Prof. Dr. MIRCEA COȘEA - "Dacă nu trecem urgent la regândirea politicii economice, ne vom consolida în poziția de economie subdezvoltată"

Ion Longin Popescu
Potrivit Biroului European de Statistică (Eurostat), economia României este a 16-a economie din UE, cu o participare, în 2017, de 1,2% în PIB-ul Uniunii, la egalitate cu Grecia. În 2018, Institutul Național de Statistică (INS) a re­vizuit rezultatele și a găsit că, în primul trimestru din acest an, economia a rămas la același nivel cu eco­no­mia ultimului trimestru din 2017. Dacă ar con­ti­nua în acest fel încă două trimestre consecutive, s-ar instala stagnarea. Specialiștii sunt îngrijorați că are loc o anume "californizare" a economiei, cu accentul pe IT și industria turismului. Locurile de muncă in­dus­tria­lă sunt eliminate treptat. Oarecum la fel se în­tâmplă și în agricultură: în timp ce importul anual de produse alimentare este de peste 7 miliarde de euro, exportul abia ajunge la 5 miliarde. Cu aceste cifre, ne punem întrebarea: mai există economia ro­mâ­nească? Ne răspunde profesorul Mircea Coșea, emi­nent specialist în domeniul economiei și finan­țelor.

"Mulți dintre noi cred că România nu mai are economie"

- Mai există economie românească, domnule pro­fesor? Viața politică este zguduită de atâtea cu­tremure, încât nu ne mai gândim cine pune pâinea țării pe masă...

- Economia românească nu numai că există, dar și funcționează. Din păcate, încă își păstrează ima­gi­nea nostalgică a unei economii concepute cândva pe baza principiului de sorginte sovietică al "dez­voltării cu precădere a industriei grele, cu pi­votul ei central - industria constructoare de ma­șini". Poate acesta este motivul pentru care mulți dintre noi cred că România nu mai are economie. Dacă, astăzi, nu ne mai măsurăm potențialul prin cantitatea de fontă, oțel, beton sau laminate pe cap de locuitor, așa cum se întâmpla în perioada economiei socialiste centra­lizate, România merge pe alte direcții: a depășit, în 2017, pragul de 10.000 de dolari pe cap de locuitor, iar în acest an, va trece, probabil, de această cifră. Sunt șanse să atingă chiar pragul de 12.475 de dolari, în funcție de cursul dolarului. România rămâne, deci, cea mai dinamică economie dintre toate țările UE.

- Nu sunteți prea optimist, domnule profesor? Dacă este adevărat ce spuneți, cum se recepțio­nea­ză această creștere?

- Cifrele nu pot fi ignorate. Deși la data aderării, România se afla pe ultimele locuri, după zece ani se situează la jumătatea clasamentului țărilor din Uni­unea Europeană din punct de vedere economic. Produsul Intern Brut al Uniunii Europene s-a ridicat, în anul 2017, la 15.300 miliarde euro, la prețuri curente, iar PIB-ul României a fost de 187,8 miliarde euro, echivalentul a 1,2% din PIB-ul UE, arată datele comunicate de Eurostat. Conform acestor date, PIB-ul României este puțin mai mare decât cel al Greciei, 177,7 miliarde euro, dar mai mic decât cel al Cehiei, 192 miliarde euro. Totuși, deși există și funcționează corect, economia românească are o mare problemă - aceea a tipului de economie în care se încadrează și care face ca, oricât de mult și de bine ar crește, decalajele dintre România și marea majoritate a țărilor europene să se mențină.

"România are un rău structural: lipsa cronică de resurse financiare"

- Batjocorim cincinalele dinainte de '89, dar ele dădeau, totuși, o perspectivă dezvoltării economiei. Ce strategii folosesc conducătorii noștri de azi?

