Descoperiri care schimbă istoria

Alina Olteanu
- Trei exemple fascinante -

Iubitorii de istorie au observat, cu siguranță, că în ultimii ani, grație noilor tehnologii dis­ponibile, această frumoasă știință a cunoscut un avânt remarcabil. Uneori poate prea remarcabil, încât tot ce luam până acum de bun, ca fapt dovedit și bine bătut în cuie, a ajuns să fie pus sub semnul întrebării și înlocuit cu prezumții cu totul și cu totul noi. Un inventar complet al tuturor acestor "re­vo­lu­ții" cunoscute de istorie în ultimele câteva decenii este desigur imposibil de făcut aici. Vom da, în schimb, trei exemple fasci­nante, care ne vor face ne­greșit să privim istoria ome­nirii cu alți ochi.

1. ADN-ul uman conține gene de om Neanderthalian

Până în urmă cu nouă ani, vo­cile care susțineau că între omul mo­dern și cel de Ne­an­derthal au exis­­tat, oca­zional, raporturi de na­tură se­xuală ce au con­dus la hibridizare, erau doar izolate. Cel mai vo­cal susținător al ipotezei a fost Erik Trinkaus, de la Univer­sitatea din Washington. Prin­tre argu­mentele in­vocate de el se nu­măra și craniul unei fe­mei de acum circa 35.000 de ani, des­co­perit chiar în Ro­mânia, în Peștera Muierii din județul Gorj. Erik Trinkaus credea des­pre craniul "PM1" (al trei­lea ca vechime din Europa) că reprezintă un exemplu al acestei hibri­dizării, având atât trăsături ale omului mo­dern (Ho­mo Sapiens), cât și carac­teristici ne­anderthaliene (Homo Neanderthalensis). Dar Trink­haus și cei asemenea lui, care credeau în ipoteza hibri­dizării, se aflau în minoritate. Teoria general acceptată era că omul modern, provenit din Africa, i-a înlocuit, pur și simplu, pe Neander­thalienii, care, ușor-ușor, au dispărut cu desăvârșire, una dintre cauze fiind limitarea resurselor naturale, ca urmare a schimbă­rilor climatice.
Dar grație noilor studii genetice, în 2010 lu­cru­rile s-au schimbat complet. Acestea au demons­trat nu numai că între omul modern și neanderthalieni au avut loc încrucișări, ci că acestea s-au produs atât de frecvent, încât 1% - 4% din genomul populațiilor actuale din Eurasia (nu și din Africa) provin de la omul de Neanderthal. Mai pe românește, fiecare din­tre noi este, în medie, cam 2% neanderthalian.

Nici urâțel, nici prostuț
Din fericire, studiile au mai arătat ceva: Homo Neanderthalensis, considerat până de curând tare urâțel și prostuț, era mult mai inteligent și mai creativ decât se credea. Mai mult, el beneficia și de unele însușiri pe care ni le-a transmis genetic și nouă, oamenilor moderni. Moștenirea omului de Nean­derthal este, bunăoară, marcată de cheratină, o pro­teină fibroasă care conferă rezistență pielii, părului și unghiilor și permite o mai bună pro­tec­ție în regiu­nile mai reci. Tot de la nean­derthalieni avem și o imunitate mai bună. Moș­tenirea ADN de la Ho­mo Neanderthalensis se re­găsește, toto­dată, în gene cu rol în dezvoltarea creierului și a limba­ju­lui. Din punct de vedere fi­zic, unii dintre noi am preluat, pe linie gene­ti­că, de la străbunii nean­derthalieni părul lins, obrajii roșii și pistruii.

Și mai avem și-alte rude!
Dar Homo Neanderthalensis nu este sin­gu­rul nostru văr a cărui moștenire o purtăm în ge­ne. Un alt exemplu de acest tip sunt așa-numiții de­ni­sovani, care s-ar fi desprins evolutiv de Homo sapiens acum aproximativ 600.000 de ani. După cum o demonstrează analizele genetice publicate cu în­ce­pere din 2010, denisovanii și-au croit drum spre insu­lele din sud-estul Asiei, până în Australia și No­ua Guinee, unde s-au încrucișat cu populațiile locale de Homo sapiens. Curioși să afle în ce măsură poartă oamenii din aceste zone geo­­gra­fice gene denisovane, cercetătorii au aflat că până la 5% din ADN-ul popu­lației melaneziane din Papua Noua Guinee, al abo­rigenilor din Australia și al unor populații indigene din Filipine are această origine.


