Povești de Paști: Cimitirul vesel din Deleni

Cititor Formula AS
Până să plec la facultate, în prima zi de Paști a fiecărui an era de ne­conceput să nu o în­soțesc pe ma­ma la De­leni, să fa­cem ec­tenie la mor­mântul bunicului, ta­tăl ei.

E singurul bu­nic pe care eu nu l-am prins, dar pe care, cu ocazia as­ta, îl per­ce­peam ca pe un mem­bru cât se poate de viu al fa­mi­liei. Mai în­tâi treceam pe la bunica și, cât se îm­brăca pentru bi­se­rică și mai sporovăia cu mama în odaia ei, eu dădeam iama în borșul de miel, ră­ci­turile aurii de co­coș și friptura din ceaun. Gătită de sărbătoare, bunica punea apoi într-un coș de răchită tot fe­lul de bunătăți: co­zo­nac, pască, ouă ro­­șii și vin, aco­pe­rite cu un ștergar țe­sut cu mâinile ei. Mer­­geam încet, apoi toate trei, până la cimitirul din ca­pătul satului, unde ne opream la mor­mân­tul bu­ni­cului. Buni­ca punea coșul jos, pe iarba de lângă cruce, aprindea niște lumânări, mai vorbea cu bu­ni­cul, de regulă pe un ton hâtru, după care ne pu­neam pe așteptat.
Cimitirul era plin de lume. La fiecare mormânt era cel puțin o persoană, și toată lumea era veselă și gătită, așteptându-l pe preot, oamenii vorbeau în­­tre ei, bucuroși să se vadă după mult timp. Unii se vedeau doar o dată pe an, cu ocazia acestor ec­tenii, niște rugăciuni scurte rostite de preot la mor­mânt și însoțite de stropirea cu vin peste țărâna afâ­nată, în timp ce țârcovnicul îngâna pe un ton molcom cântarea pascală: "Hristos a înviat din morți". Repetată la fiecare mormânt, la fel ca bă­taia scurtă de clopot, cântarea asta nu știu cum se făcea că nu plictisea pe nimeni, nici măcar pe cei mai nerăb­dători, printre care m-aș cam fi încadrat.
Cimitirul arăta ca o grădină țărănească, mare și îngrijită. Mormintele erau săpate și greblate din timp, pline de flori, iar arbuștii de la capul răpo­sa­ților, de regulă de liliac sau iasomie, fuseseră cu­­rățați de gospodari cu aceeași migală cu care fu­se­seră curățați și cei din propriile curți și grădini.
Până ajungea părintele la morminte, oamenii intrau în vorbă unii cu alții, perechi, perechi. Apoi cercul se lărgea, mer­geau câțiva pași mai încolo, vedeau niște rude pe care nu le mai văzuseră de nu știu când, era o zum­zăială continuă, oamenii se îmbrățișau, se întrebau ce-au mai făcut, treceau de la unii la alții, ca la o nuntă mare, fără am­fitrioni și fără invitați.
Chenarele de var alb, imaculat, ale mormin­te­lor, stropite cu bidi­nea­ua direct pe pământul greblat sau fă­cute din pietre mici, rotunde, văruite separat, ampli­fi­cau senzația de săr­bătoare pe care o tră­iau, de-a valma, parcă și viii, și morții. Du­pă ce pre­otul făcea ectenia, conținutul dulce al co­șu­lui era îm­păr­țit unor mâini mici, de copii, apărute ca prin farmec, odată cu ul­tima silabă cântată din "dă­ruiiinduuu-lee", iar sticla cu vin era dată oricui se afla prin preaj­mă. "Bogda­proste, Dum­nezeu să-i ierte", spu­nea, invaria­bil, cineva, ținând paharul plin în mână. "Să tră­im, să-i pomenim!". După care pa­harul era golit în în­tregime, pentru că nu era bine să-l lași pe jumătate, sau era turnat pe mor­mânt.
Cea mai pregnantă amintire a felului în care arăta cimitirul din Deleni în prima zi de Paști era, însă, faptul că oamenii râdeau. Era un râs cald, cu­minte, care se unduia odată cu tămâia printre coșu­­rile cu ouă, pască și cozonaci, printre crengile înflorite sau înverzite, și-i molipsea incurabil pe toți copiii care alergau ca bezmeticii printre cruci, fără ca vreun adult să-și bată capul să încerce să-i poto­lească. Râdeau bătrânele mărunțele, îm­bră­cate în negru, moșii știrbi, cu părul alb, îmbrăcați cu niște haine rămase largi trupurilor aduse de spate, râ­deau și femeile trupeșe, în floarea vârstei, băr­bații cu mâinile adâncite în buzunarele panta­lonilor și pălăriile proptite prin crengi, râdeau unii spre alții băieții și fetele cărora le trecuse vremea să se mai hârjonească și să se pârlească cu lu­mânările. Râdeau, uitând de amar, și cei veniți la morminte proaspete, care cu un an înainte nu fu­seseră în cimitir. Bucuria fără nume umplea inima mare a satului, pul­sând netulburată, o dată în an, între altar și clopotniță.
În rarele locuri unde crucea sau mo­numentul funerar avea și poze, chipurile în­cremenite din for­mele ovale parcă prin­deau viață, ochii începeau să strălucească, părea că un zâmbet de neoprit punea stăpâ­nire și pe ele și, mai ales, pe imaginile cu chi­puri alăturate, bărbați și femei, duși de mâ­nă în lumea cealaltă și care acum zâm­beau din ovalul de piatră.
Bucuria învăluia și rădăcinile, și floarea de li­liac. Se scurgea în adâncurile pămân­tului și se pier­­dea în înaltul cerului. Era în toți cei de acolo, și toți erau vii, indiferent de care parte a ierbii se aflau.
În fiecare an, la vremea Sfintelor Paști, moar­tea e izgonită până și din cimitire. În fiecare an, la vremea asta, eu mă simt în cimitir ca acasă. Morți și vii la un loc.

CARMEN CĂTĂLINA ALEXA