- Nu există o strategie! Ca urmare a efectelor conjugate ale lipsei de strategie și a infuziei haotice de capital străin, guvernanții au accentuat caracterul de economie "manufacturieră de asamblare", în dau­na caracterului de economie "de inovare și cerce­tare". România are un "rău" structural, care deter­mi­nă majoritatea dificultăților și neajunsurilor pe care le avem. Acest rău structural poate fi explicat sim­plist, prin lipsa cronică de resurse financiare. Altfel spus, România suferă de o decapitalizare structurală, din cauza faptului că are o structură a economiei neadaptată cerințelor actuale, care produce valoare adăugată sub media europeană. Mai grav este faptul că, în cea mai mare parte, această valoare adăugată este capitalizată în exterior, fie prin transferul profi­tu­rilor, fie prin tezaurizarea unor sume ilicite. Sun­tem într-un moment al evoluției cadrului economic global în care, dacă nu trecem urgent la regândirea politicii economice, cu accent pe restructurarea in­dus­trială și prelucrarea superioară a resurselor in­ter­ne, ne vom consolida în poziția de economie sub­dez­voltată. Deci, economia românească actuală func­țio­nează, dar nu ne dă garanția viabilității ei și în viitor.

"Rolul statului în economie nu se reduce, ci se modifică"

- Mai există în România economie de stat, având în vedere că aceea de pe timpul lui Ceau­șes­cu a fost distrusă? Ce mai funcționează în ziua de azi?

- Companiile cu capital majoritar de stat există și nu văd niciun motiv să fie dizolvate. Contrar unor interpretări fixiste ale principiilor economiei liberale, rolul statului în economie nu se reduce, ci se mo­di­fică. Experiența economiilor europene avansate de­mons­trează modul din ce în ce mai pertinent, dar și mai sofisticat, de intervenție a statului în regle­men­tarea unor aspecte ale mecanismului concurențial, atât la nivelul pieței interne, cât și al celei inter­naționale. Conform unei analize realizate de INACO (Inițiativa pentru Competitivitate), doar patru companii cu capital majoritar românesc se află în topul primilor 100 de exportatori ai României, față de șapte, anul trecut, din care două cu capital privat integral românesc, iar una este în insolvență. E vorba despre Rompetrol Rafinare SA - activă în in­dustria prelucrării țițeiului în Constanța (locul 3), Aramis Invest SRL - producătorul de mobilă din Ma­ramureș (locul 51), Oltchim SA - acum în insolvență (locul 73) și Compa SA - fabricarea de piese și ac­ce­sorii pentru autovehicule (locul 92). Dacă extin­dem lista la care ne raportăm, lucrurile nu se îmbună­tățesc semnificativ. Între primii 500 de exportatori, sunt doar 45 de companii cu capital sută la sută pri­vat românesc. În primii 1000 de exportatori, regăsim 167 de companii cu capital sută la sută privat ro­mâ­nesc. În acest context, este interesantă poziția ac­tualei coaliții de guvernare față de situația și viitorul acestor companii aparținând majoritar statului. Răspunsul este dat de două măsuri. Prima este aceea a hotărârii de a apela din nou la companiile de stat, în vederea atragerii de bani la buget, dezechilibrat masiv de majorările salariale. A doua este aceea a înființării Fondului Suveran de Dezvoltare și Inves­tiții. Parlamentul a adoptat proiectul de lege privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), al cărui capital social se ridică la 9 miliarde de lei. Proiectul de lege prevedea că din FSDI vor face parte 33 de companii centralizate și, implicit, sub autoritatea actualei puteri PSD-ALDE.

- Sindicatele au dispărut. Nu mai au muncitorii nimic de revendicat?

- Din punctul meu de vedere, sindicatele au devenit un element de "butaforie" politică, necesară pentru străinătate, prin crearea unui "decor" pe scena de­mocrației. Pe plan european, sindicatele sunt con­cepu­te ca un element indispensabil al tripartitismului democratic: guvern-patronat-sindicate. Deci, ele trebuie să existe și la noi, chiar dacă impactul lor în ne­gocieri este extrem de modest sau chiar nul. Explicația decăderii sindicalismului în România este în mare parte dată de reducerea importantă a numă­rului de salariați din domeniile pretabile activității sindicale. Numărul mare de personal din privat și din multinaționale nu are o reprezentativitate sindicală pe măsură. A apărut o nouă categorie socio-profe­sio­na­lă, aceea a liderilor sindicali de profesie, cu ve­leități de vedete TV și multiple privilegii materiale și sociale.

