Arhidiacon lect. dr. IONUȚ MAVRICHI, Facultatea de Teologie Ortodoxă din București - "Credința din lume n-a dispărut. Umanitatea este la fel de credincioasă ca întotdeauna"

Cristian Curte
Doctor în sociologie al Universității Bucu­rești și în teologie, la Durham Uni­ver­sity din Marea Britanie, părintele ar­hidiacon Ionuț Mavrichi este interlocutorul perfect pentru a discuta despre soarta credinței în lumea de astazi. Când l-am intervievat, era la sfâr­șitul unei zile de lucru, la Biroul de Presă al Pa­triarhiei Române, unde este consilier.

"SUA, cea mai puternică țară a lumii, este foarte religioasă"

- Scriitorul francez André Malraux a făcut o predicție care a marcat conștiința contemporană: "Secolul XXI va fi religios, sau nu va fi deloc". Care parte din afirmația lui pare să se adeve­reas­că? Credința în Dumnezeu sporește sau începe să piară?

- Celebra profeție a lui Malraux a fost spusă într-o perioadă când credința părea să dispară, într-o regiune care reprezenta însă o excepție față de res­tul lumii, Europa occidentală. În realitate, ce cons­tatăm astăzi nu este doar că religia nu a dis­părut, ci că ea s-a întărit. "Umanitatea este la fel de re­ligioasă ca întotdeauna, pe alocuri chiar mai re­ligioasă", spune un sociolog american al religiei, Pe­ter Berger. Recent, doi jurnaliști americani im­portanți, John Micklethwait, redactor-șef la The Eco­nomist și Adrian Wooldridge, editorialist la aceeași pu­bli­cație, au scris o carte pe aceeași temă, in­titulată: "Dum­nezeu s-a întors: cum schimbă lu­mea re­naș­terea globală a credinței".

- Cum a ajuns Malraux să creadă că lumea își va pierde credința? Și împreună cu el, o mulțime de alte minți luminate, ba chiar și oameni de rând...

- A fost o impresie care a înflorit odată cu in­dus­­trializarea și cu apariția noilor comunități ur­ba­ne, care luau naștere în vestul european. Omul dez­ră­dăcinat, care venea de la sat și pășea într-o lume deza­gregată comunitar, părea că își pierde religio­zi­tatea, iar sociologii au presupus că asta se va în­tâmpla în întreaga lume, pe măsură ce ea se mo­dernizează și industrializează. Însă nu a fost așa, iar astăzi ne putem uita la țări care sunt ultramoderne, dar și foarte religioase, în același timp.

- Puteți să îmi dați un astfel de exemplu?

- Cel mai comun exemplu sunt Statele Unite ale Americii, o țară foarte religioasă, la același nivel cu Iranul de pildă, care este o țară mu­sul­mană. E șocant pentru un vest-european, dar aces­ta este adevărul. Interesant este și faptul că în SUA, până în anul 2000, ortodoxia a fost con­fesiunea cu cea mai mare creștere, procentual vor­bind, după care locul ei a fost luat de penticos­ta­lism. În SUA avem, de altfel, zeci de mii de con­fesiuni creștine, care au în sânul lor credincioși cu un comportament religios foarte divers. Există prin­tre ei oameni care se declară spirituali, dar nu re­ligioși, dorind să se separe în acest fel de instituția bi­sericilor creștine, dar, per total, la întrebarea dacă cred sau nu în Dumnezeu, americanii răspund afir­mativ, într-o mare majoritate, la fel ca noi, românii. Ba mai mult, ei frecventează regulat biserica, iar virtuțile civice sunt văzute acolo ca virtuți creștine. "In God we trust" - "Credem în Dumnezeu" este pentru ei nu nu­mai o afirmare a credinței, ci și o declarație de fidelitate față de stat. Doi dintre ulti­mii președinți ame­ricani, George Bush și Donald Trump, au ieșit în mod cu totul neașteptat victorioși în alegeri, pentru că au câștigat simpatia creștinilor conser­vatori americani, declarându-și susținerea pentru valorile acestora. Peste ocean este o regulă, ca fie­care candidat la președinție să participe la dezbateri în cadrul cărora să își precizeze poziția față de pro­blemele importante care vizează valo­rile creștine, precum avortul sau homosexua­litatea. Așadar, cea mai puternică țară a lumii și una dintre cele mai mo­der­ne este și o țară foarte religioasă. Acesta este un fapt care a dat peste cap previziunile sociologilor ca­re credeau că lumea își va pierde credința, pe mă­sură ce se va moderniza. Iată că nu s-a întâmplat așa.

