Cum vom circula în viitor? Mașini zburătoare sau bătrânele biciclete?

Cristian Curte
Cu fața la trecut

De când e lumea, oamenii au încercat să călă­torească mai repede și mai comod. Dar dacă pe dis­tanțe cosmice se pare că progresăm continuu, pen­tru transportul urban, de la apariția metroului încoa­ce, întâmplată în anul 1863 la Londra, nimic nu s-a schimbat radical.
Nu e de mirare că mulți europeni se întorc acum cu fața spre trecut, în găsirea unor soluții care să descongestioneze traficul și să ne facă viața mai plăcută și, de ce nu, mai sănătoasă. Așa au explodat pistele de biciclete, care în țările occidentale rivali­zează cu mașinile. Și tot așa s-a ajuns ca, în clădirile de birouri centrale ale marilor metropole, să nu mai fie construite parcări, tocmai pentru a-i descuraja pe angajați de la folosirea automobilului personal. Există chiar și o categorie de orășeni care nu mai văd mașina ca pe un bun strict personal, ci se gân­desc să îl împartă. Așa au apărut aplicațiile de tele­fon mobil care îți permit să îți găsești rapid parte­neri de drum spre și de la serviciu, scăzând astfel cheltuielile cu combustibilul și diminuând poluarea. Dar cum aceasta este doar o soluție parțială, viitorii proiectanți de mașini autonome ne promit vehicule electrice care se vor conduce singure și vor func­țio­na ca un fel de taxiuri, pe care le vei putea închi­ria pe parcursul câtorva ore, suficient cât să îți faci treaba în oraș în anumite zone centrale, unde doar ele vor avea acces.

Automobilele zburătoare

În paralel cu aceste soluții ecologice, care sunt ieftine și, să sperăm, vor fi la îndemâna oricui, exis­tă și soluții de descongestionare a traficului printr-o mărire a vitezei de deplasare. Desigur, nu e vorba de autostrăzi urbane, cel puțin europenii par să se fi vindecat de astfel de utopii zgomotoase, ci de moduri inovatoare de a gândi deplasarea. Unii in­ves­titori, precum Elon Musk, cred că metroul nu e îndeajuns de sprinten și au început să proiecteze, ba chiar să și înceapă construcția unor tuburi vidate sub­terane prin care vagoanele s-ar putea deplasa cu viteza sunetului sau chiar cu viteze supersonice pen­tru distanțe mai mari, între două metropole. Alții nu cred că transportul subteran este de viitor, ci, dim­potrivă, cel aerian, așa că au început să proiec­teze tot felul de mașinuțe zburătoare care, așa cum fac gărgărițele, au aripile ascunse și pot, după ce rulează cuminți la semafor, să și le desfacă pentru a-și lua zborul.
Oricare dintre aceste soluții vor fi adoptate de mileniul trei, un lucru este cert: nimic nu este mai sănătos decât mersul pe jos sau cu bicicleta. Un semn straniu al faptului că evoluția tehnologică nu te duce neapărat în direcția cea mai bună.

