Părintele Cosmin Ioan Sîmboan, din Curciu, jud. Sibiu - "Niciodată crucea nu e mai grea decât poți s-o duci"

Camelia Starcescu
Preoții satelor românești

Dimineața de octombrie se trezește din somn, îmbrățișată de primele raze de soare și de albastrul cerului. Drumul trece printre dealuri molcome, golașe de-a dreapta, împădurite de-a stânga, terasate ciudat, într-un fel de trepte, perfect egale, numai bune pentru jocul vreunor prunci de uriași. Ajung în satul Curciu, din județul Sibiu. Pare pustiu, atât e de liniște pe cele trei ulițe drepte și lungi, ce țin firul văii care-l străbate de la un capăt la celălalt. În poarta bisericii mă așteaptă, conform "convocării", părintele Cos­min Ioan Sîmboan. Mă bucur tare! Făcute "de meserie", la început, drumurile mele prin sate pier­dute, unde singurul licăr de viață și de speranță este biserica, au devenit, de la o vreme, bucurie curată. Așezări condamnate la moarte, cu obștea de altă­dată risipită prin ceea lume, în căutarea unei bucăți de pâine mai albe, su­praviețuiesc sufletește, datorită vreunui preot cu chemare adevărată, care se jert­fește în sărăcie, ca să le țină trează, măcar nădejdea în Dumnezeu. Sim­pli, modești, dar cu familii bo­gate, părinți de prunci "câți dă Dumnezeu", preoții satelor noastre umplu duminicile cu glasuri de clopot, ținându-și slujba cu atâta adevăr și ardoare, de parcă biserica n-ar încăpea de numărul credin­cioșilor. Lumină de la lumină.

Sofronie de la Cioara

Nu e foarte mare biserica, dar soarele ce-o inun­dă prin toate ferestrele îi dă, cumva, dimensiuni de catedrală, iar părintele stă chiar între raze, iluminat. Bucuria din glasul său este molipsitoare, ca și când prin ea s-ar răscumpăra, peste timp, obida ortodoc­șilor trăitori pe aceste meleaguri, care abia târziu au avut o biserică a lor. Se rugau, când li se permitea, în biserica evanghelică, sau în șurile mai încăpă­toare ale unor gos­podari din sat. În secolul al XVIII-lea, frământările timpului au ajuns și în locul acesta, uitat de lume, dar nu și de Dumnezeu. Fiica preotului greco-catolic s-a căsă­torit cu un tânăr din Sebeș, tot preot și el, căruia, însă, socrul i-a refuzat cedarea prerogativelor biseri­cești. Tânărul preot a plecat în Țara Românească, s-a hirotonit preot ortodox și s-a întors în sat alături de călugărul Sofronie de la Cioara, eroul cruciadei țăranilor orto­docși din Ardeal. Împreună, i-au con­vins pe majori­tatea creștinilor din comunitate să nu renunțe la credința ortodoxă, chiar dacă nu aveau o biserică a lor. Abia la începutul secolului XIX, sătenii din Curciu și-au văzut dorința împlinită: o primă bise­rică de zid, ridicată în cimitirul ortodox al satului. Piatra de temelie a actualei biserici este pusă în anul 1872, atribuindu-i-se două hramuri: SfântaTreime și Sfinții Mărturisitori Ardeleni.

"Una vrea omul, alta dă Domnul"

