ANTOLOGIE „AS”
• Între munții Orăștiei și Retezat, în platoul înalt care se cheamă „al Luncanilor”, la vreo mie de metri înălțime, se află satul drag inimii mele, pe nume Târsa. E o vatră dacică în care, pe rotunjimea înaltă a fiecărei coline, se află câte-o casă din bârne, înconjurată de mesteceni și de ierburi. Orizontul e larg și luminos, perfect albastru, zimțuit de crestele munților. Puterea cetăților dacice se simte pretutindeni, în aer și în arbori, ca o vibrație ancestrală pe care o poți recunoaște. Însă cel mai mult o poți simți în pământ •
Ierburi și stele

Am venit de multe ori în Podișul Luncanilor, chemat de voci interioare pe care nu le înțelegeam. Am scris despre oamenii acestor locuri, am repovestit istoriile lor, am scris despre peșteri și despre păsări și despre fagii bătrâni de o mie de ani, care erup din pământul lutos, desenând cu crengile lor arabescuri în forme de sferă pe cer, am vânat în poienile ielelor și am băut apă din fântânile lor, și de fiecare dată am fost fericit. Locul acesta este pentru mine paradisul. Niciodată nu mi-am aplecat însă urechea la vocile acelea lăuntrice care mă cheamă aici. Niciodată nu am încercat să înțeleg magnetismul pe care îl exercită asupra mea. Am crezut mereu că sunt oamenii și poveștile lor, că sunt cioburile dacice care ies din pământ singure, că sunt caii și vântul, apropierea cetăților și a munților.
De data aceasta este însă altfel. Am ajuns după un drum lung. Este noapte adâncă și senină, cu stele care ard pe globul cerului ca miliarde de felinare aprinse. Sunt prăbușit printre ierburi și printre mirosuri, aud foșnetele pădurii de mesteceni și sforăituri ale unor cai nevăzuți, venind de peste dealuri. Sunt milioane de zgomote mici pe care se sprijină noaptea și am sentimentul că aș putea auzi rostogolirea aștrilor de deasupra mea. Este trecut de miezul nopții și marele luceafăr de miazăzi s-a ridicat deasupra norilor de la orizont. Și, dintr-o dată, ca într-un spectacol făcut special pentru mine, norii întunecoși ai orizontului au explodat, sfâșiați de lumina orbitoare a lunii. Stelele au pălit, întregul cer s-a tras înapoi în fața Marii Doamne, foșnetele nopții au urcat, ca și cum ar fi fost absorbite către ea, iar eu am rămas încremenit, căci s-a făcut lumină ca ziua. Și în lumina aceea mi-am dat seama de frumusețea neînchipuită a acestei lumi, la al cărei piept, asemeni pădurilor și pajiștilor cu flori, asemeni căsuțelor străvechi de pe dealuri, mă cuibăream și eu. Puteam vedea fiecare fir de iarbă poleit de această lumină nepământeană a lunii pline, fiecare copac, fiecare frunză, fiecare detaliu până la orizont și, mai ales, rotunjimile feminine ale colinelor, atât de frumoase, încât cuvintele mele de om nu le pot încăpea.

A fost clipa în care am înțeles că vocea aceea neștiută pe care eu o aud în inima mea chemându-mă aici de atâția ani este vocea pământului, este vocea țărânei, Geea, sau Gaia, cum îi spun oamenii locului. Mama Gaia, cea care încape totul și care primește totul, care îngăduie totul și care iartă totul. M-am simțit acolo, în căușul meu de ierburi, ca un copil mângâiat după o lungă rătăcire, ca un băiețel răzvrătit care s-a întors, în sfârșit, acasă, m-am simțit ușurat, vindecat, căci părea că lumina lunii, într-un mod misterios, mă spală de praful și de frica și de grijile lumii din care veneam, și toate ale mele se scurgeau în pământul rotund, odată cu ea.
