Un sat în Munții Trascăului - RIMETEA

Dumitru Badita
Am citit deseori despre Rimetea, satul din județul Alba cuprins în căușul de cal­car al Munților Trascău. Este consi­derat unul dintre cele mai frumoase din România. Nu doar priveliștile urzite din soare și calcar atrag miile de vizitatori. Casele Rimetei, unele vechi de peste o sută de ani, impresionează prin curățenie, dar și prin ambiția localnicilor de a le păstra așa cum le-au moștenit: din piatră, cărămidă, lemn și var, fără adăugiri de materiale sintetice.

Un drum care nu anunță nimic

Din Aiud, potrivit indicatorului înfipt într-o intersecție, intru pe o vale înveselită de verdele crud al pădurii și al ierburilor din grădini, multe părăsite. Văd câte o livadă neîngrijită, cu prunii copleșiți de licheni. Altundeva, mărăcinii au cres­cut mari. Parcă nimic nu anunță minunea pe care o aștept! Abia după vreo 20 de km, ca niște porți medievale uriașe, răsar în față Cheile Vălișoarei, două stânci cenușii. Opresc să fac câteva poze, zăresc peste apă și un castel din piatră renovat. Apoi, din nou la drum, spre Rimetea. Imediat, va­lea se deschide. De o parte și de alta a drumului, pe un teren întins ca în palmă, fâșii de verde și brun alternează ca într-un tablou. Iar la marginea câm­purilor, cresc versanți stâncoși, gri, cuprinși de flă­cări de verde primăvăratic. Vulturii se rotesc dea­supra brazdelor abia răsturnate de pluguri. În sfâr­șit, recunosc spinarea de piatră a muntelui Piatra Secuiului, la poalele căruia se întinde Rimetea. Aș fi vrut să fie soarele ăla pe care l-am văzut în foto­grafii, o lumină transparentă curgând pe stânci, ca un șuvoi de miere prelinsă dintr-un blid, dar azi sunt neguri și plouă mărunt.

Rulota cu langoși

Cum cobor din mașină, sunt atras de gălăgia veselă a unor săteni secui, așezați la o masă lungă din lemn, sub un brad din care picură apa ploii mărunte. Sunt femei și bărbați, unii cu ranițe verzi în spinare, iar eu nu pricep o boabă din discuțiile lor întrerupte de hohote de râs sănătos. La câțiva pași, fixată bine pe pământ, ca să nu o ia la vale, e o ru­lotă obișnuită, din care două femei vând cutii cu bere, cafele, dar mai ales langoși presărați cu cașcaval ras și smântână. Iulia și Eva sunt reginele langoșilor din Ri­metea. Aici începe orice incursiune în teritoriul, dar și în trecutul așezării. De aici pornesc toa­te drumurile că­tre creasta din pia­tră și către secolele când sătenii scoteau din pă­mânt minereul de fier. Una din­tre femei dă pe răzătoare o bucată de caș­caval. O nin­soare abun­den­tă cade pes­te gogoașa fierbinte. Cum­păr una și mă retrag la o masă din lemn, sub un brad care picură. Țăranii secui au plecat, cine știe pe unde. Poate la vreo stână, poate la tăiat de lemne. În jur e liniște, aud nu­mai foșnetul ploii. Apoi, subit, din turla bisericii, clin­­chetul cristalin al clopotului țâșnește ca o arteziană.

Meșterul cu cercel în ureche

Un panou informativ, plasat în centrul satului, oferă călătorului toate informațiile pentru o excursie completă. Sunt atât de multe locuri, încât stau pe gânduri în ce direcție să pornesc. Să mă duc spre "Șirul de sus" sau spre "Șirul de jos"? E vorba, cred, de șiruri de case. Să vizitez "Casa iobăgească din 1749" sau "Casa iobăgească din 1668"? Sunt, în total, 29 de obiective. Aleg moara de apă. Merg pe o stradă mărginită de case reno­vate, cu garduri noi, din lemn brun. Bat la una din porți și-mi deschide un bărbat subțire, nebărbierit, cu cercel în urechea stângă. Îl cheamă Both Istvan. Meșter priceput la toa­te: tâmplar, dulgher, fierar, morar și un excelent ghid. "Eu am învățat lim­ba română în armată. Am fost bucătar și veneau superiorii să le gătesc ochiuri. La început n-am priceput. Le ziceam că eu nu gătesc ochi, n-am treabă cu ochii. Apoi am știut ce voiau". Moara a fost odinioară proprietatea celei mai bogate familii din Rimetea, familia Torotzkai. Din vechea ins­talație s-au păstrat câteva piese din lemn, in­clusiv o inscripție care atestă vechimea și stăpânul: anul 1757, ilustrissima doam­nă Klara Torotzkai. În mâi­nile ei se aflau șap­te mori. A mai rămas una singură, transformată în mu­zeu. Istvan a cum­părat-o de la un proprietar care o cumpărase și el de la altul. Poate amintirea stă­pânei de odinioară s-ar fi pierdut, dacă un meșter de altădată nu ar fi încrustat în lemn numele ei și dacă bucata din lemn nu ar fi ajuns până în ziua de azi. Memoria, uneori, are nevoie de puține lucruri ca să triumfe.

