Moldova vrea autostradă - DAN RADU: "Ne-am revoltat pentru că avem un guvern anti-moldovenesc, care vrea să ne țină izolați și săraci"

Claudiu Tarziu
Dan Radu este un jurnalist cu state vechi pro­fesionale, co-fondator al trustului "Mo­ni­torul", care a făcut istorie în anii 1990-2000, fost director în TVR și actualmente manager-editor al revistei de IT "PIN Magazine". Civic, s-a im­plicat, acum un an și jumătate, în ac­țiunile Asociației "Moldova Vrea Autostradă", al cărei vicepreședinte este. Organizația lui și Aso­ciația "Împreună pentru A8" și-au propus să oblige autoritățile să facă două drumuri de mare viteză: unul spre Transilvania și ce­lă­lalt spre Muntenia. Ac­țiunile lor comune au avut de­ja un impact puter­nic în opinia publică și pare că i-a mișcat nițel până și pe responsabilii de la București.

"De 11 ani cerem autostradă și suntem duși cu vorba"

- Moldova vrea autostradă. Nu de acum, ci de cel puțin 11 ani, de când au început primele dis­cu­­ții. De ce solicitanții s-au săturat să aștepte abia acum?

- Istoria celor două autostrăzi din Moldova, A7 (Ploiești-Pașcani) și A8 (Ungheni-Iași-Târgu Mu­reș) este demnă de un film de aventuri sau de un film polițist, cu 16 amânări de licitații, în numai cinci ani, pentru A7, și cu o politică sincopată, de tipul de-a v-ați ascun­se­lea, cu A8. Iar cele două aso­ciații de la Iași au fost înființate cu scopul sim­plu de a afla cine a ucis în fașă cele două proiecte și de ce. Acum, serios, intenția noastră este de a pune pre­siune cât mai mare pe acești guvernanți in­do­lenți, incompetenți și leneși, ca această infra­struc­tură mare din Moldova chiar să se cons­truiască, pentru că am pierdut foarte mult timp și în­târzierea ne va păgubi tot mai mult.

- Cum ar trebui să arate autostrăzile care lea­gă Moldova de Mun­­tenia și de Transil­va­nia?

- Autostrada de la Ploiești la Pașcani are 247 km și este împărțită în patru tronsoane, iar cea de la Ungheni la Târ­gu Mureș are 319 kilometri și este "spartă" în trei tron­soane. Primele discuții oficiale re­feritoare la auto­stră­zile din Mol­dova au început în 2007, dar primul gest politic concret a fost făcut abia în 2016, în mandatul de prim-ministru al lui Da­cian Cioloș, când s-au scos la licitație studiile de fezabilitate pentru toate cele trei tron­soa­ne ale A8, iar una a fost chiar și adjudecată. După ple­carea lui Cio­loș, toate lucrurile s-au oprit. Pentru că A7 și A8 au dispărut, pur și simplu, de pe agenda gu­verna­men­tală, am decis că lucrurile trebuie să primească im­pul­suri exterioare serioase, altfel nu se va face nimic.

"Am făcut proteste care au trezit opinia publică"

- În ce constau aceste impulsuri?

- Primul eveniment important a fost pus în practică de cei de la "Împreună pentru A8", care au organizat un marș auto de protest în toamna tre­cută, pe traseul simbolic Iași - Târgu Mureș, cu zeci de camioane, autoturisme și motociclete, fiind în­tâmpinați cu bucurie de către primarii de pe tra­seu, iar la Târgu Mureș, având parte de o primire specială. Trebuie înțeles că cei din Târgu Mureș au un interes sporit pentru continuarea autostrăzii spre Iași, deoarece astfel, în loc de capăt de linie, ei pot deveni un punct de tranzit interesant între Est și Vest. A urmat prima acțiune comună a asociațiilor noas­tre, lanțul uman de astă primăvară de pe pie­to­nalul Ștefan cel Mare din Iași, la care au partici­pat aproximativ 2.500 de ieșeni. În fine, pe 19 mai a.c., peste 300 de autovehicule - camioa­ne, autotu­risme, furgonete, motociclete - au por­nit într-un nou marș de protest, de data aceasta spre Bucu­rești, cu intenția de a protesta în Piața Vic­toriei pen­tru dezinteresul cras pe care Gu­vernul Ro­mâ­niei îl ara­tă pentru dezvoltarea Mol­dovei. S-a format o co­loană de cinci kilometri.

