ANINA - jarul încă mai arde!

Ciprian Rus
"Mortul de la groapă nu se mai întoarce!"

În toamna lui 1991, Guvernul Petre Ro­man pune cruce celei mai nebunești inves­tiții din anii de pe urmă ai comunismului, faimoasa Exploatare de Șis­turi bituminoase din Anina, județul Caraș Severin, în care Nicolae Ceaușescu băgase peste 1 miliard de dolari. "Mortul de la groapă nu se mai întoar­ce!", sună "epitaful" pus de premier, iar vorbele lui Roman urmăresc ca un blestem, ani de zile, orașul din Munții Ani­nei. 1.200 de muncitori disponibi­lizați pe loc! Aduși în zonă de numai câțiva ani, cei mai mulți de prin Moldova, oamenii se duc care de pe unde veniseră. În urma lor ră­mâne un oraș-fan­tomă... E al doilea mare exod din Anina, în numai doi ani! Imediat după Revoluție, în ianuarie '90, de cum se deschiseseră granițele, 5.000 de oameni au părăsit Anina în numai câteva zile! Șvabi, unguri, români, cehi, fiecare fuge cât vede cu ochii, majo­ritatea lor în străinătate. Sunt vremuri tulburi, ni­meni nu știe ce se va alege de România, iar oamenii își zic că trebuie musai să scape din lagărul comu­nist. Într-un fel, simțiseră ce avea să vină. Marele jaf! Într-un deceniu, toată industria Aninei e pusă la pământ! Pe urma Exploatării de Șis­turi, și minele din Anina iau drumul depo­zitelor de fier vechi. Alte sute și sute de oameni puși pe liber! Și, în timp ce vechea industrie e tocată cu flexul, nimic nou nu-i ia locul...
"Ce s-o fi ales de Anina?", mă întreb, cu inima strânsă, în timp ce intrăm, șerpuit, cu mașina, în pri­mele sate din Banatul de munte. Ce s-o fi ales de tot heirupul comunismului? Ce-a mai rămas din co­cheta colonie înființată de austrieci, înainte de 1800? Mă gândesc cu groază nu atât la ruinele lo­calității, după 30 de ani de prăpăd, mă gândesc cu groază la ce voi găsi - dacă voi mai găsi ceva - din­colo de ruine...

Muzeul comunismului

Ajung în Anina într-o zi mohorâtă de toamnă târzie. Nimeresc în orașul nou, oribil, ridicat de co­muniști în anii '80, pe locul cartierelor vechi, isto­rice, care au fost șterse de pe fața pământului, când s-a dat drumul exploatării de șisturi bitumi­noase. După splendoarea drumului șerpuit spre Munții Aninei, cu cețuri lenevind până către amia­ză, peste pastelurile calde ale toam­nei, contrastul cu relicvele socialismului e șocant. Da­că n-ar fi câțiva muncitori de la Electrica, ce-și fac de lucru prin "piațeta" flan­cată strâns de blocuri, ai zice că orașul e pustiu. Nu atât sărăcia te izbește în Anina nouă, cât senzația de spațiu suspendat în timp. Un uriaș muzeu al comunismului în aer liber, cu turlele încremenite, ale unor fabrici cândva de succes, cu utilaje ruginite abandonate care pe unde, cu blocuri părăsite și cu "non-stop"-urile de azi în lo­cul magazinelor comu­niste de odinioară. Din loc în loc, câte un detaliu de 2018: clădirea făloasă a primăriei, gara istorică, cu trenul de agrement care face legătura cu Oravița, marea mândrie și, poate, ma­rea șansă de viitor a zonei. Și, tot din loc în loc, printre ruinele mai vechi și mai noi, câteva detalii pe care le recunosc după cărțile poștale care înfă­țișează Anina de la începutul secolului XX. Detalii care mă vor purta, până la urmă, în sufletul orașului de odinioară. Și, de acolo, în sufletul "încăpățâ­na­ților" care nu s-au dat duși și nu s-ar da duși nici astăzi din Anina lor dragă.

