* În copilăria mea, nu existau decât două anotimpuri pe care le trăiam din plin: primăvara şi iarna. E ciudat însă că astăzi, după ce-am trecut de jumătatea vieţii, îmi aduc aminte de toamnă, un anotimp pe potriva sufletului meu de acum *
Darurile toamnei
Sunt câteva daruri pe care toamna mi le-a dat în viaţa aceasta. Le duc cu mine peste tot şi aştept să reînvie din ce în ce mai puternice, de fiecare dată când frunzele încep să îngălbenească.
Mai întâi este lumina. Lumina aceea obosită de-atâta vară, care se retrage încet printre pomi. Lipsită de putere, e blândă, duioasă şi plină de arome care te coboară drept în uliţa copilăriei, acolo, la marginea pădurii bătrâne. Sau, poate, e doar uşor tristă, ca atunci când trecea prin ferestruica podului în care bunica te-a trimis atunci, demult, să duci nucile la uscat.
Apoi, e parfumul zilelor, altul decât înainte, diferit de la o zi la alta, dulce sau amar, iute sau înţepător, după cum oalele cele mari îşi iau locul una alteia pe soba uriaşă de lângă cuptor: cea mare, roşie, în care fierb numai magiunul cleios, untos şi dulceţurile, ori aceea de fontă, în care îmbătrânesc la foc mic zacuştile.
Dacă într-una din acele zile te-ai fi apropiat de casa copilăriei mele, de departe, din timp, sau de departe, din lumea largă, ai fi crezut mai întâi că este o corabie ciudată, locuită de oameni şi mai ciudaţi, care de dimineaţă bună şi până seara nu se opresc din mişcare. La stâlpii cerdacului, ca de nişte catarge, sunt legate sfori arcuite pe care se uscă la soare păstăi verzi, galbene sau bălţate, ardei iuţi sau căpreşti şi smocuri de ierburi de leac, ce flutură în vânt. Pe feţe de masă aşezate direct pe iarbă, sau în tăvi mari, de nuiele împletite, aşezate pe şiragul de lemne ce încă mai miros a pădure, se zbârcesc poame tăiate în bucăţele, hribi, mânătărci şi bureţi iuţi, gălbiori aromaţi. Cum să nu înnebuneşti de-atâtea mirosuri, parfumuri, arome, când te plimbi printre ele, în curtea ce pare neîncăpătoare, dar gata pregătită de războiul cel lung cu frigul şi iarna?
Dar mai presus de toate, dincolo de gusturi şi arome, de culori şi melancolii, stăpână absolută peste ele, toamna mi-a dăruit dintotdeauna ploaia. Mai demult chiar ştiam când vine toamna, după cum miroseau ploile, câteodată a lemne ude, proaspăt tăiate, altădată amar, a fum aspru de frunze de nuc. Erau ploi repezi şi reci, mărunte, aduse de ceaţă şi vânt. Acestea coborau în fuioare lungi dinspre munte. Erau apoi acelea uşoare, domoale, ca o părere de rău după zilele calde. Şi mai erau acelea care începeau de dimineaţă şi nu se mai sfârşeau. Te trezeai cu ele şi adormeai în pâcla pe care-o lăsau peste lume. Uneau cerul şi pământul, ca într-o acuarelă peste care ai vărsat, din întâmplare, un pahar cu apă. În acele zile îţi doreai să nu mai fii om, ci un peşte care măsoară trecerea vremii deschizând şi închizând gura alene. Ploi nesfârşite şi încăpăţânate, ploi de care te rogi să se sfârşească şi care se opresc doar după ce te-au înconjurat în ceaţă şi negură şi te-au înfăşurat într-o pâclă nedesluşită. Ploi care coboară dincolo de amintiri şi te poartă către cei duşi în altă lume. Ploi care şterg graniţele dintre lumea lor şi aceasta în care trăim, ploi făcute să fie iertare, ploi-durere, ploi-regret, ploi-veşnicie.