- Autoritățile Capitalei n-au fost foarte în­țele­gătoare cu dvs. atunci... A scris și revista noastră despre cum ați fost întâmpinați.

- Am fost, pur și simplu, hărțuiți, camioanele noas­tre au fost blocate la Adjud, sub tot felul de pre­­texte de legislație rutieră, la intrarea în Bucu­rești am fost opriți din nou de poliție. Ni s-au pro­mis ante-mergătoare până în Piața Victoriei, dar a fost numai un truc, pentru ca Poliția și Jandar­me­ria să ne disperseze coloana de mașini în gru­puri mici, pe care le-au blocat pe străduțe și bule­var­de laterale, pentru a nu putea pătrunde în Piață, unde ne aștep­tau vreo sută-două de jandarmi. Chiar dacă nu am reu­șit să ducem la capăt protestul, eve­nimentul a tre­zit de-a binelea opinia publică. A ur­mat apoi o de­pla­sare a unei delegații a asociațiilor la Bru­xelles, unde au avut loc întâlniri atât la Co­misia Eu­ropeană, cu Comisarul pentru dez­vol­tare regio­nală Corina Crețu, cât și la Parlamentul Eu­ropean, la Comisia de Transporturi.

"România are fonduri nerambursabile de la UE pentru aceste autostrăzi, dar nu-i folosește!"

- Ce ați aflat la Bruxelles?

- Peste tot ni s-a transmis că banii europeni sunt puși la dispoziție, că sunt prinși în bugete, dar guvernul român este cel care nu depune proiecte de infrastructură pentru a fi finanțate din fonduri ne­rambursabile. Cu acest moment, am atras atenția și oficialităților europene, care au putut vedea, cu ma­re mirare, cum două aso­ciații dintr-o regiune europeană se luptă cu pro­priul guvern ca să le facă autostrăzi cu bani care deja există și sunt gratuiți. Așa ceva nu mai pomeniseră.

- Dacă legătura cu Ca­pitala este vitală, de ce este așa de importantă au­to­strada spre Ardeal?

- Ea este salvarea Mol­dovei spre Vest. Au­tostrada A8 ar lega Iașul de Târgu-Mureș și, de acolo, de rețelele europene de transport de mare viteză. Mărfurile produse în Mol­dova ar ajunge astfel repede, ușor și ieftin, pe pia­ța europeană, fapt ca­re ar încuraja investitorii să construiască aici uni­tă­țile de producție. S-ar des­chide, prin urmare, poar­ta investițiilor solide în re­giunea Moldovei, ca­re are patru milioane de lo­cuitori ce ar ajuta eco­no­mia pe toate planurile, ar opri emigrarea masivă din acest moment și ar re­lan­sa dezvoltarea întregii regiuni. Autostrada A8 ar fi ca un major sistem de irigații pentru întreg eco­sis­temul economic moldo­venesc, ar introduce un flux de capital, know-how, investiții directe ce ar re­vigora și dezvolta totul. Acest ax central Est-Vest, care ar tăia Moldova în două, dând acces și ju­mă­tății sudice și nordului, este esențial - fără el, de­calajul între noi și restul țării, față de Ardeal mai ales, ar crește accelerat.

"Autostrăzile trebuie construite toate odată, pentru ca nimeni să nu rămână în urmă, în mod fatal"

- Nici în restul țării nu stăm mai bine la cons­trucția de autostrăzi. Mari companii străine au amenințat că își vor muta fabricile din România, dacă nu-și pot transporta mărfurile pe șosele de mare viteză. De ce credeți că s-ar purta guver­nan­ții mai binevoitor cu Moldova?

