Premiile OSCAR 2019

Catalin Manole
Nici prea-prea, nici foarte-foarte...

Cu ediția de anul acesta, cea de-a 91-a, premiile Oscar mai fac un pas către cen­te­nar. A fost un pas... nici prea-prea, nici foarte-foarte, adică o ediție cuminte, ca să nu spu­nem banală sau plictisitoare. Micile momente "alt­fel", numai bune de povestit cu prietenii la ca­feaua de a doua zi, nu au lipsit: lui Rami Malek nimeni nu a putut să îi așeze papionul, Regina King s-a împiedicat în drum spre podium, Spark Lee i-a sărit în brațe lui Samuel Jackson, ca un școlărel, și tuturor li s-a pă­rut că între Lady Gaga și Bradley Cooper e mai mult decât o sim­plă legătură pro­fe­­sio­nală. Din fe­ricire, premiile Os­car sunt des­pre filme și aici ediția de anul acesta a punctat cel mai bine. Nu neapărat la pre­miile acordate, mulți fiind, ca de obicei, dezamă­giți de alegerile Academiei Ame­ricane de Film, ci la selecția nominali­za­ților. În general, fil­mele nominalizate anul acesta au fost mult mai bune decât în anii pre­cedenți. Păcat că pre­miile nu au reflectat selecția inițială și au fost acordate cam pe aceleași criterii de "co­rectitudine politică", dar e un mare câștig să existe, totuși, nomi­na­lizați precum "Roma", un film intimist, alb-negru, fără coloană sonoră și cu actori mexicani cvasi-necunoscuți, "Favorita", un film, am putea spu­ne, "de autor", sau "Război rece", un film polonez, cum numai în vremea de glorie a lui Andrzej Wajd­a se putea vedea. În concluzie, nu rămâneți fixați doar pe câști­gătorii cu statuete - puteți viziona pe internet toate filmele nominalizate și nu veți pierde timpul. Dar să vedem, totuși, care au fost câștigătorii la cele mai importante categorii.

Premianții

Spre deosebire de alți ani, în care filmul cu cel mai bun regizor lua și premiul pentru cel mai bun film, acum lucrurile stau diferit: cel mai bun film este "Green Book" și cel mai bun regizor, Alfonso Cuaron, cu filmul "Roma". Dar dacă "Roma", principalul contracandidat la marele premiu, va rămâne în istoria cine­matografiei ca un film de referință, despre "Green Book", marele câștigător al Oscarurilor de anul acesta, lumea își va aminti ca des­pre o poveste sim­patică, pe alocuri haioasă, a unui mare pia­nist de culoare, plecat în turneu în sudul segregat al Americii, alături de un șofer emigrant italian. Un fel de "ra­sismul pe înțele­sul copiilor", la care se adaugă și pro­blema homosexua­lității.
Cei mai buni actori în roluri prin­cipale au fost de­sem­­nați Rami Ma­lek, pen­tru interpretarea (la indigo) a lui Freddie Mer­cury în filmul "Bohemian Rapsody" și Olivia Col­man pentru ro­lul Reginei Anne, din "Fa­vorita". Prac­tic, alte două povești cu homosexua­li­tate, "ma­rea" problemă căreia se­colul nostru vrea să îi facă dreptate... Marii pierzători la această cate­gorie au fost Christian Bale, jucându-l pe Dick Cheney, într-un film des­pre administrația Bush Jr. ("Vice") - o prestație senzațională, răsplătită din păcate doar cu Oscarul pentru cel mai bun machiaj, și Glenn Close, pentru rolul din Nevasta, față de care pre­mianta Olivia Colman și-a cerut scuze, pe podium, jenată că premiul nu i se cuvenea, la o asemenea concurență...
Pentru rolurile secundare au fost premiați Ma­hersahala Ali (are deja la activ un Oscar, pentru in­terpretare masculină, câștigat anul trecut) și Regina King, pentru interpretarea din filmul "Dacă străzile Beale ar putea povesti".
Dintre premianți merită să îi amintim și pe Lady Gaga, câștigătoare, alături de Bradley Cooper, al premiului pentru cel mai bun cântec. De altfel, Lady Gaga a strălucit la această gală, nu doar prin prezență, ci și pe scenă, unde a interpretat live, deja celebra melodie "Shallow". (Filmul în care a jucat, "S-a născut o stea", nu strălucește prin nimic, este doar un succes comercial, însă premiul primit pen­tru muzică este meritat.)

Războiul creatorilor de modă

Și pentru că atunci când vorbim de premiile Oscar nu putem să evităm su­biectul ținutelor, tre­buie spus că și anul acesta, răz­boiul creatorilor de modă de pe covorul roșu s-a sim­țit din plin. În ciuda faptului că rozul a fost culoarea la modă a ediției de anul acesta, creațiile în această culoare au fost, cu mici ex­cepții, catastrofale. Strălu­citoare au fost vedetele care au mizat pe rochii clasice, în culori simple - negru, alb sau argintiu. Dovadă sunt Charlize Theron (rochie fără spate, albastru-pal, de la Dior), Lady Gaga (rochie neagră Tif­fany), Re­gina King (rochie al­bă Oscar De La Ren­ta) sau Emilia Clarke - în­tr-o simplă și super­bă rochie argintie, mar­­ca Balmain.
Dar poate că o ima­gine emblematică a Os­caru­rilor de anul aces­ta este artistul Billy Porter și ținuta sa ex­centrică: un cos­tum-rochie din cati­fea - în partea de sus sacou, ce se continuă în partea de jos sub for­mă de rochie cu trenă. Cred că ar fi bine să ne pre­gătim de pe acum pentru trăsnăile ediției "Oscar Centenar"...

Foto: Agerpres - 5