Părintele Sîmboan își mărturisește emoția. Con­sideră că tot ce a trăit până acum a fost rânduială dumnezeiască, chiar dacă nu a înțeles dintru început asta. Bunicii și părinții i-au deschis drumul spre biserică încă de mic, dar, la vârsta unor prime ale­geri, nu a ales Seminarul Teologic, ci s-a înscris la un liceu veterinar, lângă Gherla, de unde e de loc. "Nu mi-am propus să fiu preot, dar impre­sionat de credința și atmosfera magică a locului, mergeam foarte des la Mânăstirea Nicula, astfel încât, în clasa a XII-a, mi-am propus să dau la Teologie". A fost greu, a trebuit să muncească, să se întrețină, sprijinul pe care părinții i-l puteau oferi fiind ne­în­semnat.
"Contează foarte mult familia din care provii. Pentru că as­ta este baza formă­rii tale ca om, altfel nu poți. Am avut bu­nici foar­te credin­cioși și o străbunică ce a trăit 103 ani, fără să-și piardă mințile. A fost foarte înțeleaptă, știa de ea, nu avea nevoie de ajutor, alegea fa­sole, dădea la porci, făcea mân­care. În toa­tă viața ei, o im­por­tanță ma­joră a avut-o rugă­ciunea, o oră dimi­neața, o oră seara. Postea mier­curi și vineri, asta era rân­duiala ei. Deși se ruga foar­te mult, nu citea din carte, ci spu­nea din minte. Mai târ­ziu, am aflat, la fa­cultate, despre rugă­ciunea inimii, ru­gă­ciu­nea minții. Așa mi-am dat sea­ma că țăranul ro­mân făcea de mii de ani, ceea ce știința certifică abia as­tăzi: își îngrijea su­fletul, ca să trăiască frumos. Pe părinți nu i-am văzut niciodată bând alcool sau înjurând. Contează foar­te mult și mediul în care trăiești. Aveam un prieten foarte credincios care era apropiat de Mânăstirea Nicula, el m-a și introdus în această lume a mona­hilor. La sfârșitul liceului, aveam starea sufletească pregătită, dra­gostea de Dumne­zeu, și m-am gândit că asta tre­buie împăr­tășit, talantul nu trebuie în­gropat. Nu sunt perfect, dar am încercat mereu să fiu atât cât se poate de bun", spune părintele.
Nu regretă că a venit aici, la o distanță atât de mare de locul natal. "Când devii preot, e ca în răz­boi, trebuie să te duci unde ești chemat. Știți cum se spune: «Una vrea omul, alta dă Domnul!». Oa­menii ne-au primit foarte bine, sunt credincioși, majoritatea vin la slujbă îmbrăcați în straie popu­lare. După un an, când am devenit și profesor de religie, am încercat să-i armonizez pe ortodocși cu penticostalii, să le predau Evanghelia lui Hristos fără discriminare, să fiu ecumenic pe cât se poate. Le-am câș­tigat res­pec­tul, iar acum toți îmi spun «Părin­te­le», prea puțini îmi știu nu­mele de fa­mi­lie. Mă bucură asta".

Un întreg: preotul și jumătatea sa

Părintele Sîm­boan for­mează un în­treg cu so­ția sa, Ioa­na, și o fa­milie fru­moasă, cu Ma­ria și Marius, cei doi co­pii blonzi și luminoși, ale căror râsete se aud până aici, din curtea ca­sei parohiale. Pe doam­­na preoteasă a întâl­nit-o tot într-unul dintre pele­rinajele la Mâ­năs­tirea Nicula, semn că evlavia pe care o are la Maica Domnu­lui i-a mai dat părintelui Sîmboan un semn. "Dum­­nezeu a rânduit să-mi găsesc o soție de­să­vârșită, jert­fel­nică, credincioasă, ceea ce e mare lucru. Ne-am unit și la bine, și la rău. E o mare pro­vocare pentru un preot să-și găsească o preo­teasă vred­nică, puternică, dispusă să îndure poate multe frustrări, să se jertfească pentru a ține familia unită și întrea­gă. Cred că, între soți, important e să se accepte unul pe altul așa cum sunt, să nu dorești să-l schimbi pe celălalt, ci să-l iubești și să-l în­țelegi. Dra­gostea trebuie să biruiască totul."

"Să rămâi curat, într-o lume murdară"

- Dacă n-ar fi ispitele, mai multe ca frun­za și iarba...

- Ispitele vin din trei locuri: din neputința ta, de la oameni și de la diavoli. Nu numai ca preot, ci pur și simplu ca om, întâi trebuie să fii tu în regulă, să știi ce cale ți-ai ales, să-ți asumi crucea lui Hristos, care, chiar dacă nu este ușoară, trebuie s-o duci cu drag, pen­tru că niciodată crucea nu este mai grea decât poți să duci. Hristos alege o cruce potrivită fiecăruia. Se spune așa: să ferească Dumne­zeu să ai de dus cât poți cu adevărat să duci! Că întotdeauna e mai ușor decât pare, dar noi trebuie să învățăm să ne în­vingem neputințele, să ne ducem ispitele. Este o ispită foarte grea, ce-i drept, să rămâi moral în zilele astea, să nu furi, când toată lumea fură, să nu minți, când toată lumea minte, să rămâi curat într-o lume murdară. Să-ți păstrezi drumul spre Hristos, cu nădejde.