2. Iahve a avut o soție?

Începând din anii '70, o serie de descoperiri ar­heologice care sugerau că Iahve, Dumnezeul cel as­pru din Vechiul Testament, avea inițial o soție, au cu­tremurat lumea științifică. Problema a fost în­toarsă pe toate fețele de specialiști și, deși aceștia sunt încă de­parte de a fi ajuns la un consens, tot mai mulți cer­cetători înclină în prezent să considere că această va­riantă nu e deloc improbabilă. Care au fost desco­pe­ririle ar­heologice care au pus comu­ni­tatea științifică pe jar? Totul a început la Kuntillet Ajrud, în peninsula Sinai, de unde cercetătorii au scos la lumină inscripții da­tate undeva în sec. IX-VIII î. Hr., făcute cu cerneală pe cioburile unor vase mari, în care apărea formula "Iahve și Așerah Lui". Altă inscrip­ție, descoperită la Khirbet el-Kom, lângă Hebron, cuprinde formula "Bine­cuvântat fie Uri­yahu, de către Iahve și de Așerah a Sa; el l-a salvat de duș­manii săi!".
Unii specialiști, precum Mark S. Smith sau Andre Lemaire, au considerat că "așerah" din inscrip­ții nu se referă nicidecum la o zeiță isra­elită, ci doar la un obiect de cult, un arbore stili­zat sau loc de închinare, prin care erau co­mu­nicate binecuvântările lui Iahve. Alți cer­cetători, precum William G. Dever și Judith Hadley, in­sistă că inscripțiile des­coperite la Kuntillet Ajrud nu vorbesc despre nimeni alta de­cât nevasta divină a lui Iahve. "Majoritatea cercetătorilor bi­blici din întreaga lume ac­ceptă drept con­vin­gătoare dovezile că Dumnezeu a avut o soție", declara, într-un documentar al BBC din 2011, Francesca Sta­vra­kopoulou, lector princi­pal la Universitatea din Exeter, spe­cializată în studii bibli­ce ebraice.

Cum s-a ales Iahve cu o soție?
După cum a explicat Herbert Niehr, de la Uni­versitatea din Tübingen, evreii au fost politeiști până cel puțin în 586 î.H., după care lucrurile au început să se schimbe, ei devenind preponderent monoteiști, din secolul al II-lea î.H. Se pare că, inițial, credințele religioase ale israeliților antici se asemănau cu cele ale altor culturi locale din zona Canaanului. Zeul suprem al Creației era El, care se afla în fruntea tuturor celorlalte divinități, precum Baal, Moloh și Iahve. Așerah era o zeiță a fertilității și, în unele tradiții, era considerată soția lui El și mama majori­tății celorlalți zei. Treptat, zeul Iahve i-a luat însă locul lui El, ca zeu central, și așa se face că Așerah s-a trezit căsătorită cu cineva care-i era, odinioară, fiu.

"Divorțul" de Așerah și căderea zeiței în uitare
Potrivit anumitor intrepretări, după ce a devenit principala divinitate a Regatului Israel și a Iudeei, atât curtea regală, cât și reprezentanții templului au început să-l promoveze pe Iahve drept Dum­ne­zeul întregului cosmos, posedând toate calitățile atribuite anterior altor zei și zeițe. În secolul al VI-lea î.H., la finalul exilului ba­bilonean, s-a ajuns până la punctul în care în­săși existența altor zei a fost negată, iar Iahve a fost proclamat creator al uni­ver­sului și ade­văratul Dumnezeu al întregii lumi.
Conform unui documentar american recent, dedicat subiectului, de ascensiunea lui Iahve nu ar fi fost străine nici motivații de natură mai degrabă politică. Preoții lui Iahve au făcut în mod constant tot ce le stătea în putință pentru a crește puterea și in­fluența divinității pe care o slujeau, în scopul de a-și spori, implicit, propria putere și influență. După ce au reușit să scape de divinitățile ri­vale (cu tot cu preoții lor), au mai rămas cu o singură problemă: soția lui Iahve. Perse­ve­rând, neobosiți, în strădania lor, preoții lui Iahve au reușit să o înlăture, în cele din urmă, și pe aceasta, religia a devenit monoteistă iar ei s-au putut bucura în tihnă de monopolul de­plin asupra ei.
Potrivit Enciclopediei Britanice, după se­colul al III-lea Î.H., evreii au renunțat și la folosirea numelui Iahve, înlocuindu-l în sinagogă cu "Dom­nul" (Adonai).