Vremea horincii şi a poveştilor
Toamna nu începea niciodată în curte sau pe uliţă. Ea apărea mai întâi în pădure şi cobora de pe dealuri tiptil, pe negândite. Numai te trezeai într-o dimineaţă că drumul către poartă e plin de frunze moarte şi că bruma a acoperit cu un strat gros de sidef toate cele din ogradă. Acela era semnul pe care-l aşteptau de-amar de vreme bărbaţii, care se adunau la marginea pădurii să-şi fiarbă horinca în căldările şi cazanele de aramă. Pentru câteva săptămâni, valea, pustie în restul anului, se umplea de căruţe şi de oameni, de râsete şi de voie bună şi, mai ales, de mirosul dulce-amărui al sâmburilor de prune. Atunci, în acele zile, începea şi anotimpul poveştilor, când tuturor le venea rândul la roata vorbei. Poveşti cu întâmplări mai vesele sau mai triste, despre alţii, plecaţi de mult timp dintre ei sau despre ei înşişi. Poveştile erau multe, numai ascultătorii tot mai puţini, căci la marginea pădurii au rămas numai bătrânii. De aceea, uneori, ele se mai repetau, dar cine să se supere doar pentru atât? La început, bărbaţii glumeau pe seama muierilor, apoi râdeau de vecini, iar când horinca era gata de vămuit, abia atunci începeau poveştile adevărate, acelea grele, despre armată şi război. Cu cât povestitorii erau mai ameţiţi de tămâia horincii, cu atât poveştile erau mai tulburătoare, şi cu cât se legănau ei mai tare în jurul cazanului, cu atât trebuie să fi fost mai viteji şi mai bravi la tinereţe. Dar asta nu era o noutate. Asta se-ntâmpla şi se întâmplă aici de când curge apă pe Valea Albă şi la fel se va întâmpla cât vor fi pruni pe dealurile din jur. Unii dintre eroii acestor poveşti mai trăiesc, alţii au rămas doar în amintirile celorlalţi. Când ploile scurg rugina frunzelor în pământ, acolo, în Maramureş, la marginea pădurii, începe vremea horincii şi a poveştilor.
„Toamna, când pleacă cocorii”
„Să nu te pui niciodată cu pădurea, cu horinca şi cu muierea! Cu astea să nu te pui, că acarcât eşti tu de bărbat, tăt ajungi în patru labe!” Aşa-şi începea toate poveştile unchiaşul Todor, mare cântăreţ din vioară, care toată viaţa şi-a pus mintea cu cele trei la un loc, iar o dată atâta de greu, că-i ajungea să umple de poveşti un an de seri petrecute la horincie. Unchiaşul Todor povestea cui vrea să-l asculte şi cui vrea să-l mai creadă că într-o bună zi s-a trezit „faţă cătră faţă” tocmai cu Muma Pădurii, „a mai tare muiere din câte s-au văzut”, venită să-i ceară socoteală pentru că tăia lemne chiar de lângă fântâna rece, un loc pe care toată lumea-l ocoleşte şi azi, ca fiind rău şi primejdios tare. Ce să mai răspundă el, prins cu toporul în mână şi cu copacul tăiat la jumătate? Mai putea zice oareşceva? Nici nu mai ştie cum de-a ajuns acolo şi cum s-a trezit apoi, a doua zi, în celălalt capăt de pădure, încercând să se ridice în picioare, deşi n-avea putere nici cât să rupă un fir de iarbă. Ce să-i mai spună Lenuţii, nevestei, care-l bodogănea oricum, de cum răsărea soarele şi până apunea? Cum să-i povestească? Să-i spună de Muma Pădurii? Ei, aş! Atâta i-ar mai trebui! Lasă mai bine să creadă că a trecut pe la horincie şi că s-a încurcat pe-acolo. Cât despre vineţelile de pe spinare şi de pe mâini, pe care le-a ascuns cum a putut de ochii nevestei, şi el s-a întrebat multă vreme dacă n-or fi fost cumva de la vreo creangă ori lovitură, şi nu de la tăvălelile prin iarba înaltă şi printre tufele de alun, de care-şi aduce aminte ca prin vis, cu un fel de vinovăţie ascunsă. Şi-atunci îl prinde aşa, un fel de sfârşeală şi de ameţeală şi, ca să-i treacă tremurul vocii şi un fel de spaimă ce-i încreţeşte spinarea, îşi ia vioara din cui şi iese în grădină, cu faţa către pădure, şi cântă, ca şi cum ar cânta dinadins pentru ea, pentru toţi copacii şi toate florile, pentru pădurea întreagă care se întinde înaintea lui. „Trişti şi negri rămân norii,/ Toamna, când pleacă cocorii…”.
