FORMULA AS ÎN SĂLAJ - Comorile din Casa Bunicii

Catalin Manole
LIGIA ALEXANDRA BODEA - "Efortul meu e răsplătit de bucuria regăsirii tradiției sălăjene"

- În urmă cu mai bine de un deceniu, Ligia Bodea, o fetiță de doar 11 ani, a salvat de la demolare casa bunicilor din satul Iaz, județul Sălaj. Astăzi, Ligia Bodea este fericita proprietară a uneia dintre cele mai mari colecții de artă populară din țară, iar casa bunicilor a devenit un muzeu impresionant -

La cotrobăit, după vechituri

- Cum ți-a venit ideea, fiind doar un copil de câțiva ani, să faci un asemenea muzeu al tradiției populare?

- Eram prea mică pe atunci ca să știu ce este un muzeu și să îmi propun așa ceva. Bunica tocmai murise și eu am fost foarte legată de ea: era un om extraordinar, m-a încurajat să fac tot ce îmi place, îmi spunea povești vechi și mă ținea mereu pe lângă ea ca să deprind tainele și frumusețea vieții la sat. Dispariția ei m-a durut foarte mult și a lăsat un gol... Când cei din familie au decis să demoleze casa ei veche și grădina, i-am rugat să mai amâne cu un an. Mi se părea că ar dispărea chiar tot ce mă lega de ea și o ținea vie în amintirea mea. Așa s-a în­tâmplat că mi-am petrecut vacanța de vară printre lucrurile bunicii, în cele două camere ale ei zu­grăvite în albastru, din casa veche, de lemn. În acea vară, am tot adunat de prin curte și din pod obiecte vechi, le-am curățat și le-am așezat în casă sau în jurul casei, cu gândul că bunica s-ar bucura să vadă că sunt harnică și gospodăria ei e îngrijită mai de­parte. Apoi am mers la vecinii de pe uliță și le-am cerut obiecte vechi, la fel ca ale bunicii, de care nu mai aveau nevoie, convinsă că voi înfru­mu­seța și mai mult casa cu ele. Părinții au crezut că e doar ce­va trecător, o joacă de copil, însă anul următor, eu am continuat să adun obiecte vechi și atunci i-am convins să mai aștepte cu demolarea. De fapt, ăs­ta a fost începutul: gesturile unui copil, în amin­tirea bunicii, și dragul de casa copilăriei. Ideea muzeului a venit mai târziu.

- Cum ai reușit să strângi, totuși, peste două mii de costume popu­la­re tradiționale și mii de exponate impresio­nan­te ce reconstituie viața satului vechi din Sălaj?

- Dacă în primii ani mi se părea că fiecare obiect vechi pe care îl aduc în casa bunicii îi mai dă un strop de via­ță, cu timpul, fără să îmi dau seama, asta a devenit pasiune. Mi-a plăcut tot mai mult să cotrobăi prin curțile și podurile oamenilor și mă bucuram de fru­musețea "vechiturilor" care îmi păreau miste­rioase și învăluite în povești. Mi se părea că sunt un căutător de co­mori pierdute, uitate de oameni sau ascunse de timp. Cu fiecare obiect scos la lumină, curățat și reparat, mi se părea că salvez o bucățică dintr-un tezaur foarte important. Tata mi-a sprijinit foarte mult această pasiune și a fost ușor să îl câștig de partea mea, fiind vorba la început de casa mamei lui, construită pe la 1870. Cu ajutorul lui am putut să îmi extind "căutările" și în sa­tele din împrejurimi, apoi în întreg județul Sălaj. Așa am re­ușit să adun ii vechi, cusute ma­nual, cum astăzi nu mai face ni­meni, sumane mag­nifice, de la gra­nița cu Bi­ho­rul, icoane pe sticlă și mul­te, multe obiecte mi­nu­­nate.

Călătorie prin povești

- O parte din copilărie și toată adolescența ți le-ai pe­tre­cut adunând "vechi­turi". Nu ai simțit nicio­dată că ai vrea să fii cu cei de vârsta ta? Nu ai simțit ne­voia să fii un copil obiș­nuit?