Trei personaje în căutarea speranței

Din Anina nouă până în Steierdorf, cartierul vechi al primilor co­loniști, aduși aici de austrieci, faci un sfert de ceas cu ma­și­na. Două orașe to­tal dife­­rite! Și atmo­sfera e alta, aerul nem­țesc de odi­nioară respiră prin toți porii în Steierdorf. Dar cel cu care vorbesc e ro­mân: Cristian Mo­so­ro­ceanu, un băr­bat im­pozant, di­rect, din­tr-o bucată și un po­vestitor sa­vuros. Pă­rinții lui Cristian au emigrat în Germania ime­diat după Revo­luție. "În câteva luni, Anina se go­lise de lume! Nemți, ro­mâni, unguri, cehi, toate națiile pă­mân­tului care se aflau atunci în Anina au fugit spre Vest cât au văzut cu ochii!", povestește. Dar deși părinții au plecat, el a rămas în țară. "Românii sunt un popor descur­căreț, și de-acum sunt și un popor liber, mi-am zis. Țara asta are atâtea frumuseți și bogății, n-avem cum să nu reușim! Iar în '90, aveam zero datorii! Cine s-ar fi gândit că ăștia care au venit urmau să distrugă totul în Anina, că urmau să fure mai rău de­cât comuniștii și să distrugă și ce lăsa­seră aceș­tia bun în zonă?!". Între timp, copiii lui Cristian Mo­soroceanu s-au făcut mari și au emigrat și ei în Ger­mania. Cu părinții și cu copiii în Occi­dent, Cristian s-a încăpățânat, totuși, să rămână în Anina. Stă ca pe metereze în biroul lui, cocoțat pe un deal, chiar deasupra centrului vechi, în locul în care, în 1773 au ajuns pri­mii coloniști din Austria. De acolo de sus, vede se­diile minelor vechi, de la 1800. Îl doare că le vede dărăpănate, dar nici așa nu se dă dus din Anina! În loc să-l obo­sească, toată zbaterea asta de 30 de ani parcă mai mult l-a oțelit. Stă și bu­chi­sește niște tex­te într-o germană ve­che, pe care doar o mână de oameni o mai știu azi. Lucrează la o nouă carte despre istoria Aninei, conduce brigada de pompieri voluntari, înființată încă din 1881, con­duce un cen­tru pentru copii și, pe lângă asta, aduce an de an sute și sute de nemți din Germania în Anina și-i face să se în­dră­gostească ireme­diabil de România... Zice că-i iese asta în trei sferturi din cazuri. O zice nu ca să se laude, ci cumva necăjit, că, dacă s-ar mai pune unele lucruri la punct, i-ar ieși pasiența spre 100%...

Omul care a stins lumina în mină

Gigi Tarasof nu e de loc din Anina. A venit după absolvirea facultății de mine din Petro­șani, pentru un scurt stagiu, cât să poată primi mai ușor repartiția în orașul său natal. "În Anina e plin de nemți, acolo va învăța mese­rie! Și, cine știe, poate o să se și în­soare. Nu-ți face griji, rău n-o să-i fie!", i-a zis un mare ștab tatălui său. Gigi râde. "Acuma, c-am învățat meserie, n-aș putea să mă laud. Dar de în­surat, m-am însurat aci, cu o nem­țoaică frumoasă". S-a angajat la mină, s-a atașat de oraș, de atmosfera cosmopolită din vremurile când toate mergeau stru­nă și nu s-a mai dat dus. Ca șef de sector, a prins ple­cările masive din oraș din anii '90-'91 (i-au plecat din echipă, atunci, unii dintre cei mai buni spe­cia­liști), a prins marele jaf de după Revo­luție și a în­cercat, mai pe ur­mă, când a ajuns di­rector, să mai sal­ve­ze o gură de mină, un utilaj istoric, o clă­dire, cât mai pu­tea fi sal­vat de pe mâi­­nile exe­cutori­lor care în­cercau să facă pro­fit maxim din aruncarea la fier vechi a ce mai rămăsese din minele de la Anina.
Gigi Tarasof a fost cel care "a stins lumina" la mină. L-a durut cumplit, dar nici asta nu l-a făcut să plece din oraș. A decis să-și lase bi­roul de cadas­tru pe mâinile nepotului, ca să se poată bucu­ra cum se cuvine de zona minu­nată în ca­re locuiește și pen­tru a se putea dedica zi de zi promovării turistice a Aninei și împrejurimilor ei. "Adevăratul rai ro­mâ­nesc", cum zice. Are atâ­tea idei și e atât de opti­mist Gigi Tarasof că, după ce ieși din biroul său de lângă gara cea veche, is­to­rică, a Aninei, cartie­rul nou, co­munist, pare lumi­nat ca un Crăciun în Ba­varia, în care au emigrat cei mai mulți dintre oamenii din Anina...

