Milionari la 7 ani

Cristian Curte
- Internetul a creat o categorie de copii care au devenit celebri, fără prea mult ajutor. Sunt bogați și mult mai faimoși decât multe staruri de tinichea din lumea cu sclipici și iluzii a Hollywood-ului -

Ce ați spune dacă băiețelul dumnea­voastră de 5 ani ar deveni milionar în dolari? Sau dacă fata dumnea­voastră, adolescentă, a ajuns atât de bogată încât v-a cum­părat și casa în care locuiți, și mașina, toate la niște prețuri as­tronomice? Sună a ficțiune? Ei bine, nu e. Uitați de copiii-minu­ne ai Hollywood-ului, ajunși staruri de cinema în anii tinereții dumneavoastră. În zilele noastre, copiii ajung staruri de unii singuri! Fără regi­zori, studiouri sofisticate, platouri imense, de­coruri somptuoase, publicitate, mass media și, în general, cam fără ajutorul nimănui, exceptându-l pe cel al părinților care îi filmează. Dacă în trecut orice filmare avea în spate un capital enorm, acum tehnologia a democratizat industria de divertisment. Cu doar o cameră pe care dai câțiva dolari și un calculator conectat la internet ai acces la o piață de miliarde de oameni care îți pot aduce, printr-un sin­gur click, milioane de dolari, produși de reclamele de pe youtube. Sigur, ai nevoie de multă inspirație. Spontaneitatea, charisma și ino­vația sunt esențiale într-o industrie de multe miliar­de de dolari în care con­curează, practic, toată popu­lația planetei conectată la internet.

Un miracol numit youtube

Când trei tineri americani au lansat pe internet site-ul youtube.com, probabil că nu își imaginau că vor schimba lumea. Creat special pentru ca internauți de toate vârstele să își poată posta videoclipurile gratis, noul site avea să devină în scurt timp televiziunea planetei. O televiziune fără studiouri, jurnaliști sau sediu, doar cu miliarde de spectatori, care vor deveni, în foarte scurt timp, și producători, vedete și comentatori. Adăugați la toate acestea posibili­tatea să afișezi și să vinzi publicitate, care să fie urmărită oriunde pe glob - și aveți rețeta tele­viziunii perfecte - costuri mici și profituri imen­se. În scurt timp, afacerea a trecut de la stadiul de amatori la cel de profesioniști. Primul video­clip postat pe site pe 23 aprilie 2005 chiar de unul dintre cei trei fondatori, era de o stupiditate extremă. În el, Jawed Karim (26 de ani la acea dată) s-a filmat la zoo, cu câțiva elefanți în spate, explicând că sunt niște animale foarte intere­sante, pentru că au trompa lungă și trupurile mari... Dar, pentru că a fost primul, a strâns peste 40 de milioane de vizualizări și aproape 100.000 de comentarii. Astăzi, la 13 ani de la lansarea site-ului, nu s-ar mai uita nimeni la așa ceva. Astăzi, în fiecare minut, utilizatorii din toate colțurile lumii încarcă 24 de ore de filmări. Astăzi, un copil de patru ani care se joacă tre­buie să fie foarte special pentru a fi urmărit de cineva. Iar atunci când clipurile sale sunt vizio­nate de zeci de milioane de oameni vorbim deja de o vedetă. Una cu cont în bancă, compus din șapte cifre, pentru că youtube rulează reclame pe orice videoclip postat pe site. Dacă video­clipul adună multe vizualizări, banii obținuți se împart. Site-ul își ia, desigur, partea leului, dar tot rămân aproximativ 2$/1000 de vizualizări de încasat de cel care a creat videoclipul.

O joacă de fetițe...

Babyteeth 4 - ceea ce s-ar traduce prin "dinți de copil 4", este un canal pe site-ul youtube, la care sunt abonați 1.677.755 de oameni, iar videoclipurile, nu mai lungi de 15 minute, au zeci de milioane de vizualizari. Prota­goniștii? Două fetițe, Jillian și Adelaide, care la lansarea în 2009 a primului lor video­clip, filmat de tatăl lor, aveau patru, respectiv doi ani... Probabil că vă întrebați ce fac, dacă toată planeta stă și se uită la ele, ba chiar e abonată, adică peste un milion de oameni se așteaptă să primească în căsuța de e-mail un link cu fiecare nouă ispravă a lor. Păi fac cam tot ce fac copiii la vârsta lor - se joacă! Însă jocu­rile lor au câte o temă, ca de pildă pescuitul bom­boanelor dintr-un bol cu furculița ținută în gură. Sau fac mici scenete, precum multiplicarea magică a unor prăjituri cu ajutorul unui aparat fantastic. Sau, pur și simplu, gătesc prăjiturele. Evident, Jillian și Adelaide joacă bine, deși mă îndoiesc că își propun asta. Adică sunt naturale, simpatice, plăcute, ceea ce le-a adus până acum milioane de dolari din reclamele pe care youtube le derulează în videoclipurile lor. Coatele lor nici nu atinseseră băncile unei școli, că erau deja bogate și celebre.