- Îmi plăcea atât de mult ceea ce făceam, încât nicio­dată nu m-am gândit că ar putea să fie mai bine altfel. Călătoream prin satele Sălajului, călătoream și prin poveștile oamenilor și mi se părea fascinant. În plus, sim­țeam că îndeplinesc o misiune foarte importantă. De multe ori am salvat ii de o valoare inestimabilă din gunoiul aruncat în fundul curții sau din cotețul găini­lor. Al­teori, convingeam oa­menii să îmi dea mie obiec­tele vechi și să nu le dea la troc pe o oală sau cine știe ce nimic oferit de vân­zătorii ambulanți. To­tul a fost făcut cu bucurie și cu sentimentul împli­nirii, nu am ce să regret.

- Acum ești "om ma­re", cu studii de spe­cia­litate în restaurare și muzeografie, iar colecția ta este celebră. Cum vezi lucrurile acum?

- De câțiva ani, mi-am dat seama că ceea ce am adunat nu are cum să mai încapă în casa bu­nicii și atunci am zis să mai salvăm o casă veche, la fel ca a ei, și să o re­locăm în curtea noas­tră. Erau case care stăteau să se dărâme și am ales câ­teva dintre ele să le sal­văm. Am găsit o echipă care ne-a ajutat să nu­me­ro­tăm grinzile, să le des­facem bucată cu bucată și să le reconstruim exact cum au fost. Așa că acum avem două case relo­ca­te - una de "birău", adică de primar, una slovă­ceas­că, iar o a treia este deja adusă, urmează să o ri­di­căm. În felul ăsta ca­sa bunicii aș vrea să rămână doar cu lu­cru­rile ei, așa cum era la început. Casa slovăcească are și o poveste interesantă: ea a aparținut unui cântăreț la frunză, ce a acompa­niat-o pe Ma­ria Lătărețu. Când am descoperit-o, era aproape distrusă, și am avut mare noroc să o putem lua și să o refacem așa cum o vedeți astăzi. La re­inau­gurarea ei au fost prezente și auto­rități slovace care au fost uimite de fru­musețea casei și de faptul că românii au salvat și păstrat o par­te din tradiția lor. De fapt, în Sălaj este o tradiție comună, slo­­va­cii și românii fiind împreună în această zonă. Având aceste spații în care tradiția încă trăiește, am început să pictez icoane pe sticlă, și acum fac în fiecare an ateliere de pictură pentru copii. Încerc să păstrez această colecție vie, cu activități ca pe vre­­mea bunicii, de la făcut pâine în cuptor și până la organizarea de șezători sau "habăre", cum le zice aici.

- Cât de greu este să întreții o astfel de co­lec­ție? Bănuiesc că îți trebuie o energie formidabilă, dar și o finanțare pe măsură. Cum te descurci?

- Energia mi-o iau chiar de aici. Îmi place atât de mult să salvez și să păstrez tradiția vie, încât asta mă încarcă și îmi dă putere. Sunt copii sau tineri care nu au avut șansa unei bunici ca a mea, și îi văd cât sunt de fericiți când pictează o icoană pe sticlă sau când, din făină făcută chiar aici, la moară, reu­șesc să scoată din cuptor pâine sau plăcinte. Aici este pentru mine acasă și mă simt extraordinar fă­când ceea ce fac. Mă străduiesc să nu alunec în kitsch, pentru că granița este foarte subțire. La mo­dul concret, sigur că este greu să întreții o astfel de colecție: periodic, toate costumele trebuiesc scoase la aerisit, obiectele trebuiesc curățate și restaurate, casele, reparate. Nu e ușor... Iar eu mă bazez mai ales pe sprijinul familiei și, financiar, pe donațiile iubitorilor de tradiție. Îmi dau seama însă că orice efort al meu este răsplătit atunci când văd oamenii fe­riciți, că au regăsit spiritul și tradiția veche româ­nească, tradiția sălăjenilor.