"Credința Occidentului trebuie privită mai nuanțat"

- Din păcate, în Europa occidentală se consta­tă opusul situației. Majoritatea bisericilor sunt goa­le.

- Situația vestului european este mai com­pli­cată. O să vă dau un exemplu: ca să afle cât de in­diferentă este astăzi societatea engleză față de cre­dință, un cercetător britanic și-a propus să afle cât de religioasă a fost în trecut. Și cum este destul de greu de aflat câți oameni mergeau la biserică în ur­mă cu trei secole în Anglia rurală, el a apelat la un element simplu de măsurat - vinul de împăr­tășanie. A avut acces la arhive și la chitanțele plătite pentru vinul folosit la liturghie. Ei bine, rezultatul a fost sur­prin­zător: în urmă cu trei veacuri, se împăr­tă­șeau mai pu­țini oameni la slujbă decât în zilele noas­tre, așa­dar, implicit, veneau mai puțin la bise­rică decât în secolul XX. Deci, realitatea occiden­tală trebuie pri­vită mai nuanțat. Cert este că, în prezent, occidentul este deschis importului oriental de religiozitate, curentelor de spiritualitate asiatică, în care oamenii se regăsesc mai ușor, se simt de­pen­denți de comu­ni­tate, un alt sentiment decât cel al indivi­dua­lis­mului occidental.
Și mai este ceva. În Europa occidentală există o presiune ideologică, care s-a conturat în timp, ca efect al revoluției culturale din 1968. Acel moment a reprezentat o ruptură conștientă de moștenirea culturală și de etica socială creștină a Europei. Stân­ga a atacat și erodat continuu instituțiile tra­diționale, astfel încât să poată ajunge la putere. Ba mai mult, au apărut și așa-numitele "religii" secu­lare, adică "religii" fără Dumnezeu, care sunt foarte multe în occident. Ele funcționează asemeni unei biserici - în loc de preoți sunt activiștii, în loc de sfinți sunt eroii fondatori, care au teoretizat primii con­ceptul, iar locul lui Dumnezeu a fost luat de mi­tul progre­sului nelimitat, mântuirea fiind lupta con­tinuă pen­tru acest progres. Dacă în creștinism sau în alte reli­gii vorbim de un bine nelimitat și o feri­cire veșnică la care avem acces doar în lumea de dincolo, după moarte, în comuniune cu Dum­nezeu, re­ligiile secu­lare, precum socialismul sau comu­nis­mul, propun realizarea acelei fericiri aici, pe pă­mânt.

"În Europa răsăriteană, credința este înfloritoare"

- Vorbiți de socialism și de comunism, dar în estul Europei, care a fost sub bocancul comu­nismului ateu, credința în Dumnezeu înflorește.

- Da, iar asta i-a uimit pe cercetători. Nimeni nu și-a putut imagina că există posibilitatea re­viri­mentului unor religii majoritare. În estul european am avut de-a face cu religii majoritare zdrobite efec­tiv sub cizma militantului comunist, și care, iată, după căderea regimului ateu ies la suprafață aproape neatinse. Există o cercetare făcută de "Pew Research Center" pe religiozitatea est europenilor, iar cifrele arată o credință absolut înfloritoare, la toate standardele. În România, de pildă, cel puțin 50% dintre cetățeni declară că merg cel puțin o dată pe lună la biserică, iar aproape 20% declară că merg cel puțin o dată pe săptămână. Și mai există în ortodoxie un fenomen interesant, ceea ce so­cio­logii numesc religie prin reprezentare, adică eu nu merg la biserică, dar am un membru al familiei care merge acolo și duce un pomelnic unde apar și eu, iar în felul acesta mă simt reprezentat de el. În final, aș vrea să remarc însă faptul că, oricâte cercetări ar face sociologii, credința oamenilor rămâne până la urmă o taină, care e imposibil de măsurat.