Pe sub pământ, cu viteza sunetului

Totul a început la Londra, în țara mamă a Primei Re­vo­luții Indus­triale, a­co­lo unde, pentru prima dată în istoria lu­mii, trenurile au coborât în subteran. Pe 10 ia­nuarie 1863, se deschidea publicului prima rețea de metrou din lume. Astăzi nu mai e de con­ceput o mare metropolă fără un astfel de mijloc de trans­port. Dar pentru Elon Musk, miliardarul vizio­nar care a produs în serie primele ma­șini integral electrice, me­troul actual nu este suficient. Și pen­tru că se plânge, ade­seori, de faptul că stă ore întregi blocat în traficul din Los Angeles, ceea ce îl reține din muncă (petrece peste 100 de ore pe săptămână în fa­bricile sale), el s-a gândit că ar putea ajunge dintr-o parte în alta a orașului cât ai clipi din ochi, ba chiar ar putea străbate scurta distanță dintre San Francisco și Los Angeles mai repede decât cu elicop­terul. So­luția, pusă pe masa ingi­nerilor a fost numită de el hyperloop și presu­pune transportul unor capsule prin niște tuburi vidate. Respectivele capsule nu au roți, pentru că nu merg pe pământ, ci zboară de-a dreptul, folosin­du-se de niște perne magnetice, care le ajută să leviteze dea­supra unui soi de șine. Dar dacă levi­tarea mag­netică le permite trenurilor japoneze să atingă viteze de peste 500 de kilometri la oră, mai mult decât viteza de decolare a unui avion, Elon Musk crede că, pen­tru viitor, trebuie să ne dorim mai mult. Așa că vrea să golească de aer tunelurile viitorului său "metrou" pentru ca să nu mai existe frecarea obișnuită, un obstacol serios în calea oricărei deplasări. În felul acesta, capsulele lui ar putea circula cu viteza sune­tului sau, în cazul în care ar trebui să parcurgă dis­tanța între două orașe, ar putea accelera până la viteze supersonice. Gân­diți-vă că un avion de linie zboară cu o viteză medie de 800 km/h, iar viteza sunetului este de 1224 km/h. Așadar, capsulele lui Elon Musk ar urma să circule chiar și cu o viteză dublă față de cea a unui avion. Probabil că vi se pare totul SF, dar nu e. La înce­putul acestui an, "Boring Company", firma de fo­rare a lui Elon Musk a primit permisiunea să în­ceapă să sape în Washington și Los Angeles, două tuneluri experimentale, pe care municipalitatea ar vrea să testeze noile mijloace de transport. Pentru a evita problemele legate de infrastructura subtera­nă a orașelor occidentale, Elon Musk vrea să co­boare mult mai adânc în pământ și promite să facă asta la standarde de cost mult mai mici decât cele ale celorlalte companii de forare.
Culmea este că ideile sale nu sunt nici măcar noi. Încă din 1799, George Medhurst, un inginer londonez, patenta ceea ce el avea să denumească "trenul atmosferic". Patentul descria în detaliu felul de a funcționa al unui tren care se mișca printr-un tub vidat, pro­pulsat de aer comprimat. Ideea, care va fi reluată mai apoi, era să introduci un va­gon într-un tub vidat, care apoi primea aer prin spatele garniturii. Dife­rența de pre­siune - vid în față, aer com­primat în spa­te, propulsa tre­nul prin tubul care funcționa asemănător unei puști cu aer comprimat. Un veac mai târ­ziu, în 1888, Mi­chel Verne, fiul celebru­lui Jules Verne, imagina "expre­sul viitorului" - un tub sub­acvatic scufun­dat în Oceanul Atlantic prin care se mișcau cu 1800 de km/h capsule cu pa­sageri. În 1909, revista "Scientific American" avea să publice un articol în care expunea pe scurt ideea lui Robert God­dard, un inginer american ca­re proiectase un tren capabil să se deplaseze printr-un tub vidat. În același an, dar din­colo de ocean, profesorul rus Boris Wein­berg de la Universitatea Politehnică din Tomsk, construia pri­mul prototip din lume al unui tren care se deplasa printr-un tub cu vacuum. Dar fără elanul și determinarea unui miliardar ex­cen­tric ca Elon Musk, capabil nu numai să strângă fonduri, ci și să convingă, prin succesul altor proiecte, autoritățile, probabil că săpăturile pentru primul metrou pro­pulsat printr-un tub cu vacuum ar mai fi avut de așteptat. Rămâne de văzut dacă Musk va putea să și termine ceea ce a început și, mai ales, dacă proiec­tul său va fi viabil din punct de vedere econo­mic, astfel încât să îi poată transporta pe ame­ricani prin oraș sau de la un oraș la altul, la un preț decent. Bogații însă ar putea prefera altceva, mult mai... personalizat - automobilul zburător.