Cum au reușit preoții să scape de Așerah
Pe lângă controversatele teorii descrise mai sus cu privire la presupusa calitate de soție a lui Iahve, exis­tă și alte câteva, mai nuanțate. Una dintre ele afirmă, de pildă, că este posibil ca Așerah să fi fost asociată cu regina principală din Regatul Iudeei și din Israel. Iar atunci când monarhia a dispărut, dis­pariția completă a zeiței ar fi putut interveni, practic, de la sine.
O altă teorie face distincția între religia oficială, ca­­re-i aparținea elitei, și "religia populară", a ma­selor, în Israelul antic. Ideea poate fi mai bine înțeleasă dacă facem o comparație cu modul în care s-a răspândit creștinismul: deși această religie monoteistă a devenit religia oficială a unor regate, unele părți ale populației, în special cele din pătura de jos, au continuat secole de-a rândul să se închine, în paralel, și unor zeități păgâne, folosind artefacte și scriind inscripții dedicate acestora.

3. Primul templu din lume

Incredibila descoperire de la Göbekli Tepe
În sud-estul Turciei, aproape de granița cu Siria, se află "dealul burtos" - mai pe turcește, Göbekli Tepe. Cercetătorii i-au dat târcoale încă de prin anii '60, dar abia în 1996 au început aici săpăturile care i-au obligat, în final, pe specialiști, să regândească o serie întreagă de aspecte cruciale, vizând începu­turile civilizației umane.
Arheologul german Klaus Schmidt a descoperit, de pildă, la Göbekli Tepe, cea mai veche structură re­ligioasă realizată vreodată de om. Este vorba de un templu alcătuit din stâlpi de piatră, în formă de "T", dispuși în cel puțin 20 de structuri cir­culare, cu 6.000 de ani mai vechi decât Stone­henge și cu 7.000 mai vechi decât pi­ramidele din Egipt. Mono­li­ții, datând de acum circa 11.000 de ani, au înăl­țimi cu­prinse între trei și șa­se metri și cântăresc câte 60 de to­ne. Spre deosebire de Stonehenge, unde nu vedem decât linii simple, monoliții de la Göbekli Tepe ar putea reprezenta ființe umane sti­lizate, mai ales că la extre­mități sunt înfățișate mâini și picioare omenești. Pe stâlpi sunt sculptate însă și alte imagini redate cu măiestrie, în­­fățișând vulpi, șerpi, mis­treți, cocori, rațe sălbatice, precum și animale mitolo­gice, stele și planete. "Să des­­­coperi că niște vânători-cu­legători de fructe au ri­dicat Göbekli Tepe e ca și când ai afla că cineva a cons­truit un Boeing 747 în piv­niță, cu un cuți­taș", ex­plica Klaus Schmidt în 2011, pentru "National Geo­gra­phic".