Tanner Fox și trotineta zburătoare

Acum are 19 ani, dar a început la 12 ani, pos­tând videoclipuri despre trucuri cu trotineta pe terenurile de skateboard. Sărea cu ea, se dădea peste cap, se învârtea, cam tot ce are nevoie un ado­lescent atunci când merge la locul de joacă și trebuie să fie altfel. Succesul a venit imediat, dar, ceea ce este mai important, Tanner Fox l-a con­solidat. A început să facă filme despre multe lu­cruri de sub soare, provocări de tot felul, primite de la prieteni și duse la bun sfârșit: cum să sari în apă de la înălțime, cum să îți faci praf prima ma­șină (filmarea cu el la spital i-a adus trei milioane de fani!), cum să îți filmezi prima iubire, cum să îți surprinzi prietena cumpărându-i mașina de vis, cum să te desparți de prima iubire etc. Ceea ce e foarte impresionant la videoclipurile lui Tanner, dincolo de subiectele în sine, este să vezi, de-a lungul anilor, cum un copilaș inocent, blond cu ochii albaștri, se transformă într-un adolescent cu casă de 1,5 milioane de euro, cu o prietenă mai mare cu câțiva ani decât el și, evident, cu un cont cu multe zerouri în coadă. Și nu se oprește aici. Tânăr în plină ascensiune, Tanner și-a înființat propria companie, unde vinde tot felul de lucruri inscripționate cu propriul nume - de la piese de trotinetă și până la tricouri și șepci. Pentru că Tanner Fox nu mai e demult doar un nume. A devenit un brand.
Toată această poveste de succes tipic americană este comentată și filmată pas cu pas. Eroul nu numai că ridică perdeaua de pe viața privată, cum fac și vedetele de la Hollywood, ci își prezintă la liber orice colțișor intim. Viața personală nu mai există, a fost transformată într-un reality show, iar ome­nirea asistă cu gura căs­cată la un spectacol pentru care nu trebuie să plătească nimic. Tânăr sau adolescent, sărac sau bo­gat, oricine se poate îmbră­ca în pielea lui Tanner Fox, ba chiar poate gusta frân­turi din experiențele sale. Dacă poți să sari cu troti­neta ca un copil milionar, poate că succesul nu e atât de departe de tine, nu?

Împăratul jucăriilor

- Evan testează jucării pentru milioane de fani și milioane de dolari -

Evan, la cei doisprezece ani ai săi, a strâns deja o avere de câteva milioane de dolari, care i-au permis o casă somp­tuoasă în care să locuiască împreună cu părinții săi. De debutat, a debutat foarte devreme. Avea cinci ani când filma pri­mul său videoclip, în 2011. Și de atunci s-a specializat într-un job foarte profi­ta­bil - prezintă jucării. Adică le cumpără, sau mai exact le cumpăra, pentru că acum îi sunt trimise de producători, le despa­chetează, prezen­tându-le atent, iar apoi, evident, se joacă cu ele. De urmărit, îl urmăresc nu numai copiii, care știu astfel ce cadouri să ceară, cât, mai ales, părinții, care vor să vadă ce cumpără. Explo­zia internetului a generat și o explozie a cumpă­răturilor de jucării care se fac exclusiv online. Majoritatea cumpără­to­rilor vor să știe cum merge acea jucărie, ce se poate face cu ea. Ai luat o ma­șină teleghidată, dar vrei să vezi ce viteză are, cum i se aprind luminile sau ce sunete scoate camionul de pompieri? Evan îți sare în ajutor și îți explică foarte alert și capti­vant toate aceste nimicuri care contează enorm. Și face asta cu pasiune și vervă de șapte ani, de când avea doar cinci ani. Poate că vă pare o joacă de copil, dar să filmezi constant, săptămânal, câte trei videoclipuri, apoi să le edi­tezi, ca să arate pro­fesionist, nu e ușor. Drept care Evan și-a angajat câțiva oameni care să se ocupe de publicitate, filmare, editare și procesare video. Ceea ce a în­ce­put ca o joacă între el și tatăl lui a ajuns o afa­cere de opt milioane de dolari. Sunt curios ce se va întâmpla când Evan va crește? O să vedem un bărbat de 30 de ani care despache­tează și prezintă mașinuțe teleghidate? Ca în orice ramură din show business, și aici trebuie să te reinventezi con­tinuu. Mai ales dacă ești copil și crești repede...

