită decât la Cluj, unde TIFF-ul adună anual peste 1000 de invitați: actori, regizori, scenariști, mon­teuri, sunetiști, producători, manageri cultu­rali, jurnaliști străini și români, critici de film, di­rectori de festivaluri. Un amestec colorat de oa­meni, vorbind în engleză, franceză, germană, rusă, de care te izbești la tot pasul. TIFF-ul nu ar fi ceea ce este fără farmecul acestor întâlniri întâmplă­toare: la un cocktail la iarbă verde poți glumi cu Bogdan Mirică, regizorul nostru premiat la Cannes, într-o mașină de festival te poți intersecta cu actorul islandez Tomas Lemarquis (din "Nu mă atinge-mă"), la cină te poți nimeri alături de Alexei Med­vedev, critic de film și fost selecționer al Festi­valului de Film de la Moscova, care-ți va povesti despre neajunsurile breslei cinematografice sub un regim opresiv. La prânz, în Lounge-ul din Piața Unirii, cunoști de aproape echipele filmelor străine. Dimineața, la cafea, s-ar putea să-l zărești la o terasă pe Vlad Ivanov, singurul actor român care a fost prezent la Cannes cu trei filme în același timp, și care anul acesta a fost și unul din cei cinci membri ai juriului în secțiunea Competiție. Seara, în Piața Unirii, după proiecția Marelui Albastru, ai în­tâlnire cu Jean Marc Barr, actorul-fetiș al regi­zorului Lars von Trier, care apare în nu mai puțin de șapte filme ale acestuia. Un rendez-vous foarte dorit, care l-a ținut peste o oră lângă publicul curios să pună întrebări și să se fotografieze cu el.
Apoi, desigur, TIFF-ul are și invitații lui gla­mouroși, mult așteptați de presă și de publicul larg. Fanny Ardant, despre care francezilor le place să spună că e, de fapt, "ardente" (ardentă) s-a dovedit exact așa cum o prezintă numele. Reținută la prima vedere, fără să facă din apariția publică ceva fas­tuos, mai degrabă discretă și elegantă în înfățișare, nu-și putea totuși ascunde flacăra arzătoare și pasională care a împins-o mereu spre roluri pline de forță. Actriță rafinată și femeie liberă și culti­vată, fosta muză a lui Truffaut și-a păstrat, înainte de toate, dreptul de a rămâne ea însăși. La Cluj, a stră­lucit pe scena Teatrului Național, unde Festi­valul i-a acordat Premiul pentru Întreaga Carieră. În timp ce Opera Națională din Cluj a găzduit un eveniment hibrid unic, care a avut-o în centrul atenției pe legendara soprană Angela Gheorghiu, invitata de onoare a ediției din acest an. Vocea ei inconfundabilă, acompaniată de pianistul Alexan­dru Petrovici, a precedat proiecția filmului "Tos­ca" (în regia lui Benoît Jacquot), în care fai­moa­sa cântăreață de operă are chiar rol principal. Un regal pentru iubitorii de operă și pentru cinefili, în egală măsură.

***

Mi-ar mai trebui probabil multe pagini să trec în revistă toate filmele, concertele, întâlnirile care au făcut din TIFF-ul de anul acesta locul în care trebuia să fii. Farmecul festivalului stă însă chiar în faptul că ce se întâmplă acolo e imposibil de rezumat. TIFF-ul e exact ca un vârtej: te ia pe sus cu vibrația lui, te poartă cu el o bucată de vreme și lasă în urmă doar un zigzag luminos de bucurii și emoții. E harta secretă a Clujului, pe care ai așternut filme, oameni și întâmplări fericite.

Foto: MARIUS MARIȘ, CHRIS NEMEȘ, NICU CHERCIU