TOAMNA ULTIMILOR ȚĂRANI: Satul plecat în cer - Poieni. Țara Moților. Munții Apuseni

Camelia Starcescu
- Dinspre Alba Iulia spre Câmpeni, drumul urcă șerpuit, când mai aproape, când mai departe de câte-un fir de pârâu. De-atâta secetă, apa curge șoptit, cu un fel de resemnare tăcută. Aseme­nea moților spre care mă îndrept. Nici lor, nici apei, nu-i bine să le mânii sufletul, că numai Dumnezeu drăguțul te-o mai putea atunci feri din calea-nvol­bu­rărilor ce le-ai stârnit! -

Biblia uitată

Mi s-a vorbit mult despre Poieni. Cu atâta patos, încât mai să-mi vină a crede că e un loc ca­re nici măcar nu există, o plăsmuire aidoma mul­tora dintre cele din poveștile de demult. Cei din zonă îndreptau degetul arătător către cer, mai sus de culmile munților dim­pre­jur: "Uite, acolo e Poieni!", îmi spu­neau. Po­ienile Vidrii. Comuna Vidra, ju­dețul Alba. Iar într-o zi m-am încumetat să urc și eu către cer și-am ajuns. Și de-acolo am vă­zut că raiul nu e deasu­pra, cum cre­dem, ci pe pământ.

*

În Țara Moților, razele soarelui de octombrie se-mpleticesc printre trun­chiu­rile fagilor înalți și drepți. Ici-colo, pâl­curi de mesteceni își lasă frunzele să fie transformate în aur pur. Pe lângă câte-o șură părăginită, pruni bătrâni, cu fruc­tele neculese. Și, printre toate, dru­mul. Fără de contur și fără de semne.
Primul popas, școala din Poieni. Sau ce a mai rămas din ea. Lângă zi­du­rile sur­pate mai bine de jumătate, câte­va bâr­ne mai amintesc - celor care știu - de locul unei alte școli, mai vechi, din lemn. Școa­lă de clasele I-VIII, ani la rând, tot cu câte două clase paralele, pentru puz­deria de copii ai poienarilor. Acum... "Mesteacăn"? Prezent! "Ci­reș"? Prezent! "Măceși"? Prezenți! "Fag"? Prezent! "Treceți în ban­că!" Sau, mai bine, nu mai treceți nicăieri. Rămâneți aici. Măcar voi. Ultimele sem­ne de alungat pustiul.
Câteva grajduri huluite, cu cușmele de paie căzute într-o rână, țin de urât pie­trelor și cărămizilor ce vor fi fost cândva ziduri de case. Cele rămase încă în pi­cioare sunt case micuțe, cu fe­res­trele mari, să intre în ele lumina și cerul și via­ța. Doar că, acum, doar vântul își mai odih­nește zbaterea prin odăile pustii, cu ușile date larg de perete.
Într-o casă, pe o laviță șchioapă, câ­te­va pagini zdrențuite din ce-a fost când­va o Biblie. Psalmul 10 al lui Da­vid: «Domnul mi-i nădejdea! Cum de ziceți sufletului meu: "Sboară, suflete, la munți?"». Le iau cu grijă în mâini și nu-mi vine-a crede. Ce semn va să fie acesta? Cu­vin­tele psal­mis­tului adu­nă-n ele tot ceea ce trebuie să fi în­sem­nat, odi­nioară, acest sat pentru cei care l-au locuit. Mun­ții. Sufletul. Și zborul.

Cinci degete, cinci copii

Cândva, când răul lumii va fi fost mai rău, moții s-au ascuns aici, unde prea puțini oameni se-ncumetă, până și-acum, s-ajungă. Nu se poate să nu fi știut ei, care le știau pe-atunci pe toate, că aici e casa cerului cel mare, raiul Dumnezeului celui Bun. În cele patru zări se vor fi închinat po­ienarii, împânzind apoi locul cu case și cu livezi și cu grajduri pentru animale.
O vreme, le va fi fost bine. Au căutat să îm­pli­nească porunca: "Creșteți și vă înmulțiți și stăpâniți pământul!". Au făcut de la trei copii în sus, în fiecare familie. Cel mai adesea, câte cinci, cât degetele de la o mână. Mare semn de rușine era câte unul singur sau doi.
Dar vezi că răul, când fugi de el, nici nu te uită, nici nu te iartă. Și nici creștin de-al nostru nu-i. După câteva sute de ani, s-a-ntors. Cu alt chip. De la o zi la alta, de la un anotimp la altul, viața po­ienarilor devenea tot mai grea. Nu era în sat curent electric. Apa o scoteau din fân­tâni săpate-adânc, în piatră, la zeci de metri. Drumul spre alte sate, neamenajat și din ce în ce mai greu de străbătut. Prun­­cii poienarilor creșteau și mici le rămâneau și casele, și satul, și mun­ții, și pădurile. Prin anii `70, i-au tri­mis la școli la oraș, poienarii. Să-nvețe car­te sau me­serie, să ducă un trai mai bun. A plecat unul, încă unul și apoi toți. Rând pe rând, frați, surori, verișori, prieteni și ve­cini au curs de vale ca apele, s-au făcut orășeni și pașii li s-au întors tot mai rar înapoi, în casele lor acoperite cu paie. Ca o iro­nie a sorții, la începutul anilor 2000, cu­rentul elec­tric a ajuns și în Poieni. În sat, mai erau trei fa­milii. Prea târziu, să mai fi aprins cineva lu­mina...