Construit din zece în zece ani
Cel mai șocant aspect al descoperirii de la Göbekli Tepe nu este însă legat de faptul că monu­mentul a fost ridicat de oameni care nu cunoșteau nici măcar roata ori scrierea, ci acela că erau bieți vânători și culegători de fructe, nepracticând încă agri­cultura. Göbekli Tepe reprezintă, astfel, o infir­mare a teoriei potrivit căreia oamenii au devenit întâi sedentari, apoi s-au specializat în agricultură, s-au or­ganizat în așezări complexe și, în cele din urmă, s-au pus pe construit sanctuare. Dimpotrivă, desco­perirea celui mai vechi templu din lume pare să demonstreze că religia a fost cea care a deter­mi­nat, indirect, nașterea agriculturii. Pentru ca toți acei oameni, mobilizați grație unor credințe religioase, să ridice un mo­nument de o asemenea anvergură, tre­buiau hrăniți. Deci, domesticirea animalelor, dar și cultivarea unor cereale trebuie să fi fost, potrivit unor intrepretări, o consecință a ceea ce se întâmpla în sanctuar. Ipoteza pare cu atât mai credibilă, cu cât construcția a fost ridicată de-a lungul unei mari pe­rioa­de de timp, fiind realizată în diferite salturi: la câte­va zeci de ani, oamenii îngropau stâlpii tem­plului și ridicau noi cercuri.

Unul dintre cele mai vechi sate din lume, descoperit tot în Turcia
Undeva, în centrul Turciei, se află un alt loc esen­țial pentru istoria umanității: situl Așikli Höyük, unul dintre primele din lume care surprinde momentul în care vânătorii-culegători au renunțat la viața no­ma­dă, stabilindu-se în așezări permanente și începând să domesticeasca animale și să cultive plante. Rui­nele satului au fost descoperite în 1989 și, de atunci, descoperirile arheologice făcute la fața locului nu în­cetează să-i surprindă pe cercetători. Ei au aflat, de pildă, că locuitorii din Așikli Höyük nu aveau o ie­rar­hie, fiind vorba de o comunitate egalitară. Cu al­­­te cuvinte, nu exista o clasă conducătoare, iar fe­me­ile nu aveau un statut inferior bărbaților. Altă des­co­pe­rire neașteptată a fost aceea că oamenii își du­ceau tra­iul mai ales pe... acoperișuri, care erau foarte apro­­piate unele de altele. Morții și-i îngropau, în schimb, chiar sub propriile case, pentru a-i avea, în con­ti­nua­re, cât mai aproape pe cei dragi, trecuți în neființă.

Sedentari, dar bolnavi. Ca azi
Cel mai uluitor fapt constatat de cer­cetători este însă al­tul: trecerea la noul tip de viață se­dentar nu i-a făcut pe oa­menii din Așikli Höyük mai sănătoși și mai viguroși, așa cum s-ar fi putut cre­de. Dimpotrivă. Du­pă cum a ex­plicat, într-un docu­men­tar re­cent, Mih­ri­ban Öz­bașaran, de la Uni­versitatea din Istan­bul, care con­duce echi­pa de ar­heologi de la Așikli Höyük, noua dietă și noul stil de viață au condus, cel puțin în primă instanță, la o mulțime de efecte ne­gative a­su­pra să­nă­tății oa­menilor. Com­­­parativ cu vâ­nă­tori-cule­gă­to­rii, să­te­nii care se apu­­caseră de agricul­tură erau sensibil mai scunzi și aveau probleme den­tare accentuate - acest ultim fapt fiind pus pe seama can­ti­tății sporite de car­bo­hidrați și glucide consu­mate. În plus, ei sufereau de diferite afecțiuni, puse în legătură cu ane­voiasa muncă a pământului. Unul dintre ei, dat ca exemplu de arheologi, avea, de pildă, două ver­te­bre atât de tasate, încât se lipiseră cu totul una de alta.
Cum se face însă că, în aceste condiții vădit ne­pri­elnice, oamenii care aleseseră calea sedenta­ris­mului și a agriculturii au avut, în cele din urmă, câș­tig de cauză în fața vânători-culegătorilor? Ex­pli­cația a dat-o tot Mihriban Özbașaran, care a ară­tat că diferența a fost făcută de frecvența nașterilor. Dacă vânători-cu­legătorii își permiteau, în medie, să facă un copil la distanță de câte patru ani, întrucât nu-și puteau du­ce traiul cu câte un prunc la sân și cu un altul, care abia învăța să umble, târât după ei, de mână, locui­torii unui sat precum Așikli Höyük pu­teau face în medie câte un copil o dată la doi ani. Pe termen lung, acest fapt le-a dat oamenilor seden­tari un uriaș avan­taj evolutiv, care a compensat din plin neajunsurile provocate de revoluționarul lor stil de viață.