Mâţa de cules mere
Unchiaşul Petrea era lemnar. Avea casa lângă horincie şi pe la el treceau toţi cei care aveau treabă pe-acolo, ca să-l întrebe de una-alta, ori să-i aducă ştiri de pe alte uliţi. Avea în atelierul cu tavan înalt o masă mare şi groasă de stejar, pe care lucra uşi şi ferestre, pentru cine-şi făcea casă nouă. Într-o toamnă târzie, mi-a făcut şi mie o pereche de schiuri din două bucăţi de scânduri de gard, pe care le-a fiert o jumătate de zi într-o oală uriaşă, ca să le îndoaie la vârf. N-au ieşit chiar „ca la carte”, una era niţel mai curbată şi mai scurtă, dar după ce le-a uns cu sacâz, lunecau de parcă aveau motor. Altă dată, mi-a meşterit un scăunaş cu fioc, fiocul fiind un sertărel cât palma, în care-mi ţineam creioanele colorate şi alte nimicuri. Dar cel mai tare şi mai tare mi-a plăcut ziua în care m-a chemat să-l ajut, ca să facem „mâţa de cules mere”. Mai întâi, am căutat o rudă mai lungă, pe care el a curăţat-o de coajă, apoi m-a pus să caut prin rumeguşul din atelier o scândurică pătrăţoasă pe care, de jur împrejur, a bătut cuie lungi, ca nişte dinţi. La urmă, a prins coada cea lungă de scândurică, şi gata, „mâţa” era numai bună de cules. Cum? Uite-aşa: ridicai mâţa deasupra capului şi prindeai între cuiele acelea un măr de pe vreo creangă de sus, apoi trăgeai uşurel într-o parte şi el se rupea de pe creangă, dar nu cădea la pământ, rămânea prins între cuie şi aşa puteai să-l aduci, încet, jos, fără ca el să se lovească. Merele întregi, cu codiţa la locul lor, nelovite, ţineau mai mult, nu se stricau până în primăvară. Aşa am cules în anul acela multe mere cu „mâţa” cea nouă. O dată pe săptămână, sâmbăta, după ce curăţenia era gata în toată casa, Buna mă punea să aduc din pivniţă un coş cu mere mândre, din acelea culese cu „mâţa”, mere pe care trebuia să le înşir apoi, unul lângă altul, „ca la armată”, pe credenţul din bucătărie şi pe dulapul din camera bună. Iar seara, după ce se încălzeau de la căldura sobei şi se acopereau de o bură fină, mirosul lor umplea casa şi, nu de puţine ori, am visat în toamnele acelea de demult că dormeam pe grămezi uriaşe de mere.
În grădina mea de-acum trăieşte un măr care a făcut anul acesta doar 4 mere. Cam atâţia ani sunt de când l-am plantat. Anul şi mărul. Săptămâna viitoare va trebui să le culeg, până să vină zăpada. Poate că pentru cel mai mare, care este plasat mai sus, pe o creangă de la vârf, am să-mi fac şi eu o mâţă cu dinţi lungi, aşa cum m-a învăţat unchiaşul Petrea, ca nu cumva să se rupă mărul, să cadă şi să se lovească. Mi-ar plăcea ca el să vegheze de pe dulap multe din serile noastre de iarnă.