Automobilul zburător din Olanda

Din capul locului trebuie spus că soluția aceasta nu este pentru omul de rând. În același timp, ea ar putea fi accesibilă celor care nu sunt putred de bo­gați, dar au, totuși, suficienți bani în conturi pentru a-i cheltui pe un Rolls Royce... Pentru astfel de oameni cu dare de mână, salonul auto de la Geneva, de anul acesta, a prezentat, în premieră mondială, un automobil zburător, care poate fi comandat pen­tru o sumă care începe de la 500.000 de euro. Pro­dus în Olanda, vehiculul, intitulat PAL-V, va putea circula și decola doar în țara lalelelor, până când restul lumii va omologa ciudățenia. Cu două locuri, două motoare, trei roți și o elice de elicopter, dori­torii vor putea rula pe stradă cu viteze de până la 170 km/h, iar prin aer, cu până la 180 km/h.
Pentru cei care doresc să intre în categoria lux există și un proiect slovac: Aeromobilul 3.0, cu un preț mult mai piperat, situat între 1,2 și 1,5 milioane de euro. Deocamdată slovacii nu au dat drumul producției, dar așteaptă pre-comenzi, promițând li­vrarea după anul 2020.
Pentru miliardarii care visează la Top Gun există proiectul G7, care merge pe șosea cu două motoare electrice, dar este capabil să decoleze și să zboare la amețitoarea altitudine de 12.000 de metri, cu vite­ze de până la 800 km/h. Desigur, prețul este pe mă­sură - între 3 și 5 milioane de dolari.
Există și o ofertă pentru cei cărora le este frică de manșă! Se numește Terrafugia TF-X, poate trans­porta până la patru persoane cu 322 de km/h și, foarte important, e capabilă să se piloteze sin­gură, aici intrând chiar și decolarea și aterizarea. Mă rog, pentru cine are curajul să își dea viața pe mâna unui computer. Și, mai important, pentru cine are încredere că mașinile zburătoare vor putea revoluționa transportul urban (că pentru transportul aerian pe distanțe lungi avem deja aeroporturi). În prezentarea proiectului hyperloop, Elon Musk se arăta sceptic față de zborul pe deasupra orașelor cu automobile-elicopter, pentru simplul motiv că, oda­tă generalizat, acest tip de transport ar genera atât de mult trafic, încât ar muta, pur și simplu, proble­mele care acum există la sol direct în cer. Așa s-a hotărât el să își încerce norocul sub pământ.
Dar poate că problema ambuteiajelor este mult mai simplă. Decât să concurăm cu păsările și cârti­țele, nu mai bine ar fi să ne redescoperim ca oa­meni? În fond, de ce este nevoie să mergem fiecare cu câte o mașină? Nu ar fi mai bine, cum spun milenialii (adică adolescenții și tinerii de astăzi), să redescoperim un concept pe care s-a clădit ome­nirea - sharing, adică, pe românește "împărțirea"?

Milenialii și mașinile "împărțite"

Simplu spus, în București avem 1,25 de milioa­ne de mașini la 2,1 milioane de locuitori. Asta în­seamnă că am putea încăpea cu toții în automobilele parcate în oraș, ba chiar ar mai rămâne libere locu­rile din spate. Situația de la noi nu este singulară. Generația de după cel de-al doilea război mondial a fost o generație dedicată automobilului personal. În SUA, nici nu ai putea să trăiești fără, pentru că există orașe cu un transport în comun precar sau chiar inexistent. Iar distanțele sunt pe măsura unui continent... Totul s-a schimbat când pe scenă a intrat noua generație, pe care sociologii o numesc a mile­nialilor. Ei nu au mai vrut "roți", așa cum își doreau cu ardoare părinții. Și-au spus: "Fraților, aveți prea multe mașini! Împăr­țiți-le!". Până la apa­riția tele­foanelor inte­ligente era însă destul de greu să faci asta. Și să vrei, nu prea aveai cum să îți îm­parți au­to­mobilul cu vecinii. Ce să faci? Să le bați în geam dimi­neața, înainte să pleci la muncă și să-i inviți în mașina ta?. Însă teh­nologia a venit și cu soluția. Astăzi, a­proa­pe toată lumea are un telefon inteli­gent, așa că au apărut aplicații pentru cei care ar dori să îm­partă drumul spre și de la slujbă cu altci­ne­va. Sau de ce doar la slujbă? Site-ul blablacar.co.uk din Ma­rea Britanie te poa­te duce, literal­men­te, de ori­unde până oriunde. Nu trebuie decât să îți faci un cont la care să asociezi un card, iar apoi specifici adre­sa de unde vrei să fii luat și destinația. Aplicația se ocupă de restul, alegând o mașină, sau mai mul­te!, astfel încât să poți să ajungi unde vrei. Odată iden­tificat șoferul, banii îți sunt retrași dintr-un cont, iar tu primești numărul lui de telefon. Ce "ia-mă nene!", cu așteptat pe marginea șoselei, ce tre­murat în frig sau ars de soare?! Omenirea a învă­țat să se conec­teze și să împartă. Iar milenialii au ajuns chiar să nu își mai dorească mașini personale. Deloc! Statis­ticile arată că generația lor afectează vânzările de automobile pe întregul glob. În loc să dea banii pe un volan și patru roți, ei își cumpără direct că­lăto­riile. Din acest motiv, antreprenorii au inventat conceptul de închiriere a mașinii de pe tele­fonul mobil, serviciu care a apărut și în București. De ce să deții un automobil, când o companie a răs­pândit pentru tine, prin tot orașul, o mulțime de mașini? Intri pe harta telefonului, le găsești pe cele dispo­nibile, parcate în apropiere, plătești (începând de la 36 de lei pe oră în Capitală), iar apoi, cu aju­torul tehnologiei bluetooth, deblochezi mașina și... ai plecat. Aplicația este foarte deșteaptă - dacă ești blocat în trafic, compania vede asta, prin GPS-ul încorporat, iar costul de utilizare orar scade la jumă­tate. Când timpul pentru care ai plătit expiră, firma îți oprește motorul automat. Dacă vrei să pleci mai departe, plătești. Pentru această revoluție a trans­por­tului, trebuie să le mulțumim, în ordine, mile­nialilor și, bineînțeles, tehnologiei. Și tot mile­nialilor trebuie să le mulțumim pentru ultimul răc­net în materie de transport - reinventarea mersului pe jos!