"Islamul este o credință centrată foarte mult pe comunitate, în opoziție cu individualismul occidental"

- Totuși, campionii absoluți la credință îi dă Islamul. De ce musulmanii nu își pierd credința, ba chiar devin parcă mai fanatici, cu trecerea tim­pului?

- Islamul, în afară de a fi o religie, este un pro­gram politic. El se identifică, până la urmă, cu sta­tul. Cât privește fanatismul musulman, trebuie să evi­tăm generalizările. Există grupări radicale, dar ele nu explică Islamul ca atare, iar nouă, euro­pe­nilor, ne este greu accesibilă diversitatea acestei religii în cadrul căreia există curente teologice foarte diferite. E la fel ca în creștinism, care e o sin­gură religie, dar în cadrul ei există o mulțime de confesiuni.

- Dar cum își explică sociologii faptul că mu­sul­manii mutați în societățile occidentale, care nu sunt islamice, nu numai că nu își pierd cre­dința, dar îi și convertesc pe ceilalți la ea?

- Islamul este o religie centrată foarte mult pe co­munitate - "umma", cum îi spun ei, o credință a tu­turor. Din această cauză, el este din start în opo­ziție cu individualismul pe care îl propune cultura europeană. În plus, se mai întâmplă un fe­no­men - reli­giile care se schimbau cel mai repede după mo­dele societății se așteptau să aibă cel mai mare suc­ces. Însă, spre surpriza tuturor socio­lo­gilor, re­ligiile cu cel mai mare succes au fost cele conser­va­toare, care nu se iau după mode trecătoare. Pen­ticostalis­mul, de exemplu, este o confesiune crești­nă con­ser­vatoare și are o răspândire rapidă. Orto­doxia, care în­florește în estul Europei, e de aseme­nea conser­va­toare. La fel și Islamul. Dacă religia este ieftină, da­că nu îți cere nimic, dacă nu vrea să te schimbe, ea devine neatrăgătoare. Cu cât ți se propune un efort spiritual mai mare, cu cât este mai dificilă calea propusă de o religie, cu atât ea este, în mod paradoxal, mai atractivă. În plus, este o religie co­lectivă. Or noi suntem, până la urmă, ființe sociale, comunitatea este cea care ne conferă un sens existențial. Individualismul occidental te lipsește de confortul pe care ți-l oferă comunitatea ta. În toate religiile conservatoare, comunitățile sunt foarte închegate și întotdeauna comunitățile înche­gate au puterea de a se opune societății. Dacă ne uităm la creștinism, momentul când el a fost cel mai puternic a fost atunci când a fost prigonit.

- Părinte arhidiacon Ionuț Mavrichi, aș vrea, la final, să vă întreb - ce avantaje îți aduce cre­dința? De ce să crezi, până la urmă?

- Există multe avantaje în a fi creștin. Ai o co­mu­nitate pe care să te bazezi, ai frați în Hristos și, fapt foarte important, centrul vieții tale nu e din lu­mea aceasta, e în lumea cealaltă. Înrădăcinarea aceas­ta în dumnezeire pe care o trăiești în biserică dă sens vieții tale. Lipsa de sens este drama uma­nității în modernitate. Niciodată în istoria ei de mii de ani, omenirea nu și-a propus, ca acum, să inhibe credința oamenilor. Și cum nevoia de credință este adânc înrădăcinată în om, această încercare va eșua.