Miti, moștenitorul fanfarei

Dimitrie Omescu, zis Miti, cum îl știe toată lu­mea în Anina - e om de-al locului, român get-beget. Tatăl său a fost, înainte de Revoluție, dirijorul fai­moasei fanfare a sindi­ca­tului minier din Anina, și ea cu o tradiție de peste 200 de ani, de pe vremea pri­milor coloniști din Steier­dorf. Tânăr fiind, Miti a prins vremurile când în Ani­na cântau vreo zece forma­ții, când fie­ca­re cartier și fie­care bise­ri­că avea corul său, vremu­rile când toată lu­mea se strângea, de prin cartiere, în parcul orașului, duminica, să asculte fan­fara. Se cân­tau polci și valsuri, hore și învârtite, uverturi și arii din Porumbescu, și toată lumea trăia muzica cu o însuflețire nemaipomenită.
Miti Omescu a moștenit fanfara de la tatăl său și a condus-o până în '95, când a plecat și el în Ger­mania, cu familia. A prins un post bun la o fabrică de rulmenți, s-a spetit acolo ca să fie cel mai bun, să nu zică foștii lui vecini nemți de pe-acolo, că băiatul muzicantului român din Steierdorf îi face de rușine. A tras până acum doi ani, când a simțit că moa­re, dacă nu revine acasă, la Anina. Acum trăieș­te doar din pensia de fost miner în România. Poate la anul să-i vină ceva pensie și din Germania... Dar banii, chiar nu mai contează pentru Miti! Primul lucru pe care l-a făcut când a revenit definitiv în țară a fost să-i strângă laolaltă - care de pe unde! - pe foștii lui colegi de fanfară. Pe unii i-a găsit depre­sivi, cu instrumentele peticite ca vai de ele, fără nici un chef de muzică, pe alții, dimpotrivă, i-a găsit "cu chef", prin birturi. I-a strâns pe toți, i-a mobilizat, le-a cumpărat pe banii lui instrumente noi, "Made in Deutsch­land", a reînființat fanfara ora­șului și acum colin­dă Anina dintr-un capăt în altul, bașca o gașcă de copii, pe care i-a adus pe lângă el, să-i în­vețe muzică. Cân­tă la sărbători, cân­tă de Lu­minație, cântă de Cră­ciun, cântă la Ba­lul Pom­pierilor, așa cum o făcea cu tatăl său, odi­nioară. De când au aflat că Anina are din nou fanfară, Miti e căutat per­ma­nent de vechi to­varăși de cân­tări, care revin în țară, în vacan­ță, din Germa­nia. "Nu­ma' ce îi văd la ușă!, zice, «Miti, vezi că stau o lună în România cu ceva treburi, te poți baza pe mine dacă mergi pe undeva cu fanfara!»". Miti e convins că, la fel ca el, mulți dintre cei plecați dincolo se vor întoarce acasă. Numai el știe vreo patru care-și bagă anul viitor do­sarul de pensionare în Germania, și - apoi, "Direc­ția Anina!". E incre­dibil ce seducție mai exercită și astăzi Anina cea "Praf gemacht" (făcută praf) asu­pra celor care au apu­cat să trăiască în ea. Tot mai mulți nebuni ca el, ca Miti, se vor întoarce acasă, oameni plini de pa­siune, plini de energie, plini de idei și cu ambiție, oa­meni care se încăpățânează să creadă într-un oraș căruia autoritățile i-au scris epitaful încă din 1990.