200 de milioane de biciclete!

Dacă e să îi credem pe chinezi, prima bicicletă din lume a fost inven­tată de genialul Lu Ban (507-444 î.Hr.), cu 2500 de ani în urmă. Era din lemn, grea și greu de manevrat. De aceea nici nu a supraviețuit. Două mii de ani au trecut până când un elev al lui Leon­dardo Da Vinci, Gian Gia­como Caprotti, a inventat o bicicletă mai ușoară, tot din lemn, care nu a avut însă, nici ea, un viitor. În 1790, contele Mede de Sivrac construia ce­leriferul, adică un ve­hi­cul similar cu bici­clete­le pe care le folo­sesc astăzi copiii mici - fără pedale, cu un fel de șa pe care te sprijineai când aler­gai literal­men­te pe două roți. Celeri­ferul nu avea ghi­don, el i-a fost adăugat în anul 1818, pe 6 aprilie, când, la salonul de la Paris, ba­ronul Karl Drais von Sauer­bronn prezenta lumii prima Laufmaschine, adică o mașină de alergat, care, pe lângă invenția lui de Si­vrac avea și ghidon. Pedalele au apărut la veloci­pedul creat de fierarul francez Pierre Michaux, care a mărit roata din față. De aici înainte, bicicleta a înflorit. Britanicul H.J. Lawson i-a adăugat lanțul, iar John Dunlop i-a pus cauciucuri umflate. Dacă nu ar fi apărut auto­mo­bilul, bicicletele ar fi cucerit definitiv orașele. Așa însă a fost nevoie de o pauză, pentru ca pro­ble­mele generate de mașini - trafic, poluare, chel­tu­ielile cu întreținerea, să ducă la re­naș­terea preocu­părilor pentru sănătate și pentru ora­șe mai verzi și mai prietenoase cu locuitorii lor.
Bicicletele au renăscut asemenea unor păsări Phoenix, iar astăzi, în Europa occidentală, sunt 200 de milioane de biciclete, mai multe decât auto­mobilele, în număr de 164 de milioane. Utilitatea lor este evidentă, dacă ne uităm pe statistici și aflăm că, în majoritatea orașelor bătrânului occident, un drum făcut de un cetățean are, în medie, șase kilo­metri, ceea ce, pentru bicicletă este o distanță de­centă, pe care o străbate, de regulă, mai repede decât un automobil care trebuie să și stea în trafic. De asta s-au convins cel mai repede nordicii - un olandez pedalează, în medie, 2,3 km pe zi, în vreme ce un spaniol nu trece de... 100 de metri. Chiar și între nordici sunt diferențe - 26% dintre drumurile făcute de cetățenii olandezi sunt făcute pe bicicletă, în vreme ce britanicii nu pedalează decât în 2% dintre cazuri. Ce e cert pentru toată lumea - mersul pe bicicletă e mult mai sănătos decât cel cu mașina. Trupul unui biciclist e cam cu 10 ani mai tânăr decât cel al unui om care preferă mașina. Și unde mai pui că bicicletele reduc și accidentele cam cu 39%. Singura condiție este să și aibă piste pentru ele.