Fasolea Bunii
Boabele erau albuţe, uşor alungite şi aveau la un capăt o pată albăstruie şi câteva picăţele presărate înspre mijloc. Buna zicea că aceea albastră e zadia, „şurţul” fiecărui bob. Numai acelea erau bune de păstăi împărăteşti şi numai pe acelea le alegea an de an, cu migală, din coşul aşezat înaintea ei. În fiecare toamnă se întâmpla aşa. După ce culegea toate păstăile uscate, lăsate de sămânţă, după ce le desfăcea şi aduna în covata mare, de lemn, boabele, le culegea dintre ele doar pe acelea „cu şurţă” şi le punea deoparte. Erau boabe de fasole a căror știință o moștenise de la mama ei și aceasta de la mama mamii ei. Erau „din neam”, adică şi le grijea, de parcă cine ştie ce comoară aveau sub pieliţa lor lucioasă. Ieşeau din ele păstăi lungi şi fragede, pentru care Buna era renumită pe toată uliţa, şi cu mare zgârcenie împărţea, în fiecare toamnă, doar câteva boabe, pe la vecinele mai apropiate. Şi asta, numai după îndelungi amânări şi promisiuni repetate. Boabele erau atâta de scumpe în mintea ei, încât, suprem sacrificiu, cu ele încerca, naiv, să le cumpere pe cele două navetiste care-i aduceau mereu veşti despre feciorul mai mic, ce lucra la oraş. Să fi ştiut unchiaşul meu că spioanele erau plătite în boabe de fasole, pentru că-i povesteau Bunii „de-a fir a păr” tot ce învârtea el pe la oraş, cu ce fete se plimba prin Sighet, cum le ţinea „la braţ”, ori cum erau ele îmbrăcate şi cât purtau de lungă fusta, ar fi râs o săptămână fără încetare. Dar Buna n-avea grijă de asta, se descurca de minune, era mulţumită, şi trocul era întotdeauna avantajos. Fiecare parte primea, de fapt, ce voia, şi din câte am văzut eu, şi din cât m-am priceput, cu cât erau mai multe ştirile aduse, cu atâta erau mai multe boabele care treceau în buzunarul vecinelor.
Am aflat, de curând, că una dintre mătuşile mele, fata mai mare a Bunii, mai păstrează încă boabe de fasole împărătească, şi cred că am să-i cer câteva, să semăn şi eu în grădinuţa mea, la primăvară. Cine ştie cu ce le voi putea schimba și eu, la o adică?! Că şi eu am copii care cam umblă creanga prin oraş, după lăsarea serii… Şi, oricum, vorba bătrânească: mai bine să ai cu ce, decât să n-ai şi să te aştepţi la voia (şi la vorbele şi poveştile) altora, nu?
Sărbătoarea dintre lumi
La început de Noiembrie, în Maramureș, în locul nașterii mele, sunt pomeniţi cei duşi în „ceia lume”. Dar până să fie ziua de pomenire luminată, mormintele trebuie curăţate, lutul trebuie împrospătat, florile aranjate de-o parte şi alta a crucilor, lumânările pregătite numai cât să fie aprinse.
Este întotdeauna soare în ziua aceea, în care te duci acolo cu sapa şi coşul încărcat de flori. Aşa trebuie să fie, ca să poţi lucra pe îndelete. Să nu ţi se pară greu ce faci şi să nu-ţi pară rău de vremea pe care o petreci acolo.
De cum ai trecut de poarta de lemn, timpul parcă se opreşte în loc, se rupe cumva din timpul celălalt, pe care l-ai lăsat dincolo de gard. Se sfâşie încetul cu încetul, din carnea timpului tău. Acolo, în cimitir, între cruci, nu mai este azi şi mâine, e doar un timp al amintirii, care le împlineşte şi le uneşte oarecum pe toate, fără obârşie şi fără sfârşit. Acela e timpul morţilor şi viilor laolaltă, e timpul sărbătorii dintre două lumi. Sărbătoare pe care trebuie s-o pregăteşti ca pe oricare alta, ca şi cum cei pe care-i pomeneşti n-ar fi plecat niciodată din lumea asta în aceea a florilor, şi-ar fi duşi numai dincolo de gard, să culeagă un măr de pe o creangă.
