Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Yuval Noah Ha­rari, "Homo deus. Scurtă istorie a vi­itorului", tradu­cere de Lucia Po­povici, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 388 p.

Gigantica mași­nă­rie numită progres tehnologic a luat în ultimele decenii viteze amețitoare și cel puțin nouă, celor mai în vârstă, ni se pare că trăim în plin SF. Mai tot ce au imaginat maeștrii literaturii științifico-fantastice citiți cu nesaț în tinerețe a intrat concret în viața noas­tră, de la ființe clonate, la robotul umanoid So­fia, ca să dau doar două din nenu­mă­ra­tele exemple. Dacă în "Sa­piens", tra­dusă tot la Polirom anul tre­cut, Harari realiza o scurtă istorie a omenirii dintr-o perspectivă inedită și cu idei uimitoare, în "Homo deus" el ne propune în oglin­dă o istorie a viitorului. Mai tulburătoare decât cea a trecutului însumat în peste 100.000 de ani de când umanoizii și-au afirmat calea aparte în ecosistemul planetei, ajungând ca, din ființe fragile, supuse agresiunilor me­diu­lui natural, să se transforme în stă­pâni ai lui. Sapiens, specia care s-a im­pus în dura selecție naturală, a reușit în­tr-un interval scurt în raport cu timpul universului să edifice sisteme sociale și civilizații complexe, mo­dalități tot mai eficiente de exploatare a resur­selor, viziuni tot mai nuanțate asupra lui însuși și a lumii. Istoricul is­raelian arată că, de la începuturile speciei sale, Sa­piens s-a confruntat mereu cu trei mari probleme de care îi depindea supraviețuirea: foametea, molimele și războaiele. Cum a ajuns să le soluționeze printr-o revoluție agricolă, industrială, științifică e narațiu­nea pe care autorul o desfășoară cu talent, demons­trând că "ficțiunile" care au orga­nizat societatea în evoluția ei au făcut ca omul ac­tual să devină robul birocrației, consumerismului și aspirației spre fericire. În parcursul ei plin de eve­nimente sângeroase, umanitatea a reușit treptat să reducă impactul molimelor, să găsească soluții foa­metei și să facă războaiele (care pot acum genera propria extincție) mai puțin posibile. Dar, în secolul 21, o omenire mai unită la nivel global, capabilă prin creșterea vertiginoasă a cunoașterii să încalce le­gile selecției naturale ce asigurau un echilibru, a ajuns la un punct de ruptură în propria pa­ra­digmă: posibilitatea reconstrucției orga­nis­mului uman cu "piese de schimb" va asigura pre­lungirea după plac a duratei de viață, trans­formându-i pe cei cu mari posibilități materiale în "zei". La sfârșitul antro­po­ce­nului (etapa evoluției universului marcată de inserția umanului), Sapiens se găsește în fața altor trei mari probleme de re­zolvat: nemurirea, fericirea și propria superputere, asemănătoare cu a zeilor.
Noile tehnologii, puse la dispoziție de științele de neoprit în avansul lor, îl vor schimba pe om atât de profund, în­cât toate conceptele create de el pentru a da sens lumii vor deveni irelevante. Emoțiile, sentimentele, dorințele, etica își vor pierde conținutul semnificativ, vor lăsa locul unui viitor dominat de inteligența artificială. Homo sapiens, care a eliminat speciile asemănătoare, care a îmblânzit (dar și distrus) natura în existența lui multimilenară, s-ar putea să-și fi declanșat deja procesul de dispariție. Algoritmul lui, ce i-a asigurat poziția centrală în ecosistemul glo­bal, ar putea fi depășit de algoritmul superroboților capabili să-și genereze propria dezvoltare inteli­gentă, desprinsă însă de conștiința specifică uma­nului. Conform ipotezei lui Harari - dezvoltată cu farmec epic și argumente convingătoare - con­se­cința aspi­ra­ției neînfrânate a omului spre fe­ri­cire și nemurire ar fi o lume cu totul no­uă, care va stăpâni universul dar nu va mai fi una umană.