În zori, atunci când totul s-a terminat, am știut că voi scrie despre Mama Gaia. Pământul. Doar doi oameni din Târsa auzisem pronunțând numele acesta: Gaia. Doi bătrâni ciobani. Ei, cei care știu totul despre animale și despre plante, despre ierburi și păsări, ei sunt cei care trebuie să știe cel mai bine despre ființa aceasta enormă, pe rotunjimile căreia sunt așezați oamenii și cerul.
Moș Sofron și bâlbăra

Îl privesc de la mare depărtare și cumva de sus, căci mă aflu pe creastă, iar măgura lui Sofron se află înspre valea Grădiștei, care spintecă munții și pădurile, ca și cum ar fi fost tăiată cu sabia. Soarele-i sus pe cer, în crucea zilei. Moș Sofron sapă cartofii singur, în mijlocul măgurii sale, îmbrăcat în cămașă albă și cu pălărie neagră pe cap. Peticul de pământ pe care se află cartofii lui Sofron este negru și pătrat. De jur împrejur, iarba are însă culoarea smaraldului în soare. Moș Sofron are vreo 80 de ani, este mărunt de statură și uscat. Toată viața a fost cioban și căutător de comori. Taică-său, la fel. Moșu-său, Neculai, la fel. Strămoșu-său, Stănilă, pe care el l-a prins în viață, la fel. Ciobani și căutători de comori.
Stau față în față cu Sofron, pe o pătură vârstată, sub un nuc ce trebuie să aibă vreo două sute de ani. Mai departe puțin e saivanul de oi, pe care el l-a făcut singur, casa pe care a făcut-o singur, totul în mijlocul acestui pământ imens, pe care el îl lucrează singur. Moșul mă cunoaște, am mai vorbit, și acum se teme că-l voi întreba din nou despre comori. Nu vrea să vorbească despre comori. L-au tot supărat cei de la poliție, și înainte cei de la miliție, deși el, de câte ori a găsit comori, s-a dus și le-a predat la Banca Națională. Are privirile înfipte în linia orizontului, acolo unde se vede vârful Godeanu, și cum stă așa, cu pălăria pe cap, cu privirile verzi-albăstrui nemișcate, ca și cum eu nu aș fi aici, pare chiar puțin supărat. Atac frontal: „Moșule, când zice cineva «Lua-l-ar Gaia pe cutare», ce înseamnă asta?”. Mă privește puțin uimit. „Înseamnă să-l înghiță pământul. Da’ îi păcat să spui așe, că-i ca un blastăm asupra omului, și nu-i plăcut lui Dumniezău.” „Dar de ce-i spune pământului Gaia?”. Se gândește puțin: „Îi din vechime, nu-i de-acuma”. Vasăzică, pământul e un fel de mamă și are un nume. „Ie.” „E viu”, zic. „Cum dară să nu fie?” Și dintr-o dată îl recunosc pe Moș Sofron, așa cum îl cunoșteam. Ochii i se fac vii, se lasă spre mine, iar eu știu că urmează să povestească ceva. „Gaia îi nume cu puteri. Când eram eu tiner, o fost o muiere stearpă-n sat. Nu făce copii. Ce-or făcut? S-or adunat babele și cu popa, or dezbrăcat muierea în cămeșă și ie s-o prefăcut moartă. O făcut popa slujbă de moarte și i-or pus cruce la o groapă. Babele plângé. Pe urmă, or botezat-o, parcă era copil, i-or dat haine noi și i-or pus nume nou. Gaia i-or zis. Și stearpa o făcut pe urmă un șurț de copii, nouă ani, nouă copii, de și-acuma le zice «a lu’ Gaia», pe unde-or fi. Are putere și numele, numa’ de-l spui, că doară pământu-i viu! Iarba se mișcă când crește, copacul se mișcă, apa se mișcă atunci când iese din pământ, până și piatra se mișcă, cum a fost atunci, în ‘49, când tot muntele s-o urnit, ș-a două zi, când or ieșit ciobanii la drum cu oile, drumul nu mai era și nici pârâul, muntele se urnise păste ele. Știi fagu’ cela din capu’ dealului?” Dau din cap că da. E unul dintre cei mai extraordinari copaci pe care i-am văzut în viața mea. Este un fag pe care nici cinci bărbați nu-l pot cuprinde cu brațele. I se spune „copacul de o mie de ani”.

