TURCHIAN GUZIN NASURLA - "Faptul că sunt tătăroaică li s-a părut unora un pic exotic"

Gabriela Lupu
Un documentar semnat de regizoarea Car­men Lidia Vidu face, de o vreme încoace, turul festivalurilor importante dedicate scurtmetrajelor.

A primit deja premii și aprecieri ale specialiștilor și ale marelui public din Berlin până în India. Pelicula "Jurnal de România. Jurnal de musulman" spune povestea adevărată a singurei actrițe de etnie tătară și de religie musul­mană din țara noastră: Turchian Guzin Nasurla, de la Teatrul de Stat Constanța. De câțiva ani Carmen Lidia Vidu a început un proiect dedicat actorilor și comunităților din care aceștia fac parte. Așa au luat naștere spectacolele-documentar "Jurnal de Ro­mânia. Sfântu Gheorghe" și "Jurnal de România. Constanța". Pe când lucra la proiect, regizoarea a cunoscut-o pe actrița Turchian Guzin Nasurla cu care a lucrat la spectacol. Povestea actriței a de­venit apoi și subiect de film.

"Nu am crescut cu senzația că a fi musulman este o «malformație»"

- Turchi, ești personajul principal al do­cumentarului "Jurnal de România. Jurnal de musulman", un film despre viața ta, care a călă­torit pe la multe festivaluri și a fost multipremiat. Cum îți explici acest succes?

- Etnia mea m-a făcut personaj prin­cipal al acestui film. Faptul că sunt tă­tă­roaică le-a părut, pro­babil, unora un pic exotic. Fiindcă pe te­ritoriul României musulmanii pot fi în­tâlniți în nu­măr mare doar în Do­bro­gea. Avem o istorie aici. Ne-am putut con­ser­va tradițiile și cul­tu­ra. Pe teritoriul Do­brogei se află foar­te multe etnii: ro­mâni, aro­­mâni, greci, lipo­veni, etnii cu care noi, tătarii, am în­vă­țat să trăim în pace.

- Ai crescut în­tr-o familie de tătari, dar școala ai fă­cut-o în ro­mâ­neș­te. Ai fi pre­ferat să ai în­vă­țământ în lim­ba ta, cum au, de pildă, ma­ghia­rii?

- Nu am simțit nici o secundă ne­voia să în­văț în lim­ba ma­ter­nă. Dar es­te drept că la gră­di­niță am a­vut pro­bleme la început, pentru că eu am crescut vorbind lim­ba tătară. Eram cumva asemeni fa­mi­liilor de români care locuiesc pe te­ritoriul altor țări, dar pe copii îi în­vață limba româ­nă.

- Cât de dificil ți-a fost să te afirmi în­tr-o comunitate re­lativ închisă, ca fe­me­ie puternică și cu spirit liber?

- Pe mine m-au ajutat foarte mult cele două profesii ale mele. Sunt actriță și asis­tent medical. Așa că spre deosebire de alte femei musulmane, care trăiesc în co­mu­nități închise, mie mi-a fost mult mai ușor. Dar trebuie să spun că nu am crescut cu senzația că a fi musulman este o "mal­for­mație".

- Este greu, oricum, pen­tru o femeie să fie ac­triță, cred că pentru o fe­meie musul­ma­nă cu atât mai mult. Ai primit critici din partea co­munității pen­tru alegerea pro­fe­siu­nii tale?

- E drept că sunt sin­gura femeie tătăroaică din Cons­tan­ța care este și ac­triță. Da, am primit critici din par­tea comunității, dar nu a fost nimic deplasat. Dar eu prefer să fiu ju­decată ca actriță și nu ca om aparținând unei anume etnii. Și nu trebuie să fii musulman ca să fii judecat ca artist.

- În film povestești că erai judecată de co­munitate, că nu te-ai căsătorit de foarte tâ­nă­ră. Este căsătoria o obligație pentru o fată musul­mană?

- Da, este o trăsătură a femeii musulmane, aceea de a avea mai întâi un statut social, înaintea unu­ia profesional. Toate fetele sunt presate de familie să se mărite, dar asta se întâmplă mai ales în religia mea, unde bărbatul este educat să dețină un monopol, și social și familial. Un pro­verb tă­tăresc spune: "So?an bașî bol ama baș bol", adică "fie și căpățână de ceapă să fii, dar cap să fii". Bărbații noștri sunt crescuți să fie șefi în fa­milie.

"Îmi învăț fetița că religia islamică este una a iubirii aproapelui și a blândeții de miel"

- Cum ți-ai cunoscut soțul, în cele din ur­mă?

- Jucam în spec­tacolul "Terorism", în regia lui Felix Alexa, și aveam o scenă de striptease. Soțul meu era spectator. Aveam un prieten comun, ca­re, după spectacol, ne-a făcut cunoștință. Și soțul meu este tot tă­tar.

- Ce învățăminte îi dai tu fiicei tale și cât de importantă este religia în viața voas­tră?

- Pentru copilul meu, religia este importantă mai mult ca informație de cultură generală. Îi ex­plic să înțeleagă de ce avem obi­ceiuri diferite de alți oa­meni, de ce nu mâncăm carne de porc și de ce în luna Ra­madamului ți­nem post negru până la apusul soa­relui, avem Bayram și sacrificăm ber­becul. O învăț că religia islamică este una a iubirii aproapelui și a blândeții de miel.

- Ce mesaj ai dorit tu să trans­miți celor care văd fil­mul "Jurnal de musul­man?"

- Aș vrea ca oamenii să nu mai trăiască cu impresia că toți musul­manii sunt teroriști și să înțeleagă că, indiferent de etnie, religie, presiuni sociale, eu am realizat ceea ce mi-am dorit în viață: să fiu independentă și să mă simt în siguranță în familia, în profesia și în țara mea.

Povestea documentarului "Jurnal de România. Jurnal de musulman" spusă de regizoarea Carmen Lidia Vidu

"Jurnal de musulman" nu e nici teatru, nu e nici film. E mai mult documentar și fotografie". Eram la Constanța, în 2017. Zăpadă înaltă, vis­col, taxiurile mă culegeau de pe stradă și apoi îmi cereau sume fabuloase pentru doi pași. În holul teatrului era frig, stăteam la o masă și vor­beam cu fiecare actor în parte, cam 15-20-30 de minute, pentru a-mi face distribuția la spec­tacolul "Jurnal de România. Constanța". Tur­chian Guzin Nasurla este singura actriță tă­tă­roaică a Teatrului de Stat din Constanța. Vor­bește mult, are haz, are nerv, e un povestitor ex­celent. Prin ea am cu­noscut comunitatea tă­ta­rilor din Constanța, am citit despre musulmani, despre religia islamică, am filmat acasă la fe­meile care recită din Coran. Turchi mi-a po­vestit despre presiunea socială a măritișului, despre minorități, despre toleranță și toate astea m-au cucerit. Am lucrat cu poftă la momentul ei din spectacol și apoi l-am trans­format într-un scurtmetraj. E interesant cum o lume care trăiește la doi pași de mine e atât de ne­cu­noscută și de izolată. Mă refer la comu­nitatea tătarilor din Constanța. Încă nu înțeleg ig­noranța. Unde începe și la ce folosește? Cu­noaș­terea de acest gen este parte din cultura vie atât de necesară României. 
Filmul l-am făcut pentru un festival ex­pe­rimental din România, care nici măcar nu m-a selecționat. Am câștigat premii internaționale și nominalizări la care nici nu am visat. Bucuriile astea apar din când în când în viață și nu știu dacă e meritul meu sau e pur și simplu un cadou de sus, o încurajare".