Cum a ajuns Ardealul la cheremul lui Viktor Orban?

Ciprian Rus
E deja binecunoscut sistemul de fi­nan­țare prin care Ungaria lui Viktor Orban își cum­pă­ră influență - și nu doar influență! - în Transil­vania.

Primul caz care a sărit în ochii publicului din Ro­mânia a fost cel al mi­lioanelor de euro investiți în academiile de fotbal din se­cuime. În con­dițiile în care inclusiv sporturile cu pretenții olimpice din Ro­mânia se plâng de subfi­nan­țarea guvernului de la București, Viktor Orban aruncă cu mi­lioane de euro în două cluburi de fotbal din Transilvania. Efectul s-a văzut imediat: Sepsi Sfântu Gheorghe a ajuns, deja, în numai câți­va ani, în "play-off", turneul de elită din Liga 1! Au sărit în ochi, apoi, nu de multă vreme, niște sche­me de finanțare destinate fermie­rilor din Ținutul Secuiesc, prin care statul maghiar le facilitează maghiarilor din regiune - în profund dispreț față de românii din zonă și față de legile liberei concurențe din Ro­mâ­nia și din UE - sume de bani pentru achi­ziția de utilaje agricole, și chiar pentru in­tabularea unor terenuri cumpărate. Practic, Viktor Orban cumpără "la bucată" Ardea­lul, iar autoritățile din România nu mișcă un de­get, deși noi și noi cazuri apar unul după altul. Cel mai nou dintre ele se referă la cumpărarea presei maghiare din Ardeal de către interpuși ai guvernului Orban, prin intermediul unui ONG finanțat cu gene­rozitate de Budapesta. Nu-i vorbă, presa maghiară din Ardeal era deținută, în majo­ritate covârșitoare, de oa­menii UDMR-ului și, la fel ca presa ro­mânească, se află în moarte clinică. Atunci, de ce cumpără Or­ban pachetele majoritare ale presei ma­ghiare din Transilvania, că e vor­ba de mul­te milioane de euro!? Răspunsul e simplu: practic, în acest moment, Viktor Orban are mână liberă să-și transmită me­sa­jele ili­berale și profund anti-românești către în­tregul electorat maghiar din România. Con­­secințele, și cele imediate, și cele pe termen mai lung, nu sunt greu de bănuit. Iar povestea Asociației Pentru Spațiul Me­dia Transilvan - ASMT (Erdélyi Médiatér Egyesület), cel mai puternic nou jucător de pe piața media din Transilvania, care a arun­cat peste 10 milioane de euro în Ar­deal, nu este decât încă un exemplu din ex­pansiunea programatică și tot mai agresivă a Ungariei în România. Cine știe în câte alte domenii-cheie, în afară de fotbal, presă și agricultură, nu și-a băgat deja Budapesta banii?! Și cine știe câți oameni-cheie din administrația românească nu sunt deja plătiți să tacă ori să nu facă nimic - pentru că nu face nimeni nimic! - în legătură cu ofensiva maghiară din Ardeal?!
Dacă va continua în ritmul ăsta, Orban va ajunge să controleze, în curând, și presa românească. S-ar putea să-l coste mai puțin decât cea ungurească, asta, desigur, dacă nu se încalecă peste cea deja cumpărată de pri­e­tenul Vladimir Putin în țara noastră.