„Cum crezi că poate trăi copacul o mie de ani? Pentru că are trăsură de la pământ. Unii copaci trag mai multă putere, ca mestacănu’. D-aia iarba-i slabă sub mestacăn, că el trage toată puterea din pământ și de-aia crește repede. Nucul, nu. Frasinul, nu. Teiul, nici ăla. Cresc greu.” Se apleacă și mai mult înspre mine, ca și cum ar vrea să-mi spună un mare secret, și chiar privește împrejur, ca și cum ar mai putea fi cineva pe-aici, pe măgura lui. Nu e nimeni, pentru că moșul nu are muiere, doar un nepot care-i dus cu oile în munte.
„Ascultă la mine. Dacă vrei să te scapi de orișice boală, trebuie să stai cu tălpile îngropate în pământ. Pământu’ trage boala din om. Dacă-i boală de moarte, trebuie să dormi numa’ pe pământ, numa’ cu o velință de lână așe, ca într-o groapă mică. La oase rupte, să pune lut mestecat cu frunze felurite și ulei. La rană cu puroi, să pune pământ din cel ce lucește în soare, frământat cu apă ne-ncepută sau cu mană. Are putere mare. Toată puterea, de la pământ îi. Așe o fost și Stănilă, strămoșul meu de pe tata, cioban la oi, care-o trăit peste suta de ani și-o murit cu toți dinții în gură, și pe care nu l-a durut niciodată nimic, iar când o tras să moară, numa s-o slăbit așe, de puteri, s-o așezat pe o buturugă cu fața cătă soare-răsare și s-o dus liniștit pă cea lume. Și toată viața lui o durmit numa’ pe pământ, într-o țoală de lână groasă, o sută de ani printre oi. Nu-i scăpare din asta. Care ce-o face, tot în pământ să-ntoarnă, numa’ sufletul să duce la ceri, că sufletu’ omului nu-i de-aci, și mai mult sângur stă…” „Cine, moș Sofron? Cine stă singur?” „Sufletul”, zice moșul, iar eu adulmec o adiere de tristețe în voce și în felul în care mânile i se așează bătrâne, una peste alta, a resemnare, în vreme ce umbrele se fac mai lungi în lumina soarelui. Pe urmă, el coboară în timp, până în vremurile în care avea 23 de ani și era în sat o fată nu prea bună, dar frumoasă tare, și pe care el a luat-o de nevastă. Să fie muierea lui. „Da’ ie no fo prea bună”. Și pe urmă, după vreo doi ani el a izgonit-o și ea a plecat. Până la urmă, s-a măritat în alt sat, mai departe. El nu s-a mai însurat niciodată. A vrut, dar nu s-a putut. „Doao umbla după mine, mândre amândouă, numa’ cum m-apropiam de vrouna, nu-mi mai trăbuia. Azi așe, mâine așe. Zâce mama cătră mine: măi băiete, ai făcătură. Mă duce la o meșteră pricepută, unguroaică, la Orăștioara. Ceia cum mă vede zâce: ai pământul luat după urmă. D-eia nu-ți trebă muiere. Fă așe și-așe, cu apă de fântână nouă, cu rugăciune, șî dormi șepte nopți în brădet, pe unde vântură Hel Frumoase. Ș-apoi vii la mine. Așe am făcut, numa că pân-am făcut ieu toate, or trecut doi ani și meștera o murit.”

