Telegrame de la TIFF

Dia Radu
- Încheiat săptămâna trecută, la Cluj, Festivalul de Film Transilvania își poartă încă trena de aplauze -

TIFF Unlimited

Cu filme de colecție, premiere, concerte, întâl­niri cu publicul, dezbateri, masterclass-uri, progra­mul TIFF-ului e din ce în ce mai vast, an de an. Oricât ai fi de organizat, e aproape imposibil să vezi și să te bucuri de tot. Unde mai pui că prilejul de a sta câteva ore cu cei la fel de pasionați de filme ca tine cântă­rește mai greu decât cele două ore petre­cute în cine­matograf. TIFF înseamnă mai mult decât filme, e o experiență socială de neuitat. Tocmai de aceea, cel mai frumos cadou pe care organizatorii l-au făcut iubitorilor de film anul acesta este TIFF Unlimited. O platformă online, pe care te poți abona cu 10 euro pentru trei luni, în care poți vedea la tine acasă filme bijuterie, filme premiate peste tot în lume, greu de găsit în alte părți, de la creații de Gaspar Noe și Lars von Trier, până la filme semnate de Abdellatif Ke­chiche sau Ashgar Farhadi. Dacă ați ratat filme de top în anii trecuți sau anul acesta, TIFF vă dă posibi­litatea să recuperați într-un cadru cât se poate de personal. Un strop din experiența festivalului telepor­tată acasă, pe canapea.

Uzina de vise

Ce înseamnă de fapt să fii regizor? Cum e să faci un film? Ce înseamnă munca de platou? Trei în­trebări la care s-au gândit cu siguranță mulți cinefili. Anul acesta, organi­zatorii festivalului au venit în întâmpinarea publi­cului cu o surpriză de pro­porții: o insta­lație interactivă creată de ma­rele cineast fran­cez Michel Gondry. Ajunsă la Cluj după ce a făcut deja în­con­jurul lumii, cu opriri sem­ni­ficative în Buenos Aires, Montreal, Moscova și Paris, Uzina filmelor de amatori pune la dispoziția celor curioși să experimenteze un studio cinematografic cu 15 decoruri individuale, echipa­ment și instructori cali­ficați. Timp de trei ore, fiecare participant își poa­te crea propriul film, par­curgând toate etapele, de la scenariu și regie până la efecte speciale și coloană so­noră. Cine vrea să se joace de-a filmul mai are și alt motiv de bucurie: proiectul continuă la Centrul Regional Pentru Industrii Crea­tive din Cluj până la 31 iulie, chiar dacă festivalul s-a încheiat. Prezent la inaugurare, alături de jurna­liști, Gondry a fost întâm­pinat cu aplauze furtu­noase. Ce știe însă mai puțină lume despre el e că, înainte să fie răsplătit cu un Oscar pentru Strălu­cirea eternă a minții nepri­hănite, cineastul francez și-a câștigat faima ca unul dintre cei mai de succes regizori de videoclipuri din lumea întreagă. Gondry a regizat deopotrivă pentru Bjork și Radiohead, pentru The Vines și The White Stripes, pentru Daft Punk și Che­mical Brothers. Considerat pionier în multe tehnici cinematografice, Gondry e respon­sa­bil și cu faptul că a multiplicat-o pe Kylie Minogue în videoclipul Come into my world.

Și-un invitat de top

Recunosc, a trebuit să ajung la Cluj ca să aflu că Nicolas Cage, invitatul de onoare al festivalului, s-a născut sub numele Nicolas Coppola, într-o familie plină de personalități din lumea filmului. Francis Ford Coppola este unchiul lui, iar Sofia Coppola îi e verișoară. Cu asemenea umbră planând deasupra ca­pului, nu e de mirare că Nicolas a ales de la înce­put să-și schimbe numele, după cel al unui personaj de bandă desenată. Spre dezamăgirea tuturor jurna­liș­ti­lor prezenți, Nicolas Cage nu a acordat nici inter­viuri, nici conferință de presă. "Sunt extrem de atent la spa­țiul meu privat, nu-mi doresc cele­britate, sunt chiar anti-ce­le­bri­tate. Nu am cont de twitter, nu am cont de insta­gram, nu am cont de face­book. Nu simt ne­voia să mă arăt nimănui. Chiar și așa, azi orice om are un tele­fon mobil cu care mă poate fil­ma și da mai departe. Dar dacă tot vă entuziasmează postările des­pre mine, mer­geți să vedeți și filmele. S-ar putea să vă pla­că".

Stop cadru TIFF 18
Cu Mihai Chirilov


L-am rugat pe Directo­rul Artistic al Festivalului să împărtășească cu cititorii noștri trei momente de neui­tat de la recent încheiata ediție.
1. Proiecția filmului lui Almodovar, Durere și glo­rie, din prima duminică de festival, când deși ce­rul părea decongestionat, un nor ucigaș a apărut de nică­ieri și a adus cu el o rafală de 20 de minute. Oa­menii au fugit care pe unde. Am rămas cu imaginea a câte­va sute de oameni, echipați cu pelerine și um­brele, încăpățânați ca și mine să vadă filmul până la capăt. E una din cele mai plăcute amintiri ale acestei ediții, fiindcă strânge în ea toată lupta noastră cu ploaia, dar și dorința oamenilor de a vedea filme cu orice preț.
2. Finalul proiecției filmului "La Gomera", al lui Corneliu Porumboiu, o atmosferă absolut delirantă, cea mai explozivă rafală de aplauze și țipete din tot festivalul. S-a aplaudat și strigat ca pe sta­dion, se zguduia sala de entuziasm. Atâta căldură și simpatie față de un film rar am mai văzut.
3. Clipele petrecute alături de Nicolas Cage, invitatul de onoare al acestei ediții, care deși la început a refuzat interviurile, și-a dorit să fie ținut cât mai la distanță de lume, să iasă în circuit închis, a acceptat până la urmă să facem un masterclass moderat de mine, în care, indirect, am încercat să acopăr și curiozitățile jurnaliștilor, cărora le-am per­mis accesul la eveniment. A început precaut și a sfârșit prin a-și deschide inima și a vorbi fără oco­lișuri, încât masterclass-ul a durat cu jumătate de oră mai mult decât ar fi trebuit să fie. A doua zi, la Bonțida, la o cină privată cu doar câțiva oameni, a insistat să mănânce numai mâncare ardelenească. Și mie îmi place mămăliga, dar n-am mâncat în­tr-un an cât a mâncat el în trei zile. Am rămas cu ima­ginea doamnelor care tot aduceau la masă gu­lașuri peste gulașuri și carafe de răcoritoare și cu entuziasmul lui, care a decretat că nu știe ce e so­cata, dar sigur e cea mai bună băutură din lume.

Foto: Vlad Cupșa, Chris Nemes, Marius Mariș