Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Lucia Berlin, "Manual pentru femei de serviciu", prefață de Lydia Davis, in­tro­ducere și ediție de Stephen Emerson, tra­ducere de Ioana Miruna Voiculescu, Editura ART (tel. 021/224.01.30), 600 p.

Fiindcă începe sezonul vacanțelor și mi-ar plăcea să cred că răgazul pentru lectură crește, vă propun acest volum de proze scurte care n-au cum să nu placă oricui. Autoarea lui, scriitoarea ame­ricană Lucia Berlin (1936-2004) a fost considerată o revelație abia cu această masivă selecție de 43 de povestiri, editată la 11 ani după moarte, deși în tim­pul vieții mai publicase câteva volume și cola­borase cu proze la reviste, iar în lumea literară americană nu era chiar o necunoscută. Dar abia antologia postumă făcută de prieteni literați a dat măsura unui talent ieșit din comun (s-a folosit, alături de numele ei, chiar atributul genială). Mai toate povestirile ei sunt de inspirație autobio­gra­fică, scrise cu o simplitate și o limpe­zime uimitoare, dublate de știința cons­trucției concise, a ritmului alert și a tă­ie­turii finale - toate dificil de obținut pe spa­țiul câtorva pagini. Surse pentru a povesti ceea ce știa din propriile experiențe nu i-au lipsit, căci Lucia Berlin a avut o viață aventuroasă și complicată. Născută în Alaska, unde lucra pe atunci tatăl specialist în minerit, și-a trăit adoles­cența în Chile, unde a dus o viață îmbelșugată fi­indcă tatăl se îmbogățise. Fata, suferindă de sco­lio­ză și nevoită să poarte un corset rigid, a studiat apoi la Universitatea din New Mexico și chiar din primul an s-a măritat cu un sculptor, cu care a avut doi băieți. Despărțită de el, s-a recăsătorit cu un pianist de jazz, cu care s-a mutat la New York, dar l-a părăsit și pe acesta pentru un al treilea soț, Buddy Berlin, cu care a locuit în Mexic și a avut încă doi fii. Nici această căsnicie n-a durat fiindcă Buddy devenise dependent de droguri. Așa că Lu­cia alege să-și crească singură cei patru copii în Ca­lifornia și pentru asta lucrează ca profesoară, cen­tralistă, funcționară într-un spital și infirmieră, fe­meie de serviciu la persoane mai înstărite. Schim­bă des slujbele din cauza alcoolismului (și mama, și bunicul matern fuseseră alcoolici, ceea ce o marcase în copilărie și făcuse dificile relațiile cu ei). Abia pe la mijlocul anilor '90, câștigând lup­ta cu dependența, ajunge datorită unor prieteni, scriitor rezident la Universitatea Colorado, unde ține și cursuri, deși sănătatea tot mai degradată o face să poarte o mască de oxigen. În anul 2000 se ală­­tură fiilor ei la Los An­ge­les și continuă să scrie pâ­nă la moarte. Orașele în care a locuit, mediile socia­le di­ver­se pe care le-a cu­nos­cut, ra­por­turile și senti­men­tele din­tre oameni - sunt subiectele acestor po­vestiri care par întru totul adevărate, nu se simte că relatarea implică decupaje și reconfigurări. Ea însăși spunea: "Exagerez mult și amestec ficțiunea cu rea­­li­tatea, dar de mințit, efec­­tiv, nu mint niciodată". Cu o formă bine con­tro­lată, un narator la persoana I și detalii ne­aș­teptate pe care privirea pătrunzătoare le surprinde, nuve­lele și schițele transgresează une­ori realul în fulgu­rații de absurd, mister, sim­bo­lism, fără să-și piardă nici cursivitatea, nici efer­ves­cența emo­țio­nală. Felul cum povestește Lucia Berlin despre su­ferință și moarte, dar și despre com­pasiune, bună­ta­te, fru­musețe face ca aceste proze de o naturalețe mă­iestrit obținută să fie o experiență de lectură extraordinară.