Moș Sofron a fost singur toată viața, fără muiere, fără copii. Numai el și cu oile lui și cu pământul. „Vezi bine: mi-o luat pământ de pe urma picioarelor muierea ceia de-am izgonit-o. O adunat din urmele mele un pumn de țărână și l-o descântat ea la vreo babă din cele ce fac vrăji tari, pe tătă viața ta. Farmecul cu pământ nimeni nu îl poate sfărâma, de puternic ce-i. Nici dracu’”. Dar vraja muierii nu l-o răpus pe Sofron. „C-am avut și dar de pe urmă” zice, „că pământul ia, dar dă și înapoi, pe altă parte”. Cam de pe-atunci a început Sofron să simtă pământul. El știa găsi cel mai bine izvoarele, el știa cel mai bine găsi arborii cei mari, care-s buni pentru construcții. Pe el îl întrebau atunci când cineva voia să construiască o casă, pentru locul cel bun. Simțea pământul. „Și cam tot pe-atunci am început să văz bâlbăra la praznice”, zice moșul, în timp ce eu mă gândesc că ar fi fost de mirare să nu ajungem să vorbim despre asta. „Bâlbăra este un fel de flacără care apare deasupra comorilor și care joacă în zile de sărbătoare. De făcătură n-am scăpat, dar de când am dormit în brădet, la Hel Frumoase, șepte nopți, de-atuncea am ochi pentru bâlbără”. Așa li se spune pe-aici ielelor, „Hel Frumoase”, adică „Cele Frumoase”. Iar brădeturile lor sunt locuri anume, cu un izvor pe ele, în care ele cântă și dansează pentru veșnicie, așa cum le-a osândit Dumnezeu. Așa e povestea. Pentru Sofron, povestea s-a făcut însă realitate, pentru că de-atunci el poate auzi ielele și poate vedea flăcările comorilor. De-aceea a devenit cel mai faimos căutător de comori. Dar asta este altă poveste.
Gheorghe Sufletul

Așa cum Moș Sofron este cioban și căutător de comori, tot așa, Gheorghe Bodea, zis Sufletul, este cioban și pictor de cruci pentru morți. Pe măgurile Luncanilor nu există cimitire. Oamenii își îngroapă morții fiecare pe măgura lui, astfel încât pretutindeni poți vedea cruci colorate punctând pășunile cu albastru. Aceste mici țintirimuri nu au nimic trist în ele, pentru că crucile din lemn par a crește direct dintre ierburi, odată cu florile, iar albastrul lor se confundă cu cerul. Păsările pictate pe aceste cruci par că zboară cu adevărat în văzduh, iar oamenii când ies la cosit cântă și beau câte-un gât de vinars cu morții lor, fără să se teamă și fără să se întristeze. În răscrucile de lut galben ale acestui tărâm, poți vedea adesea mici troițe triunghiulare, în care sătenii lasă apă și vinars pentru sufletele călătoare. Moartea este pentru ei „cealaltă viață”.
Gheorghe Sufletul și Moș Sofron sunt cei mai bătrâni și cei mai respectați oameni din sat. Ei sunt „cei care știu”. Doar că în vreme ce Sofron este singur și întunecat, nebucurându-se decât atunci când vorbește despre comori, Gheorghe Sufletul este senin și luminos, în mijlocul pământului său, care se întinde cât vezi cu ochii. Are privirile albastre și clare, este înconjurat de o familie mare, de nepoți, iar atunci când povestește despre vremurile de demult și mai ales despre „buna”, Ioana Bodea Sufletoaia, femeia năpraznică ce a fost mama lui, toată lumea îl ascultă plină de respect. Tot ce știe Gheorghe știe de la mama lui, Sufletoaia. Mai