Regizorul Alexandru Darie revine după 30 de ani la teatrul politic

Gabriela Lupu
- Rafinatul regizor Alexandru Darie a montat de curând pe scena Teatrului Bulandra un spectacol care se bucură de un succes imens: "Coriolanus" de Shakespeare, montare care îl are în fruntea distribuției pe Șerban Pavlu -

"Nu credeam că lumea va sta la un spectacol politic patru ore fără să clipească"

- Ducu, cea mai nouă premieră a ta, "Co­riolanus", este pe un text shakespearian montat destul de rar, și ți-a ieșit un spectacol eminamente politic. Cum ai ajuns aici? Te-a impresionat ce s-a întâmplat în România în ultimul an?

- Se întâmplă destul de rar ca realitatea unui spectacol să tragă parcă după ea realitatea străzii. Noi am început acum mai bine de un an repetițiile, când încă nu începuseră demonstrațiile din Piața Victoriei. Și ceea ce nouă ne părea atunci o poveste frumos scrisă de Shakespeare despre ce înseamnă politica, despre manipulare, despre puterea abu­zivă, despre corupție, a început să devină realitate, toate lucrurile acelea din piesă au început să se adeverească unul câte unul în viața noastră. În ti­nerețea mea, am făcut teatru politic, în plin co­mu­nism, fiind și interzis din cauza asta, dar nu cre­deam că după 30 de ani va mai fi nevoie să mă în­torc la acest gen de teatru și că lumea va sta la un spectacol politic patru ore fără să clipească, sim­țindu-i necesitatea și "urgența". Acțiunea din "Co­rio­lan" s-a adeverit aproape în totalitate în rea­li­tatea românească a ultimului an. Aproape în tota­li­tate spun pentru că singurul lucru care lipsește pen­tru a fi tabloul complet este războiul. În rest, totul s-a adeverit, inclusiv vorbe din text au fost rostite pe scena politică românească. De la expresia "ciu­ma roșie" și "credeam că sunteți judecători, dar voi sunteți doar politruci" la "nu dați puterea acestei gloate".

- Toate astea erau în textul original?

- Noi nu am schimbat nici un cuvânt. Dar textul s-a dovedit a fi de o actualitate zdrobitoare. A fost șocant să realizez că o poveste scrisă acum 500 de ani a cărei acțiune se întâmplă acum 2000 de ani își găsește oglindirea perfectă în zilele noastre. Și ajungem la ceea ce spunea chiar Shakespeare des­pre forța teatrului ca oglin­dă a lumii.

"Iată, așa sunteți voi".

- Faptul că textul e atât de actual crezi că ține de geniul lui Shakespeare sau de faptul că natura umană nu se schim­bă, iată, nici în sute sau mii de ani?

- Cred că un pic din amândouă. Pe lângă geniul lui Shakespeare e vorba și despre faptul că, din păcate, istoria este ciclică, ne întoarcem în locuri pe unde omenirea a mai fost. Se pare că nu învățăm nimic din trecut. Dacă te uiți la Europa de azi constați o revigorare a naționalismului, a extre­mis­mului de tip fascist.

- Ce te-a atras pe tine la acest text?

- Faptul că vorbește des­pre un erou foarte contro­ver­sat, de fapt, foarte complex. Considerat erou de unii, tră­dător de alții. Pentru că era extrem de sincer și ce gândea asta spunea și nu participa la jocurile po­litice, nu a fost deloc popular în vre­mea sa. Așa s-a întâmplat și cu piesa "Coriolan". Foarte puțini re­gi­zori s-au simțit atrași de ea. Pentru că avea o po­veste aflată într-o zonă gri, or lumea a preferat me­reu lucrurile clare: "Romeo și Julieta se iu­beau, fa­miliile lor s-au împotrivit, au murit, sfâr­șit." În­totdeauna eroii sau antieroii lui Shakespeare erau delimitați foarte clar: buni sau răi, în cazul lui Co­riolan lucrurile sunt mult mai complexe, nu prea știi de unde să-l apuci. E și pozitiv și negativ, e gata să își dea viața pentru țară, dar desconsideră pă­re­rea poporului. E și bun și rău în același timp. Din punc­tul ăsta de vedere este un personaj foarte mo­dern dacă ne raportăm la eroii clasici ai lui Shakespeare. De exemplu, Richard III e personaj ma­lefic, punct. La Coriolan gă­sim o mulțime de nuan­țe, tocmai prin asta mi s-a părut fascinant și foarte pu­ter­nic.

- Până la urmă, Coriolan era un patriot?

- Eu cred că da. De fapt, sigur da. Nu un patriot în vorbe, ci în fapte. El chiar era gata să își dea viața pe câmpul de luptă pentru țară. Este pregătit pentru sacrificiul su­prem. Ce vrei mai mult? Și chiar și faptul că demasca jocurile corupte ale puterii ține tot de patriotism.