- Există ideea că ar trebui finalizate mai întâi autostrăzile începute deja. Cred că este o abordare greșită. Ca să dezvolți armonios România, este obligatoriu să începi construirea de infrastructură mare în toate regiunile în același timp. Dacă termini ruta București-Nădlac și mai apoi te apuci și de Mol­dova, până la finalizarea autostrăzilor moldo­ve­nești vor mai trece 10-15 ani, timp în care de­ca­lajul va crește, investitorii se vor opri numai în ve­cinătatea rutei, emigrarea se va accelera, re­giu­nea va fi secătuită de toate resursele, în special de cele uma­ne. Într-un tablou geostrategic mai larg, ne pu­tem imagina autostrada A8 mergând mai departe, spre Chișinău, și oprindu-se la Odesa. Ar lega astfel Marea Neagră de Europa, un traseu care ar servi pes­te zece milioane de oameni. Iașiul s-ar afla atunci pe o traiectorie de trafic rutier, de mărfuri și eco­nomic importantă, cu avantajele de rigoare. Mol­dova nu a mai fost traversată de o rută impor­tantă de comerț de la Ștefan cel Mare, când func­ționa celebrul "drum moldovenesc", ce lega cetă­țile lui Ștefan de la Marea Neagră cu nordul Euro­pei, drum ce a îmbogățit Moldova sfârșitului de secol XV.

"Rusia vede extinderea autostrăzilor spre Est drept o agresiune a Occidentului"

- De ce credeți că nu sunt interesate auto­ri­tă­țile de la București de legarea unei provincii is­torice de celelalte?

- Recent, ministrul de Externe rus, Serghei Lavrov, acuza Occidentul, într-o declarație publică și oficială, că prelungește spre Est infrastructuri mo­­derne de transport, fapt pe care Rusia îl vede ca pe o agresiune. Dacă ar fi după Rusia, ar trebui să nu se construiască nimic nou și modern până la Pra­ga. Nouă, celor din asociațiile care luptă pentru au­tostrăzi, ni s-a confirmat, din surse credibile, că nu NATO se opune autostrăzii Iași-Târgu Mureș. Dim­po­trivă, NATO susține construirea autostrăzii, pen­tru o mai bună apărare a teritoriului României. Și-atunci, ne întrebăm cine boicotează aproape pe fa­ță o lucrare ce ar permite dezvoltarea Moldovei, re­giunea cea mai săracă din UE? Cine găsește pre­tex­te pentru amânarea repetată a licitațiilor și, im­plicit, a construirii A8? Cine protejează, de fapt, in­te­rese străine, prin păstrarea Moldovei în sub­dez­voltare, fără legături cu celelalte provincii româ­nești? Vom afla, până la urmă.

- Recent, ați declanșat o campanie de strân­ge­re de semnături pentru cele două autostrăzi. Ce putere au aceste semnături, pot forța, în mod legal sau simbolic, construirea autostrăzilor?

- Campania de semnături pentru susținerea construirii celor două autostrăzi, începută luni, 15 oc­tombrie, imediat dupa Sfânta Parascheva, urmă­rește în primul rând să conștientizeze publicul asu­pra situației reale. Locuitorii acestei părți de țară tre­buie să înțeleagă că dezvoltarea lor e ținută pe loc nu pentru că nu sunt bani sau pentru că Bru­xelles-ul nu ne dorește, ci pentru că avem un gu­vern incompetent, indiferent cu moldovenii, dis­pre­țuitor, foarte slab și extrem de arogant - aproape că își permite să ne spună în față că nu ne face au­tostrăzi pentru că nu are chef. Este un guvern anti-moldovenesc, o spun cu toată convingerea și res­pon­­sabilitatea, care tratează această zonă ca pe un ba­zin de voturi, obedient și la cheremul propriu. In­te­resul moldovenilor pentru aceste două au­tostrăzi este uriaș, a devenit o temă prioritară. Vom activa filialele din toată Moldova, vom ape­la și la dias­po­ra, și la restul țării, vom strânge sem­nături și online; cu cât mai multe, cu atât mai bine. Este o for­mă ma­joră de presiune. Au sem­nat și semnează ce­tă­țeni care plătesc taxe statului român și au drep­tul la infrastructură modernă care să le permită să tră­iască mai bine. Semnează și dintre cei cărora le-au ple­cat părinții și copiii pen­tru că în Moldova nu gă­seau de lucru, și din­tre cei cărora le-au murit oa­meni dragi pe dru­murile supraaglomerate, înguste și prost între­ținute. Numărul lor definește pro­ble­ma. Și defi­nește și o formă răspândită de disperare și de ne­mul­țumire, ajunsă în pragul revoltei.