TATIANA ERNUȚEANU - "Dragostea pentru București s-a născut într-o zi de iarnă"

Bogdana Tihon Buliga
- Specialist în PR și comunicare -

Ne place sau nu, trăim aceste vremuri. Timpul Internetului, al goanei după bani, al muncii în birouri înghesuite, al super­ficialității culturale, al orașelor aglomerate și al mall-urilor. Putem să ne plângem din cauza asta, putem să ne ascundem în spatele nostalgiei trecu­tului, dar putem și să luăm realitatea în piept, s-o cercetăm cu curiozitate și interes. Nu este nevoie să trăim în trecut pentru a savura poveștile orașului. Ne învață asta Tatiana Ernuțeanu, un om extrem de ancorat în prezent, cu o profesie la modă (specialist în PR și comunicare), absolventă de Litere. Și-a făcut ucenicia mult timp în TVR și DaKino, acum are un blog apreciat - așa cum "o cere" pre­zentul -, organizează eveni­men­te de mare amploare, elegante, scrie în reviste precum Forbes, dar face toate aceste lucruri moderne... pu­țin diferit. Un om cum nu se poate mai actual, dar care îmbracă tot ceea face într-un parfum romantic, care se încăpățânează să vadă fru­mo­sul acolo unde poate noi, grăbiți, îl ignorăm. Să mergem, așadar, prin Bucureștiul pe care-l iubește și poate învățăm că o viață urbană nu trebuie să fie neapărat o corvoadă...

***

Jules Verne într-un cocktail

- Dragă Tatiana, ai un blog extrem de la modă (The Hotspot Girl), cu articole ce îmbină ar­mo­nios cele mai noi tendințe culinare, vestimentare, cosmetice, cultu­rale, lucruri extrem de actuale, dar spuse în ma­nieră diferită: cu stil, cu talent literar, cu multă docu­mentare și cu o doză generoasă de roman­tism. Ceea ce m-a surprins pe mine cel mai mult este felul în care alegi să prezinți Bucu­reștiul - mereu găsești câte o bijuterie ascunsă într-un ocean de ciment. Ești oare o căutătoare de comori urbane într-un oraș ce pare, la prima vedere, compromis de istoria anilor săi comuniști?

- Îmi place să cred că da. Toată lumea vede noua estetică mizerabilă a orașului, nu mă voi plânge de acest amestec de stiluri odioase, de blocurile co­lorate strident, de clădirile reci de sticlă, de prostul gust al operelor de artă, care "înnobilează" unele pie­țe în cel mai neinspirat mod. De fapt, tocmai aceste aspecte mă determină să caut frumusețea as­cunsă a orașului. Mă simt datoare, atunci când des­co­păr locuri frumoase ce vorbesc despre mo­mentele de glorie ale acestui Mic Paris, să le împărtășesc cu cititorii mei. Nu aleg să prezint doar locuri marcă ale trecutului, ci și spații necon­ven­ționale, noi, res­taurante decorate rafinat sau cafenele cu șarm. De curând, am descoperit Muzeul Vârs­telor și l-am recomandat spre vizitare, la fel am făcut cu un magazin de cadouri din întreaga lume, numit Mr. Postman. Am fost cucerită de designul unui restaurant, Joben Bistro - Restaurant, un fel de casă a lui Jules Verne și a lui H.G. Wells. La parter, tavanul, o imensă hartă a cerului cu constelații, acoperă un enorm balon a cărui nacelă este o caleașcă veche. Pereții sunt decorați cu ceasuri vechi, mașinării de tot soiul, creând locului un aspect industrial. Localul are un frate în Cluj, iar acesta a intrat în topul celor mai frumoase 20 de restaurante din lume.

- Deși visăm cu toții să trăim la țară, suntem, în ma­rea noastră majoritate, obli­gați să trăim urban. Cum ne-am putea face viața mai plăcută, evitând pe cât po­sibil mall-urile, fast food-urile...?

