Prințesa din orașul cu turn - OFELIA POPII: "Un rol nu se termină când se încheie spectacolul"

Gabriela Lupu
Este steaua Teatrului "Radu Stanca" din Sibiu și una dintre cele mai apreciate ac­trițe din România. A primit de două ori pre­miul UNITER pentru cea mai bună actriță și a avut o nouă nominalizare anul acesta. În film, a pri­mit deja o statuetă Gopo și s-a regăsit pe lista ac­trițelor nominalizate și în 2019. Rolul care a fă­cut-o faimoasă pe mai multe meridiane este Mefisto din "Faust", succesul internațional al regizorului Sil­viu Purcărete.

De 12 ani în Mefisto

- Ofelia, să începem cu teatrul, profesia pe care o duci, cu tenacitate, spre desăvârșire. Care sunt ultimele noutăți?

- Cea mai nouă și bună veste este că am început să le predau actorie studenților de anul întâi, și asta îmi place foarte mult. Am mai avut niște tentative, dar mi s-a părut prematur, nu mă simțeam suficient de pregătită, dar de data aceasta am o promoție cap-coadă, iar studenții sunt niște tineri foarte talentați. Tot noutate este și faptul că la Teatrul "Radu Stan­ca" soții Andrei și Andreea Grosu vor monta "Cui i-e frică de Virginia Woolf?", cu mine în rolul prin­ci­pal. Dar am mereu o strângere de inimă când e vor­ba să spun ceva despre proiectele viitoare. Un spec­tacol este un lucru atât de fragil, încât mi-e și frică să vorbesc înainte să se întâmple. Prefer să po­ves­tesc după premieră.

- Tu unde ai terminat facultatea?

- Eu am terminat la Cluj, la clasa lui Marius Bo­dochi. Am fost ultima lui promoție, pentru că ime­diat după ce am terminat noi, s-a mutat la București.

- A fost pentru tine o presiune să joci un rol atât de important ca Mefisto la o vârstă atât de tânără și în compania unui actor de talia re­gre­tatului Ilie Gheorghe?

- Tocmai că nu. Silviu Purcărete are un talent deo­sebit de a-și minimaliza importanța, de a se re­trage cumva în plan secund, de a se arăta mereu mi­rat și surprins. Așa era și domnul Ilie Gheorghe. Și aveau grijă să mă plaseze într-un spațiu confortabil, în care să nu simt nici că trebuie să demonstrez ce­va, nici că am de recuperat vreun handicap de vârs­tă sau de expe­riență. Gândurile de genul ăsta m-ar fi bruiat și m-ar fi proiectat în afa­ra spectacolului, m-aș fi privit cu ochii altora, dar nu a fost cazul. Nimic nu mi-a tulburat con­cen­trarea la rol. Ei doi au avut grijă să nu dezvolt complexe inu­ti­le. Lu­crul la spectacol a mers într-un mod foarte na­tural și organic. Așa că, deși diferența de calibru dintre mine și Ilie Gheorghe era evidentă pentru toată lu­mea, în timpul lucrului eu nu am simțit-o.

- Joci rolul Mefisto de aproa­pe 12 ani, un timp în care, obli­gatoriu, te-ai ma­turizat. S-a îm­bogățit și personajul?

- E un rol suficient de dificil cât să trebuiască să lucrez con­ti­nuu la el. E chiar o mare șansă să pot să joc un rol așa o perioadă lun­gă de timp, eu să mă modific, să cresc și să simt cum rolul crește cu mine. Sigur că odată cu vîrsta și cu experiența, experiența de viață, nu doar cea artistică, vine și o altă înțelegere. Acum pot să îi descopăr valențe noi personajului. Orice rol e viu și se modifică seară de seară. Cu atât mai mult își shimbă consistența un rol jucat timp de aproape 12 ani.

- Te copleșește și fizic un astfel de rol?

- Da, și Mefisto, și toate celelalte roluri di­fi­cile care mie îmi plac atât de mult îmi provoacă in­somnii. Nu pot dormi noaptea dinaintea spec­tacolului și nici în cea de după, pentru că per­so­najul continuă să trăiască în tine, chiar și după căderea cortinei. Pentru un rol te modifici mental și fizic, ajungi un tot organic cu personajul și os­moza nu se poate termina când s-a încheiat spec­tacolul.

Viața cu Sofia

- Ți-a dăruit Dumnezeu o fetiță superbă. De când ești mamă, ți s-au schimbat prioritățile?

- Nu, fetița mea și-a găsit locul în viața mea, pur și simplu. E adevărat, totuși, că dacă înainte de apa­riția ei eram mai haplea, în ceea ce privește pro­fe­sia, jucam orice, indiferent ce personaj sau ce spec­tacol, eu voiam să joc tot, să îmi simt sufletul și mintea ocu­pate, acum prefer să asi­milez și când dau totul pentru un rol, acela să însemne cu adevărat ceva. Sunt mult mai atentă la calitate și mai puțin la numărul de roluri. Înainte de Sofia, mă aruncam în ori­ce rol, dar acum am realizat că toată arderea aceea, tot ce con­sumi atunci când cons­truiești un personaj necesită timp și că e mult mai bine să fac un rol așa cum trebuie, chiar dacă mai rar. Acum prefer să am mai puține proiecte, dar să fie bune. Cred că, de fapt, schim­barea mea nu a venit odată cu Sofia, ci odată cu ma­turizarea mea firească. Domnul Purcărete îmi spu­sese demult că eu sunt cam bulimică în ceea ce pri­vește teatrul, că vreau tot și dintr-odată și că asta nu e bine. Înainte chiar voiam să joc în tot. Dacă se fă­cea un spectacol la noi la teatru și nu eram dis­tri­buită, mă deprimam groaznic, îmi umpleam repede timpul cu altceva, acum am înțeles că e foarte im­portant să faci pauze, să dai voie sufletului și tru­pului să își revină.