Aventura primilor coloniști

"Uite ce scrie aici, jos: Anina - 14.000 de locui­tori! Asta era în perioada interbelică! Câte loca­lități indus­triale din țara asta aveau mai mulți locui­tori?" Gigi Tarasof îmi arată o hartă veche, in­terbelică, pe care o ține cu mândrie în biroul fir­mei sale. La numai un veac și jumătate de la înfiin­țare, vechiul Steierdorf devenise unul dintre orașele de frunte ale României Mari! Cu 200 de ani înainte, când habsburgii luaseră Banatul de la turci, pe locul Aninei de azi era o întindere nesfârșită de păduri. Picior de om nu se găsea în zonă, și ăsta a fost mo­ti­vul pentru care autoritățile de la Viena își pun pro­blema să aducă în Munții Aninei niște coloniști de prin alte părți ale imperiului. "Aici era codru secu­lar, nu erau sate, iar țăranilor români nu le conve­nea să vină până aici, în inima muntelui, să taie lemn. Așa că austriecii au luat decizia de a trimite oameni încoa­ce, ca stăje­nari și căr­bunari. Unul dintre con­țo­piștii de la Oravița, care era capitala mi­neri­tului din zonă, s-a dus și a dat o raită prin Aus­tria", își înce­pe povestea Cris­tian Mo­sorocea­nu. Pune deo­parte docu­mentele vechi, nemțești, din care traduce, și se lipește de gea­mul biroului său. De acolo, de sus, se vede per­fect ve­chiul Steierdorf, iar poveș­tile lui Cristian dau viață locurilor în care au ajuns primii co­loniști. 34 de familii din Aus­tria, din Schlad­­ming, Ausee, Goi­sern, Ischl și Gmundem, s-au ur­cat pe plute, pe Dunăre, și au por­nit, în 1773, spre Munții Ani­nei, spre tărâmul făgă­duinței. "Eu sunt convins că planul era să taie pă­du­rile din jur și, cu timpul, să se întoarcă acasă. S-au așezat exact aici, unde e școala acum", îmi arată Cristian de pe geam. "În jur, era numai pă­du­re! Și-au făcut case din lemn, nu era nici drum pe atunci, bine că or ajuns vara! Pâ­nă când au găsit apă pota­bilă, a mai durat ceva. Apoi, fiecare fa­mi­lie s-a pus pe un deal. Dacă luăm toponimele, vedem imediat care fa­milie pe ce deal a început să taie pădure". (Sun­tem și noi cățărați pe unul dintre dealurile ocupate de primii coloniști!)
Austriecii n-ar mai fi stat, pro­babil, prea mult prin zonă, dacă unul dintre ei n-ar fi făcut, într-o bună zi, o desco­perire de senzație: un căr­bune care ardea dacă îi dă­deai foc! "Sunt le­gende fru­moase, ba că porcul, ba că niște copii l-ar fi des­coperit... Cert e că omul s-a dus la Oravița cu pia­tra aia și le-a arătat ce a găsit: o pia­tră care arde! Au apă­rut ime­diat întreprin­ză­tori din Ger­ma­­nia, au venit tot mai mulți par­ticu­lari, s-au în­ființat fir­me. Așa a înce­put mineri­tul în zonă. Cei de la Ora­vița și-au dat seama de im­por­tanța cărbu­nelui mi­neral, care era într-o fază de pionie­rat peste tot în lume. Căr­bunele de aici era de calitate foarte bu­nă. Nu­mai în Anglia era un căr­bune mai bun". O­da­tă cu mine­ritul, a înce­put să creas­că și Steier­dorf-ul. Mica așe­zare de ța­pinari veniți din Austria, 100 de sufle­te, un doc­tor și-un popă, a în­ceput să prindă viață. Foar­te repede, mi­rosul banu­lui se răspândește în Im­periu și încep să vină tot mai mulți și mai mulți coloniști...