- Eu nu cred că trebuie să avem idei pre­concepute despre nimic. Cred că poți trăi plenar și la țară și la oraș, dacă ai ima­ginație, proiecte, da­că ești un spirit activ, dacă pui măsură în toate, te poți bucura de ceea ce îți oferă viața. Eu am o rețetă după care îmi guvernez planurile unei zile, atunci când nu am ceva obligatoriu de făcut. Dacă am o stare foarte proastă, mă simt deprimată, dacă am, așa cum spuneau poeții, spleen, caut societatea frivolă, pentru a mă echilibra. Și, ce crezi că fac? Dau o fugă la mall. Acolo lumea e pestriță, se imprimă un soi de mimetism și, dacă am șansa să întâlnesc mulți oameni senini, aparent zâmbitori și ușor superficiali, ajunge și la mine o mică doză de optimism. Dacă, în schimb, am o stare bună, prefer să petrec mai mult timp cu mine, cu o lectură de calitate sau un tête-à-tête cu soțul meu. În rest, viața mea curge printre ore de muncă, articole scrise, plimbări, gătit tarte, căutat pe internet informații care mă interesează, convorbiri telefonice cu amice cu care vorbesc chestii normale, nu din cele la mo­dă, sterile, precum nutriție echilibrată, procedee cos­metice, destinații all-inclusive și exerciții de tonifiere a mușchilor. Prefer discuțiile astea mai pământene, mai lipsite de false pretenții.

"Sufăr când văd că oamenilor le ies greu pe gură cuvinte ca: pardon, mă scuzați sau mulțumesc"

- Se vehiculează mult ideea că marile ora­șe, pre­cum Capitala, și-au pierdut total ro­mantismul. Nostal­gicii tânjesc după vechile locații din Bucu­rești, în ca­re se putea dansa, se puteau asculta cân­tăreți celebri. Am citit articole semnate de tine extrem de frumos nu­anțate, ca­re contrazic aceste te­meri. Ba mai mult, apari deseori în fotografii ală­turi de soțul tău, mereu îndrăgostiți, de parcă ați fi per­petuu la prima în­tâl­nire. Predispune, așa­dar, Bucureștiul de azi la ro­mantism?

- Romantismul pe care îl poate degaja un oraș, o capitală, are, din punctul meu de vedere, legătură în primul rând cu locuitorii săi. Ob­serv, cu fiecare zi, în discuții sau pe Internet, că mulți asociază ideea de romantism cu ceva peri­mat, desuet, ca atare, se feresc să se identifice în vreun fel cu alt­ceva decât cu ceea ce li se pare mo­­dern (cool). Până la ur­mă, ro­man­tismul este un soi de nos­tal­gie care poate genera expe­riențe și emoții, și nu văd de ce te-ai feri să simți. În studenția mea, mer­­geam la subsolul Universității, unde era o cafenea cu o atmosferă bo­e­mă și artistică. Aici, Moțu Pittiș ținea niște dis­cursuri foarte in­te­resante, oamenii care frec­ven­tau locul erau personaje, unii ex­trem de volubili, cu care puteai în­cinge conversații spumoase, alții so­litari, contem­plativi. Deși aș pu­tea fi acuzată de paseism, pe mine în­că mă incită trecutul, mă can­tonez în cutumele lui. Nu m-am oprit din a căuta aerul de altădată al Bucureștiului, efervescența cul­turală și artistică din Belle Époque, pe­danteria și eleganța oa­menilor, politețea, curtoa­zia, arta con­versației, naturalețea, fires­cul traiului de altădată, fără nevoia de a demonstra permanent ceva. Câteo­dată le găsesc. Sufăr, însă, când văd că oamenilor le ies greu pe gură cuvinte ca: pardon, mă scuzați sau mulțumesc. Mă frustrează să constat că politețea nu mai în­seamnă nimic. Cât despre mine și soțul meu, Adri­an, deși părem un cuplu modern, trăim după prin­cipii de viață mai degrabă particulare unor epoci trecute. Însă aceste principii își pot găsi încă locul în București și, astfel, ele capătă aerul unui ro­mantism modern, apropo de întrebarea ta... Spre exemplu, duminica, pentru noi este zi de promena­dă, într-adevăr, nu mergem ca pe vremuri La Șosea, însă ne plimbăm prin cartier. Dimineața, mergem la piață, eu cu coșul de rafie pe braț, el îmi cumpără flori, apoi trecem pe la o mică boulangerie arti­za­nală și luăm baghetă rumenă și proaspătă, iar uneori trec pe la biserica din cartier. Apoi avem o altă adre­să de unde luăm bezele cro­cante, făcute exact ca și cele de casă, apoi ne oprim la o cafea, cam de fie­care dată într-unul din locurile dragi. După-amiază, bem o altă cafea, la Capșa. Sâm­­băta, cău­tăm câte un ver­nisaj, căci am cam epu­i­­zat muzeele. Întotdeauna ieșim în cuplu, rareori mer­­gem cu prieteni. Din acest punct de ve­dere, poa­te că suntem cam so­litari și cam prea puțin so­ciabili. În week­end luăm musai cina la restaurant. Eu mă pre­gătesc cu două ore îna­inte, ca și cum aș avea pri­ma întâlnire.

