ILIAS PAPAGEORGIADIS - "În comerțul Bio vor rămâne cei serioși, șmecherii vor dispărea"

Claudiu Tarziu
Ilias Papageorgiadis este un antreprenor grec care locuiește și face afaceri în Ro­mâ­nia, de 15 ani. Fost jurnalist și consultant politic, s-a dovedit a fi un fin observator al vieții economice și este căutat pentru diagnosticele pe care le dă și soluțiile pe care le propune. Îi place să deschidă noi drumuri în business și are deja do­uă afaceri importante la activ: energia regene­ra­bilă și comerțul cu produse Bio. Pentru că tot mai mulți români sunt interesați de o alimentație cu­rată, înțelegând că bolile vin mai ales de la ce mâncăm, am vrut să aflăm care sunt realitățile și perspectivele acestei nișe de piață.

"O mâncare gustoasă și sănătoasă nu e un lux"

- Într-un timp destul de scurt, firma dvs. a de­venit un actor important pe piața de produse bio din România. Ce v-a determinat să intrați în acest gen de afacere: posibilitatea câștigului sau un crez personal?

- Familia noastră s-a ocupat cu comerțul de sute de ani. Străbunicii noștri erau negustori în perioada re­gimului otoman. După ani de zile, în care am fă­cut numai consultanță în România (în imobiliare, ener­gie regenerabilă, atragerea investitorilor străini în țară), am simțit, împreună cu fratele meu, Gri­goris, că este momentul să ne implicăm și în sec­torul acesta alimentar, din mai multe motive. Întâi, pentru că valorile noastre de viață coincid cu un concept de business în piața Bio. Ne place natura și încercăm să o protejăm, ne place mâncarea cu gust și încercăm să ne menținem sănătatea, hră­nin­du-ne fără chimicale și, nu în ultimul rând, pentru că există posibilitatea de creștere rapidă a acestui comerț, România fiind o piață aproape virgină în domeniul Bio. Românii au bani de produse bio. În ciuda faptului că majoritatea se plâng, cel puțin o treime dintre gospodării au un venit de 1.000 de euro pe lună, deci suficient ca să mănânce mai bine. Din păcate, chiar dacă piața Bio este la început, există deja mulți comercianți care vând "produse naturale/ecologice" fără nici un fel de dovadă că ele sunt conforme cu recomandarea. Numai că pă­că­leala nu merge pentru mult timp. Ca atare, cei care vor să fie siguri că produsele sunt bio caută ce­va garantat, curat și mai bun la gust. Noi ne cons­tituim într-o alternativă serioasă, după primul val de comercianți de produse pretins Bio. E greu să res­pecți anumite standarde și este de așteptat ca în această competiție să nu rămână decât cei mai buni. Șmecherii vor dispărea. Noi ne-am propus să fim lideri într-o piață de nișă, așa încât am gândit un sistem de business și am alcătuit o echipă bună, iar rezultatele nu s-au lăsat așteptate: suntem într-o creștere constantă. Și, ca să preîntâmpin o întrebare care se impune, nu ne temem foarte mult de noua criză economică mondială ce se prefigurează, întru­cât lumea va mânca întotdeauna și va cheltui mai degrabă pe hrană de calitate decât pe altceva, căci o mâncare gustoasă și sănătoasă nu e un lux, pre­cum o mașină sau o casă mai mare.

- Românii sunt mai degrabă individualiști, nu sunt prea dornici de asociere, dar dvs. ați izbutit, touși, să creați o rețea de producători români ca­re să livreze fructe, legume și alte alimente sănă­toase sub un brand unic, "Inima bio". Cum ați reușit?

- Nici grecii nu sunt prea dornici de asociere. Ta­tăl meu spunea că "grecul este iepuraș și iepu­rașii se mișcă singuri'. Fiind greci, totuși, ne simțim români în proporție de 90 - 95%. (Râde) Înțelegem mentalitatea, dar am depășit-o prin modul nostru de a lucra. În trecut, în sectorul imobiliar am co­laborat cu peste 130 de agenți imobiliari din toa­tă țara și toți vă pot spune că am onorat angaja­men­tele pe care ni le-am luat. Cu aceeași seriozitate construim astăzi în sectorul Bio. Un producător onest va recunoaște că este aproape imposibil să se ocupe și cu producția, și cu vânzarea, și cu mar­ketingul... De aceea, le-am oferit o colaborare: ei să producă, iar noi să vindem. Aplicăm o marjă de profit prestabilită (15%), cunoscută producătorilor și rețelelor. Ca atare, nu prea are motiv produ­că­torul să se chinuie, ca să economisească, ce? Un pro­cent, două, care ne rămân nouă? Proiectul nos­tru este încă în plină dezvoltare și mai este loc pen­tru mulți parteneri. Avem asociați cu care co­la­borăm deja pentru al treilea an, iar pe unii îi putem numi prieteni.

"Nu colaborăm cu cei care nu garantează pentru toate produsele că sunt Bio"  

- Ați mărturisit, la un moment dat, că ați avut surpriza ca, punându-le în față producătorilor români un contract care prevedea sancțiuni finaciare severe în cazul în care livrau și produse neconforme cu norma bio, mulți dintre ei să re­nunțe să se asocieze cu dvs.