ales să picteze cruci. Pe spinarea marii coline din fața casei sale, în micul țintirim, crucile stau în picioare, cu capul sprijinit în cer, iar noi în fața lor. Sufletul și-a scos pălăria de pe cap. Crucea Sufletoaiei, mama lui, a făcut-o chiar el, și poate că este cea mai frumoasă cruce pe care a făcut-o vreodată. Este o cruce albastră, așa cum sunt multe, numai că soarele pictat deasupra Mântuitorului pare mai strălucitor, iar luna… „Luna nu prea se pune la noi pe cruci, numa’ așe am pus-o ieu, că tare mult îi plăcé ei luna, și pasărea sufletului, vezi, am făcut-o să să sprijine cu aripele pe vânt, nu așe, în gol, cum e pe alte cruci”. Și într-adevăr, crucea Sufletoaiei este altfel. Fiul ei este primul care a pictat pentru ea vântul. Îl privesc. Omul care a pictat vântul pentru mama lui. E la fel de uscățiv și de ațos ca și Sofron, cu aceeași vână de cioban trăit în munți. „Și asta ce este?”, zic, arătând cu degetul către cercul rotund și negru din care crucea lui Iisus crește ca un copac. „Ăsta-i dealul cela pe care s-o născut mama”. Crucea făcută de Gheorghe Sufletul are rădăcini. Așa a pictat-o, cu rădăcini, ca un fag. Și, dintr-o dată, îmi dau seama că ceea ce a pictat el acolo, luna, soarele, luceafărul Bunei Vestiri, pământul negru, rotund, și mai ales vântul acela ciudat bătând prin ceruri și sprijinind aripa păsării sufletului, seamănă grozav cu ceea ce am văzut eu în noaptea din urmă, privind cerul, prăbușit între ierburi. Așa arătau norii aceia luminoși, ca și cum ar fi fost spulberați de vânturi stelare bătând dinspre lună, așa arăta pământul. „Am văzut cerul ăsta”, îi spun, „ieri noapte”. Sufletul se uită la mine și dă din cap. „O fost Lună Mare, de Sâmziene. Mai mare lună ca asta nu-i în an. În astă noapte să umflă izvoarele și dau pe-afară și pământul să cutremură. Acuma oaminii nu mai simțăsc, dar pe timpuri, stăteau în genunchi afară, cu lumânările aprinse și să rugau la Fecioara Maria să îmbuneze luna mare, iar pământul să nu să străverse.”
Crucile Sufletoaiei

Așa am aflat că noaptea în care am auzit chemarea pământului nu fusese o noapte oarecare, ci una uriașă. Noaptea de Sânziene, noaptea cu „luna mare”, când cerul se unește cu pământul într-o îmbrățișare cosmică, când ielele sunt prinse în plasa ierburilor de prin poieni, nemaiputând să cânte și să danseze. Este noaptea când se fac cele mai puternice vrăji de dragoste și când duhurile pământului, ale aerului și ale apelor se ridică în văzduh, făcând cercuri deasupra lumii, este noaptea când copacii cresc de-o palmă până în zori, iar animalele urlă prin păduri, simțind chemarea adâncurilor și arșița cerului.
„De ce-i zicea bătrânei Ioana Sufletoaia, și cum a ajuns ea să picteze crucile cu lună și cu stele?” Ah, ce poveste! Bătrânul Gheorghe Sufletul, fiul Sufletoaiei, îmi povestește blând, în timp ce mâinile sale mângâie blana de ierburi a pământului, cum mama sa era copilă și cum a fost luată de suflet și cum, într-o bună zi, pe când se făcuse fată frumoasă, „s-a fost măritată” cu fratele aceluia ce-o luase de suflet, și cum atunci, întristarea o cuprinsese ca o apă nămoloasă, pentru că ea iubea pe un altul.