"Iubesc sezoanele reci"

- Există un ritual al "ieșitului în oraș"?

- Evident că da. Eu caut întotdeauna emoția. În pri­mul rând, iubesc sezoa­nele reci. Mă energizează, mă sensibilizează, mă fac să gust activitățile de sezon altfel și, nu în ultimul rând, mă inspiră să de­vin mai creativă. Trăiesc cumva în ritmul anotim­purilor și simt orașul din această perspectivă. Acum aștept toamna cu mare nerăbdare și știu că a venit atunci când, dinspre ferestrele blocului, răzbate miros de dul­ceață și zacusă. Aceste arome mă trimit înapoi în anii studenției, când verile erau lungi și plicti­sitoare și așteptam reîntoarcerea în București, la 1 octombrie. Ca să primești un oraș în sufletul tău, trebuie să ai, în primul rând, disponibilitatea nece­sară. Îmi asortez hainele cu dispoziția, dar și cu locul în care merg, cu străzile, cu peisajul arhitec­tural vechi sau nou, cu nevoile mele senzoriale, chiar și cu decorul naturii. Arămiul toamnei îl asortez cu cărți de atmosferă, mul­te chiar despre București, cu vizite în librării micuțe de cartier, cu nuan­țe chihlimbarii, cu pulovere moi de cașmir, cu perle cu aspect vintage, cu seri decorate cu albume de artă, ca­fea și buchete de crizan­teme. Pri­măvara, iau la pas străzile cu mag­nolii, mă îmbrac în bej, alb și roz pudrat, ies des cu mama la prânz, îmi port cu asumare astenia de pri­mă­vară pe care o resimt de fiecare dată și mă gândesc cu mare plăcere la sărbătorile pascale. Fac liste, cozonaci, ouă roșii, curățenie. Îmi place să îmbin ieșirile la eveni­mente mondene cu ac­tivități casnice, pe care multe dintre femeile din zi­lele noastre le atribuie unei menajere. Aș putea face asta, însă nu văd de ce să mă îndepărtez atât de mult de simplitate. Sunt foarte tipi­cară și atentă la detalii, pentru unii lipsite de importanță. Dacă aleg să mă plimb pe un bu­levard cu castani, nu pot să o fac dacă nu am o ro­chie lungă, cercei opulenți, stil vintage, și espadrile, eventual o pălărie. Dacă merg la un mic dejun, aleg fie un tri­cou marinăresc à la Coco Chanel, fie un pulover bleu­marin, cu gândul la ce­lebrul cântec Pull Marine, in­ter­pretat de Isabelle Adjani, și o pe­re­che de jeanși. Iarna, nu ies fără toca din stofă, cum­părată din magazinul Victoria, în care astăzi de-abia mai întâlnești doi, trei cumpărători. La evenimente, îmi plac rochiile old style, anii'80, din lamé, cu croi sim­plu, de bun gust, fără decolteuri și fă­ră prea multă piele la vedere. Ca să sintetizez, sufletul meu conține orașul, conține epoci, conține pe­rioa­de. În mine, ca în oricine, este un mic univers. Poa­te că diferența o face faptul că eu i-am dat voie să se exprime.

- Dacă ar fi să inviți pe cineva să se așeze în București, undeva, pe o bancă, într-un loc frumos și tihnit, care ar fi?

- Un loc tare drag mie este Parcul Bordei. Are un șarm aparte și nu este atât de aglomerat. Și băn­cile din Parcul Cinema Floreasca sunt locuri con­fortabile și plăcute. Merg des aici, fiind lângă blocul în care locuiesc. Îmi place aerul atemporal pe care îl regăsesc în acest parc.

- Există clădiri vechi, mai puțin cunoscute, în care să intri pentru a redescoperi parfumul istoriei Capitalei?