- Într-adevăr, unii producători sunt foarte încântați când discutăm, însă atunci când citesc în contract că facem controale pe banii noștri și că, dacă prindem un produs care nu este Bio, vor plăti 10.000 Euro penalizare sau echivalentul mărfii cumpărate de noi în ultimele două luni, atunci le piere cheful de colaborare. Unii nu vor să-și asume nici o responsabilitate. E vorba despre corectitu­dinea față de clienți, pe care noi o garantăm. Și-atunci nu putem colabora cu cineva care nu are același respect față de client, ca noi. Însă, vă rog să mă credeți, sunt și foarte mulți producători serioși, care n-au nici o frică de control, pentru că ei chiar cultivă Bio. Cu aceștia ne însoțim.

- Cum te poți asigura, în calitate de simplu client, că produsele sunt 100% bio?

- Suntem în faza implementării unui proiect foar­te ambițios, în parteneriat cu laboratoare de ana­lize independente, în urma căruia, chiar din acest an, toate produsele comercializate sub bran­dul nostru vor avea un cod QR. Consumatorul va putea scana acest cod și va verifica analiza fito­chi­mică a produsului! Așa va fi sigur că produsul este cu adevărat Bio. Vom investi în proiectul acesta peste 60.000 de Euro pe an, ca să îi asigurăm pe cumpărători că orice mănâncă de la noi este cu adevarat Bio! Și astăzi, toate produsele noastre sunt verificate Bio. Puteți avea încredere.

"Prețurile la Bio în România sunt mai mici decât în Occident"

- Înțelegem că produsele curate se produc mai greu și mai scump, deci merită și bani mai mulți, dar nu e totuși o diferență de preț prea mare între produsele Bio și cele convenționale?

- Haideți să privim altfel! De ce în România un kilogram de ceapă, peste vară, costă cu 80% mai puțin decât în Spania, Germania sau Franța? De ce prețurile produselor alimentare convenționale în România sunt atât de mici? Pentru că, în general, sunt cultivate cu foarte multe chimicale și fără stan­darde de calitate și siguranță alimentară. Nu trebuie să mă credeți pe cuvânt. Există, de pildă, aparate de măsură a nitraților din fructe și legume și vă pu­teți convinge singuri. Unii au făcut-o. Astă vară era plin internetul de demonstrații "live" în acest sens, cu rezultate îngrijorătoare. Bineînțeles, nu sunt toți producătorii așa, nici toate produsele. Dar piața este structurată pe baza acestor produse foarte iefti­ne. Asta ne duce la paradoxul următor: un produs Bio este, de obicei, vândut în România mai ieftin decât în alte țări, pentru că prețul lui se raportează la prețul produsului convențional, care se vinde cu... nimic. Spre exemplu, un kilogram de roșii Bio costă în România 10 lei, iar în Germania 12-14 lei. Pentru că, în aceeași perioadă, în România un kilogram de roșii convenționale costă 2-3 lei, iar în Germania 7-8 lei. În plus, în România, produsele și fructele Bio sunt vândute sortate, cântărite și am­ba­late în tăvițe și baxuri, nu vrac, ca acelea conven­ționale. Or, credeți-mă, aceste operațiuni costă în jur de 20% din valoarea produselor. Totuși, după cum am dovedit, firma noastră, MORE Bio Commerce, a reușit în cei trei ani de când activează să reducă în mod constant prețurile cu care livrează către re­țelele de magazine. Astăzi, vindem la un preț cu 40 - 50% mai mic, decât acum trei ani!

- Care sunt zonele predilecte ale țării din care vă sunt furnizate cele mai multe produse pe care le livrați rețelelor de magazine?

- Avem producători în fiecare colț al țării. Nu avem, din păcate, drumuri bune, ca să transportăm marfa repede de la producător în magazine, nu exis­tă de­po­zite cu temperatura controlată, pentru ca pro­­dusele să nu se deprecieze rapid, până sunt pre­lua­te spre livrare; nu există echipamente de am­ba­lare; forță de muncă suficientă (mulți români merg să lucreze în agricultură în alte țări, în condiții pre­care, dar refuză să muncească aici) și, nu în ultimul rând, o mentalitate corectă - unii producători în­cearcă să se îmbogățească peste noapte, indiferenți la calita­tea produselor.

"Ținta noastră este să avem sută la sută produse românești"

- Cât la sută dintre produsele comercializate de dvs. sunt românești și cât sunt străine?

- Depinde de sezon. La vară, cred că vom ajun­ge la un echilibriu de 50 - 50% la legumele Bio. La fructe, vom avea probabil 20% produse ro­mâ­nești. Problema nu este cererea, ci oferta. Pro­du­cătorii români nu-și pot crește capacitatea de pro­duc­ție, pentru că nu au cu cine lucra, orice salarii ar oferi. Ținta noastră este să avem sută la sută pro­duse românești. Trăiesc pentru ziua când va deveni realitate.

- Au început românii să învețe să plătească mai mult pentru o alimentație sănătoasă?

- Studiile oficiale arată că 35% dintre români caută să cumpere alimente bune pentru sănătate. Românii nu ignoră produsele Bio pentru că nu au bani... Gradul de penetrare în Europa a produselor Bio este la o cotă de 5-10% din piață. În România, cred că ne apro­piem de 1%. În următorii zece ani, vom ajunge la ni­velul european, exact cum s-a întâm­plat și în mul­te alte sec­toa­re din eco­no­mia românească. Înce­pem mai târziu, însă accelerăm pe drum.