- Ne ajută spo­vedania în lup­ta cu ispitele?

- Spovedania e foarte impor­tantă pentru omul modern. Suntem îndrumați să mer­gem la psiholog, dar poporul ro­mân mergea la psiholog înainte ca această mese­rie să se inven­teze, căci preotul ținea loc și de psiholog. Doar că acesta, pe lângă faptul că te dezmeti­ceș­te de cap, îți mai dă pe deasupra și harul lui Dumne­zeu. Împărtășania este, la rândul ei, un medicament care te revigorea­ză și te repune pe linia de plutire. Sunt păcate foar­te grele, care-l slăbesc pe om și care fac ca, în astfel de momen­te, să nu poată primi împărtă­șa­nia. Unui om în pragul co­mei nu-i dai medica­mente puternice, că-l ucizi. Întâi îl întărești, îl pregătești să primească hrana Împărăției lui Dumnezeu.

Albinuța lui Dumnezeu

- Părinte Sîmboan, vă ascult de aproape o oră, și nu pot să nu vă întreb dacă vorbiți la fel și în biserică. Ai zice că preoția începe odată cu dum­neavoastră. De unde vine entuziasmul? Dar bucu­ria?

- Mai ales când ești preot, trebuie să fii bucuros și optimist, pentru că-l vestești pe Hristos. Hristos este bucurie și asta trebuie să vestim și noi: "Bucu­rați-vă și vă veseliți!". Că ai fost flămând, batjo­corit, sărac, bucură-te! La Înviere se ajunge doar trecând prin Golgota. Iar viața întru Hristos trebuie să ți-o asumi cu bucurie. Mulți oameni vin la Litur­ghie întristați și tot așa pleacă, ceea ce înseamnă că nu l-au găsit pe Hristos, au venit la biserică doar ca să aibă de unde pleca. Hristos vestește Evanghelia bucuriei, Evanghelia fericirii. Iar dacă te-ai îm­părtășit, fii bucuros că Împăratul Împăraților e în tine!

- Mă gândesc că nu e chiar foar­te ușor să fii preot de țară... Cuvin­tele sfinției voastre sunt înțelese? Vin oamenii să vă as­culte?

- S-a-ntâmplat la început să vină mai puțini la bise­rică, dar mi-am a­min­tit ce-mi spunea duhov­nicul meu: "Nu vin credincio­șii la biserică? Nu-i nimic, fă slujba ca și când ar fi biserica plină! Nu contează câți credincioși sunt în biserică, contea­ză să fie Hristos pe masă". Asta în­seam­nă biserica vie, biserica luptătoare. Dacă am înțelege viața din biserică, ar fi extraordinar, pen­tru că Hristos este viața. Cu El, suntem în echipa cea bună, echipa ca­re va ieși birui­toare, oricât de pu­țini vom rămâne. Prin orice vom fi nevoiți să trecem în viață, cu harul lui Dumnezeu vom birui toate. Cred că pe vremuri era o teologie mult mai simplă, dar și mai profundă decât cea pe care mulți o practică azi. Ea se găsea în inima fiecărui creștin, în inima bunicilor și stră­bunicilor noștri, care erau oameni simpli. Ei se ru­gau după ce se spălau pe față, dimineața, în fața icoanei sau a carului cu fân, nu se puneau niciodată la masă fără a spune o rugăciune sau fără a-și face măcar sfânta cruce și nici nu se culcau fără a spune o rugăciune seara. Dumnezeul lor era "integrat". Nu trebuia să-l caute în altă parte. Harul lui Dumnezeu este ca o albină care nu se așază pe toate buruienile, ci caută doar polenul cel bun, floarea cea mai bună. Dacă tu nu ești ca o floare curată, înmiresmată, nu coboară nici harul în sufletul tău.

Foto: arhiva personală pr. Sîmboan