- Da, acele case pe care Pleșu le numea "case cu mister". Un loc cu multă emoție este Școala Cen­trală, fostul "Pension Domnesc de Fete". Se poate vizita în Noaptea Muzeelor sau dacă se or­ganizează punctual un eveniment acolo, altfel nu poți intra. Este o clădire superbă, iar mica grădină interioară, cu cireși și flori, parcă îți aduce în fața ochilor domnișoarele de altădată, în uniformele lor elegante. Casa Melik, despre care se spune că este cea mai veche casă din București, are o grădină se­ducătoare și o arhitectură aparte, adăpostind astăzi Muzeul Theo­dor Pallady. Nici apartamentul lui Mi­nulescu nu trebuie ratat, sau cel al lui Re­breanu, în care se poate admira și co­lecția Pillat. Este fascinant să re­găsești romantismul lui Minulescu în fiecare colț decorat din casă, în co­perțile din mătase înflorată ale cărților din bibliotecă, dar și mobilierul mai greoi, mai sobru din apartamentul lui Rebreanu.

"Mă apasă cerul"

- Tatiana, până la urmă, de unde vine dra­gostea ta pentru București? Setea aceasta de a găsi frumosul e moștenită sau cultivată?

- Eu cred că m-am născut cu un simț estetic. Mama îmi spunea că aveam trei ani și, când mer­geam la mare, voiam ca până și ro­chii­le acelea mini­a­tu­rale de copil să aibă cor­­don, să se vadă ta­lia. Dar din­colo de pasiunea pentru vestimentație, de co­pil arătam o înclinație spre desen, artă, fru­mos, muzică... Nu prea ieșeam la joacă, preferam să as­cult, pe la colțuri de uși, discuții ale adulților. Bu­nica era o femeie foarte optimistă, foarte iubitoa­re de vizite și avea tot tim­pul musafiri: doamne ele­gante, pe care le servea cu lichior de ouă făcut de ea și tarte cu fructe. Beau ca­fea, se amuzau ghicin­du-și în zaț, povesteau despre perioada de război, des­pre cum își împrumu­tau cărți pe care le as­cun­deau sub pat de ochii părinților. Eu adoram să fac acest tip de "voyeurism", decât să sar coarda. Eram foarte poetică încă de atunci și purtam în mine un soi de nostalgie, nespecifică vârstei copilăriei. Ma­ma, profesoară de română, îmi spune că atunci când eram lăsată cu bunica și ea pleca la școală, eram foar­te tristă și când se întor­cea, îi spuneam că fără ea "mă apasă cerul". Este și astăzi o sin­tagmă la care mama face mereu referire, când mă vede mai me­lancolică. La fel, duminicile mă angoasau, nu știam să spun asta, dar spuneam că duminica îmi dă o stare de teamă. Totul părea încremenit în această zi, lipsit de efervescența celor­lalte zile. Cât despre dra­gostea pentru Bucu­rești, ea s-a născut în­tr-o zi de iarnă, când am făcut o că­lă­torie în Capitală, eu fiind la liceu, pe atunci. M-am născut și am co­pilărit în Mo­reni, Dâmbovița, și venisem la Bucu­rești să-mi cumpăr haine "mișto". Când am intrat pe Calea Victoriei, am avut așa, un sentiment că vreau să trăiesc aici!... Vi­tri­nele erau decorate frumos, erau lumi­nate, ningea, coloana de mașini colorate dădea un farmec aparte, de oraș mare, era viață, oa­menii erau eleganți, iar eu îmi gă­sisem blugii per­fecți și cureaua Harley Davidson... Sunt pentru tot­deauna o rocke­ri­ță înrăită.

"Zen à la française"

- Călătorești mult prin lume. Cum ară­tăm în comparație cu fran­cezii, ita­lienii, care își permit să se așe­ze pur și sim­plu la o cafea, un biscuit vanilat, lă­sând pentru o cli­pă grijile să fie "spă­la­te" de pauza unei arome? Suntem foarte încrân­cenați. Cât de mult ar conta pen­tru psihicul nostru o molipsire de stilul acesta european?

- Este foarte important acest res­piro... Să-ți iei răgazul de a bea o ca­fea proaspăt prăjită, de a savura o "Pavlova", de a lec­tura o revistă pe o terasă micuță. Eh, bine, eu ador acea idee de zen à la française, pe care o împărtășesc franțuzoiacele. Îmbră­cate foarte frumos, cu eșarfe fine, bijuterii semnătură personală, cu machiaj discret și părul în vânt, le poți vedea de multe ori stând singure pe terase, gânditoare sau ci­tind. Acest moment de tihnă, de conectare cu sine, îți face mult bine. Nu-ți permite să devii un roboțel care lu­crează într-un birou. Astfel de mo­mente îți readuc în atenție micile tale plăceri, proiecte, dorințe și planuri. Îi îndemn pe cititorii acestor rânduri să nu cadă în capcana lui "e la modă", ci să facă ce le oferă emoție, bucurie sau nostalgie.