"Am fost foarte fericit că Pavlu a acceptat să joace"

- Ai actualizat totuși acțiunea. De pildă, războiul se poartă cu mijloace și echi­pa­mente moderne, cu arme ale zilelor noastre. Ai adus o armată NATO în mic pe scena Teatrului Bu­landra.

- Păi, da, că nu puteai în 2018 să pui în scenă răz­boiul cu săbiuțe de lemn și cu soldați purtând togi romane.

- Povestește-ne despre Coriolanul tău, despre actorul Șerban Pavlu.

- Am fost foarte fericit că Pavlu a acceptat să joace. E foarte ocupat, are multe filmări, în sfâr­șit... Eu nu mai lucrasem cu el decât puțin, când era foar­te tânăr. Între timp, el a devenit un actor matur, un actor com­­plet, pe lângă faptul că are forță și far­mec, este un actor care gândește, care își pune probleme, care se consumă pen­­tru rol, lucru mai rar la noi. Iată că face cu acest Corio­lan un rol important și pășește astfel în ga­leria actorilor mari care au jucat par­tituri puternice. De acum încolo, va fi obligat moral cum­va să își selec­teze cu mare atenție rolu­ri­le.

- Bine, dar nu cred că pot fi blamați actorii care acceptă să joace și în proiecte mai ușurele. Trebuie să trăiască și ei...

- Nu, dar este necesară, cum îi spunea Octavian Cotescu, o anume "igienă" a carierei. Nu poți după ce ai jucat numai comedioare minore să treci la "Cidul", să spunem. Avantajul extraordinar al lui Șerban este că e implicat în multe proiecte, dar cu toate foarte serioase. Nu îl vezi jucând în prostii.

- "Coriolan" este un spectacol greu și cu toate acestea de la premieră și până acum e mereu sold out. Cum îți explici acest lucru?

- Ultima dată când s-au pus biletele în vânzare pe site-ul teatrului, s-au epuizat într-o oră. Din fericire, la Bulandra contează calitatea specta­co­lu­lui, nu cât e de lung sau cât de mult timp se lucrează la el. (E plină țara de spectacole scurte, făcute pe repede înainte și care nu spun nimic. ) Noi ne per­mi­tem acest lux și pentru că avem un public antrenat cu spec­ta­cole importante, create de re­gizori mari.

- Apropo de regizori, vii­torul teatrului românesc e asi­gurat?

- Din păcate, regizori tineri de forță nu prea mai sunt. Re­gizori importanți sunt în con­tinuare Alexandru Dabija, Vic­tor Ioan Frunză, Silviu Purcă­rete și, mai tânăr un pic decât mine, Radu Afrim. După aceea însă urmează un mare gol.

"Primul lucru pe care îl constat la studenții de la regie care ajung la master e că ar trebui să mai citească, să mai studieze"

- Tu ești profesor la UNATC, chiar la catedra de regie. De ce nu "scoate" școala regizorii de care e atâta nevoie?

- Eu lucrez doar la master și constat cu tristețe că pregătirea lor din anii anteriori e precară. Sis­temul ăsta cu trei ani ne omoară. Profesorii nu au timpul fizic să le predea tot ce ar trebui în anii de facultate și așa ajung nepregătiți la master. Primul lucru pe care îl constat la studenții de la regie care ajung la master e că ar trebui să mai citească, să mai studieze. Apoi, ca tineri regizori, trebuie să aibă personalitate și curaj să nu scoată la rampă orice text la comanda unui director. Eu nu spun că toți ar trebui să lucreze ca mine, un an de zile un spectacol, e clar, că nu își permit mulți acest lux, dar nici să fușerim lucrurile nu merge.

- Că tot vorbim despre tineri, ce mai face fiul tău?

- Serghei are 30 de ani. O moștenește pe mama lui, scenografa Maria Miu, și este și el artist plastic. Poate mi se pare mie, dar cred că generația lui e mai puțin "agresivă" politic, în sensul bun. Nu sunt prea im­plicați. Pare că nu îi interesează ce se întâmplă.

- Cum vezi România și Europa de azi?

- Ce se întâmplă la noi e tipic românesc. Am îm­plinit 100 de ani ca țară, am preluat președinția Consiliului Uniunii Europene, eram pe cai mari. Și, în loc să ne bucurăm de momentul nostru de glorie, am ajuns să călărim niște mârțoage și să ne facem de râsul lumii întregi din cauza clasei po­li­tice care nu se dezminte nici acum. Interesele per­so­nale mici, meschine, aruncă în derizoriu tot ce putea fi mare și frumos pentru țara asta. Cât despre Europa, vedem că, din păcate, se luptă cu forțe na­ționaliste, fasciste și chiar anarhice și tot proiectul măreț Statele Unite ale Europei tinde să fie aruncat în haos. Ce va fi nu știu. Om trăi și om vedea.