"Locurile unde cătam de vaci"

La Vidra, cunoscusem o poienăriță, Elena Furdui, căsătorită David. De înda­tă ce-i pomenesc de Poieni, ochii i se um­plu de lacrimi. Și așa rămân, minute bune, cât stăm de vorbă la un pahar de apă de izvor. Viața a-ncercat-o la fiecare pas, de pare mult mai în vârstă decât este. Are doar 49 de ani și e fata cea mare, din cele trei, dintr-o familie de cinci copii.
"Și noaptea visez locurile copilăriei! N-am mai fost de mult timp pe-acolo, așa s-o-ntâmplat, dar știu exact unde erau locurile în care ne jucam, unde cătam de vaci, unde cătam de oi... Tot acolo mi-i gândul și, nu știu cum să vă spun, parcă mă stâmpăr când revăd în minte tot ce-a fost. Cele mai mari probleme în Poieni au fost lipsa apei și drumurile pline de gropi. În rest, nu vă pot spu­ne cât de mândru era! Eram în clasa a VIII-a când s-a născut sora mea cea mai mică, de care-o trebuit să grijesc în locul mamei, când ea era plecată cu treburi. Copil cu copil, cam așa eram. Dar nu mi se părea greu, că era armonie multă în casa noastră.
Cel mai frumos era în a doua zi de Paști, când ne jucam cu mingea pe un șes, în cătunul Băi, unde stăteam noi. Atunci, părinții și bunicii se adu­nau pe niște lavițe, pe margine, și se uitau la noi. Povesteau. Tare fericiți mai eram! Iarna, la fel, era un peisaj ca din povești, când vedeai din hornurile căsuțelor mici ieșind fumul și tot aerul mirosea a cozonaci și a sarmale. Mergeam unii la alții, ne colindam, eram ca o familie mai mare.
Noi, copiii, am plecat primii. Pe la școli, pe la lucru, ne-am căsătorit. În 2000, și părinții mei s-au mutat la Valea Viilor, în județul Sibiu, unde se stabiliseră deja un frate și o soră. Dar n-au rezis­tat acolo, i-a omorât ruptura de pământul lor. Tata a murit la mai puțin de un an, iar mama după trei. Mereu îi spunea tata mamei: «Vai, femeie, da' greu o mai fi de cine rămâne ultimul aici!» Când au plecat ei, în sat mai rămăseseră doar trei familii din cele aproximativ 150, cât număra în vremurile bune. Sigur, era mai greu pe-atunci, cum să nu fie, dar era mult, mult mai frumos!", povestește Elena David.
Greul copilăriei avea să-l ducă cu ea și mai de­parte, lipsit însă de orice parte de frumos: în 2010, sora pe care o crescuse ca o a doua mamă a pierit într-un accident de mașină și, doar câteva luni mai târziu, și-a pierdut și soțul, în urma unui cancer ce-l chinuise aproape zece ani. I-a mai rămas doar refugiul în amintirile din Poieni.

"Ne ducem ca și când n-am fi fost"