Nu este de mirare că primim, din când în când, câte un semn sau altul de la ei. Nu poate fi de mirare, câtă vreme zile, luni, ani de-a rândul, am trăit împreună, am privit aceleaşi răsărituri sau apusuri de soare, am împărţit acelaşi cer, aceleaşi dimineţi, aceleaşi speranţe şi aceleaşi poveşti. Este atât de subtilă această comuniune între cei care aparţin unei familii, unui neam, şi atât de puternică în realitate, încât nu poate fi distrusă de despărţirea adusă de moarte.
Eu l-am visat pe tatăl tatălui meu fără să-l cunosc, pentru că murise înaintea naşterii mele. Mi-a cerut o pâine caldă, ca s-o poată împărţi unor oameni cu care lucra la săparea unei fântâni. La o vreme după aceea, am aflat că, într-adevăr, după ce s-a căsătorit cu bunica, a început să sape o fântână lângă casă, dar că n-a găsit apă bună, oamenii cu care lucra au obosit de atâta săpat şi au acoperit groapa la loc. De-atunci, de ziua numelui lui, Nicolaie, îi „trimit” câte o pâine, împărţind-o caldă unor prunci. Poate că aşa îl ajut să găsească locul bun de săpat şi poate că aşa, până la urmă, apa fântânii lui îi va sătura pe cei însetaţi din altă lume.
Nu ştiu care este locul meu în acest lanţ din care simt că fac parte, nu ştiu câte verigi sunt înainte şi câte înapoia mea. Dar simt că nu ne putem rupe unii de alţii, chiar dacă nu ne-am văzut şi nici măcar nu ne-am cunoscut măcar. Faptul că acelaşi sânge trece, a trecut sau va zburda prin inimile noastre este suficient ca să ne ţină împreună.
Uneori, această legătură se atenuează, ca o ceaţă care se lasă peste lucruri şi oameni, dar care nu te împiedică, totuşi, să vezi. Alteori simţi cum ea creşte şi pune stăpânire peste toate gândurile, cum se înfiripă ca o iubire de care te îngrijeşti să nu scadă, să nu se piardă, să nu lâncezească.
Este vreme bună atunci când te duci să aranjezi mormintele. Soare de toamnă, cu lumină blândă, temătoare, delicată ca o adiere ori o părere de rău. Dar o dată, o singură dată într-un singur an de când îmi petrec morţii, s-a întâmplat ca toamna să se sfârşească tocmai de sărbătoarea luminată a morţilor. A nins în ziua aceea ca şi cum am fi fost în plină iarnă, a nins cu fulgi mari ca nişte fluturi peste cruci şi peste noi. Când am ajuns la cimitir, de-abia am îndrăznit să deschid poarta. Covorul de zăpadă era neatins. Am intrat călcând pe vârfuri, ca şi cum m-ar fi durut tălpile dacă aş fi călcat pe de-a-ntregul. Am intrat cu sfiala celui ajuns undeva la timpul nepotrivit, în locul nepotrivit, şi această stare a ţinut până când am aprins prima lumânare la căpătâiul celor duşi. În lumina flăcării i-am simţit însă pe toţi prezenţi la întâlnirea cu noi, cu toate visele şi iubirile, cu poveştile şi amăgirile, cu bucuriile sau cu tot chinul vieţii lor trecute. Ne bucuram împreună de ninsoarea care acoperea pentru prima oară în an pământul, încheind un anotimp, ca să-l poată naşte pe următorul. Ne bucuram, pentru că sărbătorile sunt aceleaşi în orice lume am trăi, de oricare parte a vieţii ne-am afla. Ne bucuram pentru că ele sunt date pentru toţi, şi nici măcar moartea nu le poate pune graniţe. Ne bucuram împreună, şi lumânările sfârâiau în zăpadă, iar umbrele albastre-ale serii se prelingeau înspre noapte.
Pâlcuri de ceţuri printre crengi, măceşe ridicate semeţ către nori, flori opărite de frig, ierburi brumate în nopţi sticloase, stele picurând peste lume, lumânări aprinse în seri de cristal, tăcere încremenită care se scurge de pe frunze de aramă. Aceasta e toamna, acestea sunt darurile ei, din care am învăţat câte ceva în fiecare an, ca să pot vedea înflorind primăverile viitoare.