Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Ioana Pârvulescu, "Dialoguri secrete. Cum se roagă scriitorii și personajele lor", de­sene de Mihail Coșulețu, Editura Huma­nitas (tel. 021/311.23.30), 324 p.

Când am văzut, la recentul târg Gaudeamus, coada foarte lungă la autografe de după lansarea acestei cărți, mi-am dat seama că Ioana Pârvulescu are, după 14 volume publicate, cititorii ei din toate generațiile, de la actuali și foști studenți cărora le-a fost profesoară îndrăgită, la intelectuali pen­sio­nari. Îi sunt apreciate în aceeași măsură romanele și ese­urile, fiindcă cine i-a urmărit parcursul literar din anii '90 și până azi știe că e un izvor nesecat de idei ingenioase, povestite atrăgător și surprinzător nu doar "pentru cunoscători", ci accesibile oricărui ci­titor inteligent. În "Dialoguri secrete", ideea coagulantă a celor 37 de secvențe este ru­ga omului către divinitate, raportarea in­timă la zei și Dumnezeu a personajelor lite­rare și a scriitorilor care le-au creat. Pentru asta, a recitit o serie de autori favoriți din li­teratură română și universală, în comentarii folosindu-și abilitățile de profesoară de literatură, de cercetă­toa­re capabilă să se teleporteze în alte epoci, luându-și ca repere documente de arhivă și bi­bliografii, de prozatoare care știe să povestească, de traducătoare poliglotă care merge la surse ori­ginale. A reparcurs astfel texte din literatura lumii și din spațiul autoh­ton nu cu transportul în comun ci pe picioare pro­prii, de care nu e vai, fiindcă ea are în primul rând cap și suflet și bun simț ce o conduc. În temerara ex­pediție a fost preocupată mai mult să descopere "adevărul inimii" în diferite epoci, cu mentalități, nivel de cunoaștere, îngrădiri di­verse, dar având ca numitor comun nevoia omenească de sprijin, de reconfortare sufletească, de iertare "de sus" mai ales în împrejurări drama­tice. Așa au luat naștere scur­tele capitole în care își apropriază ca oameni, cu biografii și sentimente, nume celebre de creatori și de personaje ale lor. Des­pre unii a mai scris, dar nu se repetă deloc, știut fiind că, după ce tinerețea a cam trecut, recitești cu altă înțelegere, pui altă grilă de trăiri pe textele știute. În plus, ceea ce e propriu Ioanei Pârvulescu e ușurința și grația cu care se mișcă în lumea fa­miliară a culturii, făcând asocieri surprinzătoare, cu o energie comunicativă mereu tutelată de "duhul povestirii". Trebuie subliniat că, deși tema ru­gă­ciunii, a adresării către divinitate duce la credință și ritualuri de exprimare a ei, "Dialoguri secrete" nu e un eseu religios. O calmă forță laică impregnează textele în care apare uneori și ironie, și umor. Spunea cineva că "umorul e rațiunea care dan­sea­ză" și autoarea noastră se bucu­ră când e cazul de acest dans, de exemplu când povestește relațiile lui Ma­ce­donski cu Casa Regală sau în ca­pitolul despre Caragiale. Da­că pri­vilegiază literatura ro­mână - 14 dintre cei 37 de autori sunt ro­mâni, cu informații și aso­cieri ine­dite - nu mai puțin spec­taculoase sunt observațiile despre genii enorm comentate - Shakespeare, Mozart, Goethe, Dostoievski, Tolstoi, Thomas Mann, cu a căror exegeză și bibliografie e la zi, citind cărți și articole apărute inclusiv în 2018. Firescul Ioanei Pâr­vulescu în povestirea oamenilor și faptelor de cultură, căldura cu care se apropie de personalități in­timidante, despre care credeai că s-a spus totul, sunt slujite și de inspirație (o frumusețe sunt scenele despre Kazantzakis și Zorbas, despre Rilke sau din biografia necunoscută a lui Petre Is­pirescu). În "Dia­loguri secrete", cărțile și autorii lor nu sunt entități izolate ci relaționează, tot așa cum istoria, inclusiv cea a literaturii, dincolo de răs­turnări și rupturi, are ca linie continuă omenescul, de desco­perit și în cele mai tainice refugii ale lui.