Trecem o culme, și încă una, și încă una. Toa­te, dar absolut toate, împânzite de grămezi de pia­tră, ca niște mușuroaie uriașe și sterpe. Printre jne­peni crescuți de-a valma și măceși roșii dați în pârg stau ascunse mormane de frunze în­găl­benite. Pietrele se cheamă grohote, mi se spu­ne. Și-au fost clădite de mâinile moților de-aici, din Poienile Vidrii. Au adunat poienarii pia­tră lân­gă piatră, durând niș­te munți mai mici, doar ca să înduplece muntele lor cel ma­re, să le mai lase o fărâmă de pământ bun de cul­tivat. Când îl pri­meau, după tru­dă și rugă­ciune mul­tă, îl în­căl­zeau cu suflarea gu­rii, în­ge­nuncheați, pe el ca-n biserică, și as­cun­zând înăun­tru bob curat de grâu. Da, grâu... În cre­ie­rii Munților A­pu­seni.
"Aici se făcea un grâu, așa, ca la țară, cu spicul cât palma, domnucă dra­gă! Erau car­tofi, erau de toate. Și acum se fac, că pă­mântu-i bun și hodinit, dar de­gea­ba, că nu mai ai cu cine lucra", îmi spu­ne Maria Goia. E singurul suflet de om pe care l-am întâlnit aici, în Poienile Vidrii. Are 73 de ani și sunt optsprezece ani de când s-a mutat la Avram Iancu, la unul din cei patru copii. "Mai urc doar vara, cu animalele, și mai stau aici până ți­ne vremea, că a­co­lo, la Avram Iancu, e pământ puțin și oamenii au tăt garduri, nu-i ca aici, lu­mea liberă. Aici e altfel. Întot­dea­una o fost altfel. Și o fost bine, chiar dacă o fost greu. Eram mulți, meream unul la altul și era mult mai bine ca a­cum. Dar, dintr-o vre­me, oamenii au plecat, după ce le-or plecat copiii la școli, au plecat după ei. Dacă se făcea drumul, ră­mâ­neau. Nu le pla­ce că au ple­cat, dar și-au făcut în vale rost nou. Eu am rămas ca puiul cu­cului. Nu mi-i urât, dar nici drag nu mi-i. Nu de oameni mi-i frică, că ăia răi nu vin pe-aici. D-apăi, n-ai ce face, cauți să fie cum îi. Că timpul tace și trece, noi îmbătrâ­nim și ne ducem ca și când n-am fi fost...". Maria Goia se bucură că mai are cu cine schimba o vorbă, din când în când, lângă firul de curent ce ține mistreții departe de gospodăria ei. Vul­pea, însă, vicleană cum îi, vine până-n o­gra­dă, ziua în amiaza mare, doar-doar o găsi vreo găină cu care să-și poto­leas­că foamea. "Nici gând!", zice Maria Goia. "Vara asta, n-am adus cu mine găinile. Doar nu le-oi crește să hră­nesc vul­pi­le cu ele!".

Icoana din fereastră

O altă casă, cu ușile larg deschise, așteaptă pe cine niciodată nu mai are să vină. În hol, un peretar cusut stân­gaci, cu o sirenă al­bastră - "fata mării". În cele două camere, pa­turile sunt gata făcu­te, cu saltelele umplute cu otavă, ascunse sub cearceafuri cu dantela prăfuită. În fiecare ca­meră, după ușă, câte un credenț. Tacâmuri ruginite, stinghere, prin sertarele goale. O far­furie adâncă, cu lin­gura de supă uitată în ea. Lada de lemne, plină-ochi cu butuci nu­mai buni de băgat în soba care nu mai exis­tă. În locul ei, o bucată de burlan stă atârnată de tavan ca o spânzurătoare. Pe jos, un ghem de lână, așteptând încă mâini dibace să-l rostuiască în ceva ce va să țină cuiva de cald. Sub ferestrele mici, cu pânze de păianjen în loc de perdele, două lavițe. În cămară, două putini de lemn mai păstrează mi­ros de smân­tână și de unt. Dar, chiar dacă pare, casa asta nu e goală. În fereastra dinspre răsărit, o icoană în­negrită încă mai lasă să se vadă chipul plin de lu­mină al lui Iisus. Poate, totuși, din când în când, sătul de toate cele ale lumii, și Dumnezeu mai trece pe-aici, coborând în casele pustii ale poie­na­rilor.

*

Biserica din Poieni. Micuță și albă, pe-o culme aproape golașă, în mijlocul altora, tăiate de cărărui ce vin dinspre toate cele patru cătune ale Poie­niu­lui: Hoancă, Băi, Hărăști și Bordești.
Îmi amintesc ce știu despre biserică: a fost ridi­cată între anii 1612-1615, ani scobiți în lemn în masa altarului, fiind una dintre cele mai vechi bi­serici românești din regiunea Munților Apuseni. În ciuda curmezișurilor istoriei, inexplicabil a­proa­­pe, biserica din Poieni a fost construită din piatră, pe temelie din piatră, deși Țara Moților e îm­pân­zi­tă de biserici de lemn. Ca semn că, așa cum spu­ne o vorbă de-a moților, "Nu-i cum vrea omul, îi cum vrea Domnul!". Și-mi spun vorba asta și mo­ții cei faini, cu ajutorul cărora am ajuns aici, Ioan Alexandru Resiga, primarul comunei Vidra, și Ale­xandra, fiica sa. Încercăm să des­cu­iem ușa bise­ri­cii. O ușă nouă, de lemn, parte a re­no­­vării recen­te căreia biserica i-a fost supusă, la ini­țiativa fiilor sa­tului. Cheia, însă, refuză să se-nvâr­tă-n broască. Mai facem o încercare. Zadar­nic. Poate că micul locaș de cult nu e încă pregătit să ne primească. Poa­te, atinși de omenești păcate, noi nu suntem vred­nici a-i trece pragul. Sau, poa­te, povestea ei tre­buie spusă și scrisă pe-ndelete, descifrată cu smerenie și răbdare, într-o altă zi, la capătul unui alt drum. "Unul asfaltat", îmi spune domnul pri­mar, așa cum va fi, în mai puțin de-un an, cel ce ajunge-aici pe o altă parte a muntelui decât cea pe care venisem. Un drum pentru moții care au plecat...