"Capitalul privat românesc chiar există!"

- Să vă referiți, vă rog, și la economia privată, la marile corporații criticate permanent la nivel guvernamental și politic, că își exportă profitul etc. E corect?

- Pentru a răspunde la această întrebare fac apel la Patronatul Investitorilor Autohtoni din România (PIAROM), care a publicat recent un studiu privind capitalul românesc în economie. La nivel general, firmele străine au, din punctul de vedere al cifrei de afaceri, o cotă de piață de 50%, companiile cu capital privat autohton au 46%, iar restul de 4% din cifra de afaceri revine firmelor de stat.

- Care sunt domeniile economice în care pre­do­mină capitalul autohton?

- Construcțiile, cu o pondere de 70%, un do­me­niu care, însă, a înregistrat rezultate financiare mo­deste anul trecut; industria turistică (hoteluri și res­taurante), cu o pondere de 80% a capitalului româ­nesc, care anul trecut a înregistrat recorduri de în­ca­sări; industria alimentară, cu o pondere de 66%, care a avut și ea un salt ca urmare a scăderii TVA și a creș­terii consumului persoanelor fizice. Investitorii autohtoni mai domină și sectorul transporturilor și cel al serviciilor de sănătate. În schimb, capitalul stră­in este majoritar în special în sectoarele indus­tri­ale care contribuie la exporturile României, pre­cum rafinarea țițeiului, într-o proporție de 97%, in­dustria de automobile, 96%, fabricarea de mașini și utilaje, 80%, industria metalurgică, 81% și teleco­mu­nicații, 84%. Analiza calculează și gradul de îndatorare al companiilor. Astfel, firmele autohtone au un grad de îndatorare de 69%, iar cele străine de 63%. În concluzie, analiza PIAROM ne arată o stare mult mai echilibrată între capitalul autohton și cel străin. În pofida a ceea ce ne-am obișnuit să credem, capi­talul românesc chiar există! În funcție de cifra de afaceri, în anul 2014, capitalul românesc re­pre­zen­ta 47%, iar cel străin 49% din economia româ­neas­că, ceea ce înseamnă un neașteptat echilibru. În ceea ce privește numărul angajaților, companiile cu capital străin au 1.183.000 de salariați, iar în com­paniile cu capital autohton sunt angajate 2.441.000 de persoane.

- Ca să vezi către cine se îndreaptă criticile și suspiciunile partidelor de la guvernare!

- Trebuie precizat, apropo de reproșurile care vin dinspre alianța politică aflată la guvernare, că toți acești angajați plătesc impozitele și contribuțiile afe­rente salariilor pe care le primesc. Se vorbește mult la nivelul coaliției de guvernare despre faptul că multi­naționalele aduc prejudicii bugetului, prin prac­ticarea politicilor prețurilor de transfer, prin care tri­mit profitul în afara țării. Este adevărat, dar această problemă ar trebui tratată mai nuanțat. În primul rând, companiile străine trebuie privite mai mult de­cât prin prisma impozitului pe profit pe care îl plă­tesc către buget. Este vorba despre plata taxelor și im­pozitelor centrale și locale, despre contribuțiile sociale și impozitele pe venit plătite pentru salarii. Apoi, trebuie remarcat că firmele străine au venit în România și cu lanțurile de finanțare, și cu cele de vân­zare. Cea mai bună dovadă este faptul că, din cei mai mari 500 de exportatori, numai 50 sunt companii cu capital privat românesc. Ceea ce demonstrează cât de dependentă este economia românească de fir­mele cu capital străin. În al doilea rând, dacă există o problemă a optimizării fiscale, făcută de com­pa­niile străine, guvernul nu are decât să o rezolve. Toa­te pârghiile sunt la dispoziția sa. Fiscul poate con­tro­la prețurile de transfer, o cale prin care sunt ex­por­tate o parte din profiturile obținute în România. Dar este mult mai ușor să vorbești decât să iei măsuri concrete.