Cam pe-atunci, Sufletoaia începuse să citească în inima pământului și a cerului, să „vadă” beteșugurile oamenilor și animalelor, în nopțile nesfârșite, când ea stătea, tânără femeie, singură în munți, numai cu oile și cu câinii cei mari. Se pricepea să dreagă oasele și inimile, avea puteri asupra ierburilor de leac, știa citi în apă limpede de izvor, caii și berbecii cei mai nărăvași plecau capetele supuși atunci când ea, Sufletoaia, le vorbea. Nimeni nu știe când a început ea să picteze crucile morților, știe doar că Mântuitorii pe care știa ea să-i facă pe ele aveau niște ochi, Doamne, ce ochi aveau Mântuitorii aceia, de te luau fiorii când îi priveai… Și pe urmă, soțul ei, bătrânul, s-a înhăitat cu dracul, pentru comori, iar dracul i-a sucit gura la spate. Ea era mereu pe la stâne și avea grijă de pământuri, iar când se întorcea în sat, mai făcea câte-un bine de-o pomenea lumea. „Și pe el, pe Bodea, bărbatu-său, l-o vindecat de suceală, l-o pus să pună doi bani de aur la locul comorii ca să împace dracul, și gura lui strâmbă i-o venit la loc, pă față”. Asta era Sufletoaia. Pe urmă, ea a stat cu copiii la altă casă, în vreme ce Bodea adusese altă femeie în casa lor, o femeie care a vrut s-o omoare pe Sufletoaia cu sticlă pisată, numai că atunci când a fost să înghită bucatele, ea era desculță și „o sâmțât așe, un tremur în tălpi, și o știut că-i moartea prin preajmă, de n-o mâncat”. Pleca singură în nopțile cu lună plină, ca acuma, „chipăié fântânile și să ruga la Dumniezău”, nimeni nu știe ce făcea ea cutreierând măgurile și pădurile, dar el, Gheorghe Sufletul, băiatul ei, care acum are 80 de ani, știe că se întorcea dimineața, desculță și cu ochii strălucind, având lut și ierburi în păr și zgârieturi de la crengile pădurii și că „tăce așe de secretoasă, parcă ar fi auzit tăte vaietele lumii”. Ș-acuma? „Acuma ie s-o dus. O avut 92 de ani când s-o dus”. Gheorghe Sufletul nici el nu mai pictează cruci, pentru că nu mai vede bine, și pentru că lumea e altfel, schimbată, oamenii nici nu mai au nevoie de crucile lui pictate cu lună și cu stele, și din cauza asta, sufletele morților nu mai stau după cuviință, 40 de zile pe pământ, înainte să plece în cer, ci hălăduiesc mai mult pe deasupra pământului. „S-o sălbăticit lumea”. A auzit despre cazuri în care oamenii au fost îngropați fără cruce, îngropați înainte de trei zile, și oricine știe că, timp de trei zile, sufletul omului este încă acolo, în inima lui, doar că omul nu mai răsuflă. Nimeni nu mai știe tainele, iar inimile oamenilor sunt împietrite în necredință și în răutate, în invidie și în lăcomie… „Acolo stă sufletul, nene Gheorghe, în inimă?”, întreb. „În inimă șăde sufletul omului”, zice el, „pe-acolo intră în trupul omului, și tăt pe-acolo iasă la ceasul morții și tăt cu inima poate auzi omul tainele și poate vorbi cu animalele și cu copacii”.

Gheorghe tace o clipă, apoi privește adânc, înapoi, în timp, și zice: „Odată, pe când eram băietan la stână, cu mama, pe Jigor, ie m-o pus pe iarbă când o fost Luna mare, uite-așe, cu burta la pământ. Și mi-o zâs: «Gheorghe, stai cu inima la pământ, și Luna Mare te-o spăla de boale și frică», că inima numa’ cu lumină de la Luna Mare să spală. Și lumina era ca o apă răce și să ducea în pământ, iară eu numa’ tremuram așe, ca frunza”.
Acestea au fost vorbele pe care Gheorghe Sufletul, ultimul pictor de cruci din dealurile Luncanilor, mi le-a spus, privindu-mă în ochi. Mă privește atent și scormonitor, cu privirile lui albastre, ca și cum ar vrea să-mi dea un sfat pentru toată viața. Pe urmă adaugă încet, abia auzit în bătaia ușoară a vântului de miazănoapte: „Pământul să aude cu inima, nu cu urechile, măi, băiete, și-i întocmai așe, ca o greutate mare, care să lasă păste om”.
(Fotografiile autorului)