- Oricum, toți regizorii care vin să monteze la Teatrul "Radu Stanca" din Sibiu te vor pe tine în dis­tribuție. Ai învățat să spui și "nu"?

- Mai degrabă se zice pen­tru mine "nu". Dar deciziile manageriale în privința asta au fost de cele mai multe ori bune. Foarte rar s-a întâmplat ca să fi dorit să fiu într-un pro­­iect în care se spusese "nu" pentru mine, pe linie ma­nagerială. După ce trece pri­mul val de emoție, rea­lizez, gândind la rece, că e mai bine pentru mine să lu­crez în mai puține proiecte. Acum sunt și foarte ocupată, pentru că îmi pregătesc doc­toratul, citesc mult, mă pre­gătesc pentru cursu­rile pe ca­re le țin la stu­denți, iar ziua nu are totuși decât 24 de ore.

"În film mai am foarte multe lucruri de învățat. În teatru mă simt mult mai liberă"

- Multă vreme nu ai făcut film, acum faci. Ai primit în 2015 premiul Gopo pentru rolul din "Q.E.D", ai fost acum nominalizată la aceleași Premii Gopo pentru rolul din filmul Ancăi Da­mian, "Moon Hotel Kabul". Te simți la fel de si­gură în film ca în teatru?

- Și da, și nu. Sunt conștientă că în film mai am foarte multe lucruri de învățat. În teatru mă simt mult mai liberă. Deja, tot ce ține de meserie în teatru am asimilat, e ca o a doua natură, în film, în schimb, sunt multe lucruri pe care nu le știu și din cauza asta nu mă simt pe platou în largul meu, așa cum mă simt pe scenă. Dar îmi place fil­mul foarte mult și sper să mai fac.

- Te-a bătut vreo­dată gândul să te muți la București?

- A fost o perioadă în care nu eram mul­țumită cu mine. Sim­țeam că vreau să se schimbe ceva. Nu era neapărat gândul să vin la București, dar vo­iam o schimbare, nu era un gând concret, ci mai degrabă o căutare. "Ce aș putea să fac ca să îmi împrospătez cariera?". Mi-ar plăcea, de pildă, să joc cu parteneri noi. Și acum, după ce am avut ocazia să lucrez cu Miklos Bacs la "Faust" (l-a înlocuit pe regretatul Ilie Gheor­ghe), am simțit că parcă m-am redescoperit. Simt periodic nevoia să mai schimb aerul. E ade­vărat că la București sunt mult mai multe șanse da­că vrei să faci film. Realist vorbind, când fac un casting, regizorii de film iau în primul rând actorii din București, pentru că le sunt mai la îndemână. Iar în București sunt foarte, foarte mulți actori, unii dintre ei chiar foarte buni. De-abia după ce îi epui­zează pe ei își mai aruncă regizorii ochii și în teatrele din provincie. E de înțeles.

"Sibiul s-a potrivit perfect pe structura mea"

- Ai spus că ți-ai dori alți parteneri de scenă. Ți-ai dori să lucrezi și cu alți regizori?

- Da, sigur. Mi-aș dori foarte tare să mă în­tâlnesc din nou cu Alexandru Dabija care e un re­gizor minunat. În general, în munca alături de un regizor foarte mare, descoperi lucruri nebănuite în tine și asta e ceea ce visează orice actor: să se de­pă­șească pe sine, să ajungă în locuri noi sau pe dru­muri nebătute. Mi-aș dori să îl reîntâlnesc și pe Ra­du Afrim, cu care am lucrat în studenție. Apoi, când a venit el la Sibiu, eu eram gravidă, chiar urma să nasc atunci când scotea premiera, așa că nu am intrat în proiect. Nu a fost să fie, din păcate, deși tare mult îl așteptasem. Îi apreciam foarte mult ima­ginația încă de pe când era student. E un artist care debordează de talent. Are și o zonă poetică și mult umor. Îmi place foarte, foarte mult.

- Peste zece ani unde te vezi? Tot la Sibiu?

- Habar n-am. Nici măcar nu-mi propusesem să stau atât de mult timp aici. Am crezut că o să stau un an-doi și pe urmă gata, dar Sibiul s-a potrivit perfect pe structura mea, e ceea ce mi-am dorit: un loc unde pot să cresc profesional și unde să am liniște în viața personală. Aici oamenii sunt delicați, nu mă simt agresată în niciun fel. Nu se intră în intimitatea mea și asta îmi convine foarte mult. Și, efectiv, îmi place orașul și îmi plac împrejurimile lui.

Foto: TNRS/Adi Bulboacă, Sebastian Marcovici, Agerpres