Orașul care cânta tot timpul

"Gândește-te că la început, aici era un singur drum spre Oravița, impracticabil jumătate din an! Cărbunele era dus cu carul cu șase boi. Fă­ceau un drum pe zi, iar la cum e iarna pe aici, îmi imaginez că era jale! Cum pe atunci tocmai se dezvolta trans­portul feroviar, și statul austriac a luat imediat decizia să facă o cale ferată și de la Steierdorf la Dunăre. Așa apare, în 1863, prima cale ferată mon­tană din România, Anina - Baziaș, așa apar primele tunele din România! Între timp, în Munții Aninei se descoperă și minereul de fier, se face și uzină de fier. Apar fabrici și făbricuțe de tot felul. La început de secol XX, aveai la Steierdorf toate invențiile de vârf din Europa acelor vremuri!". Dintr-o banală co­lonie de cărbunari, Steier­dorf-ul de­vine, pe zi ce tre­ce, un oraș în toată puterea cuvân­tului. Un oraș cos­mopolit, o "Uniune Europeană" în miniatură, as­cun­să în Munții Aninei. "Aveai aici austrieci, aveai cehi din Boemia, aveai slovaci, unguri, elvețieni, germani. Când s-a făcut calea ferată, au apărut și pietrarii italieni. Când s-au construit co­șurile de fum ale fabricilor, au apărut și meșterii belgieni. Francezii au venit când o firmă de-a lor a început să investească în regiune. Erau și români, dar mai puțini, majoritatea zilieri, din satele din jur". Stau și eu în geam, alături de Cristian Mo­soroceanu, și vechea poveste a Aninei se aprin­de, de la o vorbă la alta, ca un brad de Crăciun.

- Ai vorbit, pe larg, despre munca năpraznică de aici, legată de minerit. Dar de petrecut știau să petreacă vechii coloniști?

- Oho! Era numai un cântec pe aici toată seara! La un instrument musai știa să cânte fiecare dintre ei! Numai vedeai pe unul cum venea la colț de stradă și se apuca, așa, din senin, să cânte la acordeon. Ime­­­diat, venea apoi unul cu vioara, altul cu flautul și apoi începeau copiii să danseze în plină stradă! Cam așa a fost viața Steierdorf-ului până prin 1870, când au început să se înființeze asociațiile de mu­zică, care, la un moment dat, au ajuns la vreo 80. Nem­ții aveau 30 de asociații în Steierdorf, 20 în Anina... Românii aveau și ei, fanfară, coruriÖ Fie­care asociație avea bibliotecă proprie, monta piese de operă, de ope­retă, avea trupă de teatru, avea mu­zicanți. În 1865, se înființează fanfara, pe care Miti Omes­cu a rea­dus-o la viață acum, după mulți ani...

- Cum se înțelegeau atâtea nații ale pămân­tului aici, la Anina?

- Cel mai frumos lucru din istoria locului e că oa­menii au trăit ani și ani de zile în bună pace. Dar a venit Al Doilea Război Mondial, iar nemții de aici au căzut la mijloc. Au fost situații când un frate s-a înrolat în armata germană, iar alt frate în ar­ma­ta ro­mână. Numai ei știu prin ce au trecut după 1944! Mulți au plecat cu armata germană, în retra­gere, după 23 August. Unii au plecat cu un tren, alții cu al­tul, unii au ajuns în Polonia, alții în sudul Germa­niei. Cei care n-au plecat au ajuns în lagăre, prin Siberia...

Sufletul regăsit al orașului

Stau la geam, de minute bune, în biroul lui Cris­tian Mosoroceanu, încercând să ascult și să văd cât mai mult. Dintr-o dată, aud, răsunând, fanfara lui Miti Omescu. E sărbătoare mare în Anina, e "Lumi­nația" la catolici, sute de oameni s-au întors, pentru câteva zile, de prin Germania sau Austria, ca să aprindă o lumânare la mormintele strămoșilor lor. Cobor în centrul Steierdorf-ului, lângă bise­rică, în locul în care se află Miti, în frun­tea fanfarei lui. Vor co­linda ci­mi­­tirele din oraș și vor cânta cântece vechi, cum era obiceiul pe vremuri. Por­nesc și eu, alături de ei, pe străduțele în­guste. Bă­trânii ne petrec, din gea­muri, cu lacrimi în ochi. Fan­fara lui Miti tân­guiește re­frene nem­țești. Ani­na se în­toar­ce, pentru o zi, în vre­murile fericite de altădată.