Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Mirela Florian, "Scrisori de pe front", prefață de Filip Florian, concept grafic Carla Duschka, Editura Martor - Muzeul Național al Țăranului Român (tel. 021/317.96.61), 400 p.

Mirela Florian, realizatoarea, cu ajutorul unei echipe de profesioniști, a acestui laborios proiect editorial, e cercetător antropolog la Muzeul Țăranului Român. Ea a avut ideea de a solicita public celor ce le mai păstrau după o sută de ani scrisori și cărți poștale trimise acasă de soldați și ofițeri ce au luptat în Primul Răz­boi Mondial, fotografii de epocă, jurnale și însemnări de front; a căutat în arhive memorii ale preoților militari către Marele Cartier Ge­neral, precum și mărturii ale prizonierilor din­tr-o tabără sau alta. După mai mulți ani de mun­că a publicat această carte-album, extraordinară atât în substanță, cât și ca înfățișare. (Îmbinarea textelor tipărite cu facsimile și fotografii, de o mare originalitate ar­tis­ti­că, minuția teh­no­re­dac­tă­rii, calitatea hârtiei și a reproducerilor ar me­rita în sine un pre­miu.)
Pe marginea eveni­mentelor din Marele Răz­­boi au glosat și la noi istorici, politicieni, ar­tiști, în­cercând să le ex­plice ca­uzele, să le jus­tifice con­secințele, să le sur­prindă conotații sim­bolice. În funcție de re­gimurile poli­tice vremelnice, participarea ro­mâ­nilor la des­fășurarea războiului și-a schimbat de mai multe ori "viziunea". Scriitorii s-au adâncit în analize psihologice și proiecții uma­niste cu valoare morală. Plasticienii l-au vizua­lizat în portrete și compoziții cu dimen­siuni tra­gice. Antropologul Mirela Florian și-a propus însă altceva: să ne arate nemijlocit ade­vărul oamenilor simpli smulși din mediul lor și arun­cați în acel "Turn Babel al gloanțelor și obu­zelor". Strânse îm­preună, toate aceste frân­turi omenesc-autentice dau azi o percepție zgu­duitoare a Primului Război, așa cum l-au trăit țăranii, meșteșugarii, comercianții, intelectualii obișnuiți. Departe de casele și familiile lor, de comunitățile cărora le aparțineau, de îndelet­nicirile vieții lor cotidiene brusc întrerupte de convocarea la luptă alături sau împotriva unora ca și ei, acești "participanți de nevoie" sunt pre­ocupați de supraviețuire și duc grija celor ră­mași acasă, în spatele frontului sau în teritoriile ocupate de inamic. Foarte puțini se ridică dea­supra concretului coșmăresc în care au nimerit, încercând să vadă dincolo de el. Majoritatea sunt oameni sfâșiați de dor de familie, de griji, de spaime, de abaterile mons­truoase de la nor­malitate la care sunt martori pe front, în spitale, în lagăre. Marile lor suferințe vin de la inex­pli­cabilele "bucle infernale" care le pervertesc sau le schimbă destinele. "Eroi­smul" cântat de rap­sozii istoriei, de ideologii și artiștii de atunci și de mai târziu, apare din aceste documente ca un reflex comportamental ce ține de nevoia in­di­vidului de a ieși cumva din calvarul cu care se confruntă. În "călătoria ei inițiatică" printre cei implicați de o parte și de alta a frontului, Mirela Florian observă și cum sunt aceștia mar­cați în judecarea faptelor de mediul familial, de educația și credințele în care au crescut, de pre­judecățile dominante într-o zonă sau alta a țării. Autenticitatea trăirilor și reacțiilor la diversele situații prin care trec acești oameni de acum un veac sunt întărite de opțiunea autoarei de a păs­tra întocmai voca­bularul regional, topica și grafia manuscriselor în care vibrează și azi su­fletele lor. De aceea cartea despre viață și moar­te în Marele Război, tulburătoare prin ade­vă­ru­rile ei, dincolo de orice mitizare sau ideolo­gi­zare, mi se pare cea mai bună realizare de până acum pentru Anul Centenarului.