Eminem în miniatură

Matthew David Morris s-a năs­cut în 2003 în SUA și a fost un copil precoce, interesat de muzică încă de când avea cinci ani. La vârsta aceea a urmat chiar și un curs de dans, dar pasul major l-a făcut în urma influ­enței exercitate de vărul său, Mars, care era rapper. Matthew a debutat foarte timpuriu pe youtube, la doar șapte ani. Puștiul fermecător cu păr blond și ochi albaștri a început cu chestii simple - remixa piese muzi­cale celebre, dar o făcea perfect pentru un țânc. Și pentru că e rapper, și-a tras și un nume pe măsură - MattyBRaps sau, mai simplu, ca pentru fani - MattyB. Primul cover a fost făcut împreună cu vărul său, Mars, după piesa Eenie Meenie a lui Justin Bieber, ca să rămână între adolescenți. A fost un succes răsunător, videoclipul adunând nu mai puțin de 500.000 de vizualizări în doar o săptă­mână. MattyB a trecut apoi și la propriile versuri, folosind melodii celebre. Cinci ani mai târziu, își lansa propriul album, cu patru piese nou-nouțe. A fost un succes, după cele peste 90 de cover-uri pe care le postase deja pe youtube. Avea 12 ani, iar canalele sale trecuseră deja de un miliard de vizualizări într-un an. Era, evident, un copil bogat, așa că avea nevoie de... memorii. Le va avea, cu aju­torul scriitorului Travis Thrasher, împreună cu care a lansat, în 2016, volumul: That's a Rap (Ăsta-i rap). Astăzi, pentru că are deja 15 ani, MattyB nu se mai încurcă, așa cum o făcea când era la început, doar cu cover-uri. Apare des la marile televi­ziuni americane, merge în turnee unde interpretează propriile piese și cântă împreună cu nume cunoscute, precum Vanilla Ice sau James Maslow. Să vă mai spun și că averea de trei milioane de dolari i-a fost adusă, în mare parte, de cei zece milioane de abo­nați ai canalului propriu de pe youtube și de cele peste 3,5 miliarde de vizualizări? Cu toate acestea, Matthew merge la școală ca orice adolescent cu­minte și locuiește cu părinții și cele trei surori ale sale. Nu știm cât de scumpă îi este casa, presa se ferește ca de foc să intre în intimitatea unui minor, dar cu siguranță, nu e un apartament la bloc...

Noua Rihanna

Dacă MattyB este un Eminem în miniatură, atunci Skylar Stecker este, cu siguranță, Rihanna în ciclul gimnazial. Ba, dacă e să mă în­trebați pe mine, vo­cea ei, la 11 ani, sună mai bine decât a Rihannei, la 30. Dacă nu mă credeți, ascultați cover-ul pe care Skylar l-a făcut în urmă cu cinci ani, împreună cu MattyB, după piesa "The Monster", a lui Eminem și a Rihannei. Deși co­ver-ul celor doi co­pii, care aveau pe atunci doar 11, res­pec­tiv 10 ani, a strâns doar 30 de milioane de vizualizări, față de 500 de milioane, în cazul Rihannei, nu puteți să negați că e o perfomanță colosală.
Născută în Florida și crescută în Wisconsin, Skylar a fost preocupată de muzică încă de mică. La șase ani începe să ia lecții de pian, dar abia la nouă ani și-a dat seama că cel mai important in­stru­ment pe care îl poate folosi este chiar vocea ei. Spunea în interviuri că atunci, la nouă ani, și-a dat seama că asta e calea pe care trebuie să o urmeze în viață, așa că a început să își scrie pro­priile piese. Skyler avea să dea lovitura vieții în anul 2012, când a luat premiul pentru cea mai bună cântăreață, la concursul "International Mo­deling & Talent Association Awards" din Los Angeles. Împlinise zece ani, dar talentul o luase mult înaintea anilor. A cântat apoi imnul național al SUA în deschiderea unor competiții sportive importante, iar publicului i-a plăcut atât de mult copila cu voce gravă, încât, de atunci, a fost invi­tată la peste 100 de meciuri importante pe care le-a deschis intonând "The Star-Spangled Ban­ner". Un an mai târziu, va debuta și pe youtube, iar de aici încolo cariera ei artistică a decolat: la 13 ani își înregistrează propriul album, reușește să facă zeci de milioane de vizualizări la o singură piesă și, bineînțeles, începe să câștige sume im­presionante. Criticii spun că vocea ei aduce a Rihanna sau  Jennifer Lopez și că e mult mai matură decât anii pe care îi arată în buletin. E greu de spus dacă au dreptate sau nu, până la urmă, anii vor proba dacă fetița-minune va rămâne așa sau va ajunge doar un paragraf în istoria muzicii pop americane. Un lucru e sigur. Pe youtube, cele­britatea e un foc de artificii - explodează instant și e foarte spectaculos, dar se poate stinge la fel de repede. Ca să rămâi în top, ai nevoie să aprinzi câte unul pe lună. Ceea ce nu știu dacă sunt în stare vedetele consacrate. Măcar pentru atât și tot trebuie să îi respectăm pe copiii-vedetă ai mediu­lui online. Sau să îi compătimim?