Un grec grandios - MARIO FRANGOULIS, cel mai bun cântăreț crossover din lume

Dana Ene
De Florii, melomanii bucureșteni au oca­zia să-l asculte în premieră pe unul din­tre cei mai apreciați tenori greci ai zile­lor noastre - Mario Frangoulis.

Este un artist com­plex, ce combină clasicul cu contemporanul, ames­tecând cu ușurință opera cu pop-ul, rock-ul, folk-ul, soul-ul, și care a împărțit scena cu artiști arhi­cunoscuți, precum Sarah Brightman, Placido Do­mingo, Montserrat Caballé, José Carreras, Liu Huan, Lara Fabian, Klaus Meine și Angela Gheor­ghiu.
În cele peste trei decenii petrecute pe scenă, ta­lentatul tenor grec a umplut nu doar celebre săli de spectacole, ci și sta­dioane, cântând la gale aniver­sare și caritabile, pentru președinți de state și capete în­coronate. A lansat nu mai pu­țin de 19 discuri, vândute în peste 7 mi­lioane de exemplare în lumea în­trea­gă. Mario a apărut pe scenă în roluri diverse, va­riind de la cele din musicaluri (precum Tony, din "West Side Story", spectacol jucat pe cele­bra Scala din Milano), până la roluri din tragedii antice gre­cești, precum Dio­ny­sus, Achilles sau Prometeu, puse în scenă în amfiteatre legendare, precum Tea­trul antic Epidaurus din Grecia (monument UNESCO) sau teatrul Per­gamon din Turcia. Dar în ciuda suc­cesului, Mario a rămas modest. "Nu mă consider un mare star de operă. Sunt doar un tip oarecare, ce cântă muzică bună", spunea el, încer­când să tempereze entuziasmul criticilor muzicali ai revistei Daily News care titrau după ce-l ascul­taseră: "An­drea Bocelli, move over!" (Andrea Bo­celli, dă-te la o parte!).

O viață ca-n filme

Mario Frangoulis s-a născut în Africa, Rho­de­sia (actualul Zim­babwe), într-o fami­lie de greci, pe 18 decembrie 1967. Pe când avea doar patru ani, părinții l-au trimis la Atena, unde a fost crescut de mă­tușa maternă și soțul acesteia. Pen­tru că a prezentat de mic ap­titudini muzi­cale, la șase ani, mătușa lui l-a înscris să studize vioara, iar doi ani mai târziu, a început să cânte și în diverse coruri. Nu a renunțat la vioară, căreia i-a dedicat nu mai puțin de 12 ani din viață, și care i-a adus și primul pre­miu, pe când avea doar 14 ani.
În 1985, s-a mutat la Londra, unde a studiat la Școala de muzică și arte dramatice Guildhall. Acolo a fost descoperit de Sir Cameron Mackin­tosh, un mare producător londonez, care l-a distri­buit în rolul Marius, din "Mizerabilii", jucat la teatrul "West End". De aici înainte a ținut-o într-un succes. Sir Andrew Lloyd Webber l-a distribuit personal în rolul lui Raoul, din "Fantoma de la Operă", performanță ce i-a adus aplauzele publi­cului și laudele criticilor. În mod ciudat, deși avea o voce deosebită, nu a fost sedus imediat și de operă. "Nu îmi plăcea opera... Mă uitam de sus la cei care o cân­tau. Consideram că vor doar să facă mult zgomot și să atingă note cât mai înal­te", mărturisea el într-un inter­viu. Asta, până ce a ajuns cap de afiș al spectacolului "Eu și re­gele", într-o pro­ducție în care a avut-o drept parte­neră pe cunos­cuta soprană a­me­ricană Bar­bara Cook. Ea i-a schimbat opiniile și l-a încu­rajat să își încerce norocul în postura de tenor. Așa a ajuns să câștige mai întâi bursa Maria Callas, apoi concursul Pava­rotti. În scurt timp, Mario avea bagajele făcute și se îndrepta spre Italia. Acolo a studiat mai întâi alături de tenorul Carlo Bergonzi, apoi la Roma l-a cunos­cut și l-a impresionat profund pe Nicole Rescigno, dirijorul favorit al Mariei Callas, care l-a luat ime­diat sub aripa lui. Și tot la Roma l-a descoperit pe mult aclamatul Alfredo Kraus, unul dintre cei mai buni tenori de la sfârșitul secolului XX. Mario a fost singurul elev particular pe care faimosul tenor l-a acceptat vreodată. Ulterior a continuat să-și cul­tive talentul la faimoasa Școală de muzică Juilliard, din New York, însă cariera lui și-a luat cu adevărat avânt după ce a fost remarcat de Peter Gelb, șeful casei de discuri Sony Classical, actual­mente director artistic al "Metropolitan Opera" din New York.
Mario și-a lansat primul album în 2002 - "Some­times I Dream", urmat la patru ani distanță de "Follow Your Heart". Ambele discuri l-au pro­pulsat pe primele poziții în clasamentul Billboard al celor mai buni artiști de clasic-crossover din întreaga lume (în imediata vecinătate a lui Andrea Bocelli și Josh Groban). De aici înainte s-a clasat constant pe primele 10 locuri în topurile inter­na­ționale, iar în 2011, a fost votat drept "Cel mai bun cântăreț crossover", o recunoaștere mondială pe deplin meritată.
În 2016, Mario Frangoulis a străbătut Asia în turneu, alături de Sarah Brightman. Cei doi au susținut nu mai puțin de 24 de concerte în Japonia, Coreea de Sud, China și Taiwan. Un an mai târziu, solistul grec lansa alături de un com­patriot, George Perris, albumul "Kivotos-Ark", cu melodii grecești îndrăgite, din anii '90. Discul a avut un succes nebun și a fost urmat de un turneu în 25 de orașe din Grecia și Cipru, care a culminat cu un concert fabulos, la poalele Acropo­lisului, susținut alături de Angela Gheorghiu.
În concertul de la București, Ma­rio Frangoulis o are drept invi­tată specială pe soprana Cellia Cos­tea, o artistă născută în Piatra Neamț, mul­tipremiată interna­țio­nal, care trăiește actualmente în Gre­cia, fiind consi­derată vocea fe­minină numărul unu a Operei din Atena. Cellia abia aș­teaptă să ajun­gă acasă și să evolueze în fața pu­blicului românesc. "Mario Fran­goulis este unul dintre cei mai cu­nos­cuți și grandioși artiști pe care ni i-a oferit Repu­blica Elenă. Este o mare onoare să mă aflu alături de el pe scenă, pentru prima oară!", declara ea.
(Tenorul elen cântă în premieră la noi pe 20 aprilie, la Sala Palatului din Capitală, unde va fi acompaniat de Orchestra Simfonică București, sub bagheta dirijorului grec Stathis Soulis. În program sunt cuprinse atât melodii clasice, cât și cântece noi, de pe proaspătul disc al lui Mario, "Galazia Limni", lansat în februarie a.c.)
Biletele se găsesc în rețelele Eventim, Iabilet, MyTicket și Entertix și au prețuri cuprinse între 100 lei categ. a IV-a și 400 lei VIP. Solistul grec, care este implicat în numeroase proiecte caritabile, va dona 10% din câștigul obținut din vânzarea bile­telor la Hospice Casa Speranței.