Un sat premiat

Un cuib al memoriei este și moara lui Istvan. Omul a strâns, de pe unde a apucat, obiecte vechi, de la unelte la fotografii, de la scule de atelier la piese de mobilier tradițional. Dacă a fost nevoie, a scos bani din buzunar și a plătit cinstit. Apoi a venit acasă cu lucrul primit sau cumpărat și, dacă a fost stricat, l-a reparat și l-a făcut să arate ca nou. Soția lui a învățat să picteze. Tot mobilierul e repictat de ea. Masa pe care îmi pun caietul, ca să notez, e pictată bogat, cu flori de câmp pe fond verde, cum sunt vara fânețele Rimetei. "Eu am fost plecat la muncă în Ungaria, dar numai o lună. Tata mi-a zis să mă întorc și să mă însor în sat. Așa am făcut. El a fost rotar de meserie. Eu am învățat tâmplăria. Turismul aici la noi a început de vreo 10 ani. De atunci mi-am amenajat și moara, am și o păstrăvărie. Vin aici turiști mulți, chiar și din București", po­vestește meșterul. Vorbește o limbă română cursivă și clară. "La noi în sat nu se fură. Poți să lași mașina deschisă noaptea", mă asigură, în timp ce-l așez în fața morii ca să-i fac o fo­tografie. Îi strâng mâna și ies pe poartă, înapoi în stra­­da cu case curate și garduri noi, din lemn brun. Cețurile s-au risipit pentru o clipă, iar soarele face să sclipească stâncile udate de ploaie. Cu­loarea calcarului e foarte schimbătoare, în funcție de vre­me. Într-o singură zi, se poate schimba de câ­teva ori, ca un chip de om. Aci e cenușiu-în­tunecat, aci se luminează și strălucește, de parcă în trupul de piatră ar pulsa un suflet viu. De la stânci, îmi mut privirea către case. În 1999, organizația culturală "Europa Nos­tra", din care fac parte 40 de țări, printre care și România, a premiat Ri­me­tea pentru conservarea arhitecturii. Premiul i-a sporit faima în Europa. Tot mai mulți turiști au venit aici. Pensiunile s-au în­mulțit, primăria a atras fonduri europene și a pus la punct infrastructura publică.

Pâinea de fier

Rimetea e ca o floare albă, fiindcă pereții caselor - câte case, atâtea petale - sunt văruiți. Dar unde sunt rădăcinile ei? Cum a fost satul cu veacuri în urmă? Trec pragul muzeului, situat la etajul unei case de epocă, și o întâlnesc pe Agneta Lassel, cel mai zâmbitor mu­zeograf pe care-l cunosc. Stă la micul ei birou de la intrare, plin cu pliante și fotografii, înconjurate de bucăți de minereu de fier. "Li se spu­nea pâini de fier", mă lămurește Agneta. Aflu că aici, cu sute de ani în urmă, o familie de nobili ma­ghiari stă­pânea mine de fier, unde lucrau țărani se­cui. Fierul obținut era transformat în unelte și arme. De aici, din Rimetea, plecau către orașele și satele Transil­vaniei, dar și peste munți, către Ungaria, care și căruțe împovărate cu mărfurile meșterilor fierari: lanțuri, topoare, furci, clești, secere, sfre­dele, ba încă și încuietori complicate. Cred că tot ceea ce-i era de trebuință gospodarului medieval putea fi produs la Rimetea. Meșterii își vindeau măr­furile, încasau banii de la negustori și îi de­puneau în seifuri din fier. Când suma era completă, își cons­truiau o casă nouă sau un atelier. Așa s-a născut Rimetea, din truda unor mineri și a unor meșteri fierari. Arheo­logii au găsit urme de viețuire din epoca romană, dar cu siguranță locuirea e mult mai veche, din vremea dacilor, care au avut cetăți în Munții Trascăului și au dezvoltat, prin aceste părți de țară, o importantă cultură a fierului. Faima in­dustrială a Rimetei a scăzut și s-a stins, când au fost înființate centrele metalurgice din Reșița și Hu­nedoara. Începând cu secolul XIX, din minele Rimetei nu a mai fost scoasă nicio pâine din fier. Casele albe se înșiră pe ulițe drepte, ca tra­se cu rigla. Datorită turismului, Rimetea a re­năs­cut. De-a lungul anului, au loc aici festivaluri cu diferite tematici, alpiniștii se cațără pe pereții ver­ticali ai muntelui, cei cu­rajoși sar cu parapanta, iar foto­grafii pândesc cele mai frumoase momente ale zilei. În sat mai trăiesc 600 de localnici, ma­joritatea maghiari, de religie unitariană. Turiștii care sosesc aici într-un an sunt vreo câteva mii. Poate chiar mai mulți. Rimetea fi­gurează pe site-uri de turism internaționale. Sătenii au învățat din mers să facă turism. Au priceput repede că aceasta este marea lor șansă, într-o lume aflată mereu în mișcare.